Engångs-, tilläggs- eller månadskostnad?

Medlem
Engångs-, tilläggs- eller månadskostnad?

Tribes! Wohoo! Förstå min glädje när jag ser att GarageGames ska ge sig på att göra ett nytt #Tribes spel. Klart, de har inte rättigheter till Tribes så det blir ett annat universum och namn, men Tribes hade inte den mest ingripande bakgrundstoryn. Men, det är inte vad mitt blogginlägg ska handla om. Snarare deras kommentar i IGN intervjun om "live development" där de börjar med att släppa ut spelkärnan med några få vapen, banor och ett spelläge. Därefter ska de lägga till allt eftersom.

**Varning** Mycket text och inga bilder...
(det ska helst vara många bilder, eller hur @John?)

Så det jag undrar är hur de ska hantera kostnaderna. Ska de köra med en engångskostnad, som spel gjort i många år nu. Eller kanske ta betalt för varje tillägg de gör. Ytterligare ett alternativ, som blir allt vanligare, är en månadskostnad. Kommer ni på något mer system så är det bara att skriva i kommentarerna. Jag tänker skriva av mig lite om vad jag tycker om de tre betalsystemen.

Det finns fördelar och nackdelar med de här tre olika tillvägagångarna. T ex, engångskostnaden är en hög(re) ingångskostnad vilket kan få folk som är tveksamma till spelet att skippa det. Dessutom, om spelet inte säljer tillräckligt bra så har kanske inte utvecklaren råd med fortsatt utveckling. Då sitter man där, betalt fullpris och fått ett halv/färdigt spel. Fördelarna är självklart att man inte måste betala någon mer gång alls, även något år framåt när man plockar upp det igen. Förhoppningsvis fungerar spelet att köra utan problem då, även om utvecklarna stängt ner.

Frivilliga tillägg har också problem, det kan lätt dela upp spelarna mellan de som inte har och de som har olika paket. Det kanske finns någon som bara köpt paket 1 och 3 men kan inte lira med en polare för han kör en bana från paket 2. Då måste första spelaren dra ut på nätet och inhandla bara för att köra just den banan. Värre är det när stora servrar använder olika paket och alla spelare måste ha just de. Ännu en nackdel, något som jag tänkt på gällande att använda episod form, är att det kan bli så att du måste betala mer än du trodde för att få samma innehåll som du antog att 'fullversionen' skulle innehålla. Denna punkt är väldigt krånglig, eftersom det hela hänger på vad personen antog skulle ingå om man använde sig av engångskostnadsmetoden. På andra hand, fördelarna som finns är ett det inte blir en hög ingångskostnad och spelaren får välja just det han vill ha.

Den tredje och snabbast växande varianten är just månadskostnaden, något som jag aldrig varit särskilt positiv mot. En månadskostnad där spelaren betalar varje månad gör att man förhoppningsvis får allt vad spelet ska innehålla, samtidigt som det är en låg ingångkostnad (om man inte heter Bill Roper och utvecklat #Hellgate: London). Vad kan vara fel? Jo, att spelare A som kör det i 6 månader får exakt lika mycket innehåll som spelare B som bara spelar en månad men 5 månader in på spelets livscykel. Dessutom, i MMO spel så körs det endast på officiella utvecklarservrar som kostar att hålla igång. Spel som använder sig av privata servrar, t ex Tribes, behöver inte hålla igång någon server förutom en liten för att returnera serverlistor. Om spelaren vill börja spela om ett år så kan det bli problem om utvecklaren stängt sina dörrar för sista gången.

Skulle jag välja så skulle det bli... ingen aning. Antagligen engångskostnad, mest eftersom det är vad jag är van med så länge de har något sätt så att man kan testa det innan. Men jag tror (och hoppas) att #Garage Games väljer ett bra system, ser verkligen fram emot spelet. Vilket system tycker du fungerar bäst?

Något jag bara vill nämna är att #Savage 2 ÄNTLIGEN lyckas med det folk pratat om skulle komma ända sen digital nerladdning börjat. Spel har kostat detsamma eller med minimal skillnad mellan box och nerladdningsversionerna. #Savage går på 29.99 USD vilket bryter det mönstret. Dessutom, innan man är tvungen att betala så får man köra fullversionen i fem timmar vilket är väldigt bra för det tar en stund att förstå och komma in i Savage spelen.

PS. Nu har jag varit lite inaktiv på bloggen de senaste dagarna, brukar köra med ett blogginlägg varannan dag men ibland har man inte något intressant att skriva om helt enkelt. För att stilla hungern så rekommenderar jag att läsa aZiRs blogginlägg, han skriver en hel del intressant. Förresten, klar med #Quake SP, ska nog prova lite multiplayer med polare innan det blir att skriva om det.

#blogg

Antikvitet
Engångs-, tilläggs- eller månadskostnad?

Såklart det ska vara mycket bilder!

Förstår fortfarande inte varför det var så roligt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

För mig är det ganska skoj för det påminner om en polare som hade redovisning på en lektion. Helt plötsligt säger en i klassen "Men det är ju inga bilder!". Svårt att hålla sig för skratt då.

Medlem

det blir overload på mig utan bilder iaf...jag kanske är dum men jag är då inte dum nog att läsa igenom det där men det verkade nice

1
Skriv svar