2014 blir ett rekordår för spelbranschen. Det blir också rörigt, stökigt och oförutsägbart, menar Arnroth.

Jag läste alldeles nyligen i en av otaliga rapporter om spelbranschen att 2014 skulle bli ett väldigt bra år. Totalt sett kommer tydligen intäkterna öka rätt dramatiskt. Det växer så det knakar, och ska man tro det jag läste kommer spel omsätta över 90 miljarder dollar redan nästa år.

Överlag alltså ljuva och ljusa tider för alla som gillar spel och alla som gör spel. Eller?

Rapporten avslutades tyvärr med ett oroväckande konstaterande: att 2014 även skulle bli "disruptive". Det finns ingen klockren översättning av ordet, Google Translate föreslår störande, splittrande, söndrande och upplösande.

Det finns massa rapporter av det här slaget att läsa och du lär inte hitta någon som tror att spelbranschen kommer backa i omsättning. Men du lär inte heller hitta någon som tror att färden mot ännu större intäkter blir lugn och stillsam.

Candy Crush drar in 22 miljoner kronor till King.com – varje dag.

Jag har ju varit med ett tag nu, skrev som jag berättat tidigare min första spelartikel redan 1997. En tjusning med att skriva om spel och spelbranschen har hela tiden varit just alla förändringar; här är inget statiskt, man blir hela tiden överraskad av vad som händer och vilken väg utvecklingen tar. Det enda det har lärt mig är det är smått hopplösa i att förutsäga framtiden, ens den riktigt nära.

Men låt mig ändå ge mig på 2014. Och jag förutsäger alltså: störning, upplösning, allmän uppfuckning och förvirring för oss alla!

Den där tillväxten som alla tror kommer prägla 2014, den är lurig redan den. För exakt vart kommer den att ske? Det handlas till exempel för miljarder inne i spel, spel som är gratis att ladda hem på mobilen och surfplattan, men som sedan erbjuder köp inne i spelen. Hur räknar man ens de pengarna och i vilka spelföretags fickor hamnar de? I en rapport från Superdata som släpptes i veckan drog till exempel #Candy Crush Saga in 3,4 miljoner dollar – om dagen! Gratisspel på mobiler drog enligt samma rapport in över 300 miljoner dollar bara i december.

"Störning, upplösning, allmän uppfuckning och förvirring för oss alla!"

Men det är bara den ekonomiskt "störande" sidan. Det som verkligt förändrar spelmarknaden är tiden folk spelar ett och samma spel; de riktigt bra gratisspelen – och det är bara de som fungerar – fortsätter till synes för evigt. Barn och vuxna har spelat #Hay Day, #Clash of Clans och Candy Crush Saga i över ett år nu. Och tillväxten verkar bara fortsätta.

Det finns ju bara så många timmar på dygnet – och när folk spelar de här spelen, ja, då spelar de helt enkelt inga andra.

Free2play har dessutom börjat mogna; det går inte bara att slänga samman en gratisversion av en känd spelserie, stoppa in lite saker att köpa i spelet och tro att det ska bli en framgång. Att det finns en jättemarknad i mobilerna är inte det samma som att den är tillgänglig för vare sig Call of Duty, Fifa eller Super Mario. Inte nog med att utvecklarna måste fatta hur mobilspel och mobilspelandet fungerar, det är dessutom en konst att göra free2play snyggt. Det omsätts visserligen mycket i mobilspelen, men omsättningen sker i ett fåtal spel. Att slå sig in där är inte enkelt och kräver kunskap som stora spelstudior och förlag normalt inte sitter på.

Föregående Nästa
Innan man börjar med domedagsprofetiorna här. Finns det några siffror som visar att det går sämre för den traditionella spelmarknaden än tidigare och att det är F2P marknaden som äter andelar av den? Journalister började skriva om den traditionella PCns... 08/11 Han slog den gul och blå =) Nä förlåt nu var jag rasistisk =( 30/01 Mario Kart 8, kom igen, vill ha nu! :D Var nog mer för att säga åt honom att inte pinka i motvind. 28/01 Ja, intressanta tankar. Så det jag vet är att 2014 kommer att bli ett intressant spelår. Vad som också är intressant är vad Nintendo kommer att komma med. =) T. Arnroth du rättade Kleptoman för det du tyckte var dålig svenska, så då får väl jag som oinv... 28/01 Bra läsning, bockar och bugar här! :) 27/01 TLCNBB: "Allt är exakt som det var förra året, och de 50 innan dess." http://i1.ytimg.com/vi/bM8gEgqTU84/hqdefault.jpg borde betyda pay today, alltså som det var förr, motsatsen till f2p. :p 27/01 Har ni sett bilderna från Mojangs Stockholmskontor så ligger ordet garage väääldigt långt borta.... Sen är det svårt att generalisera men är man fler än tio utvecklare som sitter i ett designerkontor och har sålt mer än 1 miljon ex av sitt spel har man... 27/01 Jag tror att det kommer att bli mer vanligt att utvecklare skapar communityn kring sina spel för skapa diskussioner kring spelet och ge spelarna en möjlighet att ge feedback direkt till utvecklaren. Bra exempel som existerar idag är Eugen Systems och... 27/01 Riktigt bra krönika Thomas! Tackar vi för. Jag tror att det kommer bli riktigt tufft för många utvecklare/utgivare att känna sin kundbas framöver allt eftersom spelarna blir allt fler och mer differentierade. Dragon Age spelen ser jag som ett tydligt... 27/01 Din bästa krönika Thomas utan tvekan. Brukar gilla dina krönikor överlag men i den här tog du upp många viktiga punkter som både skrämmer mig samt får mig att se fram emot 2014 som spelår. Skräckblandade känslor så att säga:) Tack för en väldig intressa... 27/01
Skicka en rättelse