Missvisande exklusiviteter, indieetiketter och early access-löften förs fram i ljuset när Thomas Arnroth tycker till om spelbranschens giganter.

Det finns en hel del saker jag inte fattar med spelindustrin, både stort och smått. En av de måhända mindre, men ändå tämligen irriterande sakerna är hur ord används i marknadsföringen ibland, hur framför allt de stora drakarna väljer att säga och vad det får för effekter.

Låt mig ta ett exempel: Kommer ni ihåg när #EA fick den käcka idén att släppa ett "indie bundle" på Steam till nedsatt pris 2012? Det var förvisso ett helt okej paket med fem spel till 70 procents reapris. Det var ju bara den detaljen att EA valde att kalla spelen för indie – just i en tid när hela indievågen var mitt i sitt stora genombrott. Just då var begreppet indie något som diskuterades mycket och beskyddades frenetiskt av både spelare och just indieutvecklare; indie var ju nästan en slags befrielserörelse just från storförlagens tunga trippel-A-värld. Många reagerade, mest av alla kanske Notch som tweetade till sin då dryga miljonen följare:

Det blev så klart en jättenyhet i världens spelmedia och både artiklar och kommentarer kring det hela finns i stor samling på nätet (en googling på "Notch angry EA indie" ger till exempel 4,5 miljoner träffar idag). Förutom att händelsen i sig var intressant – att en ensam indieutvecklare både gick till attack mot ett stort spelförlag på det sättet, och att han fick ungefär alla med sig – så var den ju allt annat än bra för avsändaren EA. Snacket om att alla rubriker är bra rubriker och så vidare tror jag inte värst mycket på; det där var reklam som inte gjorde EA något bra, utan tvärt om bara befäste bilden av dem som ett okänsligt megaförlag med svårigheter att lyssna på sina konsumenter.

Deathspank var ett av spelen i EA:s indie bundle.

Grejen är följande: EA borde väl ha kunnat räkna ut med rumpan och en kritbit (för att nu citera min farmor mitt i allt) hur det skulle gå? Att man inte kunde sno ett ord som indie och klistra på ett gäng spel i jätteförlagets utbud, oavsett hur små team som än gjort dem? Minns dessutom att Steam år 2012 var mindre ännu nu och än mer riktat till hardcore-spelare, det vill säga en extremt väl påläst, röststark och allmänt överkänslig samling människor. Om någon grupp konsumenter visste att EA inte kan kunde prestera något som helst värt att kallas indie så var det dem. Ändå tyckte alltså EA att det var bra att testa. För det krävdes både rejäl tondövhet och en stor portion högmod.

"För det krävdes både rejäl tondövhet och en stor portion högmod."

Men det fortsätter att hända, och tyvärr kommer de undan med det ibland. Ett litet exempel från Gamescom härom veckan: Jag blev insmugglad – ja, insmugglad – av Activisions pressansvariga på ett #Call of Duty: Advanced Warfare-event för Youtube-personligheter. Vanliga gammeljournalister som jag var inte inbjudna, vilket möjligen var begripligt. Jag var dock hemskt nyfiken på att beskåda hur flera hundra av Europas mest kända youtubare skulle bete sig när de var tillsammans, en upplevelse som jag kanske får anledning att återkomma till. Men under den hajpade pressvisningen, som också gick att följa på nätet, berättades det att den som förbeställde spelet skulle få det ett dygn tidigare än alla andra. Well, inga problem med det för min del, förbeställningskampanjer hör ju till. Men det var vad Activision kallade det: Early access.

Föregående Nästa
Bra skrivet, och jag har inte så mycket annat att tillägga. Möjligtvis att Arnroth i mina ögon står för den ena sidan av myntet och spelindustrin den andra. Och visst skulle det kunna anses vara ett glest argument för en hel krönika, men jag håller med... 02/09 Om du tycker att jag gör en höna utav en fjäder, så är det något du får stå för själv, då i mina ögon är et precis vad herr Arnroth gör. Att Early Access är ett begrepp som har en egen Wikisida förtar inte heller att ordens literära betydelse är tidig... 01/09 I ditt första inlägg tyckte jag att du hade en viss poäng, även om jag ansåg att du gjorde en höna av en fjäder, så jag kommenterade ingenting. Du börjar det låta som att du hittat byggmaterial till en hel bondgård av den där fjädern, så jag tänkte bara... 01/09 Men snälla lilla herrn. Jag har inget emot personliga reflektioner i en krönika. Men om man dessutom jobbar som journalist så ska man gärna ha klara fakta framför sig och inte spotta ur sig samma skit som många "entitled" gamers gör bara för att företag... 01/09 Har inget emot att folk gnäller men ska man gnälla bör man åtminstone göra det med så pass mycket på fötterna att man iaf kan sparka stolpe ut. Du är ju tom i fel sport... 01/09 Du har ju bevisat att du inte har en aning om vad du snackar om. "Glada amatörer"? Som Chris Roberts, skapare av Wing Commander och Freelancer? David Braben, skapare av Elite? Warhorse Studios, bestående av personer som gjort Mafia, Mafia 2, ArmA, Opera... 01/09 Haha, Phil Spencer alltså, snacka om att slingra sig :D Bra krönika, gillar verkligen inte när storbolag fular sig, oavsett bransch. Jag vet att det finns fler, men det enda jag kommer att tänka på just nu är nog missbruket av ordet "Free to Play", vilk... 01/09 Men snälla lilla herrn, det är det som en krönika består av: Personliga reflektioner. Du behöver inte hålla med, men om du avskyr det så mycket så ge fan i att läsa dem då. Hur svårt kan det vara? 01/09 Det där är helt fel. Har du en bra ide så kommer den att finansieras om du vet hur du skall gå tillväga. Men, och detta är var skon klämmer, genom att använda olika crowd funding-system så behöver de inte sälja sina konsept till cyniska utigvare som krä... 01/09 battlefield 3 som skulle vara pc exlusivt mmm så mycket det blev utav den saken vet vi ju alla... 01/09
Skicka en rättelse