Bigfoots nätverksaccelerator offentliggjord

MFC
Medlem

Uhm.. först SLI.. sedan ett "fysikkort".. och nu detta..

Det är nästan så man saknar gamla SX/DX tiden och tiden när man kunde köpa en dator UTAN ljudkort..

börjar bli patetiskt, den /killernic/ fyller säkert en funktion på denna sidan av galaxen men det är inte utan att man drar på smilgroparna lite.

Undrar om ISPerna snart ska dra separata fiber-nät för online-spelare .. eller varför inte sälja särskilda "gamer"-abonnemang med "låg ping" för låg ping har med annat och göra (enligt min erfarenhet) än ett slött nätverkskort......

undrar om man kan få David Letterman att få med detta kort i "Will it float or sink".. jag tror på "sink"..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

HAHA! Jag applåderar FZ som lyckade skriva en nyhet om detta kort utan att kräkas!

Kansk den dummast iden sedan Sega Saturn acceleratorn till PC!

Men visst med tanke på hur många som sitter på relativt kassa onboard lösningar för nätverskort så behövs det ofta ett nytt nätverskort för att avlasta processorn Men knappast ett sådant här

Nej hade ju varit med revolutionerande om den på olika sätt hade avlastat processorn i in-game nätverkodsrelaterade processer (inte för att jag vet hur mycket prestanda de tar, är väl mest serverside skulle jag tor), som det verkar nu ska de bara skyffla data och då är det ju inte bättre än vilket 3com nic som helst.

Medlem
Skrivet av turbo_:

/laugh så jag kommer få bättre ping än 5-6 som jag har för tillfället

Ett sådant uttalande tyder ju tyvärr bara på att DU missuppfattat konceptet ping och hur det hela fungerar.

JB
Medlem

Polare1: Titta vilken låssasprodukt! Bättre FPS, bättre ping my ass! Jo men visst, även 1ping mindre är "bättre", och även 1FPS mindre är bättre, så de har ju rätt att säga "bättre" om det är även en liten liten förbättning.
Polare2: Näe, du har fel, utvecklingen går frammåt. Titta bara på grafikkort. För i tiden hade vi inte ens grafikkort, eller tex bara 1MB på kortet.

Vill med detta påpeka att en person behöver inte vara nån datorexpert bara för man har lekt med datorer i hela sitt liv, och hittils pluggat flera år IT på chalmers....

Jag säger då inte att jag själv är nån expert, men detta kortet är ett skämt, vad jag förstår. Och har man lekt med datorer och pluggar IT så borde man veta lite bättre om nätverk? Eller är jag fel ute?

Som en dålig jämförelse så, går ju inte tetris snabbare på 2 GHz CPU än på en 1GHz CPU. Det är liksom ganska galet...

Medlem

Kanske strömmarna kan jämnas ut vid överföring av filer mm, men i realtid? Hmmm...får nog läsa lite mer ingående på deras hemsida innan man vågar sig på några gissningar.....


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

Jag har inte pluggat IT på Chalmers, men jag har läst två semestrar CCNA, och om jag förstått det jag läst så är dom här korten fejk.

Och sen skriver dom att kortet ger en bättre skärmuppdatering...va? Jag trodde det hade med skärmen och grafikkortet att göra?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Och sen skriver dom att kortet ger en bättre skärmuppdatering...va? Jag trodde det hade med skärmen och grafikkortet att göra?

Du kanske borde läsa på hemsidan, innan du gör ett utlåtande?
Där berättar de hur de hade tänkt ge dig mer FPS med sitt nätverkskort.


signatur
Medlem

Jag vill ha en powerled accelerator!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

verkar inte vara många som tror på det här kortet.
..tycker att man måste ju ge alla ideer en chans endå.
..annars skulle vi ju inte sitta med så pass bra datorer i övrigt som vi har idag.

jag tänker vänta och se tester innan jag dömmer ut kortet.
och funkar det så köper jag ett direkt.

Inaktiv

YES! Då kanske man kan sänka sin ping från 4 till 3 på LAN?

JB
Medlem

Är väl mest CS spelare som skulle köpa ett kort för 500kr till 1000 kr (eller vad det nu kommer kosta), för att tjäna en till två fps, och kanske en till två längre ping.

Inaktiv

Som sagt är det inte enklare att vänta och se innan man börjar basha vilt?

Medlem
Skrivet av Gabor:
Skrivet av SgtKelly:

Och sen skriver dom att kortet ger en bättre skärmuppdatering...va? Jag trodde det hade med skärmen och grafikkortet att göra?

Du kanske borde läsa på hemsidan, innan du gör ett utlåtande?
Där berättar de hur de hade tänkt ge dig mer FPS med sitt nätverkskort.

Kan inte du som verkar vara så påläst förklara det?

Det är ingen idé att du håller på och försvarar dom som du gör. Gör du lite efterforskning så märker du ganska snabbt att företaget är av den typen elever gör i skolan.
Bara att detta har gått lite väl långt. De vann nån tävling osv...

Läser man i deras whitepapers så står det att pingen inte har nått att göra med lagg... Denna produkten är även framtagen för ca 7år sen när bredband inte fanns tillgängligt.
Packetdropp är ju mer eller mindre en raritet idag. Såvida du inte sitter på nån polsk server.

Läser du i deras tester som de själv har gjort så har dom inga konkreta bevis på att det skulle ge någon skillnad. De bara gissar och antar att det gör skilland. Deras testprogram för att se om det är lagg går till stor del ut på att mäta din cpu load.

Om den är över 95% en lite längre tid så är det lagg, även om det inte laggar. Men det är så dom mäter.

Läs på om kortet och deras tester, sen om företaget så inser du att det bara är en stor cirkus.

Medlem

tror icke på detta. jag sitter på fiber och min leverantör levererar mig 25/5, och jag kan inte se hur ett "accellerator-kort" skulle kunna leverera mer, eller få ner ett ping när min ISP är begränsningen ... det känns som om den är mer tänkt som en cache eller nåt i den stilen i mina öron ...


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

JB
Medlem
Skrivet av smorgar:

Läs på om kortet och deras tester, sen om företaget så inser du att det bara är en stor cirkus.

Det luktar bondfångeri lång väg, utan att läsa deras egna tester...

Medlem
Skrivet av Groggy:

Är detta ett pci kort eller är det nåt nyare?

32-bit PCI Rev 2.2, enligt själva kortets spec. standard PCI port med andra ord.

http://www.killernic.com/KillerNic/PDFs/KillerNic_TechSpecs.p...

Inaktiv

Jag måste säga att jag inte förstår meningen med detta kort.

400MHz och 64MB minne är ju i samma klass som en high-end cisco router som är ett par år gammal. Vad ska man ha 64MB minne på en NIC till? 2MB är långt gångbar buffer på en NIC.

Skulle det inte vart bättre med en juste ASIC i stället för en processor så man fick det att gå riktigt fort?

Hoppas de har bra marketing och att många inte är så välutbildade på IP och hårdvarubehov.

/Calle

Medlem
Skrivet av carwah:

Jag måste säga att jag inte förstår meningen med detta kort.

400MHz och 64MB minne är ju i samma klass som en high-end cisco router som är ett par år gammal. Vad ska man ha 64MB minne på en NIC till? 2MB är långt gångbar buffer på en NIC.

Skulle det inte vart bättre med en juste ASIC i stället för en processor så man fick det att gå riktigt fort?

Hoppas de har bra marketing och att många inte är så välutbildade på IP och hårdvarubehov.

/Calle

Antaligen för att man ska kunna skriva egna program och köra dom på kortet. Även stöd i kommande spel osv skulle ju rent teoretiskt kunna använda det... Men men, återstår väl o se om det är något att ha eller bara bluff. (Något som vet om onboard lan sliter hårt på cpun?)

Medlem

Dags att sluta klanka ner på "cs spelare" och CS hit och CS dit. Det är inte bara "CS spelare" som kommer ha detta kort.
Spel drar mer och mera bandbredd, och faktum består, det tar lite CPU att ha inbyggt.
(Även om ditt inbyggda är ett fetGiB-kort med 12 röda sladdar)

Detta kort komma göra mycket i en marknad som blir mera och mera fokuserad på perfekt flyt och låg ping.
Det spelar mindre roll om ni har 7 i ping ni på forumet, det finns flera människor i världen än ni 8)

Såsom någon skrev tidigare så kommer vi alla ha detta kort eller liknande kort i våra burkar om ett par få år.

Medlem
Skrivet av hansen:

Detta kort komma göra mycket i en marknad som blir mera och mera fokuserad på perfekt flyt och låg ping.

Grejen är den att du kan i princip inte påverka pingen innanför din ISPs gateway.
Klart att du kan prioritera paket. Men det är ju bara att man inte kör något annat samtidigt, så att det inte är någon trafik utöver spelet.

Skrivet av hansen:

Spel drar mer och mera bandbredd...

...Detta kort komma göra mycket i en marknad som blir mera och mera fokuserad på perfekt flyt och låg ping.

Nu har jag ju inte så jättemycket kunskap om nätverk (inte mer än en högskoleutbildning och ett par år som livsstilsnörd), men din "ping" (latency) och din bandbredd är väl knappast relaterade på ett sådant sätt and mer bandbredd betyder lägre ping?

Är inte servrar som står närmare spelarna betydligt relevantare för att undviga lagg? (som per definition syftar på fördröjning i själva nätverket, inte i din dator).

Eller så missuppfattade jag dig totalt (vilket slog mig nu, när jag skrivit halva inlägget), då kraftfullare nätverkskort och hjälpprocessorer faktiskt verkar riktigt vettigt alteftersom spelen börjar skicka och ta emot allt mer data.
Frågan är dock fortfarande om processering av informationen är det som gör att man får taskig feedback från spelet. Om man kan spela ett spel med 20 i "ping" på lan, men med samma spel mot en internetserver så får man runt hundra, så lär ju de åttio millisekunderna som läggs på vara nätverkslagg som man själv inte kan återgärda.

Sen kan man ju också fråga sig om "ping" och FPS är bra mått på hur bra respons man får från spelet, eller om dessa diagnostiska siffror har blivit helt galet feltolkade av gamercommunityn.

Medlem

Jag tycker vi väntar på soya


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hansen: du driver med oss va? Helt allvarligt? Har du inte förstått att rent tekniskt sett har det här bluffkortet inga fördelar över något annat "externt" nätverskort överhuvudtaget?

"Externa" nätverskort har varit standard sedan pc:ns barndom fram tills nyligen då de interna började bli bättre och belasta CPUN mindre.

Jag propagerar för att man ska ha ett "externt" nätverskort eftersom det (oftast) är bättre än de inbyggda.

Alltså "extern" är i det här fallet instickskort, givetvis är det internt men det är ju alltså inte inbyggt i moderkortet

Men man ska ju inte köpa ett bluffkort för det? Det är väl inte samma sak?

Vi HAR redan sådana här kort i våra burkar och vi HAR HAFT DET sedan bredbandslösningar kom i mitten på 90-talet och vi KOMMER ha det även i framtiden så till vida inte trådlösa varianter blir så smidiga att de konkurrerar ut tpkabeln på hemmamarknaden totalt.

Så jag förstår inte vad du skriver? Det är helt obegripligt. Om några år kommer alla ha nätverkskort, utöver det i moderkoret inbyggda ? Är det det du menar?
I så fall har du nog rätt för de inbygga är ofta av dålig kvalitet och PCI-bussen är inte optimal för gigabit överföring utan pci-express kommer ersätta där.

Men vi kommer inte ha bluffkort skapade av ett gäng highschoo-elever i alla burkar om ett par år, om det var det du trodde.

Det här kortet kan absolut inte påverka din ping eller avlasta processorn mer än vilket annat (bra) nätverskort som helst.

HuddexVU: nej det är ingen mening att vänta innan man börjar gapa! Det är nämligen precis samma sak som om någon påstod sig komma med en "teleporteringsmaskin" eller en tidsmaskin eller något annat som är helt befängt. Eller varför inte en strumpa man trär över skärmen så man får bättre färger...

Sådant här gör mig *nästan* lika förbannad som *DIGITALA* koax kablar för 1500:- för 1m. Som att digitalt ljud kan bli bättre pga kabel (förutsatt att kabeln levererar bitströmmen intakt så spelar de ju ingen roll). Visst kan den vara bättre skärmad osv, men antingen levererar den eller inte. Men nää men återförsäljarna hävdar att den här digitala kabeln levererar att "varmare ljud" och den här ett "skarpare ljud".

Huuuh. Kan de inte komma med tp-kablar som leverara en "mjuk och behaglig response tid" eller en tp-kabel som leverar en "charmig packetloss och lagom shysst ping"

Medlem

fan orkade läsa igenom det inlägget, brukar ge upp. Roligt och bra skrivet var de hehe


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

12
Skriv svar