Av spelare för spelare. Med de orden kickstartades Oculus Rift för två år sedan. Nu ägs de av Facebook. Och en hel spelvärld står förstummad.

Sent i tisdagskväll svensk tid slog bomben ner. Facebook köper Oculus för i runda slängar två miljarder dollar. Det är nästan 13 miljarder kronor.

Jag låg och kollade på en basketmatch mellan Wichita State och Kentucky i amerikanska collegeslutspelet när jag slängde en blick på mitt Twitterflöde - och kaboom! Hela det amerikanska nyhetsflödet exploderade framför mina ögon. Och strax efter följde spelvärldens chock, inklusive min egen. Det sabbade fullständigt basketmatchen, trots att Wichita är ett av mina favoritlag och den inte avgjordes förrän i slutsekunderna.

Chocken!

Det här var dessutom dagen då det skulle avgöras hur mycket aktierna i #King skulle kosta när börsintroduktionen skedde dagen efter. Det visade sig hamna på 22,5 dollar i utgångspris och att aktier för ungefär en halv miljard dollar skulle säljas. Men vem brydde sig? Det kändes plötsligt som småpotatis när Facebook visade sig värdera Oculus ungefär lika högt som #Take Two och #Ubisoft.

Jösses!

Reaktionerna som följde från spelvärlden kan summeras i skepsis, ilska eller uppgivenhet. Starkast uttryckte sig Markus "Notch" Persson, som släppte en bomb på Twitter strax efter att affären blev känd:

Inom några minuter blev också det en nyhet i hela världens spelmedia och snart även i vanliga tidningar som New York Times. Listan på arga, ledsna och frågande tweets från kända utvecklare under kvällen kan göras hur lång som helst och du har kanske redan sett många.

Till saken hör att GDC genomfördes veckan innan, med rekordmånga utvecklare på plats (över 24 000). Och en hel del av dem hade dessutom passat på att besöka Oculus kontor i staden. Kontrasten mellan att spåna spelvisioner med teknikerna på kontoret och nyheten om Facebooks uppköp måste varit gigantisk.

Hur som helst, här är i alla fall några reaktioner så du får känslan. Först från självaste Warren Spector:

#Braid-skaparen Jonathan Blow skrev först:

Och sedan:

Här är #Paradox Interactive-chefen Fredrik Westers spontana fundering:

Mike Bithell, mannen bakom #Thomas Was Alone, tweetade en rolig bild på en dialog mellan honom och #Vlambeers Rami Ismail:

Men frågan är om inte speljournalisten Leigh Alexander kom närmast problemets kärna med följande lilla tweet:

Föregående Nästa
Jag kommer inte köpa det ovsett om "fuckulus" drift kostar 10 kr det är ett enormt svek som "lucky" gjort mot sina "sponsorer" dessa får heller säkeligen inga pengar tillbaka med bonus som tack för hjälpen, trots att man mkt enkelt skulle kunna kontroll... 31/03 Helt riktigt. Inte 2 miljarder i kontanter utan bara 400 miljoner var det väl? Dock en sabla massa kosing att utveckla för. Något dom inte var i närheten av tidigare. 31/03 Ja det är investerarna som får den största delen av de pengarna. De tog ju in 100 miljoner i riskkapital tidigare. De som investerade där har massa pengar att hämta ut nu. Som det ska vara. För övrigt så är det här anledningen till att jag måste skaffa... 31/03 För det första var det inte 2 miljarder i kontanter. Största delen var i Facebookaktier. För det andra går väl knappast pengarna direkt till utveckling utan till dem som sålt sin aktieandel. 31/03 Tummen upp för denna krönika! 31/03 Bästa krönikan du har skrivit här på fz! 31/03 Bra krönika Thomas! Spot on och stekande het. Min chock har lagt sig. Är försiktigt optimistisk - ska bli intressant att se var det här tar vägen. 30/03 Å andra sidan så känns det mer som att dom förverkligade den där drömmen om att komma på en bra ide och sen sälja den för riktigt snuskiga pengar. Nej, det är inget konstigt över det, det är ju verkligen sjuka pengar. Det jag som förhoppningsfull spelar... 30/03 Japp hoppas det inte blir en gimmick bara som t.ex. rörelsekontrollen till Wii (som egentligen är helt poänglös). 30/03 De bad om pengar för att förverkliga en dröm, en dröm som jag och många med mig haft sedan 90-talet efter att ha sett filmer som The Lawnmover man och Johnny Mnemonic. De som backade gjorde det för att de delade den här drömmen, de gjorde det för att... 30/03
Skicka en rättelse