Ghost Recon: Advanced Warfighter
Det senaste spelet i serien med Tom Clancys namn är Ghost Recon: Advanced Warfighter och nyligen släpptes det till pc. De militäriska spökena har varit våra att leka med för en stund, häng med så berättar vi vad vi tycker.
Två buggar har retat mig personligen mycket och länge innan jag lyckades hitta deras lösning. Dessutom var det lite strul med att få igång en server.
1) Innan installationen påbörjas fås felkod -6001
Det här är en bugg i InstallShield, som senare kom att beskrivas hos Ubisoft på denna adress. I ett svenskt operativsystem heter mappen c:\program\delade filer\installshield\professional\runtime.
2) Att titta runt funkar finfint, men tangentbordskommandon laggar flera sekunder!
Detta problem uppstod för mig när jag satt in fysikkortet. Anledningen visade sig vara att processen GRAW.exe startade med processprioritet hög, vilket gör att funktioner i operativsystemet, som att hantera tangentbordet, inte får tillräckligt med processortid. Lösningen är att starta spelet, trycka ctrl-alt-del, starta aktivitetshanteraren, välja fliken processer, högerklicka på graw.exe och välja prioritet normal. Därefter bör det fungera.
3) Mina kompisar kan inte se min server
Du måste öppna en hel radda med portar i din firewall för att kunna spela online. Läs mer hos Ubisoft om detta. Du måste också trycka enter efter varje värde du matar in. Trycker du till exempel inte enter efter att ha skrivit servernamn så kommer din server ändå få defaultnamnet, "GRAW Server". Samma sak med lösenordet, trycker du inte enter efter att ha skrivit i lösenordsrutan så blir servern öppen.
Lite mer problemlösning: om man har problem med prestandan är det allmänna rådet att uppdatera sina drivrutiner, enligt kommentarer i spelets forum tycks det kunna göra rejäl skillnad. Uppdatera drivrutinerna till ljudkort, grafikkort och även Ageia-fysiken - även om du inte har fysikkort i datorn installeras dessa drivare tillsammans med spelet.
Hmm.. förväntade mig en jämförelse med 360-versionen med, men jag läste iofs inte så noga så det kanske var med?
Spelen är ju inte skapade av samma företag ens, så att jämföra vore ganska dumt.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Hmm.. förväntade mig en jämförelse med 360-versionen med, men jag läste iofs inte så noga så det kanske var med?
Spelen är ju inte skapade av samma företag ens, så att jämföra vore ganska dumt.
Knappast ett kriterie för att inte jämföra två spel.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Föresten så avbokade jag detta spelet efter att ha spelat demot, som vanligt så målar företagen upp sina spel som guds bästa barn, men när man får ett demo på handen så ser man vad det är frågan om. Jag tycker dessutom att denna upplagan är både plastigare och mer amerikaniserad än de tidigare. Hela "advanced recon" systemet suger för övrigt, det ser ut som i Unreal när alla fiender blir belysta på det sättet det passar iofs - i Unreal. Att det finns coop är knappast en köpmagnet om spelet i sig inte är bra tycker jag iaf.
Alla vet att vegas kommer bli kasst, tror man att det är dåligt är chansen större att man faktiskt kommer gilla det sedan.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kan knappast hålla med om att PC-versionen är värd 4/5. Den håller inte alls samma klass som GRAW på 360 och det ända som lyfter upp spelet är att man kan spela hela kampanjen i co-op.
FZas betygssystem lider, precis som Gamespy, av att bara kunna sätta ut 10 poäng, som dessutom inte är 10/10 utan mera 5.0/5.0 med halva steg.
4/5 Låter väldigt bra men inte världens bästa. Man tänker inte heller alltid på att det finns en 4.5 i mellan.
8/10 Låter inte lika bra. Men fortfarande bra.
80% Låter verkligen inte bra, kommer det under 80 så tänker man _bara_ på problem.
Man får känslan av att läsa johns kommentarer att GRAW PC är ett utmärkt spel med "lite" eller inga problem. Man får känslan när man läser the maxx rev av H5 att det var ett långt lidande av stjärtsmärta men ändå fick spelen samma poäng.
Vad man skulle vilja se är ett betygssystem som tar upp olika delar av spelet, gameplay, grafik, ljud, musik, som vissa andra sidor har, speciellt tydligt hos t ex IGN, frågan är om FZas recencenter lägger kan så mycket och lägger ner så mycket tid på ett spel för att göra en sådan bedömning.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vårt betygssystem kommer inte göras om. Håll er till ämnet, framför allt du Hipshot.
Vill man veta vad vi tycker om ett spel ska man läsa recensionen, inte lita blint på sifferbetyget.
Bra recension som också tog upp de brister som upplevs bl.a. serverbrowsern/dedserver och optimering.
Ett ytterligare problem som återskapats av mig och flera av mina vänner: Ibland när du skall joina en server så går det bara inte....det går att klicka, men inget händer. Samma efter omstart, dock kan man joina andra servers. Detta ihop med att efter nån halvtimme så kan du komma in...men inte din polare som nyss var inne.
Som sagt, bra recension, vi får hoppas att de värsta blödningarna i spelet kan stoppas av herr och fru Patch.
Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005
En annan stor brist som jag inte såg tas upp i recensionen är den korta speltiden. När man klarat de få uppdragen och lärt sig var fienderna befinner sig (de är alltid på samma plats) finns det ingen anledning att ge sig på det igen.
Klumpigheten som omgärdar MP-delen gör att jag drar mig för att köra igång spelet, jag spelade igenom det bara för att man ska så göra när man köpt ett spel.
Jag har nog aldrig haft så stora förväntningar på en patch innan som jag har på den kommande till detta spelet, hoppas att de kan föra upp spelet till dess fulla potential, annars blir det här en mycket kortlivad historia.
En annan sak man bör ha klar för sig är att det inte är särskilt likt det första GR spelet. Om man som jag trodde att det skulle vara det, blir man gruvligt besviken. Det gör mig lite bitter att de har ändrat så mycket sedan det första GR1. Varför gör man så när man har ett väl inarbetat namn? Det känns inte som en uppföljare, det är ett helt annat spel i mina ögon, det är inte Ghost Recon som som jag lärde känna det. Ett annat namn vore kanske att tänka på. Men det är klart, då kan de ju inte lika enkelt lura de gamla fansen av spelserien att köpa det nya. Det är lite som om Duke Nukem' Forever skulle visa sig vara en vardagssimulator. Detta fenomen tycks vara mer regel än undantag för Ubis Tom Clancy produkter, samma sak hände med Rainbow Six franchisen. Där ändrades också spelet så mycket från originalet att det borde fått ett annat namn.
Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!
Har FZ blivit generösare med betyg eller har spelen helt enkelt blivit bättre? Av de många recensioner jag läst sen sidan uppdaterades så verkar de allra flesta fått en 4:a, vilket i gamla mått mätt var ett mycket bra betyg. Kan det vara så att det krävs mindre för att få högt betyg?
Ska man helt enkelt ge sig ut med månadslönen i högsta hugg och våldshandla alla dessa spel eller kan det ligga sanning i mitt påstående?
Jag kan inte svara för alla andra recensenter, men GR:AW är ett riktigt roligt spel.
mycket kul i sp skulle vilja testa mp men det går inte att skapa ett gamespay konto :S
Gränssnittet är buggat, du måste trycka enter efter varje inmatning i varje fält.
Har FZ blivit generösare med betyg eller har spelen helt enkelt blivit bättre? Av de många recensioner jag läst sen sidan uppdaterades så verkar de allra flesta fått en 4:a, vilket i gamla mått mätt var ett mycket bra betyg. Kan det vara så att det krävs mindre för att få högt betyg?
Ska man helt enkelt ge sig ut med månadslönen i högsta hugg och våldshandla alla dessa spel eller kan det ligga sanning i mitt påstående?
FZ kanske inte har nån som orkar sitta och testa skitspel.
-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.
Detta fenomen tycks vara mer regel än undantag för Ubis Tom Clancy produkter, samma sak hände med Rainbow Six franchisen. Där ändrades också spelet så mycket från originalet att det borde fått ett annat namn.
Håller med. Spelen stack väll ut för mycket i orginalversionerna och dom flesta vågar nu bara göra mer main-stream spel vilket gör att dom tappar det som gjorde de första spelen orginella. Rainbow Six-serien gick verkligen brant utför efter Rogue Spear.
Jag har inte spelat fulla GR:AW utan bara demot men det övertygade mig att det inte var nått att lägga pengar på. Ögongodis väger inte upp extremt förutsägbar AI och scriptade banor. Demo-banan var helt ointressant när man väl spelat igenom den en gång.
-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.
Hmm.. förväntade mig en jämförelse med 360-versionen med, men jag läste iofs inte så noga så det kanske var med?
Spelen är ju inte skapade av samma företag ens, så att jämföra vore ganska dumt.
Kanske därför det är intressant? Det är ju bra att veta vad skillnaderna mellan de olika versionerna är.
T ex så är Coop-delen i 360-verren inte ens baserad på samma story som Singleplayer-delen utan är baserad på en annan i Nicaragua(stava?).
Håller även med att Rainbow Six serien stupade efter Rogue Spear. Rogue Spear var ruskigt bra, men gillar inte de spelen som kom efter.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Har du laddat ner senaste patchen? Den fixar många problem med just multiplayergränssnittet. Om du inte har det så måste du trycka enter efter varje textfält.
Köpte Advanced Warfighter här om dan, min data ska klara spelet. Jag har alla krav som behövs, men spelet hackar upp sig hela tiden. Har ett Geforce 6800 kort. Vad ska jag göra.
No blood. No sticky, hot, messy, awful blood; no blood at all. Why hadn't I thought of that? No blood. What a beautiful idea!