Indieutveckling bland annat

Medlem
Indieutveckling bland annat

Ett av de nominerade bidragen till årets SGA var #Streambolt Desero, ett galet plattformsspel med äkta retrokänsla och kanske genrens krångligaste kontroll. Spelet hade skapats av Gustav Kilman i ett verktyg som heter Mutlimedia Fusion (MMF) och fick ett specialpris av juryn, "A one man game factory award", på 5000 kr. Jag tror, men har inte fått bekräftelse på det, att även #Fret Nice är gjort i MMF. De vann pris för bästa spelidé.

MMF är ett av många specialverktyg som finns för att göra spel, och runt sådana verktyg skapas det communities av utvecklare och spelare. MFF's community heter "The Daily Click" och kan besökas på [http://www.create-games.com/]. Liknande communties finns för flashutvecklare, mobiltelefonprogrammerare, glada studenter och annat folk i andra sammanhang.

Anledningen till att jag känner till MMF är för att Daniel Brynolf, eller Vraket som han egentligen heter, är en avancerad MMF-utvecklare och brukar göra spelprototyper i det (när han inte ritar grafik till Oxeye, det vill säga). De brukar bli rätt fina och han gör dem ruskigt snabbt, vilket är oerhört bra när man vill testa nya idéer. Han slänger sedan upp dem på sin MMF-sida och får feedback från andra MMF-utvecklare (länk).

Det community som vi tillhör är dock indieutvecklarnas community. Detta är en krets för folk som gör, spelar och diskuterar så kallade indiespel. Termen är lite diffus, för "indie" syftar på "oberoende", och "oberoende" syftar på "icke finansierat av en förläggare/utgivare". Det betyder alltså att #Valve och #Blizzard är oberoende utvecklare. Dock brukar man därför tillägga att "indie" innebär att företaget får ha max si eller så många anställda eller si eller så mycket omsättning. Med andra ord, en indieutvecklare ska alltid vara David emot Goliat.

De flesta indiespel säljs som shareware, men så behöver det inte heller vara. Nästan alla dessa laddas hem från hemsidor, fast nu börjar det bli mer populärt att få med spelen på t.ex. Steam (#Defcon) eller XBLA (#Geometry Wars). Den sajt jag gillar bäst är GameTrove för den tar inte betalt av spelutvecklaren för att lista spelet på ett snyggt sätt. Det finns förstås giganter också, till exempel BigFish och Reflexive. Dessa sajter tar 50 % av inkomsterna för att sälja andra utvecklares indiespel. Trots kostnaden är det viktigt för de flesta utvecklare att komma med på dessa sajter eftersom de har miljontals träffar i månaden.

Det är dock värt att poängtera att en väldigt stor del av alla indiespel riktar sig till marknaden av så kallade "casual gamers". Det är spelare som gillar Match-3-spel (#Bejeweled), Mahjong, enklare pusselspel eller gulliga pussel/action (till exempel #Zuma). Den genomsnittlige FZ-läsaren skulle fnysa åt dessa spel, men faktum är att de framgångsrika företag som satsar helhjärtat på denna genre säljer för sexsiffriga dollarbelopp.

Nu tänkte jag avrunda med några länkar till den som vill veta mer... Game Tunnel är en nyhetssajt för indiespel och har en ganska rolig genomgång av nya spel en gång i månaden. Om du har tänkt ge dig in på indieutveckling så finns det ett communityforum på Indiegamer.com. Har ni några andra bra länkar så tipsa gärna om dem i kommentarerna!

Hej!

#blogg

Medlem
Indieutveckling bland annat

Grymt schysst med lite info, värt att titta in på om man ska köra med indieutveckling. Jag får nog ta mig en titt iaf.

1
Skriv svar