Carmack om id Softwares nästa titel

Skrivet av iramirion:

Återigen din snikna, inkompetenta bezzerwisser så kan jag min fakta.. Jag kan id utan och innantill, jag har själv varit den största id fanboyen.. och har dessutom även kontakt med fred nilsson f.d animatör på id software.. och även om han inte har sagt mycket så har sagt tillräckligt.

Får väl lägga till med att JO john carmack lägger premisserna för hur id designar spel.. Lägg ägg, vem satte sig på tvären när de skulle göra något annat spel än doom 3? JO carmack.. paul steed fick gå som en konsekvens av detta. Jag vet att de har två författare från diverse spel som har designat storyn..

PLEASE spear me your ignorance.

Ge mig källor på dina påståenden, tack. På att han gjorde mer än bara bestämde att det skulle bli Doom 3 och inte något annat, då det inte har något med speldesign att göra. Skillnaden är stor, närmast gigantisk.

Enligt honom själv har han nämligen inte mycket alls att säga till om längre vad gäller designen, han påstår också att han inte längre lägger in vetorätt på idéer. Och enligt Paul Steed var han heller inte ensam på id om att vilja göra Doom 3, även om inte ledningen ville det.

Återigen, ge mig källor på att det fortfarande är han som styr hur spelen ska spelas, designas och vad som ska vara med i dem. Visa och lär mig att du kan dem lika bra som du påstår. Tills dess, nej, jag köper det inte.

Edit: Miyamoto ja... han är spelvärldens Jesus 8)

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Quake 3 hade en bakgrundsstory, men jag skulle inte kalla det för en regelrätt story som berikade spelupplevelsen.

Håller med... Doom3 hade story, Quake 3 kan jag inte kalla en story. Quake3 har mer en ursäkt, varför du spelar det, inte en story.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av Kyraal:

Quake 3 hade en bakgrundsstory, men jag skulle inte kalla det för en regelrätt story som berikade spelupplevelsen.

Håller med... Doom3 hade story, Quake 3 kan jag inte kalla en story. Quake3 har mer en ursäkt, varför du spelar det, inte en story.

men det har en story
sen om folk från fz.com/forum inte tycker att den var värdig en oscar..

Medlem

F3D du fattar väl vad han menar. Så fjantigt att tjaffsa emot=)

För övrigt. Väldigt spännande, många karaktärer och stora ytor. Snacka om revolution

Inaktiv

F3D, skulle man kunna få be om ett exempel på ett spel som inte har story iom att du anser att Quake3 har en story?

Jag kan nämligen inte komma på ett enda som inte har en story om jag följer det du anser ovan om att Q3 har en story.
Iaf, så tack på förhand om du kan hjälpa mig...

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av Kyraal:

Quake 3 hade en bakgrundsstory, men jag skulle inte kalla det för en regelrätt story som berikade spelupplevelsen.

Håller med... Doom3 hade story, Quake 3 kan jag inte kalla en story. Quake3 har mer en ursäkt, varför du spelar det, inte en story.

men det har en story
sen om folk från fz.com/forum inte tycker att den var värdig en oscar..

Barnsligt beteende (provocerande kommentarer som "ops, is your face red..", et cetera) borträknat, så är jag ändå inte beredd att hålla med dig fullt ut. Tycker nästan man kan dela på begreppen "bakgrundsstory" och "story".

För många av oss är en "story" någon som fortlöpande driver spelet framåt under spelets gång, medan en "bakgrundsstory" är något som skapar ett upplägg, en slags premiss.

För dig är det något helt annat, så jag antar att vi helt enkelt får acceptera varandras olika åsikter. Kalla mig bara inte något obefogat som "fanboy" eller så, men du får gärna ge mig svar på tal för att jag kallade ditt beteende för barnsligt, om du känner för det..

Inaktiv
Skrivet av REAL:

F3D, skulle man kunna få be om ett exempel på ett spel som inte har story iom att du anser att Quake3 har en story?

tja lite så där of the top of my head; Lumines, Tetris

Inaktiv
Skrivet av F3D:
Skrivet av REAL:

F3D, skulle man kunna få be om ett exempel på ett spel som inte har story iom att du anser att Quake3 har en story?

tja lite så där of the top of my head; Lumines, Tetris

så om man krafsar lite skit i introt innan ett spel börjar.. är det en story tycker du :B ? typ "destroy the evil aliens. press start"

all form av text = story *?

Medlem

Jag anser iaf inte heller att Q3 har en vettig story, det är ett rent och skärt mp-spel och där behöver du ingen story. Minns själv att man blev lagom besviken när Q3 kom och man väntade sig en fortsättning på Q2 och fick något helt annat istället. Räddningen kom ju senare med Q4 och det var ganska kul att panga Stroggos igen

Får hoppas att detta nya spel blir bra, så att det inte blir som Epics försök till en ny serie (Pariah).


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av REAL:

F3D, skulle man kunna få be om ett exempel på ett spel som inte har story iom att du anser att Quake3 har en story?

tja lite så där of the top of my head; Lumines, Tetris

wait, ska skriva en fanfic så finns det en story!

För den skulle ha lika mycket relevans som introt eller ett par meningar text har till quake3 story.

Inaktiv
Skrivet av iramirion:

Återigen din snikna bezzerwisser så kan jag min fakta.. Jag kan id utan och innantill, jag har själv varit den största id fanboyen.. och har dessutom även kontakt med fred nilsson f.d animatör på id software.. och även om han inte har sagt mycket så har han sagt tillräckligt.

Får väl lägga till med att JO john carmack lägger premisserna för hur id designar spel.. Lägg ägg, vem satte sig på tvären när de skulle göra något annat spel än doom 3? JO carmack.. paul steed fick gå som en konsekvens av detta. Jag vet att de har två författare från diverse spel som har designat storyn..

du får pluspoäng för att du har miyumoto som avatar!

Vet att du inte svarade på någon av mina posts, men du kunde iaf ha läst den.

Paul Steed fick inte gå för att Carmack hade bestämt sig för att göra Doom3 (du tycker inte det låter lite fånigt?) utan för att han var den som ansågs dragit igång den interna kuppen av 'låt oss göra Doom 3 eller sparka oss', där stora delar av de anställda var delaktiga.

Det var mao inte Carmacks beslut och inte heller hans vilja som gjorde att kuppen vart av från början.

Carmacks stora intresse är [render]engines och teknik, inte att skriva storys. Det är inte heller hans jobb att skriva storys eller designa produkten. Att han leder utvecklingen runt det direkt tekniska och därmed kommer att lägga ner regler av' detta går inte att göra' är naturligt, och även något som man talade om under ID Q'n'A, om du kollat filmerna ifrån QuakeCon. Designers vill gärna lite mer än dagens motorer vill, och det måste de, annars kommer de inte att gå framåt - samt programmerarna av motorerna kommer inte att försöka finna vägar att expandera motorns möjligheter.

Sedan påstod någon ovan att Quake[1] inte hade story...vad är det för dumheter? Har vederbörande ens spelat spelet? Granted att den inte har lika övertydlig story som moderna spel som Prey, Doom3 osv, men det beror ju mångt och mycket på begränsningar i dåtidens motorer.

Wolfenstein hade story med, även om det inte talades så mycket i spelet...

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:
Skrivet av iramirion:

Återigen din snikna bezzerwisser så kan jag min fakta.. Jag kan id utan och innantill, jag har själv varit den största id fanboyen.. och har dessutom även kontakt med fred nilsson f.d animatör på id software.. och även om han inte har sagt mycket så har han sagt tillräckligt.

Får väl lägga till med att JO john carmack lägger premisserna för hur id designar spel.. Lägg ägg, vem satte sig på tvären när de skulle göra något annat spel än doom 3? JO carmack.. paul steed fick gå som en konsekvens av detta. Jag vet att de har två författare från diverse spel som har designat storyn..

du får pluspoäng för att du har miyumoto som avatar!

Vet att du inte svarade på någon av mina posts, men du kunde iaf ha läst den.

Paul Steed fick inte gå för att Carmack hade bestämt sig för att göra Doom3 (du tycker inte det låter lite fånigt?) utan för att han var den som ansågs dragit igång den interna kuppen av 'låt oss göra Doom 3 eller sparka oss', där stora delar av de anställda var delaktiga.

Det var mao inte Carmacks beslut och inte heller hans vilja som gjorde att kuppen vart av från början.

Carmacks stora intresse är [render]engines och teknik, inte att skriva storys. Det är inte heller hans jobb att skriva storys eller designa produkten. Att han leder utvecklingen runt det direkt tekniska och därmed kommer att lägga ner regler av' detta går inte att göra' är naturligt, och även något som man talade om under ID Q'n'A, om du kollat filmerna ifrån QuakeCon. Designers vill gärna lite mer än dagens motorer vill, och det måste de, annars kommer de inte att gå framåt - samt programmerarna av motorerna kommer inte att försöka finna vägar att expandera motorns möjligheter.

Skillnaden är såklart att om man har följt hur id software har hanterat sina ägare där adrian carmack har stämt id för att ha lurat honom på flera miljoner.. Och andra diverse lurendrejerier genom tiderna.. så ser man ganska fort att carmack och de andra som styr id.. gör det med en järnhand. Att säga att Carmack inte har en stor del att säga till om hur spelen ska bli.. är.. ganska ignorant med tanke på hur stort ego han har om sig och id.

Inaktiv

Jag lovar att det är fler än du som vet om rabalderna som varit, tex ang Adrian, så du behöver inte spela allan för det.

'Carmack och de andra som styr id' säger du. Jo, jag hoppas grabbarna som grundade och äger företaget ihop styr det, det är lite poängen med att vara i positionen de är.

Men återigen, det är en sak att vara gud inom sitt område och en annan att göra andras jobb. Carmack är tex inte ids representant-producer åt Splash Damage för ET:QW. Om han vore sådan person som du vill ge sken åt så skulle han ju såklart inte låta någon annan ha denna position...

För att göra en copypaste ifrån urlen som jag gav tidigare:
John Carmack — Co-owner, Technical Director
Tim Willits — Co-owner, Lead designer
Kevin Cloud — Co-owner, Artist
Todd Hollenshead — Co-owner, CEO
Kenneth Scott — Lead artist
Robert Duffy — Lead programmer

Dessa personer är de som bör ha haft mest att säga till om gällande Doom 3s utveckling, som sig bör. Det är inget enmansrace.

Inaktiv

Diplomatiskt svar om deras relation med Nintento: "id Software, historically, had not really worked much with Nintendo in the past"

Om de hade haft ett samarbete med Nintento hade vi nog inte haft ett Id Software så som det ser ut idag. Deras första spel - Commander Keen - var ursprungligen Super Mario Bros för PC, men Nintendo ville inte satsa på PC så de fick komma på en egen karaktär. Spelet gjordes på det företag där John Romero och John Carmack jobbade för tillfället - vad det hette har jag glömt. De tog sin produkt - slutade och startade ett eget företag. Om Nintendo varit inblandade där hade nog utvecklingen tett sig mycket annorlunda. Doom kanske hade varit Zelda?

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

kanske blir något likt som serious sam

Då börjar iaf jag gråta.


signatur
Medlem

Mycket intressant. Bra intervju på Rage3D också... man förstod vad JC sa för en gångs skull.

Medlem

ganska intressant dock att mer parten av posterna i tråden handlar ju inte direkt om det tråden är ämnad för. Det är ju inte direkt någon tävling om vem som kan mest om ID, (kan en hel del själv) men har ju knappast tänkt att skryta om det här i alla fall.

Om man orkar kan man ju sitta och lyssna på hela talet i videoformat, men det är på 1 timma och 20 min. Jag kan säga att jag orkade med 20 min ungefär. Carmack svamlade på mer än vanligt och tycker nog han har blivit ganska scen van sedan ett av hans tidiga framträdande ett par år tillbaka då han inte hade alls lika mycket att säga oich var märkbart nervös. (ID presenterade Quake 3 eller om det var en tidig doom 3 alpha på något mac event)

Tycker faktiskt inte han hade så speciellt mycket intressant att berätta denna gången, men så lyssnade jag ju som jag skrev innan inte på hela talet. sammandraget var inte heller något överdrivet intressant. inte som det brukar vara i alla fall när carmack uttalar sig i media.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av shakazed:
Skrivet av Night Hawk:

kanske blir något likt som serious sam

Då börjar iaf jag gråta.

*Jublar*


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av slartibartfast:

Kanske kan vi få se Id's första spel som har en story?

Quake1 var före min tid
Quake2 hade story
Quake3 hade story
Quake4 hade story
Rtcw hade story

gå och lägg dig Dice fanboy

Quake1 = väldigt dålig story
Quake2 = ingen vidare story
Quake3 = springa runt och fragga. Ingen story
Quake4 = väldigt dålig story

Så Quake serien är en av dom spel som har kass story imo


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar