En tryckt stämning

Skägg.
10 Chambers
En tryckt stämning

Efter att Hjemmet Mortensen blev ägare av denna eminenta spelsida har jag sett till att vara på förlaget minst en gång i månaden för att tigga till mig gratisex av PC Gamer, Super Play och Din Teknik. Kort sagt, min konsumering av spel- och pryltidningar har ökat markant det senaste halvåret. Skillnaden mellan deras tryckta format och vårt digitala har därmed blivit allt tydligare, med respektive för- och nackdelar.

Eftersom bärbara datorer i Svenssonprisklass knappt lever upp till sitt namn är tidningar lysande när man är på resande fot, säg på tåg eller flyg. Men de flesta har nog läst allt mellan framsida och baksida innan destinationen är nådd, vilket alltid är lite frustrerande. Datorer fungerar men är ofta bökiga att starta upp på en kortare sträcka, och utan Internet tycker jag att en pc känns väldigt livlös. Det gäller att förladda den ordentligt med filmer, musik, olästa mail och cachade bloggar. Datorer och skithus är heller ingen genomlyckad kombination.

Utbyggnaden av publika trådlåsa nät ser jag som sagt fram emot. Det sägs att Göteborg är på god väg, och Stockholm borde därför inte vara långt efter. Men om näten håller samma kvalitét som de två Scandic-hotell jag sov på i veckan kan de hellre montera upp switchar överallt istället. Med en ping-procent mot närmaste gateway på cirka 50 procent var allt än mail och trött surfande otänkbart. 6000 ms fördröjning i #World of Warcraft är ospelbart. Uppkopplingen på X2000-tåget mellan Skövde och Stockholm, som jag sitter på i skrivande stund, likaså. Det är glasklart att affärsgubbarna inte spelar, annat än på hästar och börsen.

Fast nu flöt jag ifrån ämnet, som vanligt. Men städer täckta med wi-fi och behändigare terminaler ser jag som det största hotet mot tidningar. Tänk dig en lättare dator, kanske med 7" skärm och lagom myckt internminne och processor. Dess enda syfte ska vara att kopplas upp mot Internet och därigenom fjärrstyra datorn hemma, med alla mailkonfigurationer, bild-, film- och musikdatabaser och så vidare. Det är min dröm, hur långt borta är vi?

#blogg


signatur
Medlem
En tryckt stämning

Det funkar iaf utmärkt att spela DS över wifi på alla SJ stationer jag har varit på


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv
Citat:

Tänk dig en lättare dator, kanske med 7" skärm och lagom myckt internminne och processor. Dess enda syfte ska vara att kopplas upp mot Internet och därigenom fjärrstyra datorn hemma, med alla mailkonfigurationer, bild-, film- och musikdatabaser och så vidare. Det är min dröm, hur långt borta är vi?

Jag tror att även nyare modeller av mobiltelefoner, och då tänker jag främst på iPhone, gör att det blir mycket attraktivare för en bredare publik att oftare vara uppkopplade mot Internet för att läsa nyheter, bloggar, mail, etc.

Den kanske största anledningen till att jag sällan plockar upp min dator ur väskan när jag reser är att det tar minst 5 minuter att kicka igång Windows och logga in innan jag ens kan börja krångla med något trådlöst nätverk. 30 minuter senare när man har surfat ett tag och börjar få upp hoppet om att man kanske, men bara kanske, någon gång kommer att vänja sig vid att styra muspekaren med en touchpad så tar batteriet slut. Tack och adjö.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Ah det måste jag ju prova, att sitta och vänta på tåg/flyg är ju det drygaste som finns i denna stressade värld, glasklart att DS´en ska fram


signatur

Retro.

1
Skriv svar