Det perfekta spelet släpptes för 20 år sen. Helt i linje med att det var då – inte nu – spel var som bäst. Även om alla tyckte exakt samma sak då.

Jag tillbringade en dag på Kungliga biblioteket, KB, i veckan. Satt där i läsesalen mellan studenter och forskare, som grävde ner sig i böcker och skrifter som såg ytterst värdefulla, sällsynta och seriösa ut. Själv satt jag med alla årgångar av speltidningen Super Power från tidigt 90-tal, som jag beställt fram ur något av alla arkivrum som finns under biblioteket.

Jag kände mig inte lika viktig som mina bänkgrannar när jag bläddrade i det ena numret mer färggrant än det andra. Men jag tror jag hade roligare.

"Det här var ju verkligen svensk spelmedias barndom med en hel del valpsjuka"

Du kanske redan kan historien, men en kort summering: Super Power kom ut mellan 1993 och början av 1996. Den uppstod ur Nintendomagasinet, en tidning med Nintendoserier som serietidningsförlaget Atlantic gav ut med licens och tillstånd från såväl #Nintendo i Japan, USA och Tyskland, samt svenska #Bergsala. I mitten av den tidningen fick alla prenumeranter – de var faktiskt 50 000 i början av 90-talet – lite redaktionellt material kallat Power Player. I en vilja att försöka göra en riktig speltidning som inte bara var för barn, startades så Super Power. Det höll i drygt tre år, sedan gjordes den om igenom och blev #Super Play (för övrigt köptes Atlantic förlag så småningom upp av #Egmont, samma förlag som äger och driver #FZ).

Nostalgitripp på KB. (Foto: Thomas Arnroth)

Det hade funnits speltidningar innan Super Power, och det fanns tidningar parallellt med den. Men det är på något sätt ändå med den svensk spelmedia föddes på allvar. Super Power är som ett tidsdokument på många sätt. Jag satt där och bläddrade genom årgångarna för ett helt annat syfte än att skriva en krönika här på FZ. Men i mitt letande efter dessa mycket specifika saker, nämligen gamla annonser, kunde jag inte låta bli att fastna i helt andra.

"Vilken grej, två som ger 100 procent! Det är ju det fullkomliga betyget"

Där fanns så klart stora olikheter mot hur det ser ut idag, det här var ju verkligen svensk spelmedias barndom med en hel del valpsjuka. Men där fanns också slående likheter. Samt förklaringar till en del av dagens debatter i spelvärlden. Hur är det nu man säger; för att förstå sin samtid, måste man förstå sin historia?

Låt mig göra ett litet försök.

Det första jag slogs av var hur mycket som faktiskt inte ändrats ett dugg på de 21 år som gått sedan Super Powers första nummer. Till exempel fanns redan då tron på att nu, nu har vi nått så långt man kan, bättre och snyggare än så behöver inte spelen bli. #Donkey Kong Country fick till exempel 100 procent av tidningens båda ledande skribenter, Tobias Bjarneby och Patrik Söderlund. Bjarneby är idag chefredaktör för tidningen Level, Söderlund #EA:s nästa högsta chef efter många år på #Dice. Vilken grej, två som ger 100 procent! Det är ju det fullkomliga betyget. Och, så klart, fullkomligt absurt.

Föregående Nästa
Men var inte många gamla spel egentligen svåra på ibland oschysta grunder? typ bossar med jättemycket liv och om du dör skickas du tillbaka dig till början av banan. Eftersom spelen inte kunde ta upp så mycket plats var det ett snabbt och enkelt sätt... 08/12 also: bilden på Final Fantasy tror jag föreställer Final Fantasy 1 eller den "japanska" tvåan. Iaf är det från något av NES-spelen. Så mycket kan jag säga. Det Final Fantasy 2 som Super Play skrev om var det som i Japan hette Final Fantasy 4. Så ni får... 07/12 Jodå, den minns jag. Tidningen som när jag började läsa den var en seriös datorspelstidning, men som sen förvandlades till nån sorts Slitz-wannabe tidning. Blev milt sagt något förvånad när första numret med nya inriktningen kom hem i brevlådan och min... 07/12 Kan bero på att nutida släpp har svårt att expandera meningsfullt på spelmekaniker som sattes i sten för över 20 år sedan. Är man observant kring sitt eget favoritmediums historiska utveckling riskerar man inte fastna i ett mönster vid första (eller and... 07/12 Det är inte spelen som ändras... Utan bara vi som blir äldre, varje ny generation föder ny nostalgi som går runt, runt, runt i kretsloppet "det var bättre förr" det har bevisats i alla medier tidigare och nu kan även spel sälla sig till TV, film och böc... 07/12 enligt mig var spelen mycket bättre förr på alla fronter förutom möjligtvis grafiken. och svåra, huga vad svåra vissa spel var, ninja gaiden, ghost n goblins, castlevania och en massa mer, spel som knappt låg på 2-5 meg kunde man spendera en livstid på... 06/12 bästa du någonsin sktivit.. FF namnet ät enkelt att förstå. FF1 släpptes i usa men inte 2 och 3. 4 döptes därför till 2 när det släpptes. FF5 släpptes inte så FF6 blev FF3. 06/12 Minns så väl artiklarna och recensionerna av Bjarneby, eftersom han ville ha in alla de där spelen man själv ville spela såsom FF-serien. Man satt och led. Jag minns hur glad jag blev då Secret of Mana släpptes; det var inte FF men det var ju det enda... 06/12 Beror ju helt på vad man är intresserad av för spel och vilken genre man snackar om. Tex kan någon ge mig en lista på grymma rts spel släppta de senaste åren som inte är Starcraft 2? 06/12 INTE SLÄNGA!!!!!!!!! Skicka dom till mej :-) 06/12
Skicka en rättelse