Det är en sval decemberdag jag lämnar bakom mig när jag släntrar in på kontoret i centrala Köpenhamn. CGI Mannov, som har hand om publiciteten för utgivarna till EVE Online - det islandsbaserade CCP Games - har gjort i ordning ett konferensrum med panoramafönster där soluppgången får fritt spelrum. Ämnet för dagens konferens är MMORPG i allmänhet - EVE i synnerhet - och hur spelarna får en allt större roll i spelens utveckling.

Först ut är Mark Wallace - frilansjournalist med en diger karriär och stort intresse för MMORPG:s, framför allt det i USA mycket populära Second Life. Mark menar att spel där alla karaktärer spelas av riktiga människor har den största potentialen att skapa berättelser och spelupplevelser som ligger nära vad konventionell media - såsom böcker och film - kan erbjuda. Spel där utvecklarna står för största delen av innehållet (de flesta rollspel) eller hela (som i exempelvis Half-Life 2) har inte samma potential.

Rollspel utan rollspelare

- spelare som spelar sig själva

Den avgränsande faktorn är att spel som EVE Online inte kräver så värst mycket rollspelande. Spelaren representeras visserligen av en avatar, men varje spelkaraktär är i högsta grad kopplad till personen bakom och det finns inget overkligt i de komplexa sociala och ekonomiska relationer som uppstår i såväl Second Life som EVE Online och andra spel där fokus inte ligger på att interagera med omgivningen - som i World of Warcraft - utan på att skaffa sig inflytande i det virtuella universum som alla spelare delar.

Detta är allra tydligast i ett spel som EVE Online där spelvärlden vid spelets lansering var så gott som helt tom. Utvecklarna har sedan första början förlitat sig på en rik community av användare som fyller spelet med innehåll - en strategi som visat sig vara lyckad, trots att det tidiga EVE Online (enligt CCP själva) närmast var att likna vid en gruvarbetessimulator. "Utvecklaren skapar urtidssoppan, och ur den kravlar spelaren" som Mark Wallace uttrycker det.

Att lämna spelskapandet åt spelarna medför förstås vissa risker, medger Mark. Ett vanligt problem är att utvecklarna beter sig för defensivt kring det egna spelet och bekämpar inblandning från spelarna snarare än att välkomna den. Skälet kan vara en rädsla för att tappa kontrollen över historieberättandet. Kanske är det en sådan rädsla som fått Blizzard att hota med hårda straff för de spelare som deltar i protester inuti World of Warcraft. Visserligen är inte heller spel som EVE Online fria från utvecklarinblandning, men där ser man sin roll som underordnad spelarens. Utvecklarens roll, menar Mark, är inte att skapa själva berättelsen - bara förutsättningarna för spelarna att skapa sina egna berättelser.

Föregående Nästa
Zarkow.. zarkow.. hmm.. #airsoft.se? Fortsätt bumpa här nu då så att diskussionen återupptas. ;) 11/01 Inte George Lucas! ;) 11/01 det vart inte längre diskussion alltså? :P iaf var det inte nån som tipsade om nån sci-fi författare här förrut? försökte hitta på inlägget igen men hittar det inte... eller läste jag det nån annan stans? nån skrev nått om att "i hans böcker handlade... 10/01 Garanterat! 30/12 Precis! Det gäller att företag vågar satsa på dessa mindre populära spel, för i slutändan så tror jag att det är de spelen som kommer att leva längst. 29/12 Tja, jag kan inte annat än hålla med. Jag har själv inte spelat sandlåde-spel, men jag känner precis som du har skrivit! Känns som att spelen som inte är lika komplicerade som sandlådespelen drar mest pengar dock, så sålänge alla företag endast är ute... 28/12 Bra artikel, skulle dock vara trevligare om den var lite mer djupgående. Tack FZ! Jag har spelat MMORPG´s ett bra tag nu, och tycker att sandlåde-konceptet är en klar vinnare. Har spelat Eve Online sen 2003, och det är just friheten som får mig att fort... 28/12 Bra tråd! Håller med dig Bab, till 99%. Eller ja, givetvis tycker jag också att även dom som bara spelar 5-10 timmar i veckan ska kunna känna att dom åstadkommer något dom med, men allt får ha sin gräns. En som bara spelar så lite ska t.ex. inte lätt... 28/12 Bra artikel! och mycket bra inlägg av dig Bab! Jag håller med dig till 100%. Problemet är ju att det inte finns många spel där man kan göra allt som man vill, man är alltid låst på ett eller annat sätt, alternativt så kan man göra många grejjer men så... 28/12 Bra artikel. WoW är inget rollspel. Det är ett skattjakts-hack&slash-PvP. Det är lite som en racingspel nästan... man nöter å nöter tills man kan alla svängar i banan utantill. Oftast är det EN lösning som gäller och som man ska använda om man vill vara... 26/12
Skicka en rättelse