Därför har dataspelsbranshen fel när de säger att lootlådor är till för att ge spelare en bättre spelupplevelse.

Uppståndelsen kring lootlådor har nu nått Dataspelsbranschen, den gemensamma organisationen för svenska spelföretag, men deras svar håller inte. I ett officiellt uttalande går de så långt som att säga att lootlådor finns till för att ge oss spelare bättre spelupplevelser.

Det är rent och skärt ljug.

"lootlådor finns till för att ge oss spelare bättre spelupplevelser"

Deras utgångspunkt är att lådor med slumpmässigt innehåll idag inte faller under Lotterilagen, vilket är helt korrekt. De går så långt som att erkänna att det "kan" förekomma olaglig handel med dessa spelvaror. De glömde bara nämna att den branschen har en uppskattad omsättning på någonstans kring 40 miljarder kronor. Inget av företagen som sysslar med skinbetting och liknande är, föga förvånande, särskilt sugna att dela med sig av sina siffror.

Tittar vi på officiella siffror från Electronic Arts, ett av företagen Dataspelsbranschen företräder, ser vi en omsättning på 13,6 miljarder kronor på mikrotransaktioner, dlc och prenumerationer under deras förra räkenskapsår. De ger inga detaljer på hur mycket som kommer från Fifa-seriens spelarkort men det är gissningsvis en av de större källorna.

Den bakomliggande anledningen till Dataspelsbranschen uttalande är att de börjar tycka det är lite jobbigt att blandas ihop med Jack Vegas-maskiner och andra hasardspel. P3 Nyheter gjorde nyligen ett reportage om en svensk Fifa-spelare som bränt 30 000 kronor i jakten på de bästa spelarna i Ultimate Team-läget. Detta har fått såväl enskilda politiker som partier att vädra morgonluft så här i valårstider. Civilministern tror sig till och med kunna få till en förändring i Lotterilagen redan nästa år.

Jag hinner nog pricka den där snipern runt hörnet tänker jag ofta, precis innan jag blir skjuten i huvudet.

Men kom ihåg, lootlådor är till för att "ge spelare än bättre spelupplevelse". Och, som Dataspelbrancshen skriver senare: "De flesta spelarna köper aldrig något i spelen, så det är helt och hållet frivilligt att spendera pengar".

Såklart. Att vi inte tänkte på det.

Problemet är bara att det inte går att förneka att dessa system grundar sig i exakt samma psykologiska drifter som just hasardspel. Illusionen att spelaren minsann kan vinna över banken och kamma hem det där CS-skinnet som är värt en halv miljon kronor. Jag hinner nog pricka den där snipern runt hörnet tänker jag ofta, precis innan jag blir skjuten i huvudet.

Den enda anledningen till varför man gömmer åtråvärt innehåll bakom slumpmässiga system är för att få de som redan är villiga att spendera pengar att spendera mer. Inte för att ge något tillbaka till spelarna. Spelare som i vissa fall är för unga för att lösa in en trisslott.

Att spelbolagen inte har någon skuld i detta är, återigen, rent ljug. Annars skulle varje spelarpaket i Fifa innehålla Ronaldo och varje låda i Counter-Strike ge dig en Dragon Lore-textur. För oavsett om sakerna enbart är kosmetiska eller, gud förbjude, ändrar balansen i multiplayer har de ett värde. Ett värde som sätts av grundläggande ekonomiska regler såsom tillgång och efterfrågan. Gissa vilka som styr efterfrågan...

Kan inte spelbranschen självsanera bedrägliga system, eller ens erkänna varför de finns där, så måste vi se över saker som lagar och regleringar.

För spelarnas skull.

Väldigt bra skrivet, keep up the good work! 13/02 "Men kom ihåg, lootlådor är till för att "ge spelare än bättre spelupplevelse". Och, som Dataspelbrancshen skriver senare: "De flesta spelarna köper aldrig något i spelen, så det är helt och hållet frivilligt att spendera pengar"." Och därmed blir spele... 12/02 Den här skiten matas den yngre generationen med. Herregud. 12/02 Väl rutet, Calle! 11/02 Den enda som någonsin skulle bry sig som spelarna inom Data- & Tv-spelsbranchen är Mr. Iwata om han levde idag, jag undrar för den delen hur han hade sett på det hela med hur lootboxes implementeras i många moderna MP-spel. Som jag ser det så delar loot... 11/02 "Possession is nine-tenths of the law" heter det. Pokemon kort var fysiska kort DU ägde. När du loggar in i spel idag är bland det första du accepterar att dom äger ditt konto och allting i det. Så vad du än vinner i en lootbox är det DOM som äger, inte... 11/02 @Carl Johansson-Sundelius: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6874897 11/02 Intressant, har du länk? Jag har själv lite svårt att argumentera för varför Pokemon/hockey-kort inte borde klassas som lotteri. Var det samma diskussioner när det begav sig, och man kunde få det där gyllene kortet som var värt flera tusen? 11/02 Det har inte nämnts här men Plånboken på P1 gjorde ett reportage om lootboxes för några veckor sen där undertecknad blev intervjuad som "orolig förälder". Då körde killen från "Dataspelsbranschen" dels argumentet att det här är för våran skull men oxå... 11/02 Bra skrivet Calle! 10/02
Skicka en rättelse