Den betalda smygstarten för Star Wars Outlaws blev ett fiasko för vissa. De som betalat flera hundra kronor mer för glädjen att lira PS5-versionen tre dagar innan ordinarie premiärdatum fick ett mail med uppmaning att börja om. Den första versionen var buggig, och av någon anledning kunde det inte fixas med patchar.

"Hur mycket ska besvikna köpare få tillbaka?"

Ubisoft sa snabbt förlåt och gav de drabbade kosmetiska prylar och krediter i deras onlinebutik som plåster på såren. Däremot betalar de inte tillbaka något av det extra som folk lagt ut på att få lira först – trots att de inte levererat allt de tog betalt för.

Och här blir det komplicerat. För även de värst drabbade (folk som kört, säg, tio timmar och sen tvingas börja om) har ju faktiskt fått delar av upplevelsen före andra (tio timmars speltid). Så hur mycket ska besvikna köpare få tillbaka? Hur mycket är denna speltid värd? Det känns omöjligt att räkna fram en summa för varje förköpare, och att hela merkostnaden betalas tillbaka till alla är mycket begärt och kommer naturligtvis inte ske.

Jag har inga problem med att marknaden sätter priset på saker och ting – om ett spel (eller vilken annan produkt som helst) kostar mer än jag vill betala så köper jag den inte. Det funkar som med den där första vattniga färskpotatisen från Bjärehalvön varje vår: den säljs för tusentals kronor kilot, trots att folk vet att den blir billigare och godare lite senare. Och naturligtvis satsar potatisbönderna på den – de är företagare och det finns kunder. Precis som i spelbranschen.

Det som skiljer färskpotatis från Star Wars Outlaws är att den senare är mjukvara, och där finns alltid risk för oförutsedda buggar. De brukar irritera, men för det allra mesta kan de fixas, så det här fallet känns väldigt ovanligt. Men ändå – det är mjukvara. Och när en spelmakare tar extra betalt för något som bara är tillgängligt en kort tid är det extremt viktigt att produkten fungerar som den ska. Annars ska den inte säljas.

Olyckan kan ju bevisligen vara framme

Vi vet alla hur det är med buggfrihet och nya spel nuförtiden, så hela den här affärsidén med att sälja tidig tillgång för massa mer pengar känns rätt osäker. Om man är rädd om sitt rykte är det kanske ändå läge att ha en ersättningsplan i bakfickan, hur svår den än är att snickra ihop. För olyckan kan ju bevisligen vara framme. Annars ska man kanske låta bli att sälja saker man inte med 100 procents säkerhet kan leverera.

Samtidigt bör vi köpare än en gång fråga oss varför vi har så jäkla bråttom att spela. För så länge vi fortsätter att stressköpa så kommer företaget fortsätta sälja.

Läs fler FZ-krönikor