World of Warcraft uppe i sju miljoner spelare

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Kallas även för kapitalism!

Jo, men till vilken nytta skulle det vara med ett företag om det inte vore för att tjäna pengar?

Att tjäna oss!

Medlem

MUD's/MMO's är den speltyp som bäst kombinerar social kontakt och spelunderhällning imho (över internet) så det kanske är därför jag är såld på konceptet. WoW är ett mycket bra spel, men som med alla spel så kunde det varit bättre. Jag spelar det tills jag blir uttråkad eller någonting ännu bättre kommer ut.

Antar att de flesta känner så om spel.

Medlem

WoW är på inget sätt ett unikt MMO, och det är tack vare det enkla konceptet och enorma hypen innan releasen, som man har så många spelare som idag.


signatur
Medlem

Den "enorma" hypen kom ju gratis pga Warcraft och Blizzard. Men annars är wow ett klassiskt första generations MMORPG. Dvs inget dynamiskt content, ingen spelar påverkan osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

WoW är på inget sätt ett unikt MMO, och det är tack vare det enkla konceptet och enorma hypen innan releasen, som man har så många spelare som idag.

Ungefär så kan man beskriva vartannat Blizzard-spel. De lever på sitt rykte, och av flera anledningar. Den främst är att de gör bra spel (Duh), och att de alltid lyckas skapa ett intressant universum.

Warcraft 3 är på inget sätt ett unikt RTS, och det är tack vare det enkla konceptet och enorma hypen innan releasen, som man har så många spelare som idag.

Diablo 2 är på inget sätt ett unikt Action-RPG, och det är tack vare...

Osv.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Den "enorma" hypen kom ju gratis pga Warcraft och Blizzard. Men annars är wow ett klassiskt första generations MMORPG. Dvs inget dynamiskt content, ingen spelar påverkan osv.

Hmm, första generationens MMORPG? Ge ett exempel på andra generationens MMORPG, och vad de tillför utöver den första generationens är du snäll.

Medlem

IOfs, ska man vara känslig så är inte iheller deras universum i WoW unik med tanke på att det är en direkt ripoff på Warhammer (modifierad då förstås). Men det är iofs inte direkt någon nyhet för någon av er - men dock värt att tänka på


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vad jag menade var att WoW igentligen inte tillför något nytt alls från t.ex. gammla EQ, förutom instanserade dungeons och pvp områden. Dvs spelet är helt statiskt och ändras inte av spelarna det minsta. Dvs första generationens MMORPG, en statisk värld med monster och quests.

T.ex. Eve Online skulle jag vilja kalla ett Andra Generationens MMORPG, spelarna har en stor inverkan på spel världen och kan ändra på det mesta, bygga rymdstationer osv. (utom vissa områden som är hårt bevakade av npc'er). Dvs en mycket mer dynamisk spelvärld som är under konstant förändring i och med guild politik och krig.

Så förenklat
Första Generationens MMORPG:
Statisk Värld
Spelarna får infinna sig i speldesignerns roller och faktioner

Möjligen skulle man kunna ha Generation 1.5 här med instanser och dylikt vilket skulle bli vad WoW hammnar antar jag.

Andra Generationens MMORPG:
Mer dynamik i världen, påverkas av spelarnas handlingar
Spelarna väljer själva faktioner och kan ofta skapa egna, föra krig och skapa aliancer bäst dem vill.
Spelarna är mer fria att göra lite vad dem själva vill, t.ex. vara pirater/banditer, bounty hunters osv.

Spel företagen vill ju ofta kalla sina spel för next gen, men jag tror inte någon riktigt har tagit steget till generation "3" ännu. Iallfall inga släppta spel. Sen vette fasen vad Generation 3 skulle vara igentligen. Men själv skulle jag gärna se mer dynamiskt stridssystem som är lite mer twitch baserat än tärnings baserat. Typ real-tids fighter, där du kan undvika en fiendes attack genom att flytta dig när vapnet kommer svingandes osv. Detta skulle dock kräva enorma mängder data som skall skyfflas hit och dit med minimal delay. Samt fysik simulation och att spelarna för ännu mera makt. Själv känner jag ofta att ju mer sandbox spelet är desto bättre, tyvär har de få spel som satsat på sandbox miljö ganska dålig spel känsla och blir därför inge kul.

Edit:Lite edit på slutet


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

enda grymma spelet blizzard har gjort e starcraft, så kom igen lägg wow på is ett tag och slipa på ett nytt starcraft spel blizz!

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Men själv skulle jag gärna se mer dynamiskt stridssystem som är lite mer twitch baserat än tärnings baserat. Typ real-tids fighter, där du kan undvika en fiendes attack genom att flytta dig när vapnet kommer svingandes osv. Detta skulle dock kräva enorma mängder data som skall skyfflas hit och dit med minimal delay.

Nej usch nej - det märkte man i DAoC att det var skit. Där var det enkelt att fördärva för motståndaren när han skulle göra attacker som var baserade på var man stod i förhållande till motståndaren...räckte man rörde sig snabbt runt honom för att undvika det. Sen tror jag iofs att ditt förslag skulle förstöras av speed hacks och liknande saker tyvärr


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ankh skulle förstöras av speed hacks, så vi kan alltså inte göra några spel för att det förstörs av fusk? Och DAoC var la inte riktigt vad jag menade, utan tänk mer FPS, där flyttar sig folk när du skjuter på dem. Så i stället för att man tar target och sen auto attack och allt som påverkar dina slag är tärningar så måste du faktiskt träffa dina slag ala oblivion, sen tar tärningar över för att bestäma proccs mängd skada osv. Men som sagt det kräver mycket mer detaljerade animationer och mängder av extra data som måste skickas hit och dit för att det skall funka. Och minsta lagg skulle förstöra allt ihop så det är tyvär inte realistiskt i den närmaste framtiden skulle jag tro. Möjligen med endast spelare som fienden men AI mobs skulle kräver väldigt mycket mer avancerad kod som skulle belasta servrar så mycket mer än några statiska script som bara kör standard skills på cooldown.

Eller du föredrar att som i wow bara markera fienden och trycka på lite knappar som träffar/missar oavsätt vad du gör?

Dock är la detta grovt offtopic och borde kanske ha en egen tråd antar jag.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Är det 7mille som spelar WOW nu?? eller är det alla som har köpt spelet?

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Ankh skulle förstöras av speed hacks, så vi kan alltså inte göra några spel för att det förstörs av fusk? Och DAoC var la inte riktigt vad jag menade, utan tänk mer FPS, där flyttar sig folk när du skjuter på dem. Så i stället för att man tar target och sen auto attack och allt som påverkar dina slag är tärningar så måste du faktiskt träffa dina slag ala oblivion, sen tar tärningar över för att bestäma proccs mängd skada osv. Men som sagt det kräver mycket mer detaljerade animationer och mängder av extra data som måste skickas hit och dit för att det skall funka. Och minsta lagg skulle förstöra allt ihop så det är tyvär inte realistiskt i den närmaste framtiden skulle jag tro. Möjligen med endast spelare som fienden men AI mobs skulle kräver väldigt mycket mer avancerad kod som skulle belasta servrar så mycket mer än några statiska script som bara kör standard skills på cooldown.

Eller du föredrar att som i wow bara markera fienden och trycka på lite knappar som träffar/missar oavsätt vad du gör?

Dock är la detta grovt offtopic och borde kanske ha en egen tråd antar jag.

Nej fan, du missförstod mig. Jag förstod precis vad du menade - men jag är mest orolig att speedhacks skulle bli helt för vanligt i ett mmorpg om det fungerade på det sättet du föreslog.
Jag föredrar faktiskt som i WoW (kanske inte just wow...men alla andra mmorpg ). Visst är det roligare om man kan kontrollera mer, men det det kan även förstöra allt som har med skills att göra. En ide vore om man istället för att man flyttade sig på klassiskt fps sätt understriden - fick en massa defensiva moves att välja mellan. Precis som sina attacker kunde man haft valmöjligheten om du ska slänga dig till sidan eller vad du nu än hade tänkt dig. Tror faktiskt det hade varit mer chans att striderna blivit intressanta om dom satsat på fler defensiva färdigheter. Då menar jag inte universal försvar typ att man trycket på parry och sen parrerar han motståndaren oavsett vilket sorts slag du har påväg mot dig.

Edit: Annars tror jag grejer som Circle strafe hade snabbt fått folk att tröttna på spelet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

En STOR del av de 7 miljonerna sitter i Asien och spelar. De betalar inte 120kr/man.
Dar betalar man per timme (och inte sarskilt mycket) eller nagot i den stilen, minns inte riktigt hur det funkar.

Inte for att det spelar nagon storre roll, rullar nog in gott om pengar anda, men sa ar det

Blizzards erfarenhet + resurser + rykte = succé

Inaktiv

När dom va på 6milj så va det 3milj i asien, 2milj i amerika och 1milj i europa, något sånt va det iaf har jag för mig.

Medlem

Jag har svårt att se varför spelet är så stort faktiskt, har själv spelat det och tyckte bara det var en i mängden. Enda skillnaden från andra mmorpg var att det var ovanligt många barnsliga människor jämfört med andra mmorpg jag spelat - men det kan vara jag som haft otur helt enkelt.
Lite för tramsig grafik för min smak (men fult är det definitivt inte). Som tur är så har dom gjort det något bättre i Warhammer och det trotts dom påminner en hel del om varandra (Menar jag inte för att WoW tog inspiration från Warhammer...utan grafikmotorn påminner lite om varandra i de två spelen. Men warhammer ser bättre ut..är iofs 2 år nyare också )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

KROSSA WOW!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

WOW är värdens bäst data spel

Medlem
Skrivet av Grmi:

WOW är värdens bäst data spel

WoW är bra, men UO (Pre Trammel) kommer att förbli det bästa

123
Skriv svar