Det handlar om det krigsliknande tillstånd som uppstått i vissa delar av USA mellan polis och allmänhet. I mitten av juli, alltså strax efter att Hardlines betatest avslutats, kvävdes Eric Garner till döds av poliser på Staten island i New York. Han anklagades för att sälja lösa cigaretter, protesterade mot att gripas och brottades därför ner på marken. Ingripandet ledde till Garners död. Hans sista ord var "I can't breathe". Han sa det elva gånger, medan poliserna tittade på utan att göra något (händelsen filmades och finns bara en snabb googling härifrån).

En knapp månad senare sköts 18-åriga Michael Brown till döds i Ferguson, Missouri, under oklara omständigheter. Både Garner och Brown var svarta män; deras död och myndigheternas sätt att hantera dödsfallen blev den tändande gnistan för massprotester över hela USA mot polisvåld i allmänhet, och polisvåld mot svarta i synnerhet (Här finns en liten genomgång av fyra fall från sommaren 2014, inklusive Garners och Browns).

Konceptbild från spelet eller illustration från verkliga händelser?

Tiotusentals människor har sedan dess protesterat över hela USA, och "I can't breathe" har blivit symbolorden för protesterna; tröjor med citatet har burits både av allmänheten i protestmarscher och av otaliga professionella idrottsstjärnor.

Det är inte heller bara rasism och polisvåld i allmänhet som debatter och protester handlat om, utan även den militarisering som skett av amerikanske polisens sedan 2001, där snart sagt varenda håla har sin egen insatsstyrka, med miltära fordon och vapen. Enligt The Economist används så kallade SWAT-styrkor 50 000 gånger per år i USA, och det inte bara i storstäderna; åtta av tio städer med mellan 25 000 och 50 000 invånare har dem (en rejäl genomgång av det hela finns här). Som jämförelse kan man ju ta Sverige, där vi egentligen bara kan räkna Nationella insatsstyrkan som något slags SWAT. Alltså en SWAT-styrka på nästan tio miljoner invånare.

Som att ha en insatsstyrka i Farsta

När EA avslutade betatesterna var det här inget problem för Hardline. Eric Garner levde fortfarande och de allra flesta av oss hade inte en susning om att det ens fanns en stad som hette Ferguson.

Men nu är det ett potentiellt problem.

Battlefield Hardline måste inte bara lyckas rent spelmässigt och kommersiellt; det ska även släppas i en tid när det närmast militära kriget mellan polisen och "tjuvarna" på de amerikanska gatorna inte längre känns som eskapism. Det är snarare det tidningar och nyhetssändningar varit fulla av en längre tid. Det är ett läge som nog ger dåliga vibbar internt, för både EA och Dice har ju varit i ett liknande läge förut, med #Medal of Honor från 2010. Då, precis som nu, var Dice bara med på ett hörn (de gjorde endast multiplayerdelen och hade inget med spelets design och historia i övrigt att göra), men med ett spel som i princip utspelade sig i nutid i Afghanistan var EA just så där nära det dagliga nyhetsflödet att det nästan var oundvikligt att det skulle bli kontroverser. Det slutade, som bekant, med att EA i sista stund valde att döpa om fienderna från talibaner till opposing force. Orsaken var inte att talibanerna eventuellt skulle kunna känna sig kränkta, utan att somliga i USA ansåg att det var kränkande att just talibaner kunde döda amerikanska soldater.

Bilder som denna kan säkert få konservativa publikationer att sätta morgonkaffet i halsen

Vad som kommer att hända med Hardline är så klart omöjligt att säga, men jag tror att både EA och Visceral (och antagligen även Dice) är fullt medvetna om att händelserna i Ferguson och Staten Island har potential att påverka spelets mottagande, kanske inte bland gamers men i media - och därmed även hos en stor grupp spelare som inte köper dyra spel värst ofta. Ska man dra någon lärdom av vad som hände runt Medal of Honor, är det dock inte att polisen kan döda tjuvar som kommer vara något pr-problem, utan att tjuvarna kan döda poliser. Det är inte svårt att redan nu se rubrikerna i somliga konservativa tidningar och nyhetsprogram där borta.