Tre av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks. Det får konsekvenser för hela spelvärlden. Håll i plånboken.

Att intervjua Victor Kislyi är en speciell upplevelse. Han är kompakt, kraftfull och energisk. Han sitter långt fram på stolen, lutad mot bordet och lyssnar nästan överseende på frågorna; det är som om han listat ut dem innan de ens formulerats klart och bara väntar på att få svara. Flera gånger börjar han dessutom sitt svar med orden "look, this is how it is". Lite som en lärare tålmodigt förklarar för en elev.

Det är alls ingen dålig intervju, tvärt om. Kärnfull, kontroversiell och, som det brukar heta, öppenhjärtig. En halvtimma pratade vi på Gamescom i höstas och nyligen lyssnade jag av intervjun för att skriva en artikel om Kislyi och #Wargaming, bolaget han är chef för. Det är de som gör #World of Tanks, som släpptes till pc för ett par år sedan och till Xbox nästa vecka. De gör också #World of Warplanes och snickrar på kommande #World of Warships. 75 miljoner registrerade spelare hade de i december förra året, vet inte hur många det är idag.

Intervjun handlar både om Wargaming och om att deras spel är free2play. Och att de på något sätt lyckats skapa ett free2play som inte är avskytt av gamers.

Wargaming-chefen Victor Kislyi spår – inte helt otippat – en strålande framtid för free2play-modellen. (Foto: Thomas Arnroth)

Det går bra för Wargaming. De startade i Vitryssland 1998, men det var inte förrän de började utveckla World of Tanks 2008 som det började ta fart på allvar. Idag har de 2000 anställda och finns med studior och kontor över hela världen. De verkar stenrika.

"Det är ett free2play- företag från Vitryssland som har råd att bjuda alla och envar på party, inte en konsoltillverkare."

Jag minns när jag var spelmässan ECTS i London i slutet av 90- och början av 00-talet. Mässans stora, nästan mytologiska fest var den #Sony ordnade. Det var sjukt svårt att få biljetter, jag lyckades bara en gång. Den festen var helt bisarrt påkostad med Erasure på scenen, ett speciellt bungy jump-rum och Rolling Stones Ron Wood som strök omkring i lokalerna. Att spriten var gratis är bara förnamnet.

Nu, snart 15 år senare, är det istället Wargaming som har de festerna. Jag besökte den på Gamescom, men var för gammal och trött för att stanna längre än någon timma. Jag hade hört en hel del mindre smickrande berättas om deras tidigare tillställningar och åkte i ärlighetens namn mest dit för att undersöka den saken; det skulle bli en bra artikel tänkte jag. Av det blev nu inget, det var bara hög musik, massa spelfolk och gamla plan från andra världskriget uppställda. Vilket så klart var bra, men något att skriva om blev det inte.

Men det här säger ändå något om tillståndet i spelvärlden; att det är ett free2play-företag från Vitryssland som har råd att bjuda alla och envar på party, inte en konsoltillverkare.

På Gamescom tog Wargaming med sig ett gammalt WW2-plan.

Kislyi hade så klart en hel del att säga om free2play som affärsmodell, och varför just de lyckats så bra. Ungefär så här förklarade han: spelmarknaden i Vitryssland och Ryssland fungerade inte. Spelen piratkopierades så snabbt att det var svårt att ens få tillbaka kostnaderna för utvecklingen. De, precis som alla andra, såg trenden i Kina och Korea med gratisspel på nätet. De snodde konceptet, men började experimentera med det. Spelen i Kina och Korea handlade mycket pay2win, Wargaming ville hitta andra sätt att göra det på. Och medan exempelvis #EA och #Dice började köra #Battlefield Heroes för att lite försiktigt känna på den här typen av spel, handlade det om ren och skär överlevnad för Wargaming, som alltså gick all in. Så här säger Kislyi:

"Idag designar många sina free2play-spel för att snabbt öka intäkterna från varje spelare. Det är då det blir fel. Vi har lärt oss att göra tvärt om. Det gäller att göra ett riktigt bra spel, tjäna lagom mycket på dina spelare och se till att de kan faktiskt kan spela helt utan att betala. Man måste också vara helt transparent med hur man tar betalt och vad spelarna får för sina pengar."

Jag spelar inte World of Tanks, men siffrorna Kislyi presenterade liknar de jag läst om gratisspelen i Appstore: 75 procent av spelarna köper ingenting.

Nu är inte det här är en hyllning av World of Tanks. Det är däremot ett sätt att visa att free2play både kan fungera som affärsmodell och accepteras av det som branschen kallar core gamers, alltså folk som spelat länge och har det som hobby. Sådana som du och jag.

Föregående Nästa
Spelen numera brukar vara så dåliga så man vill testa dem innan man betalar för dem. Gissar att modelen har dykt upp pga detta. Kommer ihåg 90 talet och början av 2000 då man förvanta sig bra spel och blev förvånad hur awsome spelen va. Nu förväntar man... 14/02 Appokalyps så att säga! 14/02 tur man börjar bli för gammal för spel ändå. framtiden ser ju bara brutalt tråkig ut.... allt ska skapas och göras för maximal vinst, och den lilla människan/företaget blir lidande... blir världens undergång 11/02 Det största problemet med P2W modellen är att man bryr sig inte om att reglera hur spelarna matchas mångt om mycket. Sett flera ggr hur nubbies köpt sig en fet tank/skepp, hoppat in i matcher/rymden och blivit instapoppad till ingen nytta. Om företagen... 10/02 Do your worst. Jag har tillräckligt många bra spel redan nu för att räcka mig livet ut. Hur många timmar kan man inte lägga bara på att spela Civilization exempelvis? Om den nya skaran noob-gamers betalar F2P så att den affärsmodellen tar över fullständ... 10/02 Jag har kört x antal f2p spel en del har jag gillat en del inte. Gör som guild wara 2 har köp spelet en gång och spela hur mycket du vill. VI säger du tröttnat ett p2p spel och det kostar I månaden för att spela. Efter ca 6 månader säger vi så får du... 10/02 Det är spel som dock inte klarar sig på telefonmarknaden, det finns inte mycket utrymme där för spel some world of tanks eller tf2. Inte ens gratis-spel kan tävla mot den översaturerade free-sektionen i app store. Spelindustrin hittade något som likvärd... 10/02 Lite P2W var WoT då man kunde köpa speciell ammunition med extra hög penetration för riktiga pengar, men efter att de gjort så att man kan köpa detta med valutan man tjänar i spelet så har de nog förtjänat att förlora den stämpeln. 09/02 Men om man säger som så här då. Varför finns det nästan bara två betalmodeller för MMO spel? Det är antingen månadsbetalning eller F2P. Varför kör i stort sett ingen med att man betalar för tiden man vill spela? Man köper ex. 30 timmars speltid och man... 09/02 Tar förgivet? Get real? Först och främst, du tar förgivet att ni är mina kunder, vilket ni inte är. För det andra så har free-to-play utvecklat spelmediumet, det är endast företag som är giriga och kortsiktiga som har perversa affärsmodeller. Jag skulle... 09/02
Skicka en rättelse