Fem stora spelföretag höll sex timmars presskonferens på E3. De kunde gott ha gett plats för fler än fyra kvinnor på scenen, menar Arnroth.

Hur många kvinnliga karaktärer i spel tål världen? Uppenbarligen fler. I en något överraskande sidodebatt under E3 fick #Ubisoft en hel tunna skit för att det inte går att spela som kvinnlig karaktär i kommande #Assassin's Creed: Unity. Fyra kan spela tillsammans, ingen kan vara kvinna.

”Pengarna räckte inte. Vi hade inte tid. Vi har ett superstort team, men alla var upptagna med annat”, svarade Ubisoft. Det startade en debatt i spelvärlden, där bland annat Jonathan Cooper, som var animationschef på #Assassin's Creed 3 och lead på de första Mass Effect-spelen, sa att det bara skulle vara en eller två dagars arbete att fixa.

Då var det någon passade på att fråga Ubisofts team bakom #Far cry 4 om varför det inte fanns spelbara kvinnor heller i det spelet. Svaret blev något i stil med att ”men åh, det var så himla nära att vi gjorde det, vilken ironi att just vi får kritik för det, vi tar det här på största allvar och vi tänkte ju ha med spelbara kvinnor”.

Som att nära plötsligt sköt haren. Eller som något skrev på Twitter: ”Kan någon bara få Ubisoft att sluta prata dumheter.”

Nå, även jag har så klart några saker att säga.

Att skiten träffade fläkten för just Ubisoft är bara ren tillfällighet. Det finns hur många som helst som kunde drabbats av drevet, även under årets E3. Varför valde till exempel #Sony och deras #Media Molecule att när nu #Little Big Planet får tre nya huvudpersoner vid sidan om Sackboy att göra samtliga till killar? I ett spel om garnfigurer, som dessutom har en hög andel kvinnliga spelare?

"Att skiten träffade fläkten för just Ubisoft är bara ren tillfällighet."

Men vad som lätt händer är att av dem som ändå försöker, krävs mer än dem som inte gör det. Ubisoft har ju låtit oss se att man kan ha en kvinna som hjälte i ett helt Assassins-spel, nämligen i Liberation, som bara gjordes för PS Vita. Spelet floppade försäljningsmässigt – men det gör ju alla spel som kommer till Vita helt enkelt för att det finns så sjukt få spelkonsoler. Backar vi hittar vi fler exempel, inte minst Michel Ancels pärla #Beyond Good & Evil från 2003, vars hjältinna Jade fortfarande framstår som en av de starkaste och bästa kvinnliga protagonisterna någonsin.

Ubisoft har också sedan länge gjort sig kända för att släppa fram kvinnliga chefer och designers, långt innan frågan om jämställdhet och kvinnor i spelbranschen blev ett hett ämne. Det ursäktar inte Ubisoft, men det är en del av en lite märklig trend som jag sett under flera år. Ta bara det där med att #Naughty Dog fick kritik för att Ellie inte var spelbar utan mer bisak i #The Last of Us. Trots att de till skillnad mot tusen andra ju ändå ansträngde kopiöst sig för att skapa ett starkt kvinnoporträtt (plus att de hade en DLC på gång som bara handlade om Ellie). Eller kritiken mot att Nilin i #Remember Me var en blek karaktär; det finns ziljarder bleka manliga karaktärer redan, men besvikelsen var större på henne just för att hon var en hon.

Föregående Nästa
Har inte läst alla kommentarer, utan råkade bara läsa den här krönikan, men det finns ju en hel del spel som ändå är jämställda när det kommer till karaktärer. I Borderlands är de absolut coolaste karaktärerna kvinnor/tjejer och många Fantasy-spel har... 30/01 Och med den inställningen så kommer du aldrig förstå varför hela ditt "argument", om att jämställdhet inom spelbranschen inte får beröras av en krönikör åt en spelsajt som FZ, faller. Om man istället, som jag, tycker att det är fullkomligt relevant med... 22/06 Gillar artikeln. Välbalanserad till största delen. Kan dock hålla med om att det inte finns något självändamål att ha t.ex. kvinnor med i Battlefield, däremot är ju spel med seriösa kvinnliga karaktärer och spel där kvinnor varit med i skapandeprocessen... 21/06 Finns inget att tolka, det står svart på vitt. 19/06 Bronko: Du har inte tolkningsföreträde på hur saker är. 18/06 nu har jag inte tagit mig igenom watchdogs, men så här långt är det "goda" som nicky gör att göra ingenting, och undvika konfrontation. varför är det enda hon duger till att ta hand om sin apatiske son, som inte blir bättre förrän aiden börjar röra runt... 18/06 1. Jag skrattar åt din och Arnroths föreställning om jämnställdhet. 2. Nej det är den inte, och absolute inte ett problem som har med spel att göra 3. Ok så om man inte hyllar Arnroth så har man vanföreställningar, varför går så klart osagt utav vår pse... 18/06 Tror du glömmer Elizabeta Torres från GTA4. För att inte tala om Nicky Pearce från Watch underscore Dogs. Istället för att gräva ner sig i sin egen sorg så försöker hon ta hand om sin son så gott det går, och vill dessutom att Aiden ska sluta jaga efter... 18/06 det hör egentligen inte till saken det det handlar om är att kvinnorna inte har någon egen agens, eller att deras enda syfte är att forma de manliga karaktärernas egenskaper och motivationer. 18/06 Alla dessa spel porträtterar ju män ÄNNU sämre - de är psykopatiska mördare, tjuvar, pirater, osv. Dags att plocka av dig genusglasögonen kanske? Jag misstänker att om någon av huvudkaraktärerna i GTA V hade varit en kvinna så hade du istället klagat... 18/06
Skicka en rättelse