Veckans fråga: Lirar du helst on- eller offline?

Medlem

Jag föredrar helt klart single player. Jag har aldrig köpt ett spel för dess multiplayer läge, med undantag för EVE och World of Warcraft då förstås. Dessa tröttnade jag på väldigt snabbt och det är väl bara att inse att denna typen av spel inte faller mig i smaken.

Jag ser oftast multiplayer som en bonus och inte som den "riktiga" delen av spelet. Visst spelar jag online lite då och då, men det är minimalt. Jag brukade spela Team Fortress tidigare som stundtals var riktigt roligt, som när man som HW guy mejade ner halva fiendelaget.

Jag började nästan tro att jag var ensam om att föredra singleplayer, men det är roligt att se att åtminståne några tycker likadant.

Medlem

singelplayer helt klart eftersom MMORPG är:
1, oftast fulla av datornerds som inte kan kommunicera
2, endast går ut på att vinna pvp. Storys, R&D etc är underordnat
3, se 1


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Inaktiv

Valde båda... Helt enkelt p.g.a att det beror på vad det är för spel (doooh).

Kommer inte ihåg om det var eller på hype där jag startade en tråd ang. att jag känner/kände att spelutvecklare idag har tappat hjärtat när dom skapar spelen. Eller om det bara är jag som blivit äldre och fantasilös. Min tanke är att i väldigt många spel så serveras vi all handling och vilket ger våran egen fantasi för lite spelrum att få "vidareutveckla" spelet och ge det mer djup än vad det egentligen har.
Ett väldigt bra singelplayer-spel slår det mesta. Men att köra multi med en massa vänner är aldrig fel heller... Det är ju alltid roligare att spöa en kompis så att han får be om nåd. Hehe NHL 98 tror jag det var. En polare gör mål i sudden varpå jag slänger ut armen med all kraft i ren frustration och råkar träffa en annan polare som står bakom rakt på "nötterna"
Vad jag vill säga med detta? Hmmm jag tror jag bara skrev högt just nu

astie: på ett sätt kan jag klart hålla med dig. WoW är väldigt enkelt men det finns ändå ett djup för den som orkar och inte stressar igenom spelet. Men du har helt klart en bra poäng. Men beror det på att folk har för lite tid eller för att dom är lata?

Medlem

SP och MP fast det beror på vilket spel det är


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

W2k
Medlem

SP > MP.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av astie:

Vore WoW ett avancerat och ett mer "väl utvecklat" MMORPG så hade det aldrig fått såpass många spelare som det har. Vi kan ta ett dåligt exempel; Counter-Strike. Vore det inte så enkla kontroller och lätt att lära sig hade det aldrig varit så populärt som det är i dag.

WoW är populärt för att det är ett så pass brett RPG, det har nått för alla + att Warcraftvärlden i sig redan är extremt populär, de tidigare Warcraftspelen var oerhörda succér. Sen antar jag det hjälper att spelet är oerhört kul

Man kommer gradvis in i det och man kan spela det utan att fördjupa sig jättemycket, MEN då blir spelet och vad man kan göra också extremt begränsat. Man kommer nöta i samma låglevel instanser och kommer få spela med orutinerade spelare på samma nivå.

Ju djupare man kommer in och desto högre level; desto mer kan man göra och ju mer krävs det av spelaren. Vid lvl60 och med ett bra gille så är det extremt mycket taktik / teamplay. Bossfighterna är mycket mer avancerade än i andra RPG's. Teamspeak är exempelvis ett måste för att ta sig någon vart.

Låter som att du inte spelat till lvl60 eller spelat i ett bra gille och därför inte tagit del av ens en liten gnutta av vad spelet har att ge. Kräver dock ett extremt engagemang.


signatur
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

singelplayer helt klart eftersom MMORPG är:
1, oftast fulla av datornerds som inte kan kommunicera
2, endast går ut på att vinna pvp. Storys, R&D etc är underordnat
3, se 1

¨

1. Visst, kan vara problematiskt att hitta ett bra gille/klan att spela i. Har man sen inga kompisar som spelar det heller så blir det ännu svårare att fördjupa sig något vidare i det. Uppfyller man dock dessa "krav" så är upplevelsen också oslagbar singelplayer.

2. Storyn skapar ju spelarna.. Det är ju det som ÄR rollspel tycker jag, inte att man följer en linjär story med ett visst slut.

Har man noll engagemang/fantasi så visst, då kommer det inte bli kul.

Tror vi alla kan komma överens om att multiplayer KRÄVER betydligt mer av spelaren, kräver socialt engagemang, kräver att man inte är en allt för dålig förlorare osv osv..


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av RedEyeJoe:

singelplayer helt klart eftersom MMORPG är:
1, oftast fulla av datornerds som inte kan kommunicera
2, endast går ut på att vinna pvp. Storys, R&D etc är underordnat
3, se 1

¨

1. Visst, kan vara problematiskt att hitta ett bra gille/klan att spela i. Har man sen inga kompisar som spelar det heller så blir det ännu svårare att fördjupa sig något vidare i det. Uppfyller man dock dessa "krav" så är upplevelsen också oslagbar singelplayer.

2. Storyn skapar ju spelarna.. Det är ju det som ÄR rollspel tycker jag, inte att man följer en linjär story med ett visst slut.

Har man noll engagemang/fantasi så visst, då kommer det inte bli kul.

Tror vi alla kan komma överens om att multiplayer KRÄVER betydligt mer av spelaren, kräver socialt engagemang, kräver att man inte är en allt för dålig förlorare osv osv..

Visst men generellt så är folk väldigt inkompetenta när det gäller att ha koll på TS/chatt eller att ens använda sunt förnuft.

Sen att storyn skapas av spelarna är så mycket bull... ta Eve t.ex, enda som folk är ute efter är killmails. Speciellt i de stora allianserna (som för övrigt går på konstgjord andning).
Tror nog att WoW är nergraderat till ett pvp spel.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Lätt Singelplayer imo. INGET slår en grymt bra story såsom SH2. Mysrys liksom.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av RedEyeJoe:

singelplayer helt klart eftersom MMORPG är:
1, oftast fulla av datornerds som inte kan kommunicera
2, endast går ut på att vinna pvp. Storys, R&D etc är underordnat
3, se 1

¨

1. Visst, kan vara problematiskt att hitta ett bra gille/klan att spela i. Har man sen inga kompisar som spelar det heller så blir det ännu svårare att fördjupa sig något vidare i det. Uppfyller man dock dessa "krav" så är upplevelsen också oslagbar singelplayer.

2. Storyn skapar ju spelarna.. Det är ju det som ÄR rollspel tycker jag, inte att man följer en linjär story med ett visst slut.

Har man noll engagemang/fantasi så visst, då kommer det inte bli kul.

Tror vi alla kan komma överens om att multiplayer KRÄVER betydligt mer av spelaren, kräver socialt engagemang, kräver att man inte är en allt för dålig förlorare osv osv..

Visst men generellt så är folk väldigt inkompetenta när det gäller att ha koll på TS/chatt eller att ens använda sunt förnuft.

Sen att storyn skapas av spelarna är så mycket bull... ta Eve t.ex, enda som folk är ute efter är killmails. Speciellt i de stora allianserna (som för övrigt går på konstgjord andning).
Tror nog att WoW är nergraderat till ett pvp spel.

WoW är ju inte PvP öht om du nu inte väljer en sådan server eller väljer att spela i Battleground. Tror PvP-delen kanske tilltalar de yngre lite mer. Eve kan jag inte uttala mig om så mycket, bara spelat det som hastigast i c:a en vecka.

Allt hänger på eget engagemang, att hitta ett bra gille, kul folk att spela med helt enkelt.. gör man inte det så visst, då suger det helt otroligt men det är fel att säga att spelet suger för det..


signatur
Medlem

Det är den här nya kompetativa generationen, som bara vill ha ut av digital underhållning att nedkämpa andra mänskliga spelare! Annat var det för 6-talet år sedan, då man satt hemma och spelade sina storydrivna hjärtevänner för att bryta med en helg tillsammans med kompisar spelandes kanske lite quake, kknd, starcraft etc.

Medlem

jag föredrar att lira offline.
varför vet jag inte, men man får ut mera story/handling av spelen, man kan köra skit länge, utan att tänka på nån annan, man kan mixtra å pilla med spelet helt fritt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

mmorpg var något av det roligaste jag någonsin spelat, har laggt ner runt 7000 timmar på DAoC - men nu är den tiden över, vill hellre sitta i lugn och ro med ett offline rollspel, hade iofs velat se coop läge på lite fler rollspel så jag kunnat spela mer med min dotter.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av astie:

Vore WoW ett avancerat och ett mer "väl utvecklat" MMORPG så hade det aldrig fått såpass många spelare som det har. Vi kan ta ett dåligt exempel; Counter-Strike. Vore det inte så enkla kontroller och lätt att lära sig hade det aldrig varit så populärt som det är i dag.

WoW är populärt för att det är ett så pass brett RPG, det har nått för alla + att Warcraftvärlden i sig redan är extremt populär, de tidigare Warcraftspelen var oerhörda succér. Sen antar jag det hjälper att spelet är oerhört kul

Man kommer gradvis in i det och man kan spela det utan att fördjupa sig jättemycket, MEN då blir spelet och vad man kan göra också extremt begränsat. Man kommer nöta i samma låglevel instanser och kommer få spela med orutinerade spelare på samma nivå.

Ju djupare man kommer in och desto högre level; desto mer kan man göra och ju mer krävs det av spelaren. Vid lvl60 och med ett bra gille så är det extremt mycket taktik / teamplay. Bossfighterna är mycket mer avancerade än i andra RPG's. Teamspeak är exempelvis ett måste för att ta sig någon vart.

Låter som att du inte spelat till lvl60 eller spelat i ett bra gille och därför inte tagit del av ens en liten gnutta av vad spelet har att ge. Kräver dock ett extremt engagemang.

Har åtskilliga karaktärer på lvl 60 med minst tier 2 gear och spelat i flertalet framgångsrika gillen på shattered hand och defias brotherhood, men det hör inte hit. Jag tappade intresset för spelet pga dess bristande end game och helt värdelösa PvP.

Enligt mig låter det mest som att du är en sån där rollspelandes carebear-spelare som så många andra, som älskar WoW's PvE och bara ströspelar PvP som variation. Funkar det för dig så grattis men för mig funkar det inte att sitta och fantisera ihop en massa svammel och nöta PvE hela dagarna.

Det enda WoW egentligen kräver är sjukt mycket tid. Och i mitt fall bortkastad tid numera.

Säger bara; Warhammer Online. Där har vi något för alla däremot. Finns inte en chans att gamla DAoC-spelare sitter kvar i WoW-träsket när det kommer. Men även Mythic vet vad som gjorde WoW så framgångsrikt och kommer utan tvekan att köra på samma sak, och vad är det? Jo, ett förenklat spelupplägg för att locka fler spelare.

Medlem

singeplayer kan vara grymt roligt ibland. speciellt när man får välja på så oerhört mycket grejer man kan göra. t.ex oblivion, där finns det ju mer än 1000 grejer man kan göra, questa osv
sen äre ju självklart roligt att lira multiplayer. men ska man sitta en natt och spela nått spel och ha "mysigt" så måste de vara singleplayer tycker jag

Flakmonkey

Beror helt på vad det är för upplevelsen som jag är ute efter med spelandet... ett bra singleplayerspel slår det mest tycker jag, det kan jämföras med en bra bok som man bara sugs in i... Multiplayer för mig handlar mer om att testa mina egna gränser, mäta mina färdigheter mot andras och göra det som krävs för att vinna... Då spelar grafik, ljud, story, etc väldigt liten roll jämfört med singleplayerspel där de är betydligt viktigare...

Skulle jag vara tvungen att välja på att för all framtid spela antingen SP eller MP så skulle jag nog ta SP.

Medlem
Citat:

Enligt mig låter det mest som att du är en sån där rollspelandes carebear-spelare som så många andra, som älskar WoW's PvE och bara ströspelar PvP som variation. Funkar det för dig så grattis men för mig funkar det inte att sitta och fantisera ihop en massa svammel och nöta PvE hela dagarna.

Det funkade ju iaf ett BRA tag (2+ år minst gissar jag?) om du har full tier2 på alla dina karaktärer.. Jag menar hur länge håller ett vanligt singelplayer i regel, en månad? Lite väl hårt att säga "nä asså det suger... jag tyckte bara det var kul i 2 år, sen började jag tröttna". Det är inte speciellt realistiskt att tycka att ett onlinerpg ska vara kul i 5-10 år.

Warhammer online ser jag också fram emot.

Vad är det som man måste göra "svårare" för spelarna menar du (du kritiserar "förenklat spelupplägg", vad som nu exakt menas med det)? Jag tycker inte alls det är förenklat jämfört med andra RPG's, men ge mig gärna exempel. WoW's bossfighter är ju riktigt kul jämfört med de flesta RPGs där strategi knappt ens är inblandat.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Citat:

Enligt mig låter det mest som att du är en sån där rollspelandes carebear-spelare som så många andra, som älskar WoW's PvE och bara ströspelar PvP som variation. Funkar det för dig så grattis men för mig funkar det inte att sitta och fantisera ihop en massa svammel och nöta PvE hela dagarna.

Det funkade ju iaf ett BRA tag (2+ år minst gissar jag?) om du har full tier2 på alla dina karaktärer.. Jag menar hur länge håller ett vanligt singelplayer i regel, en månad? Lite väl hårt att säga "nä asså det suger... jag tyckte bara det var kul i 2 år, sen började jag tröttna". Det är inte speciellt realistiskt att tycka att ett onlinerpg ska vara kul i 5-10 år.

Warhammer online ser jag också fram emot.

Vad är det som man måste göra "svårare" för spelarna menar du (du kritiserar "förenklat spelupplägg", vad som nu exakt menas med det)? Jag tycker inte alls det är förenklat jämfört med andra RPG's, men ge mig gärna exempel. WoW's bossfighter är ju riktigt kul jämfört med de flesta RPGs där strategi knappt ens är inblandat.

Jag sitter väl för tusan inte och kritiserar "förenklat spelupplägg" som att det vore dåligt? Det är ju bra, det gynnar nya spelare att komma in i genren. Vilket Blizzard också har lyckats med. Varför tror du att WoW har så många spelare egentligen? Inte är det för att det har något för alla, då hade inte folk som jag suttit och gnällt på ett bristande end game och trist PvP. Ta och jämför DAoC, EQ eller EVE med WoW så märker du snabbt vad jag menar med förenklat spelupplägg. Gör du inte det, jadå har du inte spelat speciellt många MMORPG's förutom WoW i så fall.

Vad jag kritiserar är WoW's bristande end game och PvP. Antingen farmar man, kör igenom instancer eller grindar honor i PvP. Men till vilken nytta? Bara för att få bättre gear? Det är ju givande, verkligen.
I DAoC finns det åtminstone RvR som ger PvP-delen ett större syfte. I EVE finns det inget direkt end game över huvud taget och PvP:n i sig utgör större delen av spelet. I det spelet om något så finns det något för alla.

Enda anledningen till att jag spelade WoW så pass länge som jag gjorde är pga jag spelade med IRL-kompisar hela tiden. Vore det inte för dom hade jag aldrig ens orkat ta lvl 60 med mina karaktärer. Enda gången WoW faktiskt var kul var när man levlade upp sin första karaktär. Och det tog ju inte speciellt länge, dock så blev den ganska fucked up av förstårliga skäl. Gör om, gör rätt med andra ord. Grind, grind, grind, grind, grind.... zzz....

Angående bossfighterna så har jag inget att säga om den saken, där kräver det mer av både spelaren och gillet om man över huvud taget ska komma någon vart i AQ t.ex. Men är det allt WoW handlar om? Sitta i veckor, kanske månader för att gillet ska klara en instance? Kul, jäkligt kul måste jag säga.

Det är då inte min definition av roligt end game.

Medlem
Skrivet av Ozmonatov:

Det är den här nya kompetativa generationen, som bara vill ha ut av digital underhållning att nedkämpa andra mänskliga spelare! Annat var det för 6-talet år sedan, då man satt hemma och spelade sina storydrivna hjärtevänner för att bryta med en helg tillsammans med kompisar spelandes kanske lite quake, kknd, starcraft etc.

Those were the "old days".

Ibland tänker man liksom tillbaka på dagarna när man gick i gymnasiet, hade inga fler bekymmer förutom att klara proven i skolan. Resten av tiden kunde man sitta och nöta quake hela dagarna om man så ville.

12
Skriv svar