Fysikkort från BFG Tech/Ageia

Robot
Fysikkort från BFG Tech/Ageia

Fysikkort är det senaste på marknaden och de lovar stort med nya, fräscha effekter i spelen. Lever tillverkarna upp till sina ord eller är allt bara tomma löften? Vi har tittat på ett kort från BFG Tech.


Inaktiv
FZ testar Ageia-fysikkort

Och snart så gör kraftfullare processorer dessa kort överflödiga...

Medlem

"Spelen blir betydligt läckrare till utseendet med ett fysikkort"

Det två spelen ja, inga andra just nu, troligen dröjer det ganska bra innan det kommer en boom av spel som använder det med, ett helt onödigt kort innan kanske 2007/8 enligt mig iaf. Bättre cpu och gfx är det som gäller och kommer alltid göra det. Fysik kommer inte slå lika mycket som bättre shaders och sådant, man behöver inte ha så mycket fysisk rendering av saker i ett spel ändå. Det är liksom onödigt ibland.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Jag betalar max c:a 500 spänn för en sån, hoppas inte moderkorten blir för dyra om de integrerar PhysX-processorn...


signatur
Medlem

Mycket imponderande. Det märktes i filmen att inte fps sjönk nämnvärt när en massa saker flög runt i luften. Men en liten fråga: blir det även bättre prestanda när det är fler objekt på skärmen? som typ en massa spelar i ett mmorpg, eller är det bara för fysikuträkningar?

Btw mycket nsygga efekter i cellfakor, älskade efekten av sprutan

Kontot försvann: hoppas du inte var seriös med ditt inlägg. Men om du nu var det så vill jag att du tänker till lite innan du postar för ditt resonemang håller inte alls.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Kontot försvann: hoppas du inte var seriös med ditt inlägg. Men om du nu var det så vill jag att du tänker till lite innan du postar för ditt resonemang håller inte alls.

Troligen var han seriös eftersom det stämmer. Den enda anledningen till att vi har fått PhysCards är ju pga att underlätta för CPUn genom att ta bort alla beräkningar av fysik som har blivit ett vardagligt inslag i nästan alla spel och i alla AAA-FPS idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Mera processorer, mera kul!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Hipshot: Jo men tror du inte att det kommer vara bra med fysikkort för att underlätta för cpun? Även om cpuerna blir bättre blir även spelen mer krävande. Så det kommer altid vara bra med fysikkort för att låta cpun sköta andra saker som nämndes i artikeln. Jag tvivlar på att cpuerna kommer bli så bra att dom klarar allt själv.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Jag tvivlar på att cpuerna kommer bli så bra att dom klarar allt själv.

Kanske inte cpu:erna, men gpu:erna. Läs här:
http://www.guru3d.com/article/gamereviews/345/

"Now I have some interesting news here. Since everybody figured this had to be done on the second GPU in some sort of SLI mode (and this similar expensive 2nd card), I have good news. It's very well possible that you can have for example a Geforce 7900 GTX as primary graphics cards and pair that one up with a GeForce 7600 GT to do the physics calculations ... now that's saving money for sure and it sure as hell is a way cheaper alternative compared to the 300 bucks Ageia solution."

Medlem
Skrivet av SoniC:

Hipshot: Jo men tror du inte att det kommer vara bra med fysikkort för att underlätta för cpun? Även om cpuerna blir bättre blir även spelen mer krävande. Så det kommer altid vara bra med fysikkort för att låta cpun sköta andra saker som nämndes i artikeln. Jag tvivlar på att cpuerna kommer bli så bra att dom klarar allt själv.

Vad jag menar är, att fysiken troligen aldrig kommer bli så dominerande i spel så att man kommer vara tvungen att ha ett sådant här kort och blir det nu så, då kommer lösningen vara innbyggd i grafikkorten, vilket det även verkar som att ATi och nV håller på lite med.

Jag skulle inte rekommendera detta kortet till någon gamer. Det är för dyrt, det är bara en plojj just nu, typ sådana som vill kunna säga att de har ett fysikkort, bara för att. Lite som med folk som fixar Raiddiskar i tron att alla spel kommer gå så mycket bätte...

(ps, sedan så sög ändå GRAW när det väl kom till kritan så)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad jag menar är, att fysiken troligen aldrig kommer bli så dominerande i spel så att man kommer vara tvungen att ha ett sådant här kort och blir det nu så, då kommer lösningen vara innbyggd i grafikkorten, vilket det även verkar som att ATi och nV håller på lite med.

Jag skulle inte rekommendera detta kortet till någon gamer. Det är för dyrt, det är bara en plojj just nu, typ sådana som vill kunna säga att de har ett fysikkort, bara för att.

(ps, sedan så sög ändå GRAW när det väl kom till kritan så)

Aha då måste jag ha missförstått dig, men det du säger håller jag med.

Så vi kan väll sammanfatta det genom att säga med denna fysik som ingår i nästan alla spel så behövs det en kompliternade data del, som tex: gpu eller ett fysikkort.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av Hipshot:

Vad jag menar är, att fysiken troligen aldrig kommer bli så dominerande i spel så att man kommer vara tvungen att ha ett sådant här kort och blir det nu så, då kommer lösningen vara innbyggd i grafikkorten, vilket det även verkar som att ATi och nV håller på lite med.

Jag skulle inte rekommendera detta kortet till någon gamer. Det är för dyrt, det är bara en plojj just nu, typ sådana som vill kunna säga att de har ett fysikkort, bara för att.

(ps, sedan så sög ändå GRAW när det väl kom till kritan så)

Aha då måste jag ha missförstått dig, men det du säger håller jag med.

Så vi kan väll sammanfatta det genom att säga med denna fysik som ingår i nästan alla spel så behövs det en kompliternade data del, som tex: gpu eller ett fysikkort.

Ja självklart tar fysiken kraft och det behövs mer motor för att kunna leverera detta. Fysik är inte heller lika skalbart som vanlig grafik är, för att överdriva mycket kan man säga att det bara finns on/off, det är inte direkt som att fysiken påverkas av sänkt upplösning, det är fortfarande samma mängd objekt som måste beräknas av något.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Aegia har aldrig tillverkat ngn hårdvara och kommer troligen aldrig att göra det eftersom det är en ingenjörsfirma som RITAT och patenterat konceptet och tillverkningen sker på licens.

(Gardering)
Om jag inte minns helt fel.

Medlem

Ge mig en dualcore CPU och låt den ena kärnan beräkna själva spelet och den andra fysiken, problemet löst... Slippa sätta in ett till kort som låter.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Håller inte med recensenten från det jag vet i dagsläget, recensenten sa typ "ser ingen anledning att inte köpa nått det här är framtiden" typ.
Jag skulle säga att jag ser ingen anledning att köpa ett sånt där kort i dagsläget med dom få spelen som stödjer det, väntar hellre ett år, så kanske det finns flera olika physX-kort, billigare, bättre prestande osv, och mest av allt, fler spel som stödjer det.

Medlem

Usch för ännu flera kort innanför chassit. Tycker redan det låter en del och framförallt är dyrt att köpa nytt. Tycker det just nu inte att den bättre fysiken man får i ett spel väger upp det. Men vem vet, kanske jag om 1år tycker detta är ett måste ;p
Kan man inte göra en dualcore GPU? där en kärna kan jobba med t.ex. fysik.

Medlem
Skrivet av Kontot försvann:

Och snart så gör kraftfullare processorer dessa kort överflödiga...

Nej, det kommer det inte.

I så fall skulle man inte behöva nya grafikkort heller. CPU:n skulle gott och väl kunna sköta allt det som grafikortet gör, men tyvärr finns det inte processorer snabba nog att orka med allt det och kunna köra spel i vettiga frames per second.

Skulle en kraftfullare processor räcka skulle det vara nog att köpa en gammal grafikkort och sen emulera alla funktioner från nyare och låta cpu:n sköta beräkningarna.

I de spelen som stödjer PhysX idag skulle det säkert räcka med snabbare processor... men i framtiden... nej, det kommer nte räcka. Börjar spelen väl utnyttja alla möjligheter fullt ut och det komer snabbare/bättre physX kort så kommer inte processorn räcka till.
Tänk t.ex. vatten som beter sig som vatten, finns inte i spel än för att det tar för mycket kraft att beräkna. Med ett snabbt physX-kort av andra eller tredje generationen om några år kommer det kanske gå att beräkna fysiken för vattendroppar i ett vattenfall t.ex., få vattnet att ändra sig baserat på om något kommer i vägen med mera.
Samma med kanske t.ex laviner, hus som rasar ihop, allt möjligt.

Om det kommer göra en stor skillnad i hur spelen ser ut/spelandet? vete fan, omöjligt säga idag... den som lever får se om några år.
Inte alla trodde att 3d-kort till datorer skulle bli dominerande heller, men spelen idag kräver nästan i stort sett alla ett 3d-kort.. finns det ens rena 2dkort att köpa längre? Medans spel ända fram till Q3, ut2k1 (?), mm hade fortfarande stöd för software om nu nån inte hade 3d-kort. Blir nog samma nu i 3-4 år, spelen kommer anpassar efter både med och utan physX, för att sen om det visar sig bli populärt sluta med att det blir ett KRAV.

Medlem
Skrivet av XtatiC|BerZerK:

Aegia har aldrig tillverkat ngn hårdvara och kommer troligen aldrig att göra det eftersom det är en ingenjörsfirma som RITAT och patenterat konceptet och tillverkningen sker på licens.

(Gardering)
Om jag inte minns helt fel.

Som med Nvidia och ATI då. Tror jag iaf. Nvidia vet jag säljer sina lösningar för hårdvarutillverkare att producera. Hur som helst...

Lösningen att använda tillgänglig kraft hos GPU:er för att beräkna fysik låter mycket bra, och framförallt ekonomisk. Frågan är bara om grafikkorten kommer stöda fysikacceleration hos spel som använder Ageias fysiklösning. Jag har endast hör att grafikkorten skall boosta spel med havok. Någon som hört mer om det här?

Medlem
Skrivet av JohnDoh:

Kanske inte cpu:erna, men gpu:erna. Läs här:
http://www.guru3d.com/article/gamereviews/345/

"Now I have some interesting news here. Since everybody figured this had to be done on the second GPU in some sort of SLI mode (and this similar expensive 2nd card), I have good news. It's very well possible that you can have for example a Geforce 7900 GTX as primary graphics cards and pair that one up with a GeForce 7600 GT to do the physics calculations ... now that's saving money for sure and it sure as hell is a way cheaper alternative compared to the 300 bucks Ageia solution."

Det där lät RUSKIGT intressant, istället för att betala 3000kr för ett fånigt PCI-kort i onödan.

Någon som vet vilka spel som kommer använda den här nya Havoc-fysiken?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Grejjen med de kraftfullaste GPUs är att CPUn ej kan leverera tillräckligt med information vad gäller grafik till dem, detta måste betyda att det säkerligen kan finnas sätt att låta 'resten' gå åt till fysikberäkning. Extra kort till i datorn, nej tack, speciellt inte om korten ska dra så här mycket energi (skyll på miljöpartiet).

Medlem

Tycker absolut fysikkort är ett skämt nu. Marknaden är inte redo för fem öre för såna. Flesta tester visar att det är för higend datorer dom riktar sig mot men även SLI riggar har haft problem med alla objekt när det var som värst.

Dyrt är det också.. så idag betalar man i princip några tusenlappar för att få betydligt sämre fps till priset för lite mera objekt hit å dit.

Inaktiv

Om man ska recensera Ghost Recon:AW och säga bu eller bä om Ageia kortets vara eller icke bör man kanske förklara hur det fungerar utan. Jag laddade ner filmerna när det spelas med ett sådant kort och kunde faktiskt inte peka ut någon skillnad, ska ju sägas att jag bara spelat demot.


signatur

... man will always be judged by the amount of alcohol he can consume and women, whether they like to admit it or not, will be impressed.

Medlem
Skrivet av DrAbraham:
Skrivet av Kontot försvann:

Och snart så gör kraftfullare processorer dessa kort överflödiga...

Nej, det kommer det inte.

I så fall skulle man inte behöva nya grafikkort heller. CPU:n skulle gott och väl kunna sköta allt det som grafikortet gör, men tyvärr finns det inte processorer snabba nog att orka med allt det och kunna köra spel i vettiga frames per second.

Det är verkligen inte samma sak, inte ens nära. Det krävs så _sjukt_ mycket mera, då menar jag verkligen _sjukt_ _mycket mer_ kraft att emulera ett bra grafikkort idag, det krävs knappt något alls i jämförelse för att få fram den fysiken vi ser i spel idag och troligen den kommande generationen med, visst, det kommer nog nått shit som skall sticka ut, men den stora mängden spel kommer inte blir fysikkrävande monster som kräver extra kort eller något sådant för att gå att spela om man har en väldigt bra cpu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SoniC:
Skrivet av Hipshot:

Vad jag menar är, att fysiken troligen aldrig kommer bli så dominerande i spel så att man kommer vara tvungen att ha ett sådant här kort och blir det nu så, då kommer lösningen vara innbyggd i grafikkorten, vilket det även verkar som att ATi och nV håller på lite med.

Jag skulle inte rekommendera detta kortet till någon gamer. Det är för dyrt, det är bara en plojj just nu, typ sådana som vill kunna säga att de har ett fysikkort, bara för att.

(ps, sedan så sög ändå GRAW när det väl kom till kritan så)

Aha då måste jag ha missförstått dig, men det du säger håller jag med.

Så vi kan väll sammanfatta det genom att säga med denna fysik som ingår i nästan alla spel så behövs det en kompliternade data del, som tex: gpu eller ett fysikkort.

Ja självklart tar fysiken kraft och det behövs mer motor för att kunna leverera detta. Fysik är inte heller lika skalbart som vanlig grafik är, för att överdriva mycket kan man säga att det bara finns on/off, det är inte direkt som att fysiken påverkas av sänkt upplösning, det är fortfarande samma mängd objekt som måste beräknas av något.

Det går justera prestanda i en fysikmotor, b.la. kan man ställa in hur många uppdateringar/frame motorn ska göra samt hur stor precision det ska vara på kollisionerna.

URK
Medlem

ser fysik som nästa steg i data världen. först så såg grafiken ut som hej kom och hjälp mej i dagens ögon. och då var det cpun som var avgörande. nu har cpun blivit mindre viktig. sen kom 3d och gkorten började sätta fart. senare blev allt gkort och ram allt viktigare. nu är vi snart inne i att man vill att det ska se så verkligt ut som möjligt med eld vatten, och tyngdlagen ska funka. jag ser deta kort mera som en beta version för framtida lösningar där detta kort kommer kanske bli i ett gkort eller i moderkortet eller rent av som det ser ut som i dag ett förbättreings kort. som möter av morgondagsens krav. så komemr det inte att finnas den här diskutionen. då ser man detta som att ha det ljudkort som sitter i moderkortet eller köpa ett riktigtljudkort samma sak kommer jag tro att man ser detta fysikkort iframtiden.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Antikvitet
Skrivet av Sui:

Om man ska recensera Ghost Recon:AW och säga bu eller bä om Ageia kortets vara eller icke bör man kanske förklara hur det fungerar utan. Jag laddade ner filmerna när det spelas med ett sådant kort och kunde faktiskt inte peka ut någon skillnad, ska ju sägas att jag bara spelat demot.

Det här var en recension av fysikkortet, inte av Ghost Recon: AW. Den recensionen kommer om ett par dagar skriven av två recensenter, en med fysikkort och en utan.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Jag skulle bli betydligt gladare om man utvecklade någon form av AI-kort istället. För mig är både grafik och fysik någolunda underhållande i dagens spel, men jag har aldrig spelat ett spel med AI ens värd att lyfta på ögonbrynen för. Om ett spel skulle innehålla ens en gnutta intelligens kanske det blir startskottet för en utveckling på den fronten, men tyvärr verkar det inte finnas på bordet idag.

Medlem
Skrivet av Chimme:

Det går justera prestanda i en fysikmotor, b.la. kan man ställa in hur många uppdateringar/frame motorn ska göra samt hur stor precision det ska vara på kollisionerna.

Självklart, men det är inte alls lika flexibelt och det går inte att göra lika mycket, man kommer komma till en gräns när man måste slå på och av det helt. Man kan inte få en tunna att falla halvägs för att spara prestanda.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Citat:

Inte alla trodde att 3d-kort till datorer skulle bli dominerande heller, men spelen idag kräver nästan i stort sett alla ett 3d-kort..

3D-acceleratorkort blev standard pga den enorma fördelen det har framför mjukvarurendering av grafiken. För absoluta majoriteten av gamers så var nyttan med ett 3D-kort uppenbar, även när de första korten började komma.

Mycket var samma som nu, inte många spel stödde 3D-acceleration osv, men de som gjorde det blev i gengäld rejält mycket snyggare och snabbare. Ett fysikaccelererat spel idag verkar mest få ett par stenar till som studsar runt vid en explosion, typ...

Återstår att se hur det utvecklar sig, men om jag var tämligen säker på att "alla" skulle sitta med 3D-kort så småningom, så är jag nu mycket tveksam till att separata fysikaccelerationskort kommer bli standard. Vi lär se någon integration på grafikkorten eller ev. moderkorten istället.

Medlem
Skrivet av derpious:

Håller inte med recensenten från det jag vet i dagsläget, recensenten sa typ "ser ingen anledning att inte köpa nått det här är framtiden" typ.
Jag skulle säga att jag ser ingen anledning att köpa ett sånt där kort i dagsläget med dom få spelen som stödjer det, väntar hellre ett år, så kanske det finns flera olika physX-kort, billigare, bättre prestande osv, och mest av allt, fler spel som stödjer det.

Hahah, mcyket rolig läsning


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

12
Skriv svar