GeForce 8800-serien

Medlem
GeForce 8800-serien

Sitter här nu och grubblar på vilket nytt 3D-kort jag ska köpa. Mitt nuvarande 3D-kort är av "gammal" GeForce 6200-model vilket jag iof. fick gratis pga. min burks nya gränssnitt (PCI-E).

Efter att ha läst folks inlägg om dom nya grafikkorten på marknaden och diverse recensioner så ligger valet mellan dessa modeller:

GeForce 8800GTS 320MB
GeForce 8800GTS 640MB
GeForce 8800GTX

Först hade jag tänkt skaffa mig GTX-varianten (pga. dess. Men efter en tids letande förstod jag att jag inte kunde pressa mig lägre än ca. 5000:- för kortet (vilket för mig låter lite väl mycket).

Detta lede mig till 8800GTS-korten istället. Men efter att ha konstaterat att skillnaden mellan FPS-antalen i 1024-upplösning inte rättfärdigade prisskillnaden (ca. 800-1000:- ) så hade jag tänkt gå på en GeForce 8800GTS-kort med 320MB i minne.

Låter det som ett genomtänkt och bra köp?

#blogg

Inaktiv
GeForce 8800-serien

Är faktiskt också inne på att köpa ett 320mb kort, men måste först uppdatera resten av datorn.

Medlem

För 1024X768 är 8800GTS 320mb ett perfekt val.

Prestanda mässigt är det inte många kort som klår (HD2900XT, 8800GTX/Ultra) och priset på dessa 320mb kort är inte alls mkt (med tanke på den prestanda man får).

Det finns vissa spel som du redan nu inte kommer kunna spela "maxat", exempelvis GRAW1 och GRAW2 tillåter inte kort med mindre än 512mb att välja high-inställningen på texturer. Men så länge du får perfekt prestanda så tror jag du blir nöjd.

Medlem

Jag har gått i precis samma tankar. Fördelen med mer ram i grafikkortet är (rätta mig om jag har fel)

A) mer totalt minne
B) grafiken kan använda kortets minne som är snabbare än ditt vanliga ram
C) det är ballt

Ingen kan väl med god grund säga att det någonsin lönat sig att köpa det "näst bästa" i datorsammanhang?


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem

själv ska jag skaffa mig ett av dom nya i 8 serien..ett 8600 GT med 512 minne

1
Skriv svar