Mer Fallout-idioti (Hype)

Mer Fallout-idioti (Hype)

Alltid lika underhållande RPGCodex gav mig idag en länk till en krönika/smygtitt på Bethesdas #Fallout 3. Inget ovanligt i det, sidans för närvarande mest aktiva skribent brukar täcka det mesta som #Bethesda Softworks gör och håna idiotin i det som skrivs. Men denna artikel var verkligen i en egen klass av dumheter och kom förvånande nog ifrån den onlinepublikation som tidigare var bland de jag respekterade mest av alla, The Escapist.

Skrivet av The Escapist:

It's been a decade since the original Fallout was released, and so much has changed about gaming, and games, that a new Fallout made like the originals would be largely unplayable, and deeply disappointing.

Va? Vad menar skribenten egentligen här? Att Fallout 1 (och 2) inte längre håller att spela? För det gör det, definitivt, vilket jag kan intyga efter att förra hösten åter spelat igenom det. Faktum är att inte kan komma på ett enda spel sedan det kom -97 som skött rollspelande bättre än det. Att många andra spel som kommit sedan dess utnyttjat isometriskt perspektiv och turbaserade strider relativt lyckat verkar han heller inte räkna in, eller att det uppenbarligen finns en stor publik som är intresserade av nya spel i genren. Baldur's Gate-serien ligger högt upp på många spelares favoritlistor och enny uppföljare till den i isometriskt perspektiv vågar jag påstå skulle bli älskat. Ifall detta är vad skribenten implicerar har han helt fel.

Fick du inte memot? Du är förlegad.

Eller är det så att skribenten försöker säga att Fallout i denna tid skulle framstå som opolerat och gammalt på grund av förlegat stridssystem och annan kringhörande spelmekanik? Ja, det är helt sant, men ingen som sett fram emot ett nytt Fallout likt de andra har ju inte velat att dessa saker ska poleras heller. Tro det eller ej, men de flesta fans är överrens om att Fallout har en hel del brister som en uppföljare skulle kunna fokusera på att fixa. Ingen begär ett status quo, där Fallout 3 skulle kopiera föregångarna i minsta detalj. Ett spel som däremot bygger vidare på det som gjorde Fallout-spelen till höjdare, fixade de problem de hade utan att helt byta spelinriktning vore en dröm och något som, tror jag, alla ens halvt rollspelsintresserade skulle älska. Så även ifall det är detta skribenten menar säger det ingenting.

Skrivet av The Escapist:

Change, in this case is good.

Det är alltså vad skribenten försöker komma fram till. Genom att först, utan att ge några argument för sin åsikt, degradera Fallout till något som omöjligt skulle kunna fungera idag blir det enkelt att framställa Bethesda som att de frälsar serien genom sina förändringar. De gör något som fungerar här och nu, inget som inte skulle bli en värdig uppföljare till Fallout.

Sedan, angående vad som gör att Fallout 3 är denna värdiga uppföljare till Fallout radas detta upp för att leda till föregående citat:

Skrivet av The Escapist:

The Pip-Boy has been faithfully updated, as has much of the character stat system, and the turn-based aiming mechanic. While the combat in Fallout 3 is not turn-based, you can enter the VATS system to target individual body parts of your opponent, and allocate action points, then watch as your character cinematically executes the attacks, often triggering explosions of gore.

Then look (the vault is surprisingly familiar), feel (guns, ammunition and violence all have the same "grit" as before) and humor (Mr. Handy calls you a stupid git behind your back) of the Fallout world has survived, been updated and made new. AlthÅterigen ställer jag mig frågan varför Bethesda inte lika gärna ough the new game is in 3D, and features a first-person perspective, it's still Fallout. It's the same world. It is new, but the same. I can't say this enough.

Hur världen är och våld. Fantastiskt. För återigen, det var ju bara världen och våldet som gjorde Fallout till Fallout. När det gäller faktisk speldesign spelar det uppenbarligen ingen roll att allt ändras, vilket skribenten utvecklar ännu mer i de stycken som följer och som jag väljer att inte citera.

Fallout 3:s ogre... supermutanter.

Jag tänker inte påstå att Fallout 3 absolut säkert blir ett dåligt spel, faktum är att det på många sätt verkar vara en god utveckling från det på många sätt undermåliga Oblivion. Men hur gärna än all världens media vill få det att vara Fallout finns det ännu inget som tyder på att det faktiskt är det. Än värre blir det när de som faktiskt inte tycker att Bethesda tar serien åt rätt håll helt obelagt får höra att det spel de vill ha "skulle vara ospelbart."

Har de inget vettigt att säga kan de ju för fan hålla käften.

Hela förtitten hittar ni här.

#blogg

Medlem
Mer Fallout-idioti (Hype)

Fallout 1-2 är riktigt bra spel och dom fungerar även nu, att dom säger att det inte skulle fungera med sådan gameplay nu är som att skjuta sig själv i foten. Jag hade tagit i emot spelet i öppna armar om dom hade typ samma grafik men nu så är det som att man nästan suckar över vad detta spel har blivit. Jag hatade spelet Oblivion och kan inte förstå folket som älskar det. :/

1
Skriv svar