Efter snart 40 års spelvåldsdebatt ser Arnroth ljuset i tunneln. En ny undersökning visar att de flesta föräldrar spelar med sina barn, och det kan vara slutet på rädslan för spel.

38 år efter att Death Race väckte den första moralpaniken i USA är fortfarande inte frågan om hur farligt eller nyttigt spelandet är för barnen avgjord. Allt som har med ny media och kommunikation att göra tenderar att skapa denna moraliska panik, från telegrafens genombrott på 1800-talet till tv-tittandet och rollspelandet, från Elvis höfter till hårdrock, punk och hiphop.

Men när det gäller spel har denna panik och oro varit väldigt seglivad. Death Race-debatten kom alltså redan 1976. Många av er som läser detta var inte ens födda då. Jag var 12 år. Hur är det möjligt att detta ens är en fråga längre?

Jag tror det har ett rätt banalt svar: Spel måste spelas.

Det är inte passivt, det är en aktiv gärning, något som måste göras av individen. Spelar man inte funkar livet fint ändå (medan det till exempel varit svårare ignorera både telegrafens, tv:ns eller nätets fördelar). Videovåldsdebatten dog blixtsnabbt, ety alla började kolla på video. Det visade sig med all tydlighet att Motorsågsmassakern inte poppade upp med automatik bara för att man skaffade en VHS-maskin (och för det fåtal som tittade på den räckte det med några minuter för att inse att den inte skulle orsaka masspsykos).

Tv-tittardebatten pågick längre, totalt si sådär 20 år. Den under 70-talet i USA. Ända är det bara halva tiden mot speldebatten; vilket jag alltså tror bottnar i det enkla faktum att alla kollade och kollar på tv, från minst till äldst. Det är enkelt att ha ett förhållningssätt till tv:n; sjunk ner i soffan och låt dig serveras.

Vilket, som bekant, inte alls vad som erbjuds spelaren.

Så min teori är helt enkelt att de som styrt debatt och samhälle under de här 38 åren till stor del består av den ickespelande generationen, de som redan hade passerat barn- och ungdomsåren när arkadspelen slog igenom i Sverige på sent 70-tal (och var för gamla för både Game & Watch och NES). De började helt enkelt aldrig spela; de spelade inte 1976, och de spelar inte 2014. Utom möjligen ordspel på mobilen, men då fattar de inte ens att spelar ett dataspel.Dessutom finns en slags mediehierarki, där text utan bilder står högst i rang och i botten den slags kultur och nöje som bygger på bilder och eskapism. Kort sagt tv, film - och i botten då spel.

Commando Libya satte fart på den svenska spelvåldsdebatten.

Summa summarum: De som har moralpanik över spel, spelar inte själva och har därför heller aldrig upplevt spel, och eftersom spel dessutom ligger längst ner i mediehierarkin är det både lätt och ofarligt att kritisera. Det här är för övrigt inget jag bara hittar på. Norske forskaren Espen Aarseth skriver följande i en artikel riktad till forskare:

If we have not experienced the game personally, we are liable to commit severe misunderstandings, even if we study the mechanics and try our best to guess at their workings. And unlike studies of films and literature, merely observing the action will not put us in the role of the audience.

Föregående Nästa
Så du tar alltså att du har ett jobb och ett socialt liv som ett kvitto på att du inte påverkats av spelen? Spel har inte haft någon negativ påverkan på dig bara positiv? Vad består den positiva inverkan av då? Varför utesluta negativ påverkan om du erk... 22/09 Om föräldrar visste vad PEGI betydde, så skulle det nog underlätta. Ikonerna finns där av en anledning... http://www.pegi.info/sv/ 22/09 Mina föräldrar hade inte så stor koll på de spelen jag spelade mitt första "action spel" var Hopkins FBI När jag var ca 8-9år sen gick det över till Shogo mobile armor division och Road rash. Sen vart det väl interstate 76 och 88 eller vad det nu hette... 22/09 Blir innerligt glad att se över alla medvetna gamers! Att ni inte blir så biased i detta ämne som Arnroth. Titeln säger det mesta om artikelns innehåll. Rätt snuskig faktiskt. Och det kanske är ett bra sätt att påvisa hur du påverkas - även om det är... 22/09 Feministdebatt? Jaha, du menar den där när kvinnor som yttrar sig angående [valfritt ämne] inte tål att höra saker som "käften fitthora, jag ska döda dina ungar!"? Eller menade du den där jobbiga debatten om att kvinnor skulle avbildas utan stora bröst... 22/09 NRA verkar ha klanmöte online nufört.. Vänta det är bara FZ som kör en ensidig och oinformerad "rant" som inte tar I beaktande att svaren på alla frågor inte alltid är så sköna. Tänk om man kunde köra med professionell journalistik där man belyser att... 21/09 Jag förstår, moralpanik är inte särskilt givande i en debatt... Men all kritik består inte entydigt av moralpanik, och all forskning kring spelvåldet pekar inte i samma riktning. Det finns dessutom mer allmänt bred psykologisk forskning som studerar det... 21/09 Får jag vara lite tråkigt och fråga om du har någon källa på det? Jag har spelat datorspel i större delen av mitt liv och kallar mig pacifist, fredsälskare och våldmotståndare. Nu måste jag inte vara representativ för spelare – men det gör ditt resonema... 21/09 Dålig artikel. Även om inte spel ökar risken för individuellt våld så ökar det acceptansen för våld i kulturen. Detta stämmer oavsett vad man tycker själv. Kritiken mot underhållningsvåld är knappast något utslag av moralpanik. Vi har idag en global mil... 20/09 Givetvis! I sak håller jag helt med dig. Föräldraansvar inkluderar att förkovra sig barnkultur och barnens intressen även om man inte är överförtjust i det. Samma ansvar att spela datorspel som att läsa Bamse med andra ord. Lyckligtvis hör dagens föräld... 20/09
Skicka en rättelse