Det behövs Star Wars-spel, och de behöver ha ett hjärta.

I januari kom uppgiften att EA skrotat det storydrivna Star Wars-spel som deras Vancouver-studio snickrat på det senaste året. Uppgiften – sann eller ej – satte fingret på hur förtvivlat svårt EA har att göra något vettigt med Star Wars-licensen. Sedan 2013 ger den företaget tio års ensamrätt att göra spel av George Lucas livsverk. Snart sex år senare är resultatet detta: två halvbra storspel och ett par kuriositeter till mobil.

Det är anmärkningsvärt klent från ett av världens största spelföretag.

"Det är anmärkningsvärt klent från ett av världens största spelföretag."

Problemet är pengar. Nej, inte att EA vill tjäna en slant på sitt jobb – det ligger liksom i företagandets natur. Men sättet man bygger affärsmodellen på måste vara tilltalande för spelarna. Eller snarare: den ska helst inte synas. För spelarna är ju faktiskt kunder, och för att nå deras plånböcker måste man ge dem produkter de vill ha. Battlefront-spelen är i grund och botten inte dåliga, men byggda på fel sätt. De har alldeles för tydlig mekanik för att dra in mer pengar, underhållningsvärdet får stå tillbaka. En PR-mässig dödssynd, och då säljer man färre spel.

EA har länge experimenterat med olika sätt att förlänga intäktsflödet; expansioner, booster packs, dlc, prenumerationer, free 2 play, mikrotransaktioner och lootlådor. I en del fall med strålande resultat, till exempel Bad Company 2:s Vietnam-expansion. Andra gånger har det lett till massiv kritik, som när Fifas mikrotransaktioner jämställdes med gambling i Belgien. I fallen Battlefront missade EA helt att den ekonomiska mallen helst inte ska synas, och definitivt inte slå spelarna i ansiktet på det sätt den gjorde två gånger om. I Battlefront 1 med för lite innehåll för att sälja mer dlc, i tvåan med lootlådor en masse.

Två storspel på sex år är förstås alldeles för lite när ett av världens största spelföretag tar sig an en av nöjesindustrins mest älskade och innehållsrika universum. Samtidigt ska man inte låta sig förföras av nostalgi. Mobygames listar 542 Star Wars-spel sedan det tidiga 80-talet. Det ger ett snitt på 14-15 spel per år. Handen på hjärtat – hur många tror du var så bra att du velat köpa dem? Magkänslan säger att ganska många inte hållit KOTOR-klass. Och att åtskilliga varit mindre värda än en mikrotransaktion i Battlefront 2.

En ny flodvåg av skräpiga Star Wars-spel vore marginellt bättre än dagens torka. Däremot behövs något spel, gärna snabbt, och lika gärna flera. Nu verkar det ju som att Respawns Star Wars Jedi: Fallen Order kan komma i höst, och om EA lär sig något av Apex Legends-succén kan det mycket väl bli det spel fansen vill ha och EA behöver: ett kompetent actionäventyr där prio ett är att göra köparna nöjda. Ett spel vi känner ett hjärta bulta i.

"Låta utvecklarna göra vad de vill – så länge de gör det med passion"

Det gäller inte bara Fallen Order, utan alla kommande titlar i serien. EA måste blunda för Excel-arkens pengafält, låta påstridiga ekonomimallar vila när spelkoncept tas fram. De bör skicka sina vassaste tungor att charma Disneys varumärkesvakter. Övertyga dem att parkera kontrollbehovet, lita på varumärkets kraft. Låta utvecklarna göra vad de vill – så länge de gör det med passion.

Så EA, häll pengar över era kompetenta studior och ge dem fria tyglar. Ni kommer kanske inte känna en jättelik harmoni i Kraften, som om 10 miljoner gamers plötsligt jublar i glädje och sen plötsligt köper spelet. Men med tiden kommer ni förhoppningsvis upptäcka att det ni tjänar i renommé ger större vinst än kalla kalkyler.

@Chomag: Hyffsat mycket pengar från giganterna, med andra ord. En sak som är lätt att glömma för oss som tittar på spektaklet är att all marknadsföring idag genomförs genom budgivning. Det här borde jag kanske tagit upp i mitt inlägg ovan. Det betyder... 12/02 @hannes.theorell: Vet inte hur det ser ut rent generellt, men bland AAA spelen misstänker jag att budgeten för reklam inte allt för sällan kommer i närheten av och/eller överstiger utvecklingskostnaderna för själva spelen i sig. EA bland annat satsar... 12/02 @Tomas Helenius: Det gäller inte bara SW spelen. Sen är den generella spelkunden är långt mer insatt än exempelvis barnfamiljer som går på bio ett par ggr per år. Visserligen försöker man säker komma åt just det kundsegmentet med dylika, massiva reklamk... 12/02 Jag tror inte det är nån större skillnad faktiskt. Åtminstone inte för AAA-spel som ju köps av långt fler än kunniga gamers som hänger här på FZ. Många köper saker de känner igen och gillar, och varumärket Star Wars är ju gigantiskt. Om folk som köper... 12/02 Jag är inte exakt ett fan av star wars, men det skulle vara häftigt att klämma in det i tex Elite Dangerous, där man spelar antingen empire eller rebellion, och man hoppar in i system och anfaller konvojer, smugglar och landar på småplaneter med hemliga... 12/02 Genom texten bör det ju vara underförstått att jag själv då ser guldkorn som är av värde för mig. Det är Star Wars o jag är ett riktigt nördigt fan. När nytt kommer så tar jag gärna pauser från Kotor-spelen. Men med tiden lär nyare spel locka och då åte... 11/02 Star Wars är så överskattat. 11/02 "Två likadana och mediokra spel på 6 år" Ändå har du spelat hundratals timmar? :) Jag spelar bara spel som är bra så mycket, men det är jag. 11/02 @Chomag: Nja, kanske. Men är det verkligen så att marknadsföringsavdelningarna generellt kostar dubbelt så mycket som de andra avdelningarna? Personligen tror jag att den stora likheten är att de stora företagen odlar extremt starka varumärken istället.... 11/02 @hannes.theorell: Vad som tål att tänkas på att är ekonomerna på AAA spelmakarna har kopierat hollywoods koncept rakt av, där man lägger 2x så mycket pengar på reklam och marknadsföring som själva spelet kostar. Vilket jag personligen anser är en helt... 11/02
Skicka en rättelse