Det har läckt massa gameplay från nästa Battlefield. EA har rullat igång ett testprogram där ett begränsat antal spelare får testa "Battlefield 6" (vi kan kalla det så), och gameplay finns att se både här och där.

"Det är oerhört viktigt att Battlefield 6 blir bra"

Det är oerhört viktigt att Battlefield 6 blir bra. Spelarnas förtroende måste vinnas tillbaka efter BF2042, ett havfsverk med kassa banor, saknade funktioner och förändringar ingen ville ha. Det tog Dice flera års patchande innan spelet blev bra. Och EA behöver ett spel som säljer för att det är kul, inte bara på namnet. För Dice del är det kritiskt att visa att de fortfarande kan.

Dice har tappat många medarbetare på senare år, däribland flera nyckelpersoner som gått till konkurrenter som Embark och TTK Games, däribland Lars "Mr Battlefield" Gustavsson och Johan Andersson, en av arkitekterna bakom Frostbite-motorn. Och om vi ska vara uppriktiga så har Dice inte gjort något riktigt hyllat sedan Battlefield 1, som kom för nio år sedan. Hur många fler mellanmjölksspel överlever Dice? Ett? Färre…?

Spelbranschen har ingen sympati med sina svaga, en till flopp riskerar att bli slutet för både studion och serien – två fyrtorn i svensk spelhistoria.

Några sekunders gameplay i officiella Battlefield Labs-trailern.

Men de läckta gameplay-filmerna ser lovande ut. Man verkar använda en del komponenter som funkade bra i tidigare delar (spelarklasser, gränssnitt, avancerad fysik). Filmerna visar stökiga strider i stadsmiljö med infanteri och stridsvagnar, komplett med rejäl förstörelse och maffigt ljud. Det säger naturligtvis bara en liten del om hur spelet kommer (eller snarare kan) bli, men det är en stark start. Jag har inte sett öppna banor än, men det lär komma. Och kanske vågar vi tro att Dice gör dem så bra att de inte behöver repareras efter att de släppts den här gången. Något bör de ha lärt sig av BF2042.

Sen bör EA se över sin kommunikationsstrategi. Att lova att skjuta fram spelet om det behövs är en bra grej att säga, likaså att lova "de mest realistiska förstörelseeffekterna i branschen" (förutsatt att man håller vad man lovar, då). "Fantastisk live service", däremot, är bara hål i huvudet. Och det där papegojartade "Vi lyssnar på våra spelare!" får de ta och lägga ner. Show, don't tell!

Herr Slagfält.

Ett svårare hinder är Call of Duty. Serien säljer nästan på automatik, även spel som inte tas emot så bra. Dessutom finns den nu på Game Pass, och då blir det ännu svårare för BF att slåss om samma kunder. Vilket serien verkat vilja göra alltmer, trots att dess styrka är krig med både infanteri och fordon på stora kartor snarare än spasmiska närstrider. Dessutom utspelas BF6 i modern tid – inte direkt otrampad mark för någon av spelserierna. Jag hade föredragit något annat, något som inte CoD gör vart och vartannat år. Men sannolikt spelar målgruppsundersökningar en viktig roll här.

Jag tänker inte sia om exakt hur bra Battlefield 6 blir, det behövs mer än några gameplay-videor och vaga pr-löften för att göra det. Men det väcker hopp att spelare får testa redan nu, och faktumet att de läckta gameplay-filmerna verkar få ligga kvar. Det tyder på självförtroende hos spelföretagen, att de litar på att spelet är bra nog att visa allmänheten trots att det är buggigt och långt från färdigt.

Spelet ska släppas innan april 2026 är planen. Det blir Battlefield-seriens tionde huvudspel. Det vore förfärligt om det blev dess död. Men de senaste dagarnas tecken från Dice och EA bådar gott, och jag känner ett försiktigt hopp om att spelvärldens mest ikoniska slagfält har en framtid.