Veckans fråga: dina tankar kring fildelningsdomen?

Medlem
Skrivet av Kaptens:

Att det fanns gratisversioner av både 3D Studio Max och Maya hade jag ingen aning om. Jag tror fler säger på samma sätt. Då har det med andra ord brustit någonstans. Det har inte gjorts tillräckligt med reklam för det t.ex. Gimp är säkert ett bra alternativ till Photoshop. Har inte testat det själv...

Att inte själv kunna ta reda på vilka alternativ som finns är väl ingen ursäkt till att ladda ner dom olagligt. Dom flesta vet att det finns gratisalternativ men bryr sig inte när det är lika lätt att dra ner den olagliga versionen utan större risk för konsekvenser. Dessutom Bryr sig inte 3d programutvecklarna om hobby personer som piratkopierar, det är företagen dom gör det dom vill åt. Dom vet att ju fler som lär sig deras program fast inte har råd gynnar dom.

Skrivet av Kaptens:

Fram med fler alternativ, säger jag... Det är nog den bästa lösningen på problemet.

Det finns alternativ, problemet är att ingen bryr sig för alla vill ha "det bästa".

Finns gratisversioner av flera stora 3dprogram (gmax finns dock inte längre) och även program som alltid vart gratis som blender och wings3d.
Gimp som gratisalternativ till photoshop eller photoshop elements som billigare version på ca 700 som borde räcka för dom flesta som bara gör enkel bildbehandling.

Inaktiv

När det gäller de avancerade och dyra 3-D programmen så är det nog så att i stort sett alla som kommer dithän att de arbetar professionellt/semiprofessionellt med 3-d modellering/animering har setat hemma och lärt sig på warez.

Och har man lärt sig under flera år på 3D max eller på Maya så håller man fast vid de programmen. Så även om programhusen aldrig skulle tillstå det så är nog den enorma spridningen av crackade versioner på dessa program deras främsta rekryteringsled av nya användare.

Att sitta och lära sig någon form av "grundläggande 3-d kunskap" på de billigare programvarorna eller linux programmen fungerar nog inte riktigt. Eftersom en så oerhört stor del av arbetsmetoden är programspecifik.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Kaptens:

Att det fanns gratisversioner av både 3D Studio Max och Maya hade jag ingen aning om. Jag tror fler säger på samma sätt. Då har det med andra ord brustit någonstans. Det har inte gjorts tillräckligt med reklam för det t.ex. Gimp är säkert ett bra alternativ till Photoshop. Har inte testat det själv...

Att inte själv kunna ta reda på vilka alternativ som finns är väl ingen ursäkt till att ladda ner dom olagligt. Dom flesta vet att det finns gratisalternativ men bryr sig inte när det är lika lätt att dra ner den olagliga versionen utan större risk för konsekvenser. Dessutom Bryr sig inte 3d programutvecklarna om hobby personer som piratkopierar, det är företagen dom gör det dom vill åt. Dom vet att ju fler som lär sig deras program fast inte har råd gynnar dom.

Skrivet av Kaptens:

Fram med fler alternativ, säger jag... Det är nog den bästa lösningen på problemet.

Det finns alternativ, problemet är att ingen bryr sig för alla vill ha "det bästa".

Finns gratisversioner av flera stora 3dprogram (gmax finns dock inte längre) och även program som alltid vart gratis som blender och wings3d.
Gimp som gratisalternativ till photoshop eller photoshop elements som billigare version på ca 700 som borde räcka för dom flesta som bara gör enkel bildbehandling.

I och med att det är som du säger så behöver man väl inte direkt diskutera piratkopiering av sånna här program då. Vore det då inte bättre, som jag säger, att få fram fler alternativlicenser, så att företagen kan få ut sina program på ett lagligt vis. De kommer ju inte att förlora något på det. En Photoshop-licens som registreras på dig som person behöver inte kosta så mycket... Medans en som ska köpas av ett företag får kosta mer. Som sagt... tror de skulle tjäna mer på detta, och dessutom få ut sina produkter till fler.

Medlem
Skrivet av Kaptens:

I och med att det är som du säger så behöver man väl inte direkt diskutera piratkopiering av sånna här program då. Vore det då inte bättre, som jag säger, att få fram fler alternativlicenser, så att företagen kan få ut sina program på ett lagligt vis. De kommer ju inte att förlora något på det. En Photoshop-licens som registreras på dig som person behöver inte kosta så mycket... Medans en som ska köpas av ett företag får kosta mer. Som sagt... tror de skulle tjäna mer på detta, och dessutom få ut sina produkter till fler.

Fast det är skillnad på att tycka så och att gå ut med det officellt. Jag vet från förstapersonskällor att 2 av dom stora företagen som gör 3d progam tycker det är bra att ungdomar kör deras program för att dom troligen kommer pusha för det programmet när/om dom får jobb med det. Samma sak har ett företag tipsat om att använda crackade filer för att komma runt licensproblem som funnits med deras program.

Detta betyder att dom vet vad som händer runt om i världen men dom kan inte officellt gå ut med det för det skulle förstöra hela tilltron till företaget i vissas ögon eller något typ.

Det är även pga detta som du inte ser en utspridd jakt på personer som piratkopierar program utan jakten går på dom som delar musik, film och spel som i förhållande till dessa program är väldigt billiga.

Angående photoshop så finns redan en billigare version som jag redan nämt så dom har redan täckt den delen tycker jag.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Kaptens:

I och med att det är som du säger så behöver man väl inte direkt diskutera piratkopiering av sånna här program då. Vore det då inte bättre, som jag säger, att få fram fler alternativlicenser, så att företagen kan få ut sina program på ett lagligt vis. De kommer ju inte att förlora något på det. En Photoshop-licens som registreras på dig som person behöver inte kosta så mycket... Medans en som ska köpas av ett företag får kosta mer. Som sagt... tror de skulle tjäna mer på detta, och dessutom få ut sina produkter till fler.

Fast det är skillnad på att tycka så och att gå ut med det officellt. Jag vet från förstapersonskällor att 2 av dom stora företagen som gör 3d progam tycker det är bra att ungdomar kör deras program för att dom troligen kommer pusha för det programmet när/om dom får jobb med det. Samma sak har ett företag tipsat om att använda crackade filer för att komma runt licensproblem som funnits med deras program.

Detta betyder att dom vet vad som händer runt om i världen men dom kan inte officellt gå ut med det för det skulle förstöra hela tilltron till företaget i vissas ögon eller något typ.

Det är även pga detta som du inte ser en utspridd jakt på personer som piratkopierar program utan jakten går på dom som delar musik, film och spel som i förhållande till dessa program är väldigt billiga.

Angående photoshop så finns redan en billigare version som jag redan nämt så dom har redan täckt den delen tycker jag.

Photoshop Elements kallas den, och kostar runt 800 spänn. Men det är en bantad version. Visst, den innehåller säkert det mesta som gemene man använder, men det finns säkert privatpersoner som vill ha de funktioner som finns i orginalet också. Alltså får de fixa sig en piratad version då de inte har lust att slänga ut tio papp eller vad den nu kostar...

Jag talar fortfarande för flera alternativa licenser till samma programvara. Microsoft har ett bra alternativ med office som är till för studenter t.ex. Det är ett bra initiativ tycker jag.

Medlem
Skrivet av Kaptens:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Kaptens:

I och med att det är som du säger så behöver man väl inte direkt diskutera piratkopiering av sånna här program då. Vore det då inte bättre, som jag säger, att få fram fler alternativlicenser, så att företagen kan få ut sina program på ett lagligt vis. De kommer ju inte att förlora något på det. En Photoshop-licens som registreras på dig som person behöver inte kosta så mycket... Medans en som ska köpas av ett företag får kosta mer. Som sagt... tror de skulle tjäna mer på detta, och dessutom få ut sina produkter till fler.

Fast det är skillnad på att tycka så och att gå ut med det officellt. Jag vet från förstapersonskällor att 2 av dom stora företagen som gör 3d progam tycker det är bra att ungdomar kör deras program för att dom troligen kommer pusha för det programmet när/om dom får jobb med det. Samma sak har ett företag tipsat om att använda crackade filer för att komma runt licensproblem som funnits med deras program.

Detta betyder att dom vet vad som händer runt om i världen men dom kan inte officellt gå ut med det för det skulle förstöra hela tilltron till företaget i vissas ögon eller något typ.

Det är även pga detta som du inte ser en utspridd jakt på personer som piratkopierar program utan jakten går på dom som delar musik, film och spel som i förhållande till dessa program är väldigt billiga.

Angående photoshop så finns redan en billigare version som jag redan nämt så dom har redan täckt den delen tycker jag.

Photoshop Elements kallas den, och kostar runt 800 spänn. Men det är en bantad version. Visst, den innehåller säkert det mesta som gemene man använder, men det finns säkert privatpersoner som vill ha de funktioner som finns i orginalet också. Alltså får de fixa sig en piratad version då de inte har lust att slänga ut tio papp eller vad den nu kostar...

Jag talar fortfarande för flera alternativa licenser till samma programvara. Microsoft har ett bra alternativ med office som är till för studenter t.ex. Det är ett bra initiativ tycker jag.

Som sagt, det finns alltid gratisalternativ till i stort sett allting, för Photoshop så finns Gimp, för Office så finns Openoffice. I stort sett samma programvaror, vissa skillnader finns, men allt som finns i t ex Photoshop kommer till Gimp förr eller senare.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Fildelning är inte bara program och spel, tror de som ryter mest är filmindustrin, vilket jag förstår. Inte fan går man och köper en film man redan sett, spel däremot kan man variera sig i och därför köpa originalet efter lite testande.
Program köper jag dock om jag tycker de fyller en funktion, då vill man inte sitta med crackar om det kommer updates osv. Ofta så får man en 30-dagars trial med, räcker för mig att antingen avintallera det eller köpa det. För er som gillar photoshop men som jag, inte har den plånboken så finns det en variant av Gimp, kallas för Gimpshop och är upplagd som Photoshop i gränssnittet. Länk: http://www.gimpshop.net/


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

[...] Inte fan går man och köper en film man redan sett, [...]

Visst kan man göra det. Jag har inte köpt en enda film de senaste åren som jag inte tankat ner först och tittat på. Kanske bör nämna att jag inte är en filmperson. De gånger jag tittar på en film är det hos en polare som har ett gigantiskt bibliotek av DVD-filmer, eller ett biobesök, eller när man av en slump snubblar på en film på Usenet med en intressant titel.

Men, som sagt, de få gånger jag laddat ner en film och faktiskt tittat igenom den så har jag köpt den efter att ha letat fram billigaste priset på nätet. Okej, Uwe Bolls Bloodrayne undantaget. Den tittade jag faktiskt igenom, men var så lamslagen att jag inte lyckades sträcka mig efter musen för att stänga av..

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Okej, Uwe Bolls Bloodrayne undantaget. Den tittade jag faktiskt igenom, men var så lamslagen att jag inte lyckades sträcka mig efter musen för att stänga av..

Hahahaha, härlig kommentar! :heart:

Men fortfarande så tror jag inte (baserat på min umgängeskrets osv) att folk generellt köper filmer de laddar ner. Min egna uppfattning förstås och naturligtvis finns det de som alltid köper filmerna de drar hem, men fått uppfattningen att de är i minoritet.

Personligen ser jag ingen vits med att gå och köpa en rulle jag laddat hem och den kanske var sisådär. Skall man bara köpa de rullar man tycker om isåfall, eller hur är upplägget? Man har likväl nyttjat verket.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skriv svar