Isklättrare

Medlem
Isklättrare

Ice Climber släpptes 1984 fast då var det ett arkadspel det kom 1985 till nes och blev riktig storsäljare vilket man egentligen kan tycka är konstigt nu förtiden.

Ice climber går ut på att man är en isklättrare som med hammare slår sönder is för att ta sig uppåt dom stora isbergen som man klättrar på. Då man har tagit sig en bit uppåt på isberget så kommer en isbjörn fram och gör så att bilden börjar dra sig neråt så man måste skynda sig att hugga sig uppåt så man inte hamnar utanför bild. Vilket är rätt mystiskt hur en isbjörn kan få ett berg att sjunka genom att stå på det, men det var rätt underhållande endå när man var liten och inte direkt tänkte på sådant. När man har tagit sig högst upp på berget så har man klarat banan men det finns också en kondor som man kan försöka ta tag i och flygas till bonus ronder som går ut på att sammla frukter.

Det som gjorde detta spel kul var nog att man kunde spela 2 personer samtidigt att försöka ta sig först upp på berget och bli den lyckliga vinnaren. Men tror också att musiken hjälpte riktigt ordentligt också. Likt dom flesta gammla nintendo spelen så är det musiken som mer eller mindre gör spelen, vilket nu förtiden verkar inte allt så viktigt längre och det är otroligt synd. Men det finns såklart bra spel-låtar nu också men inte så att dom kan sälja spelet pga musiken.

#blogg

Medlem
Isklättrare
Citat:

Men tror också att musiken hjälpte riktigt ordentligt också likt dom flesta nintendo spelen så är det musiken som mer eller mindre gör spelen vilket nu förtiden verkar inte allt så viktigt längre vilket är otroligt synd men det finns såklart bra spel-låtar nu också men inte lika många som kan sälja spelet pga musiken.

Najs mening! 55 ord

Fast jag tror inte du har rätt. Det är lätt att vara nostalgisk och säga "det var bättre förr", men jag tror spelutvecklarna är minst lika medvetna om vad musik gör för ett spel. Tänk bara på hur musik används i stämningsbyggande syfte i till exempel Halo och Half-life.

Jag får väl iofs säga att jag inte är så förtjust i dataspel som går "film-vägen" när det gäller musik. Dvs pampiga stråkorkestrar och sånt. Det är roligare med melodi.

Om du gillar NES-musik så kan jag rekommendera att du laddar hem musiken till Zenix3d: http://zenix3d.com/Music.htm (till exempel "BugZapper" eller "Ruination")

Medlem
Skrivet av Loading:

Men tror också att musiken hjälpte riktigt ordentligt också likt dom flesta nintendo spelen så är det musiken som mer eller mindre gör spelen vilket nu förtiden verkar inte allt så viktigt längre vilket är otroligt synd men det finns såklart bra spel-låtar nu också men inte lika många som kan sälja spelet pga musiken.

Ja den meningen var inte den bästa, ska nog sluta att skriva mina bloggar så sent på natten ^_^

Medlem
1
Skriv svar