Medlem
Skrivet av spasdar:

Jag skulle tro att en på hundra inte är kunniga nog att få igång spelet bara. Inget fel på utvecklaren.

Dessutom... vem bryr sig om någon no-name inte får igång sitt spel?

Jag ska köpa 1000x av Flat-Out 2.

Ni verkar förstå vad jag menar. Sorry om jag var otrevlig....

Fel på utvecklaren? Nej, fel på utgivarna som valde StarForce? Ja.
Fattar inte varför folk blandar ihop det.. utgivarna som bestämmer kopieringsskydd, kolla bara på UT serien, versionen på första cd'n är alltid skyddad för att utgivarna sätter dit det, så fort en uppdatering kommer så skippar de cdskydd totalt för de vet att de kan sälja iaf och folk får mindre problem då.

Skyll på Empire, inte på Bugbear!

Jag har köpt ett spel hittils med StarForce och jag gör inte om det, hur mycke folk än säger att felen är användarrelaterade så kommer jag inte ändra uppfattning.
jag har programerat, jag har jobbat som datortekniker/administratör osv, jag är ingen amatör varken med felsökning eller programvara av olika de slag och ändå fick jag massa problem som inte gick bort förrän jag gjorde mig av med staforce.

Aldrig mer.
Viva la Revolution.

Skägg.
10 Chambers

Spasdar, om du läste recensionen skulle du finna svaret på din fråga. Med tanke på att Tomas har över 70 recensioner i bagaget så tror jag inte det beror på ovana. Och det är ju inte första gången StarForce strular. Visst, det kanske rör sig om 1 procent av alla användare som får problem, att du tillhör de andra 99 som inte har det är väl bara trevligt.

Nu slutar vi med att dumförklara människor, mkay?


signatur
Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av spasdar:

Jag skulle tro att en på hundra inte är kunniga nog att få igång spelet bara. Inget fel på utvecklaren.

Det är inte frågan om att vara "kunnig" för att starta SF spelen. Dom fungerar helt enkelt inte på vissa datorer bara.

Helt säker?

Dessutom är det väl inget _fel_ på starforce om det bara är så att det inte är kompatibelt med vissa datorer? Ska man köra starforcespel kanske det kan vara smart att kolla vad som funkar med dom innan man köper dator då? Folk ser ju ut att ha lärt sig leva med pixelshader uppgraderingen så varför inte starforce?

Medlem
Skrivet av spiken:

Spasdar, om du läste recensionen skulle du finna svaret på din fråga. Med tanke på att Tomas har över 70 recensioner i bagaget så tror jag inte det beror på ovana. Och det är ju inte första gången StarForce strular. Visst, det kanske rör sig om 1 procent av alla användare som får problem, att du tillhör de andra 99 som inte har det är väl bara trevligt.

Nu slutar vi med att dumförklara människor, mkay?

Ja exagt! 8) Det är ju inte folk som är dumma! Det är dom som gör Starforce som är dumma! :evil:
Och utgivarna som är dumma mä som väljer Starforce!

Skrivet av spasdar:

Dessutom är det väl inget _fel_ på starforce om det bara är så att det inte är kompatibelt med vissa datorer? Ska man köra starforcespel kanske det kan vara smart att kolla vad som funkar med dom innan man köper dator då? Folk ser ju ut att ha lärt sig leva med pixelshader uppgraderingen så varför inte starforce?

Inget Fel på Starforce! är du inte riktigt klok eller? Det är mycket fel på Starforce!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av spasdar:

Dessutom är det väl inget _fel_ på starforce om det bara är så att det inte är kompatibelt med vissa datorer?

Det är ju precis det som är felet...

Citat:

Ska man köra starforcespel kanske det kan vara smart att kolla vad som funkar med dom innan man köper dator då? Folk ser ju ut att ha lärt sig leva med pixelshader uppgraderingen så varför inte starforce?

Tycer du att det är ok att det ska behöva vara på det sättet? Det är ju sjukt om kopieringsskyddet bara fungerar på vissa datorer...

Medlem

Flatout 2 funkar felfritt här men nu när jag tänkte installera o köra gtr-demot igen(som oxå har sf) får jag inte ens igång spelet aaargh
fast det funkade INNNAN jag hade Flatout 2
:\

Medlem
Skrivet av spasdar:

Hur lyckades recensenten spåra problemet till Starforce? Är det helt omöjligt att han själv inte åstadkom problemet? Vad har spelutgivaren svarat?

Varifrån får alla att Starforce är så värdelöst? Har jag missat nåt?

Att SF kan ställa till problem är ett välkänt faktum och om Du tar dig tid att läsa recentionen igen så ser Du att recencenten ännu efter två veckor inte har fått något svar.

Att överhuvudtaget komma dragandes med en argumentation om skit bakom spakarna och att man borde ta datorkörkort känns känns som en ganska öveflödig debattering.

Varför inte bara konstatera att Du inte har haft problem med SF och att det är tråkigt att andra har det och att man därför kanske skulle kunna ifrågasätta om en sådan passus hör hemma i en recention?
...själv tycker jag förståss att den gör det...

Märk också väl att det har lagts ner möda på att inte låta de tekniska problemen färga av sig på recentionen av själva spelkänslan, banor och utvecklade delar i spelet.
Möjligen kan man ha åsikter om slutsatserna kring att orsaken skulle vara ren girighet som ligger bakom popupsen och SF - det skulle jag i alla fall vilja påstå att det borde ligga bortom vår/fz:as horisont.

Medlem

Är det inte så också att det inte går att se huruvida SF inte funkar på en dator? Den liksom bara funkar, eller inte.


signatur

Videomupp

Medlem

Starforce är djavulens verktyg, det har jag alltid sagt.


signatur

Meep!

Som andra säger, att köpa ett spel med Starforce är som att spela rysk roulette. Det finns mig veterligt inget mönster i vilka som drabbas, datorer som tidigare klarat sig kan drabbas av en annan version etc. Och jag står vid det jag säger, att ifall ett KOPIERINGSSKYDD hindrar en ifrån att spela, då har någon snedprioriterat. För det ska banne mig inte ha någon inverkan på ifall man kan spela ett lagligt köpt spel eller ej.

Nej, bojkotta Starforce. Av principen, inte av rädslan.

Edit: dags att gräva fram min gamla signatur igen.

Inaktiv

Jag skulle bra gärna vilja se ett kopieringsskydd förstöra ett OS framför mina egna ögon. Jag är fortfarande inte övertygad om att det är starforce som ligger bakom _just det_ problemet.

Skrivet av Strogge:

Det är ju precis det som är felet...

Precis som pixelshader.... man blev tvungen att köpa nytt grafikkort... och starforce tvingar en att köpa nytt... vadå, allt? finns det ingen som vet vad som orsakar problemen? det bara funkar inte? visselisse... och "bara funkar det inte" så är det omöjligt kundens fel.

Rysk roulette... som om det vore helt random. Klart att det finns någon orsak bakom.

Medlem
Skrivet av spasdar:

Jag skulle bra gärna vilja se ett kopieringsskydd förstöra ett OS framför mina egna ögon. Jag är fortfarande inte övertygad om att det är starforce som ligger bakom _just det_ problemet.

Skrivet av Strogge:

Det är ju precis det som är felet...

Precis som pixelshader.... man blev tvungen att köpa nytt grafikkort... och starforce tvingar en att köpa nytt... vadå, allt? finns det ingen som vet vad som orsakar problemen? det bara funkar inte? visselisse... och "bara funkar det inte" så är det omöjligt kundens fel.

Rysk roulette... som om det vore helt random. Klart att det finns någon orsak bakom.

Så du säger att man ska behöva köpa ny hårdvara (som med halva chansen också förstörs på samma sätt) bara för att kunna spel som har StarForce? Det är ju löjligt att argumentera så, förstår inte varför du gillar skyddet, ända sedan jag hade SF första gången så har min dvd-läsare börjat låta som ett jetplan när den läser av skivor.

Och NEJ, det var ingen annat som pajja den.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Aldrig haft problem med SF själv, men för mig så handlar programmet om att jag inte längre har kontroll över min dator. SF krockar ofta med program såsom Daemon tools, som jag inte använder för piratkopiering, utan ett sätt så jag slipper leta cd skivor hela tiden. Ingen annan äön mig ska få kontrollera över vad jag har på min dator, inte ens SF


signatur

Videomupp

Skrivet av spasdar:

Jag skulle bra gärna vilja se ett kopieringsskydd förstöra ett OS framför mina egna ögon. Jag är fortfarande inte övertygad om att det är starforce som ligger bakom _just det_ problemet.

Skrivet av Strogge:

Det är ju precis det som är felet...

Precis som pixelshader.... man blev tvungen att köpa nytt grafikkort... och starforce tvingar en att köpa nytt... vadå, allt? finns det ingen som vet vad som orsakar problemen? det bara funkar inte? visselisse... och "bara funkar det inte" så är det omöjligt kundens fel.

Rysk roulette... som om det vore helt random. Klart att det finns någon orsak bakom.

Klart att det finns någon orsak bakom. Men ingen har lyckats hitta något system i krascharna, inte heller finns det någon lista över "säker" hårdvara från Starforce-utvecklarna. Så även om man nu skulle vara beredd att knäböja för dem genom att uppgradera sin hårdvara går det inte. Det vore dessutom helt fel.

Och problem ja... här är en intressant post på Starforce-forumet som snabbt blev borttagen. Precis som så många andra som riktar kritik.

[http://img211.imageshack.us/img211/1462/sfgamingtrend0fo.jpg]

Posten nämner problem som uppstod när Starforce kom, och problem som försvann tillsammans med det. Kan det bli mycket klarare än så?

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Så du säger att man ska behöva köpa ny hårdvara (som med halva chansen också förstörs på samma sätt) bara för att kunna spel som har StarForce? Det är ju löjligt att argumentera så, förstår inte varför du gillar skyddet, ända sedan jag hade SF första gången så har min dvd-läsare börjat låta som ett jetplan när den läser av skivor.

Och NEJ, det var ingen annat som pajja den.

Jag har inte sagt att jag gillar skyddet, jag tycker bara att det låter larvigt att det skulle förstöra ett OS och ännu larvigare om inte OMÖJLIGT att det skulle förstöra din DVD-läsare! Så länge du inte pillat med firmwaren eller gjort någonting fysiskt olustigt så ska den fungera som innan.

Nej, visst är det dåligt att man ska behöva köpa ny hårdvara, men så kan det vara. Livet är orättvist. Jag bet ihop och köpte nytt grafikkort när BF2 kom för att köra det i en vecka sedan tröttna.

Skrivet av WildThing:

Aldrig haft problem med SF själv, men för mig så handlar programmet om att jag inte längre har kontroll över min dator. SF krockar ofta med program såsom Daemon tools, som jag inte använder för piratkopiering, utan ett sätt så jag slipper leta cd skivor hela tiden. Ingen annan äön mig ska få kontrollera över vad jag har på min dator, inte ens SF

Ja det är sant. Kasst att den klagar på Daemon-tools och CloneCD etc... därför installerade jag Alcohol 120%, det fungerade. Bortsett från det så har Starforce funkat som det ska för mig.

peak_performance:
Äntligen en förklaring.
Starforce trasslade alltså till registret och det gillade inte XP. Man får helt enkelt låta bli att köra några mount- och brännarprogram :).

Skrivet av KlosterKatten:

ända sedan jag hade SF första gången så har min dvd-läsare börjat låta som ett jetplan när den läser av skivor.

wikipedia hävdar att SF installerar en egen drivrutin för dvd-läsaren (vilket jag antar är för att kunna läsa av fysiska egenskaper på skivan, vilka är svåra att återskapa med en hembrännare). Testat att lägga in en ny, "riktig" drivrutin?

Skrivet av spasdar:

Nej, visst är det dåligt att man ska behöva köpa ny hårdvara, men så kan det vara. Livet är orättvist. Jag bet ihop och köpte nytt grafikkort när BF2 kom för att köra det i en vecka sedan tröttna.

Jag tycker då personligen att det är skillnad mellan att uppgradera grafikkort för ett spel och att tvingas köpa ny hårdvara för att ett kopieringsskydd riskerar att paja den man har. Särskilt ifall ens dator uppfyller minimumkraven för spelet man installerar. Återigen, när ett kopieringsskydd står ivägen för ett lagligt köpt spel är något fel.

Dessutom finns det som sagt inget sätt att veta ifall man köper ny hårdvara som fungerar bra eller inte. Och för allt man vet så kanske nästa uppdatering av kopieringsskyddet pajar den också?

Inaktiv

Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran.

Fine att en drivrutin kan göra den slöare, men ta bort den då.

Så länge det inte finns någon garanti för att ny hårdvara skulle kunna få spelet att fungera är det självklart onödigt att uppgradera.

Jag menade om man visste att det var hårdvaran det var fel på och att en uppgradering skulle lösa problemet (som pixelshader).

Hursomhelst så låter det som att det är mjukvarurelaterat ändå.

Medlem

Problemet är att SF inte är direkt det lättaste att ta bort för den ohändige. Kräver en del mnixtrande och man har inget val om man vill lira spel såsom flatout2 än att installera det, Trots att den sabbar mjukvara.


signatur

Videomupp

Skrivet av spasdar:

Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran.

Ja du, till och med Microsoft hävdar att felaktiga drivrutiner kan skada hårdvaran.

Skrivet av microsoft:

some drivers that are available on manufacturer Web sites may not have passed Microsoft compatibility testing and might damage your computer

länk

Inaktiv

Ja flashar man hårdvaran fel så kan den förstöras, men jag menade om man installerar Starforce :F.

Medlem

Klart den kan det, men det är ju det SF gör, installerar drivisar som sabbar hårdvara. That is how i got it.


signatur

Videomupp

Skrivet av spasdar:

Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran.

Fine att en drivrutin kan göra den slöare, men ta bort den då.

Så länge det inte finns någon garanti för att ny hårdvara skulle kunna få spelet att fungera är det självklart onödigt att uppgradera.

Jag menade om man visste att det var hårdvaran det var fel på och att en uppgradering skulle lösa problemet (som pixelshader).

Hursomhelst så låter det som att det är mjukvarurelaterat ändå.

Men man ska alltså behöva köpa ny hårdvara för att ett kopieringsskydd felar för ens lagligt inköpta exemplar? Kopieringsskydd ska inte ha någon som helst inverkan på ett spel så länge man har köpt det. Ifall det har det, är något fel. Där är min poäng.

Inaktiv

Det är skillnad på att installera drivrutiner och att flasha firmwaren. Om drivrutinerna sabbar så ska det bara vara att avinstallera och problemet ska försvinna. Har du misslyckats en flashning kan hårdvaran vara helt trasig.

Starforce flashar ingen firmware... en drivrutin installeras... möjligt att den kan sega ner, men absolut inte förstöra nåt.

Och nej jag tycker att det är sämst att man ska behöva köpa ny hårdvara, jag har inte sagt nåt annat. Oavsnett om det är för pixelshader eller kopieringsskydd eller större hårddisk eller vad som helst. Så länge det KOSTAR :).

Steffe@Swec:
"Some users claim that the StarForce drivers can cause optical drives to fail, however, StarForce claims there is no definite proof of this."

Jepp, sämst om det stämmer i alla fall.

Medlem
Skrivet av spasdar:

Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran.

Fine att en drivrutin kan göra den slöare, men ta bort den då.

Så länge det inte finns någon garanti för att ny hårdvara skulle kunna få spelet att fungera är det självklart onödigt att uppgradera.

Jag menade om man visste att det var hårdvaran det var fel på och att en uppgradering skulle lösa problemet (som pixelshader).

Hursomhelst så låter det som att det är mjukvarurelaterat ändå.

Tidigare versioner (kan inte svara för nyare) tvingade ju ner överföringsläget på DVD-enheterna ända ner till PIO-läge, vilket DVD-enhter inte är helt förtjusta i att köra och slutar med en trasig/så gott som trasig enhet. Men som sagt, det kan vara fixat i nyare versioner av SF.

Skrivet av spasdar:

Det är skillnad på att installera drivrutiner och att flasha firmwaren. Om drivrutinerna sabbar så ska det bara vara att avinstallera och problemet ska försvinna. Har du misslyckats en flashning kan hårdvaran vara helt trasig.

Starforce flashar ingen firmware... en drivrutin installeras... möjligt att den kan sega ner, men absolut inte förstöra nåt.

Och jag pratar inte så mycket om förstörd hårdvara utan pratet att man skulle behöva köpa ny för ett kopieringsskydds skull.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Det enda StarForce åstadkommer är att skapa fler pirater.

Word!

Medlem
Skrivet av spasdar:

Jag skulle bra gärna vilja se ett kopieringsskydd förstöra ett OS framför mina egna ögon. Jag är fortfarande inte övertygad om att det är starforce som ligger bakom _just det_ problemet.

Skrivet av Strogge:

Det är ju precis det som är felet...

Precis som pixelshader.... man blev tvungen att köpa nytt grafikkort... och starforce tvingar en att köpa nytt... vadå, allt? finns det ingen som vet vad som orsakar problemen? det bara funkar inte? visselisse... och "bara funkar det inte" så är det omöjligt kundens fel.

Rysk roulette... som om det vore helt random. Klart att det finns någon orsak bakom.

JAg som står i butik och säljer spel vet av erfarenhet att de spel som folk alltid haft problem med är starforce skyddade. Det är ingen slump utan ett faktum. Vågar säga att 8 av 10 kunder kommit tillbaka och gnällt på mig trots att jag varnat dem för starforceskydd. Så nej det är inget annat än starforce fel!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Medlem
Skrivet av Daniel_Met:

Word!

vadå word! Kom med något konstruktivt i denna debatt ist för att leka misslyckad svenska lärare!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skriv svar