StarCraft The Board Game testat

Medlem

Som jag skrev i ett tidigare blogginlägget så hade en polare till mig skaffat sig #StarCraft bordspelet som kom ut för någon månad sen. Det var tveksamt om det skulle bli något spelande i helgen och som tur är blev det av. Fem modiga och rutinerade bordspelsspelande personer, alla medlemmar i våran bordspelsförening "Jotenheims Strategiska Elit" (antal medlemmar = 7), skulle våga spendera hela dagen åt bordspelet. Äventyret börjar ca 1630.

"Carrier has arrived"

"Wow, boxen är stor" är mina första kommentarer när jag ser lådan. Boxen öppnas och nostalgin börjar flöda när man ser små plastfigurer som liknar diverse enheter från datorspelet. Det finns en bunt kartongbrickor som man ska trycka ut byggnader, arbetare och spelplansdelar. Personen som hade spelet hemma hos sig hade läst ca halva manualen, som är en bjässe på 48 sidor. Därför kommer jag inte gå in på hur man spelar spelet. Manualen finns för en anledning, men räkna med många timmar bara av att förstå hur allt fungerar.

Men något som är riktigt coolt är att bordspelet följer storyn från första spelet, så anledningarna till att varje lag splittras i två kommer därifrån. Man märker att de försöker göra det så likt som möjligt till det digitala spelet. Självklart är det helt omöjligt att göra en exakt kopia, vilket märks mest vid hur stridssystemet är byggt.

"For Aiur!"

Eftersom ingen har läst igenom hela manualen så vet ingen hur strider fungerar och vi tänker ta det när det är dags för battle. Men det märks snabbt att det är svårt att planera hur man ska köra när man inte har den blekaste aningen om hur stridandet går till. Så efter ett mål mat bestämmer sig den 5'e spelaren att han inte orkar lira och hoppar av. Han måste ändå åka vid kl 2200 så han skulle kanske inte hinna spela klart, lika bra att hoppa av nu än senare. Vilken tid var det då? Jodå, då hade tidsvisaren hunnit gå hela vägen till 19:30. Efter tre timmar hade vi bara hunnit fixa upp spelplanen, lära oss hur en runda går till och nästan kört den första rundan (och man kör ganska många). Som ni förstår tar det låååång tid att lära sig och då hade vi inte ens gått in på stridssystemet än.

Stridssystemet fungerar så att man ställer upp varje trupp för sig mot EN annan trupp, en rad för varje enhet som försvararen har. Bakom den kan man ha assisterande trupper som ger en minimal ökning på skadan. Vem som vinner mellan de två räknas ut genom enhets basskada/försvar + bonus skada/försvar med kort + assisterande trupper. Antingen dör ingen, en eller båda. Som ni märker finns det inga tärningar eller andra slumpgeneratorer, utan vad du har. Och jag måste säga att det fungerar riktigt bra, även om det tog en stund att förstå hur exakt alla delar av det fungerade. Någon av de andra nämnde ett spel som hade ett liknande system, någon som vet?

"Battlecruiser reporting"

Ca 30 minuter efter den femte spelaren hoppat av hinner vi bygga om spelplanen och köra den första rundan. Fem timmar senare, kl 01:30, koras jag som vinnare. Mest på ren tur då varje general har en special victory, något som ingen brytt sig om att titta på. Visade sig att jag hade uppfyllt min special victory. Men eftersom detta var en testomgång för att lära sig räknas det inte. Hade vi bara kört efter vanlig victory så hade det MINST tagit en timme till.

Så vad tycker jag om det hela? Grymt bra skulle jag sammanfatta det. Mer flersidigt än Risk, därtill en större manual men fortfarande riktigt skoj. Att man gillar orginalspelet lägger nog till en hel del men även för någon som aldrig kört #StarCraft så kommer det vara kul. Men räkna med lång tid bara för att förstå och en lika lång tid för att spela. Typ NIO timmar som det tog för oss. Men det är väl värt det.

Notering: Denna 'recension' blev inte lika utarbetad som mina vanliga recensioner. Därav 'testat' och inte recension. Vill ni ha fler ordentliga recensioner? Skriv till i kommentarerna.

Notering 2: Blev inga bilder, polarn var för lat för att föra över från kameran, jag lägger upp när jag får dom. Men räkna inte med det.

#blogg

Medlem

En Taru Tassadar !

1
Skriv svar