Filosofi och Gud

Avstängd
Filosofi och Gud

Ni kanske hört talas om Augustinus? Det var en präst som levde 354-430-talet. Han är dessutom ett helgon inom katolska kyrkan.
Augustinus mor var kristen, men hans far var odöpt. Augustinus var en tänkare och filosof. Kyrkan gillade inte det, så han bestämde sig för att lämna kyrkan. Men efter påverkan av nyplatnonismen och en predikan av biskopen Ambrosius kom han fram till att filosfin har frågorna och kristendomen har svaren.

Jag tänker och funderar en del själv. Bibeln är inte alltid världens mest detaljerade och förklarande bok, och därför finns det förstås en hel del ämnen som jag har funderingar om.
Eftersom vi människor är uppbyggda på ett sådant sätt funderade jag som liten, inte helt seriöst då, om det kanske var så att jag var den enda människan och att alla andra var robotar, eller att andra inte såg saker, till exempel färger, likadant som jag.
Det är intressant att filosofera. Bibeln har ofta svaren, men som tur är inte alltid. Det är alltid kul att spekulera och fundera.

#blogg

Medlem
Filosofi och Gud

Jo... de flesta har nog haft konstiga filosofiska tankar som barn.

Jag tycker om att filosofera - bara inte andra tar det så seriöst. -_-

Avstängd

Jo. Så länge folk inte börjar dra en massa konstiga slutsatser så tycker jag att det är ok. Mina funderingar och sånt där är ofta outvecklade nyfödda tankar, och många dör unga i barnsjukdomar.

1
Skriv svar