Spel som skinnar ungdomar är inget nytt. Thomas Arnroth minns hur Donkey Kong och Space Invaders ruinerade hans barndom, och han tror att free2play kan föda bättre betalmodeller.

Jag minns hålet i magen. Ångesten efteråt. När jag hade gett mina sista kronor till spelet och hundralappen var borta. Hur spänningen, glädjen och yran snabbt byttes mot magont. Det hade varit så roligt. Men nu fanns inget kvar av det längre.

Bara svärta och ångest och en insikt om att detta måste mörkas för mamma och pappa. De hade ingen ny hundralapp att ge mig. Inte heller var det någon tröst att jag tjänat ihop pengarna själv. Sanningen var ändå att de enda pengar jag hade nu var borta.

80-talets motsvarighet till dagens free2play var minst lika hårda mot plånboken.

I spelet kändes det så självklart, jag kunde ta mig vidare genom att betala – och betalade jag inte fick jag börja om från början igen. Spelet hjälpte mig på traven med köpuppmaningar på skärmen. Betala nu annars förlorar du ditt spel! Jag var fast i mikrotransaktionernas helvete. I de underbara spelens helvete.

Till slut var enda lösningen att sluta spela. Och nej, jag pratar inte om att lägga bort mobilen. Jag snackar om att sluta gå till spelhallen 1982.

"Jag var fast i mikrotransaktionernas helvete. I de underbara spelens helvete."

I den bästa av världar skulle det räcka med att förhålla sig till själva spelupplevelsen när man spelar. Tyvärr är det inte så, vi tvingas ofta även ta ställning till affärsmodellen bakom spelet. Faktum är att vi är så vana vid detta att det nästan sker omedvetet eftersom spel och affärer hängt ihop som ler och långhalm ända sedan dataspelens barndom.

Kontrasten mot andra nöjesformer är dramatisk. Ska du läsa en bok? Det enda du behöver ta ställning till är om den ska läsas som pappersbok eller e-bok och vilket pris du vill betala för den. Den finns inte för bara en av tio olika plattformar eller måste läsas hemma där du har just den maskin som kan läsa just den bokens format. På sidan 30 stänger sig inte boken plötsligt magiskt för att förbli stängd i tre timmar – såvida du inte betalar sju kronor eller får tre vänner på Facebook att gilla ditt läsande.

Om det ändå vore så enkelt i spelens värld.

Affärsmodeller som har funnits ett tag är ju enkla att handskas med, som vanliga trippel-A-spel: betala x antal kronor och få tillgång till hela spelupplevelsen (om än bara på en specifik plattform). En hel del mindre spel är likadana; köp #Device 6 i Appstore och du har hela spelet, köp #Gunman Clive på Steam och det är ditt.

Gamla affärsmodeller dämpar trippel A-spelens framgångar.

Men eftersom spelvärlden hela tiden är stadd i förändring ändras också förutsättningarna för spelen. Just nu är som bekant den klassiska trippel-A-världen i gungning. Vi har absolut inte sett det sista av spel som #Dark Souls, #The Last of Us eller #Titanfall, men allt färre spel av det slaget kan överleva med de gamla affärsmodellerna. Många som gjort den typen av spel och som vill fortsätta göra det måste nu hitta nya former.

I förra krönikan skrev jag ju till exempel om Ken Levine och #Irrationals nedmontering. Man kan lika gärna se det som en krass förändring av affärsmodell; det gamla och jättedyra sättet att göra storspel fungerar inte med en spelskapare som Levine, alltså måste affärsmodellen göras om till något som fungerar. Så ut med den dyra storstudion som jobbar med sin vision i massa år innan de presenterar ett färdigt verk, in med småstudion som arbetar med små berättande spel med stort "omspelningsvärde". Visst, det öppnar för ett mer kreativt sätt att arbeta, men i botten finns en affärsmodell.

Föregående Nästa
Det är dock ett väldigt brett och samtidigt nytt ämne som knappast är fullt utforskat eller utrett. Dessutom går utvecklingen snabbt. Det finns nog mycket mer inom ämnet att skriva om inom detta ganska heta ämne. 17/03 även om ämnet kan vara intressant (eller kunde de 5 första) så har han har skrivit ungefär 35 krönikor om F2P nu. det framstår som smått maniskt, eller som nån sorts önsketänk om att det ska få lobbyeffekt då det är rätt oklart vad han egentligen hoppas... 17/03 En väldigt bra krönika av Arnroth. Och nej, du skriver inte för mycket om ämnet. Jämförelsen med arkadmaskinerna är bra. F2P är en vidareutveckling av konceptet. Vi har länga levt med ett sätt att betala för spel. Först genom arkad, sedan genom att köpa... 17/03 Jag tror du missförstod vad jag syftade på.. Det är inte att folk är slarviga med sina pengar som är problemet. Problemet är att vi använder något så primitivt som pengar för att fördela resurser och att hela samhällsstrukturen är uppbyggd runt det. 17/03 Men va fan...det har INGENTING med samhället att göra! Det ska lämna oss i fred och inte lägga sig i våra liv. Det handlar om vuxna människor som är idioter, och då får de stå för det. Som sagt, ingen skulle ge en åttaåring ett konto kort och säga "spri... 17/03 Detta är kanske inte rätt plats för denna diskussion men jag kan inte låta bli.. Det duger inte att skälla på Apple för att de är skickliga på det de gör, att dra in pengar. Det duger inte att skälla på spelindustrin i stort för att de följer de förutsä... 17/03 nja, de pengarna gick ju aldrig till spelutvecklarna utan till de som hade maskinerna. visserligen så kan man säkert hävda att de som utvecklade spel som var både underhållande och utmanande sålde/hyrde ut mest spel till arkadägarna, och på det viset... 17/03 Intressant läsning. Jag är böjd att hålla med dig, jag tillbringade ju själv massa timmar i spelhallen och matade maskinerna med mynt efter mynt, i hopp om att få komma till slutet. Blev spelföretagen rikare på mig och mina polare? Javisst. Blev jag och... 17/03 i arkadspelens fall så är det oftast mer; "fortsätt och hoppas att du blir bättre". men ok, det är inte ett ljusår av skillnader i syfte iaf, pengar ska i slutändan in på ett vis eller annat. betyder det här en ny häst? dognam internets! :) 17/03 Nu är i och för sig inte alla f2p "köp under spelets gång" eller ens att man kan köpa grejer för att förbättra det. Därtill finns det i många också ett utbud där fler liv, andra färger, ny mount eller en DLC gör valet vad man vill köpa. Säger inte att... 17/03
Skicka en rättelse