Dela filer i ett hemmanätverk?

Inaktiv
Dela filer i ett hemmanätverk?

Tjenis!

Finns säkert en ganska enkel lösning kring mitt "problem", men har aldrig handskats med nätverk så mycket förut. Som titeln säger, jag vill kunna flytta/dela filer från min ena dator till den andra, och tvärtom. Hur går jag tillväga?

Kan jag på något sätt bestämma att filerna som skicka mellan mina två datorer bara blir synliga och tillgängliga för just dessa två datorer, och inte för de andra tre datorerna jag har inkopplade i mitt hemmanätverk?

Thanks
E

Medlem

Börja med att skriva vilka OS det gäller.

Men ja, det går att flytta/kopiera filer mellan datorerna och är inte särskilt mycket krångligare än att göra det mellan olika mappar på en dator.

Man kan dela ut exakt vilka mappar/filer man vill dela ut och ge olika behörigheter på dessa om man vill att de ska kunna ändras på eller inte (tillåta flytt av mapp eller bara kopiering typ).

Inaktiv

Datorerna har Windows XP SP3 (32bit) och Windows 7 (64bit)

Medlem

enklaste är nog att lägga alla datorerna i samma workgroup, default är "WORKGROUP" så det är de kanske redan. sen är det bara att högerklicka på mappen du vill dela ut och välja delning och säkerhet. sen klicka du bara i att den ska delas ut och om du vill kunna ändra filerna från en annan dator så kryssa för det.

om du inte hängde med så fråga, jag vet ju inte hur mycket du kan om datorer...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av Propy:

om du inte hängde med så fråga, jag vet ju inte hur mycket du kan om datorer...

Är van datoranvändare, det är just fildelning inom nätverket som är nytt för mig här. Klurade ut det där med arbetsgrupperna och har döpt alla till en gemensam arbetsgrupp. Jag kommer nu åt filer som jag delat ut från min Win. XP till min Win. 7 dator, men inte tvärtom. Vart hittar man de delade filerna från Win. 7 datorn till Win. XP datorn?

Medlem

vet inte hur du ställt in brandvägg och tillstånd för att dela ut i win7, det är inte riktigt samma som i xp...

testa att skriva in direkt i "kör" \\datornamn\mappnamn

jag kör vista själv och har inte haft några problem att dela med xp maskiner...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Får det fortfarande inte att fungera. Kan endast nå de utdelade filerna genom Win. 7 datorn.

Inaktiv

Ska ni bara dela ut lite smågrejer och inte "hela albumet med hemmagjorda semesterfilmer" så kan jag rekommendera dropbox.com, ni har varsin mapp som delas ut "via internet" där ni själva väljer vilka som ska få åtkomst, 2gb ingår gratis.

Medlem
Skrivet av ErikEmanon:

Får det fortfarande inte att fungera. Kan endast nå de utdelade filerna genom Win. 7 datorn.

testa detta; öppna windows menyn och sriv delningscenter (så du får fram nätverks- och delningscenter) och öppna det. tryck (i menyn till vänster) "ändra avancerade delningsinstälningar". här scrollar du längst ner och kolla så "Inaktivera lösenordsskyddad delning" är markerad. spara inställningarna. du måste vara admin för allt detta...
Nu borde det funka, för det har med rättigheter och åtkomst att göra...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av Propy:

...Inaktivera lösenordsskyddad delning" är markerad...

'

Har redan gjort detta. Är jättemysko, får det verkligen att inte fungera. :/

Medlem

har du provat \\datornamn\mapp eller bara \\datornamn på xp maskinen? vad får du för felmeddelande?

har du slagit på public folder sharing på win7 förresten?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

1
Skriv svar