Inlägg av mini-mus

Inlägg som mini-mus har skrivit i forumet

Kan bara hålla med föregående talare! Väldigt trevligt komponerat och oerhört intresant att få höra utvecklarnas egna tankar, åsikter och idéer. Tack FZ!

Skrivet av ericosten:

Hittar nästan inga game online, och när det väl kommer upp ett är alla afk... riktigt trist!

Prova en annan server (Europe 1 t ex) - där är det mer aktivitet.

Jag förstår Gabe's frustration, både ur ett tekniskt och kommersiellt perspektiv. Men vad han måste förstå, precis som många andra överlevare i branschen, är att OPEX-kostnaderna är för stora för att driva mjukvaruplattformar på klientnivå till 100% lokalt.

Allt går åt webb-baserat klientbeteende. Spotify's nästa (stora) uppdatering kommer eliminera den lokala klienten fullständigt och förlita sig på att folk kommer köra allt via webbläsaren.

Att Valve har gjort mycket bra och gott för spelindustrin, inte minst för konsumenterna, är det ingen som bestrider. Men de, precis som Microsoft, har hamnat i kölvattnet ur ett nytänkande perspektiv. Deras STEAM-klient är tröttsamt långsam, kräver uppdateringar och omstart på veckobasis och är inte fullt ut stabil på alla operativsystem. Kanske ser gamle Gabe sitt eget kommande förfall reflekteras i Microsoft strategier och visioner?

Skrivet av Aresz:

Riktigt märkligt att man ens kan göra på detta sätt, att avtala bort att själv bli åtalad. Helt sjukt egentligen, men tydligen är Valve inte först utan EA, Microsoft, Sony mfl har redan detta i sina EULAs. Frågan är om dom håller på riktigt.

Sen är massåtal en amerikansk grej och inget som rör oss i EU i ryggen, yes/no?

Någon som testat att få refund från Valve?

Steam har definitivt inte avtalat bort sig själva från att bli åtalade. Det de gör, djävulskt eller ej, är att undvika kollektiva stämningar. Å andra sidan är det inget som rent juridiskt förbjuder 500.000 personer att lämna in en exakt likadan stämningsansökan om så skulle önskas. Detaljen ligger i, precis som någon sa, i att varje enskild person måste processera mot Valve - något som naturligtvis kan bli svårt. Märk dock väl, att om 500.000 personer stämmer Valve för samma sak, spelar inte den här klausulen någon större roll för vare sig individerna eller Valve. Om ett av åtalen vinner från åklagarsidan, blir det ett prejudikat vilket i sig innebär att de efterkommande 499.999 personerna mer eller mindre automatiskt kommer att vinna.

Skrivet av the_apollo:
Skrivet av 22EpsiloN:

Håller aldrig rent juridiskt, inte i sverige iaf.

Jodå visst gör det.
Ett avtal mellan två parter ignorerar juridiska lagar.

Likt väl om man skriver på ett avtal där man blir skyldig att betala en viss summa om man bryter avtalet, så är det exakt summan avtalad som ska betalas.
Inga "svenska statens avtals-tabell" eller något sånt trams.

Ett avtal är ett avtal. Oavsett vad socialistpolitikerna tycker och tänker.

Du har rätt i sak, men din avslutande mening gör dessvärre bara att hela ditt uttalande anses oseriöst. Blanda inte in politik i juridik.

Skrivet av papapuc:
Skrivet av mini-mus:

Fast det är väl inte bekräftat ännu, då deras pressrelease inte gått ut än(?).
Bilden kan mycket väl vara en del av det stora hela spelet, då rykten sagt att AC III ska utspela sig på flera olika platser i världen. De säger ju att de ska berätta allt senare - varför påstå att de har bekräftat ryktena redan nu, FZ?

Undercover intels?

True, men då behövs ju källhänvisning - om man nu prompt påstår att det är bekräftat.
Fast som man säger; hemligheten med kreativitet är att dölja sina källor. "Kreativa nyheter" that is...

Fast det är väl inte bekräftat ännu, då deras pressrelease inte gått ut än(?).
Bilden kan mycket väl vara en del av det stora hela spelet, då rykten sagt att AC III ska utspela sig på flera olika platser i världen. De säger ju att de ska berätta allt senare - varför påstå att de har bekräftat ryktena redan nu, FZ?

Skrivet av Swedishguy32:
Skrivet av mini-mus:

Uncharted-copy - någon?

Missförstå mig rätt, tycker det ser riktigt bra ut, men ur ett speldesignperspektiv så... Ja... Copy with pride genomsyrar tydligen alla branscher.

Jag har alltid tyckt att Uncharted har varit en liten kopia av assassins creed men aja

Hehe, när du lägger upp det så...

Uncharted-copy - någon?

Missförstå mig rätt, tycker det ser riktigt bra ut, men ur ett speldesignperspektiv så... Ja... Copy with pride genomsyrar tydligen alla branscher.

Skrivet av StrongBad:
Skrivet av mini-mus:

Är lite inne på Jozo's spår också. Det här ser absolut trevligt ut och nytänkande och så vidare... Men jag minns Max Payne-serien för dess djupa och (tidsmässigt) påkostade story. Känslomässiga situationer, grova scener som ändå var subtila och en stämning som var utan dess like.

Det oroar mig lite att utvecklarna verkar fokusera mer på allt det tekniska, när Max Payne var stort på så fler fronter än bara det.

Det du säger är viktigt, men samtidigt ser jag ingenting som tyder på att de INTE kommer ha en gripande och djup story i en skön klassisk MP-stämning, eller hur? Den här videon visade ju tekniken bakom actionsekvenserna och hade man bara tagit den delen ur de tidigare MP-spelen och gjort en video av det så hade ju de också sett väldigt stela ut.

Personligen känner jag mig trygg när det gäller story och stämning, det är ju ändå Rockstar som står bakom det, och de är i mina ögon oöverträffade inom spelvärlden när det gäller de detaljerna.

Jag hoppas verkligen du har rätt!

Är lite inne på Jozo's spår också. Det här ser absolut trevligt ut och nytänkande och så vidare... Men jag minns Max Payne-serien för dess djupa och (tidsmässigt) påkostade story. Känslomässiga situationer, grova scener som ändå var subtila och en stämning som var utan dess like.

Det oroar mig lite att utvecklarna verkar fokusera mer på allt det tekniska, när Max Payne var stort på så fler fronter än bara det.

Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Eh, va? VAT = moms på svenska, vilket varenda sleten fysisk butik i hela landet också måste ta hänsyn till med alla spel. Att tjänsten de tillhandahåller skulle kosta mer är bara skitsnack. De har eliminerat hela den fysiska distributionskedjan, vilket sparar galet mycket pengar, och utgifterna att erbjuda lite bandbredd och underhåll av onlinetjänst istället för det är en piss i havet jämfört med den besparingen.

Steam tar de priser de tar för att de kan ta dem och deras ekonomer anser att de tjänar på priserna. Punkt slut. Din analys är dragen ur ett cornflakespaket i bästa fall.

Forcie: Tips om du ska vara snabb i käften, är det bra att sitta på korrekt fakta - eller i ditt fall, relevant fakta kring frågan överhuvudtaget. (Japp, där slutar min uppkäftighet).

Anledningen till att STEAM, precis som många andra digitala distributions-lösningar, är dyrare än retail, är väldigt enkel: Oavsett STEAM's imponerande siffror, ligger en klar majoritet av speldistributörers inkomst hos retail (butiker så som Siba, Elgiganten, Coop, ICA, MediaMarkt m.fl). Om STEAM börjar sälja spel billigare digitalt, säger återförsäljarna helt enkelt tack för sig och slutar ta in t ex EA's alla spel. Då förlorar EA (med tanke på att det är en övertygande majoritet av inkomsten) låt oss säga ca 60-70% av sina intäkter. Med andra ord så ser EA till att den digitala distributionen är dyrare för slutkonsument än den i retail.

Väl värt att notera är dock att detta är en maktbalans i förändring. Den är i en övergående fas och slutligen kommer naturligtvis (om kurvorna om 2 år fortsätter peka åt samma håll) majoriteten av all spelförsäljning gå via digitala lösningar (STEAM, Origin, GoG m.fl). För det säger sig självt; självklart köper jag hellre spelet online till ett bra pris, än att knallar ned till butiken och köper det som fysisk media.

Skrivet av PingviN:
Skrivet av mini-mus:

Har googlat lite, men får ingen vettig förklaring - kanske någon här som kan hjälpa till? Vad exakt är commo rosen / comrosen? Vad står det för? Vad är uppkomsten av ordets urpsrung? Förstår (nog) innebörden av det, men sen börjar frågetecknen. Tack på förhand!

Comrose = Communication Rose

Ros p.g.a. av utformningen.

http://images.wikia.com/battlefield/images/4/47/BF2142_CR.png

Aha, det var inte mer komplicerat än så alltså. Stort tack för att du rätade ut mina frågetecken!

Har googlat lite, men får ingen vettig förklaring - kanske någon här som kan hjälpa till? Vad exakt är commo rosen / comrosen? Vad står det för? Vad är uppkomsten av ordets urpsrung? Förstår (nog) innebörden av det, men sen börjar frågetecknen. Tack på förhand!

Mullenu va han kodar fort... Imponerande!

Riktigt härlig initiativ! Glädjer mig enormt att det finns människor som engagerar sig i dessa frågor och framför allt barnen.

Skrivet av Fr0gg0.:

Jaha, bara för att han har gjort film och blivit "känd" så kan han bli speldesigner helt plötsligt utan utbildning. Är bra när man vet att utbildning är värt besväret..

Jag tycker de kan ta bort allt som har med utbildning att göra i dagens samhälle, allt handlar om kontakter. Så inte folk lägger ner onödig tid på sånt dom ändå inte får ut något av.

Lovar spelet blir skit, filmerna har inte varit några höjdare precis.

Låter mer som att du är en bitter, examinerad och arbetslös spelutvecklare? Utbildning främjar två saker när det gäller spelutveckling/utveckling generellt; kreativitet och ett intyg på att du vet vad du pysslar med.

Speldesign handlar oavkortat (som någon tidigare kommenterat) enbart om kreativitet och förmågan att förverkliga och genomföra sina tankar och idéer. Styrkan med en framgångsrik regissör som Fares är att han har förmågan att kommunicera sina tankar och idéer med andra som sedan förverkligar hans visioner. Om det inte är design-kompetens så vet jag inte vad.

Tagga ned tonen och gläds istället åt att vi har mångfacetterade förmågor inom underhållningsbranschen och som dessutom väljer att stanna kvar i landet och bidra till att vi lyser ännu starkare på den internationella kartan för framstående spelländer.

Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av deftune:
Skrivet av PiDuT:

Tur att man inte köpte det då.
Påminner om FIFA när PC fick konsolportning från PS2/GameCube istället för 360/PS3

Det får det väl i princip fortfarande, eller?

Icke, fifa 11 hade Fifa 10 WC motorn och fifa 12 är identisk till konsolversionen.

Mja, du har rätt i att FIFA 11 till PC hade konsol-versionen av FIFA 10-motorn. Men jag är inte säker på att FIFA 12 kommer vara identiska på alla plattformar. Kan du ge en källhänvisning på det (inte Wikipedia tack) då jag själv varit gråtfärdigt trött på att PC alltid fått ligga både en och flera generationer efter i FIFA-serien.

Härlig tävling, lycka till alla!

Skrivet av Leedow:
Skrivet av B-strm:

Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.

Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!

*Enters defence stance*

Då ska du få lite motargument, men din defence stance behöver du ej.

Spelvärlden är praktiskt taget ett tomt skal 128 block i höjd och oändlig vidd och längd. Varje block som man placerar eller tar bort är en del av spelvärlden. Varje block laddas ner från servern till klienten. Varje block genereras automatiskt när klienten vill "se" mer yta (när en spelare börjar närma sig ett område som inte har genererats fram än). Så när du sitter och spelar World of Warcraft (som tar nu... kanske 20-30GB utrymme?) och jämför det med Minecraft så är det för att i WoW så är det en färdiggenererad värld. I Minecraft är 100% av världen dynamiskt framtagen. Detta innebär att spelet får en enormt liten footprint och du kan spela det i browsern.

"3D-modellering och texturering"
Jag kan hålla med om att spelarna och fiender är fula. Vissa kanske tycker att det är en skön "retro"-grej men jag hade inte tackat nej till vackrare modeller. Om du menar varför världen är så kantig så får du läsa mitt förra stycke igen och gärna förklara hur du ska få det att fungera med exempelvis ID Tech 5 eller UR3-motorn. Eftersom världen är så kantig så skulle det vara aningen konstigt om enmiljonerpolygonsmodeller springer runt i världen. Dessutom så kräver du på TOK för mycket för av _en_ utvecklare. Jag brukar skilja mellan utvecklare och grafiker rent generellt, men du vill att man ska kunna allt.

"java"
Säg att du kan Java men inte C/C++ och har en skitcool spelidé. Kommer du sitta och lära dig C/C++, eller kommer du göra spelet i det språket du kan? Det tog 1,5år att göra spelet till vad det är idag. Lägg på tiden för att man ska lära sig ett nytt språk. Har du den orken?
Java har fördelen att man inte behöver göra mycket för att få det att fungera på andra plattformar. Linux- och Macspelarna är stormglada över att kunna spela spelet på samma sätt som i Windows.

"Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft."
Har ditt uttalande någon som helst verklighetsförankring?

Spelet i Beta stadie nu. Det börjades säljas för länge sedan redan i Alpha-stadiet. Om du inte ens tycker om idén så är du inte en potentiell kund och ger inte Minecraft-communityt någonting med din Java/grafik-rant.

Spelet kommer till iPhone snart, då får du troligtvis spelet skrivet i Objective-C, räcker det? Det är till och med två st "c" i det språket.

Kudos. +1 min herre!

Skrivet av kaem79:
Skrivet av mini-mus:

Oj vad... dåligt rent ut sagt allt såg ut att vara. Trist.

glöm inte bort att det är pre-beta... spelet kan omöjligt se ut så där då det blir färdigt, eftersom jag har sett bättre TW2 videos samt TW1 ser bättre ut än det där o det kom ut för typ tre år sedan av samma utvecklare o en äldre sämre spelmotor...

Får verkligen hoppas det. Blev ärligt talat besviken när jag såg det. Har rätt höga förhoppningar kring detta spel - trots det faktum att jag inte är imponerad av det första. Snarare tvärtom.