Att intervjua Victor Kislyi är en speciell upplevelse. Han är kompakt, kraftfull och energisk. Han sitter långt fram på stolen, lutad mot bordet och lyssnar nästan överseende på frågorna; det är som om han listat ut dem innan de ens formulerats klart och bara väntar på att få svara. Flera gånger börjar han dessutom sitt svar med orden "look, this is how it is". Lite som en lärare tålmodigt förklarar för en elev.

Det är alls ingen dålig intervju, tvärt om. Kärnfull, kontroversiell och, som det brukar heta, öppenhjärtig. En halvtimma pratade vi på Gamescom i höstas och nyligen lyssnade jag av intervjun för att skriva en artikel om Kislyi och #Wargaming, bolaget han är chef för. Det är de som gör #World of Tanks, som släpptes till pc för ett par år sedan och till Xbox nästa vecka. De gör också #World of Warplanes och snickrar på kommande #World of Warships. 75 miljoner registrerade spelare hade de i december förra året, vet inte hur många det är idag.

Intervjun handlar både om Wargaming och om att deras spel är free2play. Och att de på något sätt lyckats skapa ett free2play som inte är avskytt av gamers.

Wargaming-chefen Victor Kislyi spår – inte helt otippat – en strålande framtid för free2play-modellen. (Foto: Thomas Arnroth)

Det går bra för Wargaming. De startade i Vitryssland 1998, men det var inte förrän de började utveckla World of Tanks 2008 som det började ta fart på allvar. Idag har de 2000 anställda och finns med studior och kontor över hela världen. De verkar stenrika.

"Det är ett free2play- företag från Vitryssland som har råd att bjuda alla och envar på party, inte en konsoltillverkare."

Jag minns när jag var spelmässan ECTS i London i slutet av 90- och början av 00-talet. Mässans stora, nästan mytologiska fest var den #Sony ordnade. Det var sjukt svårt att få biljetter, jag lyckades bara en gång. Den festen var helt bisarrt påkostad med Erasure på scenen, ett speciellt bungy jump-rum och Rolling Stones Ron Wood som strök omkring i lokalerna. Att spriten var gratis är bara förnamnet.

Nu, snart 15 år senare, är det istället Wargaming som har de festerna. Jag besökte den på Gamescom, men var för gammal och trött för att stanna längre än någon timma. Jag hade hört en hel del mindre smickrande berättas om deras tidigare tillställningar och åkte i ärlighetens namn mest dit för att undersöka den saken; det skulle bli en bra artikel tänkte jag. Av det blev nu inget, det var bara hög musik, massa spelfolk och gamla plan från andra världskriget uppställda. Vilket så klart var bra, men något att skriva om blev det inte.

Men det här säger ändå något om tillståndet i spelvärlden; att det är ett free2play-företag från Vitryssland som har råd att bjuda alla och envar på party, inte en konsoltillverkare.

På Gamescom tog Wargaming med sig ett gammalt WW2-plan.

Kislyi hade så klart en hel del att säga om free2play som affärsmodell, och varför just de lyckats så bra. Ungefär så här förklarade han: spelmarknaden i Vitryssland och Ryssland fungerade inte. Spelen piratkopierades så snabbt att det var svårt att ens få tillbaka kostnaderna för utvecklingen. De, precis som alla andra, såg trenden i Kina och Korea med gratisspel på nätet. De snodde konceptet, men började experimentera med det. Spelen i Kina och Korea handlade mycket pay2win, Wargaming ville hitta andra sätt att göra det på. Och medan exempelvis #EA och #Dice började köra #Battlefield Heroes för att lite försiktigt känna på den här typen av spel, handlade det om ren och skär överlevnad för Wargaming, som alltså gick all in. Så här säger Kislyi:

"Idag designar många sina free2play-spel för att snabbt öka intäkterna från varje spelare. Det är då det blir fel. Vi har lärt oss att göra tvärt om. Det gäller att göra ett riktigt bra spel, tjäna lagom mycket på dina spelare och se till att de kan faktiskt kan spela helt utan att betala. Man måste också vara helt transparent med hur man tar betalt och vad spelarna får för sina pengar."

Jag spelar inte World of Tanks, men siffrorna Kislyi presenterade liknar de jag läst om gratisspelen i Appstore: 75 procent av spelarna köper ingenting.

Nu är inte det här är en hyllning av World of Tanks. Det är däremot ett sätt att visa att free2play både kan fungera som affärsmodell och accepteras av det som branschen kallar core gamers, alltså folk som spelat länge och har det som hobby. Sådana som du och jag.