Jag har intervjuat Will Wright flera gånger genom åren. Han var väldigt intervjubar i början av 00-talet, när The Sims fortfarande var nytt och omvälvande. Jag har alltid gillat Simcity och The Sims, både spelen och tankarna bakom. Att jag varit nyfiken på mannen som hittat på dem är därför självklart.

Det är ju något så genialt med sättet han släpper ut oss spelare i sina spelvärldar, hur vi får hitta på och berätta våra helt egna berättelser i något som åtminstone påminner starkt om vår egen värld. Man kunde det ju redan i Simcity, men The Sims tog det som bekant till nya nivåer, mycket tack vare att spelet aldrig satte gränser för hur ens relationer kan se ut.

Jag vet inte hur många gånger vi garvat tillsammans, jag och barnen, åt någon märklig livs- eller generationshistoria som en av oss lyckats skapa antingen med flit eller bara av tillfällighet i spelet. Alla som spelat The Sims har gott om dylika berättelser, både om de historier som nått någorlunda dit man ville – och de som totalt överrumplat en.

The Sims handlar om att ge spelaren frihet.

Jag menar, nästan vad som helst kan ju hända. Kanske är det därför som det där med att man också är fri att välja relationer helt efter eget hjärta ändå skapat så lite moralpanik? Du kan ju få barn med rymdvarelser, så varför skulle du inte få välja om du ska ha heterosexuella eller homosexuella relationer?

Jag pratade ganska mycket med Will Wright om den här saken, om hur hans tankar gått kring detta. Svaren kokade alltid ner till ungefär detta: han ville bara göra ett spel som så långt som möjligt gav valfrihet åt spelaren; inga pekpinnar, inget moraliserande, bara fritt, knäppt och galet. Jag minns att jag frågade honom, det här var 2003 om jag minns rätt, om spelet hade kunnat göras var som helst i USA, eller om det var just i en stad som San Francisco det måste ske? Just för att San Francisco sedan länge haft en liberal attityd till homosexualitet, vilket var mer än man kunde säga om de flesta andra amerikanska städer vid den tiden.

"Han ville bara göra ett spel som så långt som möjligt gav valfrihet åt spelaren"

Han funderade en stund innan han svarade, som om frågan var oväntad. "Jag vet inte, kanske", sa han. "Men jag ser inte spelet som en politisk kommentar, jag är själv mest intresserad av det sociala samspelet mellan människor och det är det jag vill låta spelarna leka med. Det var samma sak med Simcity, jag är intresserad av stadsbyggnad och hur den formar både en stad och människorna i den. Det var därför jag gjorde Simcity. Vad spelarna sedan gör i spelet är inte min sak. Om något är spelet helt opolitiskt, vi försöker säga till spelarna så lite som möjligt om vad de ska hitta på."

Will Wright menade inte att avsäga sig ansvar för sina spel, snarare tvärt om tror jag. Han ville säga att han tog sin vision så långt han kunde, utan att kompromissa, eller i vart fall med så få kompromisser som möjligt. Och om spelaren ska få leka fritt i The Sims så går det ju inte att hindra till exempel samkönade relationer.