I ett allt hårdare onlineklimat behöver vi fler personliga möten – inte färre.

E3 var länge den där pojkdrömmen som kändes ouppnåelig. Att få vara på plats när hemliga projekt får sitt allra första rampljus, få träffa utvecklarna och testa de hetaste nya spelen före alla andra.

Det skulle dröja tio år efter att jag skrev min första nyhet här på FZ innan jag fick chansen. Mina första år på redaktionen klaffade perfekt med mässans förra kris, där evemanget gick in i ett förpuppat tillstånd i en annan stad och bara bjöd den innersta branschkretsen.

Men 2013 kom jag äntligen dit, med veteranerna Christer Engström och Victor Leijonhufvud. Samma år som både Playstation 4 och Xbox One stod för dörren och den ikoniska allén mellan deras montrar lystes upp av blått och grönt.

Sista dagen på E3 för sju år sedan (foto: Marie Mejervall)

Årets evenemang skulle ha blivit mitt fjärde och ärligt talat var jag kluven. Tanken var att jag skulle stå över, låta andra ta chansen, men logistiken satte käppar i hjulen och vi ville inte tappa det otroliga momentum vi fått med våra senaste E3-bevakningar. Det kändes dock inte lika självklart att vara borta en vecka från familjen och missa både barnens skolavslutning och min mors 65-årsdag.

Så personligen är det lite skönt att evenemanget ställs in, samtidigt som det i ett bredare perspektiv finns både konsekvenser och möjligheter. Och det är så vi måste förhålla oss. Ta ett steg tillbaka från vår egen bubbla.

Jag har sett en hel del kommentarer som ”vad spelar det för roll, kör allt digitalt istället”. Det är ett snävt tankesätt. Självklart kan presskonferenser och trailers rulla ut till en bred massa via Twitch, Youtube och Mixer och självklart kommer du att se oss i vår E3-studio om så blir fallet. Den stora delen av bevakningen är just det, att tillsammans med er uppleva det senaste från Microsoft, Ubisoft, Nintendo och de andra. Och de hundratals nyheter som skrivs under juni – både inför, under och efter eventet. Nu finns det såklart en risk att det blir mer splittrat, vilket på sitt sätt är bra men man ska inte underskatta värdet av spektakeleffekten hos en stor internationell mässa. Att alla ögon är riktade åt samma håll. Att vi under ett par dagar vältrar oss i annonseringar och nya insikter.

Visst, vi kan gå all in och REAGERA på det som händer men det är också den grundaste formen av kritik.

Och på tal om insikter: den stora faran jag ser med ett helt digitalt E3 är att kommunikationen blir så enkelriktad. Sure, det är upp till var och en att ha ett kritiskt öga men utan att vi själva får “känna och klämma” på spel tappar också eventuell kritik udden. Visst, vi kan gå all in och REAGERA på det som händer men det är också den grundaste formen av kritik.

Men även ur detta kan det komma något gott – tänk om spelutvecklare äntligen vågar ta steget att skicka ut fler digitala förhandskoder så att vi slipper åka till London för femtioelfte gången för några timmars hands-on. Kanske kringgår man medier helt och hållet och blir ännu bättre på att köra betatester für alle. En demokratisering av förhandstittskulturen. Då blir det ju snarare vår roll som medium att kurera bland alla upplevelser snarare än att förmedla förhandsinformation.

Man ska heller inte underskatta vikten av personliga möten i ett allt mer digital värld. Och då snackar jag inte bara intervjuer och paneler, utan det där spontana snacket i en bar ett stenkast från mässan. För även om en E3-resa kan låta glammigt så är det i slutändan hårt jobb från morgon till sen kväll, oavsett om du sitter och klipper video eller har stått i en monter. Samtidigt som det är värt det. Inte bara för spelen utan för gemenskapen i branschen.

En gemenskap som behövs.

Skicka en rättelse
Det året måtte i alla fall ha varit det sämsta året :( 16/03 På vilket sätt är E3 "personligt"? Bara en massa överförfriskade idioter som skriker "woohoo" varje gång någon nämner ordet "exklusiv". 16/03 VR är ju ball men det är fortfarande färre än 1 % av Steam-användarna som har ett. 16/03 This Med vr så försvinner hela argumentet att det blir så opersonligt och enkelriktat. Ex Bigscreen utvecklarna skulle enkelt kunna modifiera sitt för att skapa ett virtuellt E3. Eedan nu så kan du hosta vr lan och dela din skärm med de andra. samt att... 15/03 Håller helt klart med! Men ser fortfarande fram emot E3 med FZ, det finns ändå en gemenskap här på FZ som är annorlunda andra forum. Visst, ibland är det lite skitsnack i trådarna men överlag är det ett gäng goa människor som samlas kring sitt spelintre... 15/03 Jag har varit på mässor, och jag skulle säga jag föredrar det helt digitalt. Som tidigare talare nämnt, det hade haft en positiv miljöpåverkan som ren bonus. Samt, det går att göra det tillgängligt till en större publik. Som någon annan nämnde också,... 15/03 Vilket år försvann booth babes? 15/03 De som säger gå helt digitalt har aldrig varit på en mässa, oavsett om det är en spel, barn eller motormässa så finns där en speciell känsla i hallarna. Vågar ju inte skriva att där finns något speciellt i luften. 15/03 Det skulle onekligen vara en stor förlust att bli av med det fysiska E3, givetvis för konsumenter, men även för spelutvecklarna själva eftersom det sker mycket "networking" på sammankomster som E3. 15/03 Finns inget som ersätter det fysiska mötet enligt mig. Sitta på en chat och trycka tummar är för mig ingen kommunikation utan mer signalering. Inte för att jag någonsin skulle åka till E3, ser på FZ.se som mina minions för det. Därav nyttan med ordentli... 13/03