The Order: 1886 har fått mycket kritik i recensionerna. Orättvist, tycker Arnroth, och säger varför.

Jag har Bruno K Öijers nya diktsamling på nattygsbordet. Den är 122 sidor tjock, eller kanske snarare tunn, och innehåller luftiga sidor med rätt få ord. Vid dess ligger A brief history of seven killings, en av USA:s mest omtalade böcker förra året. Den är mycket speciell, beskriver mordförsöket på Bob Marley från en rad olika perspektiv. Trots sin titel är det en tegelsten på över 700 sidor.

Jag köpte böckerna för nästan exakt samma pris, ungefär 200 kronor. Jag tycker mycket om båda, men aldrig skulle det falla mig in att mäta deras värde i antal ord eller sidor text jag fått per krona. Orden i Öijers Och natten viskade Annabel Lee kostar över hundra, kanske tusen gånger så mycket som de i Marton James bok om Bob Marley.

Ekvationen är inte bara svår, den är löjlig. Vem bryr sig?

Och ändå är det precis vad många i spelvärlden håller på med. Mäter spelupplevelse i antal speltimmar per betalad krona. Sällan har det väl varit både så tydligt och känts så passé som i fallet med The Order: 1886.

Spelet släpptes efter mycket hajpande nu i veckan. Hajpen har nästan varit omotiverad stor av det enkla skälet att det är allmän torka på storspel till Playstation 4 sedan jul. Alla med en PS4:a är sugna på något nytt, särskilt om det är snyggt som sjutton.

Men mottagandet har varit ljummet. Eller snarare varierat; en grov genomgång av de recensioner som Metacritic använder visar att ungefär följande: Ju större spelsajt eller spelpublikation, desto sämre betyg. Spelet harvar just nu på 66 av 100, vilket i sammanhanget är mediokert. Omsatt till en normal ett till fem-skala är det ju en tvåa, och knappt det.

"Själv gav jag det en fyra på Gomorron Sverige, och det står jag för"

Nå, man får så klart tycka vad man vill och att recensentkåren är oense kan ju vara befriande. Själv gav jag det en fyra på Gomorron Sverige, och det står jag för.

Jag har en mängd teorier om varför det blev så här, för jag tror att många med tiden kommer ångra sina hårda ord. Det här spelet kommer att stå sig bra, särskilt om man tar det för vad det är och jämfört med liknande spel. Men jag tycker mig se några trender i bedömande av spelet som jag tycker är både en smula märkliga, och för att vara ärlig, otidsenliga.

Här har du dem:

Argument 1: Spelet är för linjärt.

Hm, ja, det kan man ju verkligen få tycka. Gillar man inte linjära spel så gillar man ju inte linjära spel, det är inte svårare än så. Men som kritik mot ett spel som vill vara linjärt, vars hela design går ut på att lotsa spelaren framåt i förutbestämda banor? Jag har svårt att fatta poängen med sådan kritik. Eller har vi nått koncensus om att allt vad korridorer och linjärt heter är fel?

Jag är inte med på det tåget. För mig handlar det om huruvida spelet ifråga gör något bra. Öppen värld och många valmöjligheter är kul, men inte per definition.

Det finns gott om linjära spel som är dåliga och trista, men det finns också gott om öppen-värld-spel som lämnar mycket övrigt att önska. För mig handlar spel om den upplevelse det ger mig. Det finns inget förutbestämt, allom givet som är rätt eller fel. Sedan har jag, precis som alla andra, mina favoritgenrer – men jag är inte mer förutfattad i mina åsikter än att jag förmår njuta av ett gott hantverk.

Vilket jag alltså anser The Order: 1886 vara i det här fallet.

Argument 2: För mycket film.

Det har varit en hel del invändningar mot spelets filmiska ambitioner och den stora mängden Quick Time-events i det. Jag läste för ovanlighetens skull ett gäng recensioner innan jag spelade, och vad jag läste fick mina morrhår att resas mot spelet; jag kan verkligen avsky spel med filmiska ambitioner och för mycket QT-events, från botten av mitt mörka hjärta.

Föregående Nästa
Han får skriva hur "bra" han vill. Men efter han gav "Alien I " en svag tvåa i svt ,så rinner allt av som vatten på en gås under en tid de han säger för mig. 02/03 Förstår du verkligen inte det själv? Måste väl vara ett troll? Tänk Star Wars episode IV men istället så slutar filmen när de flyr från dödstjärnan. Om inte hela historien är berättad eller om det känts som man hoppat över halva. Spelar man spel för sto... 02/03 Har två småbarn, och för nuvarande ser jag ett antal hundra timmar i monsterhunter 4 framför mig, jag anpassar mig för spelupplevelserna, jag vill inte att resten av världen ska anpassa sig efter mig. Man kommer aldrig hinna uppleva all underhållning i... 02/03 Jag håller med dig på alla punkter, men strunta i det och gå vidare? Jag har inget emot linjära spel, finns många bra sådana. Känner bara att The Order 1886 inte gjorde något vettigt överhuvudtaget annat än sin grafik. Det är mediokert, och inte dåligt... 02/03 Tack. Jag var för övrigt också snubblande nära att dra en alkoholjämförelse i krönikan, men strök den :-) 02/03 Jag tycker det var en mycket bra krönika. Tack Thomas! Att många bedömningsfaktorer i spel inte gäller för alla, eller värderas olika borde ju vara självklart, men uppenbarligen är det inte så. Speciellt inte när det kommer till "poängsättandet". Det... 02/03 Hur kan ett spel vara för kort? Är det klart så är det klart. Klagar du över att en bok eller film är för kort också? När historien är klar så är den klar. Sedan är det ju klart att spel kan vara för långa. Föreställ dig ett spel där dina sår tar lika... 02/03 Din bok jämförelse är in speciellt bra. Det är som att jämföra LoL med Skyrim. Inte samma upplevelse. En mer rättvis jämförelse hade varit att jämföra fantasyböcker som delats i flera böcker och originalet som är en bok. Då märker man direkt att det bli... 01/03 Kan hålla med angående det här med speltider. Många klagar om spelat är mindre än 10 timmar, men jag orkar fan inte spela igenom ett spel på över 10 timmar. Har spelat igenom både GTA IV & GTA V iofs, men man blir så himla trött på skiten efter ett tag.... 01/03 Vet inte hur jag skulle reagera på detta spelet. Jag älskade ju Knack vilket resten av spelvärlden också hatade :) 01/03
Skicka en rättelse