En spelmusikupplevelse

Medlem
En spelmusikupplevelse

Idag när jag satt och spelade #Freecell ("Kungen" i svenska Windows) och lyssnade på Slay Radio så hände något läskigt. Helt plötsligt spelades det en remix av en låt som jag trodde att jag hade komponerat!

Eller, jag ska ta det från början... När jag var liten så brukade jag sitta och spela på morsans piano. När jag säger "spela" så menar jag alltså att trycka på tangenterna och se vilka av dem som låter förjävligt tillsammans och vilka som inte gör det. Jag brukade försöka hitta tangenterna till låtar jag kände till, t.ex. "Green Leaves" (ni vet... #King's Quest i fin EGA-grafik) och liknande. Jag brukade även försöka komponera egen musik, vilket gick sådär ska man väl säga.

Hur som helst så gick jag ofta runt och nynnade eller visslade på melodierna som jag hade spelat på pianot, och efter att åren gick så började det bli svårare och svårare att skilja på dem som jag hade hört och de som jag hade komponerat själv. Så nu idag, kanske 15 år senare, så hör jag en av de låtarna som jag nynnat på som ung. Det var verkligen skitläskigt!

Spelet låten kom ifrån heter #Bombo och fanns till C64:an. Jag ägde aldrig själv en C64 (vi hade en PC med EGA-grafik istället), men många av mina kompisar gjorde det, vilket givetvis gjorde dem väldigt populära. Jag har absolut inget minne av att jag har spelat spelet, och skärmdumparna från spelet säger mig inget, men uppenbarligen måste jag ha gjort det.

Hej!

#blogg

Antikvitet
En spelmusikupplevelse

Du kanske skulle kräva royalty?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Haha, japp! Jag har ett och annat ogjort med Ben Daglish 8)

1
Skriv svar