Vissa saker är enkla att fixa, andra svårare. Mycket svårare.

Hela grejen med att göra spelen mer inbjudande och ge spelarna chansen att spela som vit, brun, svart, tjock, smal, lång, kort, gammal, ung, kvinna eller man är ingen raketvetenskap direkt. Alla spel behöver inte den möjligheten, men för de spel där det både är möjligt och något bra är det hela tämligen lätt fixat.

Efter att ha varit på Nordic Games Conference i Malmö och Gotland Game Conference och sett hur svenska spelutbildningar jobbar med de här sakerna, känns det som om det här har hänt. I Visby var det nästan tvärt om; det som stack ut var spelet där man fick styra en tydligt manlig person. Lite uppochnervända världen alltså.

"De högröstade bråken gäller sällan själva införandet – det handlar snarare om just diskussionerna som sådana"

Samma sak verkar nu hända i den etablerade spelvärlden; jag gjorde en liten genomräkning av den senaste tidens spel nyligen här på FZ och tyckte mig se en begynnande trend med just allt fler spelbara kvinnor. Jag har fortsatt räkna sedan dess, och trenden tycks bestå; precis när jag skriver det här kommer ett pressmeddelande från EA att det för första gången kommer finnas kvinnliga fotbollsspelare i den storsäljande serien. Totalt tolv damlandslag ska vara med i #Fifa 16, bland annat det svenska.

För första gången finns kvinnliga spelare med i ett Fifa-spel.

Och allt detta händer egentligen utan värst mycket väsen. De högröstade bråken gäller sällan själva införandet – det handlar snarare om just diskussionerna som sådana. Alltså ett ramaskri när någon säger att hallå, varför finns det inte mer spelbara kvinnor? Och knappt ett pip när de spelbara kvinnorna dyker upp.

Därför att det inte är en stor grej.

Därför att det inte tar något från spelen.

Och, som sagt, det är oftast lätt att fixa.

Men som vanligt har vi en tendens att diskutera de mest synliga och enkla frågorna. De som är greppbara och tycks ha ett tydligt svar. De mer komplexa, allvarliga och svåra frågorna blir gärna liggande i skuggan.

För här finns nämligen ett annat och mycket större problem i spelvärlden – nämligen hur fördelningen mellan könen ser ut i spelbranschen och på spelutbildningarna.