Miljardsvindel i EVE Online

Inaktiv

Hörde om detta. Killen som scamade folk på 30 miljarder lär ha hävdat på något forum att detta var en copycat som gjorde samma som honom, varpå ett flertal - mest kunder i interstellar eve-bank - lär ha blivit rasande och inte förstått hur man kunde baktala en så fin person som drev en sådan seriös och god bank.
Vad var det jag sa, lär väl han sitta och säga nu.
En annan sak jag hörde var att den luriga bankiren lär ha spridit rykten om att han var död efter scamen. Vilka många av bankens kunder köpte. Hohoho.

Hadde jag haft sådana penningar hadde jag befäst en sluten lowsec konstelation och hyrt in en egen flottilj att bevaka den 24/7 och betalat dom för att wardecca alla som kom i dess närhet.

Jot
Medlem

PvP at its finest ... därför Eve Online "fortfarande" är det, i mitt tycke, bästa PvP (om inte överhuvudtaget) mmog:et som finns .. att vissa element i spelet gör att man uppfattar dem som en del av verkliga och dagliga livet.. . immersivt så det förslår!


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem

i lol'd

Dock lär väl EVE förlora några kunder över detta, själv tycker jag det låter lite som grife play, och borde kunna va "bannable". Men det är som sagt min åsikt

Jot
Medlem
Skrivet av Pumpa:

i lol'd

Dock lär väl EVE förlora några kunder över detta, själv tycker jag det låter lite som grife play, och borde kunna va "bannable". Men det är som sagt min åsikt

Samtidigt kan man fråga sig hur många NYA kunder CCP får i och med denna nyhet som spridit sig som en löpeld över internet ... massa ny kanonmat att utöva den fina tekniken av utpressning på


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem

Jävligt schyst att det finns ett mmorpg där scamming är tillåtet i alla fall

Medlem

Är ju inget fel killen gjort egentligen

Man kan väl spela som pirat i EVE om man vill, och ingenstans står det väl i reglerna att du INTE får ljuga och lura till dig pengar?

Istället för att slösa tid på att försöka tjäna pengar på att döda andra så satte han sig på en stol, lovade folk guld och gröna skogar, för att sen ta guldet och köpa sig själv en shitload gröna skogar.

Utnyttja buggar för att tjäna/sno andras pengar = fusk
Utnyttja andras dumhet/lura till sig pengar = [nelson]Haha[/nelson]

Medlem

Fan kan man inte göra sånthär i WoW för, blizzard är alldeles för fega så de bannar bara om man säger något fel..

Medlem
Skrivet av RozZy:

Fan kan man inte göra sånthär i WoW för, blizzard är alldeles för fega så de bannar bara om man säger något fel..

Jo, det är nog för att Blizzard är fega som de bannar för att man kallar en annan människa något dumt.

Eller så handlar det om respekt.

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av RozZy:

Fan kan man inte göra sånthär i WoW för, blizzard är alldeles för fega så de bannar bara om man säger något fel..

Jo, det är nog för att Blizzard är fega som de bannar för att man kallar en annan människa något dumt.

Eller så handlar det om respekt.

Har man gett sig in i spelet får man spelet tåla. Samma gäller i EVE, de har bara sig själva att skylla.

Inaktiv
Skrivet av Kontot försvann:
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av RozZy:

Fan kan man inte göra sånthär i WoW för, blizzard är alldeles för fega så de bannar bara om man säger något fel..

Jo, det är nog för att Blizzard är fega som de bannar för att man kallar en annan människa något dumt.

Eller så handlar det om respekt.

Har man gett sig in i spelet får man spelet tåla. Samma gäller i EVE, de har bara sig själva att skylla.

samtidigt finns det regler man måste följa

Medlem

Jag fattar inte hur man kan komma undan med detta och inte göra en polisanmälan. Onlinespelet EVE kan ju inte ha lagar som står över den riktiga världens lagar. Man kan ju inte i ett avtal avskriva sig den riktiga brottbalken (eller motsvarande i USA)? Mycket märkligt...

Medlem
Skrivet av sebrock:

Jag fattar inte hur man kan komma undan med detta och inte göra en polisanmälan. Onlinespelet EVE kan ju inte ha lagar som står över den riktiga världens lagar. Man kan ju inte i ett avtal avskriva sig den riktiga brottbalken (eller motsvarande i USA)? Mycket märkligt...

Hur ska man kunna föra några rättsliga åtgärder mot nån som bara spelade spelet? Isf skulle man kunna stämma nån som dödar dig i wow.

I USA? Snarare island, eller har dom flyttat?

Inaktiv

Men snälla det är ett spel!! och har inget med RL att göra och verkligen inget med brottsbalken och vanliga brott att göra eller polisanmäler du folk som spelar CS för mord allternativt mordförsök??

Ingenting har gjorts i spelat som bryter mot EvE´s regler. om därimot personen försöker sälja spel pengarna (isk) för riktiga pengar så kommer ju CCP givetvis att använda sig av dom juridiska möjligheter som finns för att stoppa det, men det är ju nåt helt annat.

Så länge spelarn använder sig av sina scamade pengar inne i spelet finns inget att utreda utan det är helt i ordning med vad som tillåtts i SPELET eve.

Blanda inte ihop spel och verkliget tack.

Medlem
Skrivet av bleak:

samtidigt finns det regler man måste följa

Inte i EVE, det är meningen att allt ska fortgå som det verkliga livet och därför kan man råna varandra och förstöra för andra..

Medan i till exempel WoW där det är helt otänkbart, fult och nästan regelbrott när någon gör något dumt, exempelvis Ninjalootar eller gankar...

"OMG OMG, H4X0RZZ! - WTF?!, FUCKIN NINJA... I WAS SUPPOSE TO HAVE THAT ITEM THIS 50th TIME I PLAYED THIS INSTANCE!!!111"

Goda minnen - älskar att jävlas med folk i WoW :3


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

EVE är kung när det kommer till total frihet. Så helt underbart rätt av CCP att låta användarna göra som dom vill. EVE ska vara ett fritt universa

Medlem

Snyggt gjort, stor cred till både scammaren och till CCP som står för sin sak.

Medlem

haha så jävla skön kille alltså 8) som flera sagt tidigare; varför kom man inte på det själv tidigare?

Killen ska ha en eloge trots allt. Ingen som vet vad han har för pris på sin skalle nu? 8)

Medlem

Haha, funderat på att börja köra EVE, nu blir man juh bara mer sugen, verkar juh fan skit kul.

Skit snyggt av killen som blåste dom på 800 miljarder f.ö.

Inaktiv

sebrock: det är för det första för att valutan är virtuell, och kan inte köpas lagligt för riktiga pengar.. den är bara "investerad tid"..
och för det andra - och än viktigare - spelare äger inte valutan och karaktären dom spelar på, dom hyr den bara.. det är spelföretaget som äger världen och allt däri..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Är huvudet dumt får kroppen lida

Back to mining blir det för de puckon som litade på en annan spelare i EVE.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Man får inte bryta mot licensavtalet i EVE. Det är inte tillåtet att kalla andra spelare för diverse otrevligheter. Det kan leda till att man blir permabannad.
Men att folk tömmer sina fickor i dina för att du kommit på en riktigt smart ide är inte att bryta mor avtalet. Killen som kom på det är ett geni.

Det bästa är dessutom att han behöver inte oroa sig för att folk kommer vilja döda honom i spelet. Det enda han behöver göra är att köpa en ny gubbe med ISK i spelet. Som han gjör med en alt. Vips har han en ny gubbe, som har grymma skills och ~850 miljarder ISK i fickan. Ingen kommer veta att det är samma person och han kan spela vidare med jordens största leende på läpparna.
Det är det som är det vackra i EVE.

Men om han försöker att sälja pengarna så kan dom spåra det. Etersom transaktionerna loggas på servern.
Folk är för godtrogna


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Hm, intressant. Men jag förstår inte varför man skulle vilja utnyttja en bank? Eller var det inlånade pengar, med ränteökningar och allt sånt?

Medlem

Det var nog ränteökningar.

Inaktiv

Han gav 10-20% ränta på pengarna som han finansierade med nya investerare.

Medlem

Heh 10-20%? Låter ju scam långa vägar redan där...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av korpen1:

Men snälla det är ett spel!! och har inget med RL att göra och verkligen inget med brottsbalken och vanliga brott att göra eller polisanmäler du folk som spelar CS för mord allternativt mordförsök??

Ingenting har gjorts i spelat som bryter mot EvE´s regler. om därimot personen försöker sälja spel pengarna (isk) för riktiga pengar så kommer ju CCP givetvis att använda sig av dom juridiska möjligheter som finns för att stoppa det, men det är ju nåt helt annat.

Så länge spelarn använder sig av sina scamade pengar inne i spelet finns inget att utreda utan det är helt i ordning med vad som tillåtts i SPELET eve.

Blanda inte ihop spel och verkliget tack.

Men för helvete. Är alla fem år här? Den som läst lite juridik vet att man inte kan avskriva sig dessa grundläggande lagar. Oavsett om det är i ett spel eller inte. Detta är ekonomisk brottslighet punkt slut. Vidare går det verkligen inte att jämföra med att bli dödad i CS.

Vänta lite nu. Han HAR ju sålt pengarna och fått ut riktiga pengar? Så har jag uppfattat det. Annars är det väl klart att det inte kan räknas som brottsligt... men nu har han ju gjort det.

Medlem

Jag är ganska säker på att mmorpg:ers avtal är utformat så att allt i spelet (inkl. alla pengar) tillhör tillverkarna, man betalar månadskostnad för att hyra de egendommar man har i spelet.

CCP skulle inte ens dom kunna stämma den här killen, då kontanterna definitivt är kvar i spelet. (vilket dom äger) Om, istället, pengarna kan lämna spelet, (project entropia, etc.) då vore det en annan sak. Blanda inte ihop faktummet att man kan köpa ingame pengar irl med att sätta in pengar för att få ingame pengar.

Sen är ju köpa/sälja pengar irl oftast avtalsbrott i de flesta spelen. Det gör dom dock för att man vill att ekonomin i dessa spel ska vara frikopplad från verkligheten och göra alla likvärdiga spelet. Det lyckas då inte riktigt alltid.

Dock skulle säkert CCP kunna banna den här killen för nått avtalsbrott, om han hade begått det.

Medlem

Går det att sätta ett pris på hans huvud och få fatt i honom i spelet ? Hur funkar det?

Skrivet av sebrock:

Men för helvete. Är alla fem år här? Den som läst lite juridik vet att man inte kan avskriva sig dessa grundläggande lagar. Oavsett om det är i ett spel eller inte. Detta är ekonomisk brottslighet punkt slut. Vidare går det verkligen inte att jämföra med att bli dödad i CS.

Vänta lite nu. Han HAR ju sålt pengarna och fått ut riktiga pengar? Så har jag uppfattat det. Annars är det väl klart att det inte kan räknas som brottsligt... men nu har han ju gjort det.

Jag är varken fem år eller påläst inom juridiken. Men du som är det kan väl förklara lite för mig? Hur kan det vara riktig ekonomisk brottslighet när det är låtsaspengar och scammen var inom ramen för spelets regler? Och vad spelar det för roll om han säljer pengarna på ebay eller ej?

Så länge man inte bryter mot reglerna så har man ju ärligt vunnit pengarna...

12
Skriv svar