Inlägg av Mox+

Inlägg som Mox+ har skrivit i forumet

Skrivet av heady89:

Det är ju inte bara tekniskt, Demon Souls på PS5 hade aldrig kunnat bli av om BP saknat kreativa resurser och det vet du också. Det är ingen portning till en ny motor eller remaster av samma skåpmat. Förstår att du vill likna det vid lego men det blir väldigt svart på vitt vilket det så klart inte är.

Det är inte bara x tusentals texturer som ska uppas till high-res och y hundra modeller som ska ha högre poly-count. Ställ precis vilken entitet eller område som helst bredvid originalet och det har ju krävts en hel del att få ihop det i en ny vision med betydligt högre detaljrikedom. BP fick en plattform att stå på men ingenting mer, jag tror nog det arbete som krävdes av FROM att vara kreativa på nytt det fick BP lägga minst lika mycket på att tänka ut hur ditten och datten skulle se ut i en betydligt mer detaljerad värld fast troget originalet.

Bevis och bevis, de har ju enormt kapital efter Demon Souls, vad är det som talar emot dem egentligen ? Skulle de automagiskt lyckas eller misslyckas, nej, det kan ju ingen veta, men efter att ha kört DS kan jag lugnt säga att jag vill se mer av BP i detta universum. De har åstadkommit något riktigt grymt på en nivå som FS aldrig varit i närheten av. Kommer de falla på att de inte klarar av att designa egen mekanik från grunden, kanske, men jag tvivlar på att Sony tvivlar på BP och ser ingen som helst anledning till varför någon annan skulle göra det heller.

Kreativa resurser anser jag inte vara att fylla i skillnaden mellan PS3 och PS5 grafik. Jag förstår vad du är ute efter, och jag må underskatta deras kreativa insats lite för att göra en poäng, men med det sagt så överskattar du deras kreativa insats å det grövsta. Det är en förmåga, en otroligt bra sådan, att kunna ta ett spel och höja det till en ny nivå på en ny konsol. Detta verkar BP vara bäst på i branschen just nu, men det är en helt annan, och jag menar en helt annan, att faktiskt göra ett spel från scratch. Hur mycket du än argumenterar så finns det ingenting i deras skapelse av Demon's Souls på PS5 som bevisar att de kan göra något eget vad det gäller just area design, gameplay, lore eller story. Det går tyvärr inte att argumentera emot, dessa saker har de fått serverade på ett fat. Allt annat är de onekligen grymma på. Ifall de skulle visa sig på något vis ha förmågan att briljera på de punkterna så lär de göra ett eget IP, tänker jag. Annars luktar det kanske Dark Souls remake om deras nästa projekt.

Skrivet av heady89:

Liknelsen med Lego blir ju mest ett hån. De har alltså byggt om allting från grunden och varvat From i teknisk kompetens 10 gånger om vid första försök. Inga assets från originalet har återanvänts utan allt är omgjort och anpassat på deras egen teknologi som utan tvekan ligger långt före From Software.

Mål och vision var att bibehålla originalets känsla men att göra om spelet på next-gen, knappast någon liten utmaning vare sig kodmässigt, designmässigt eller "kreativt". Att de inte brutit sig ifrån originalet mekaniskt är ju precis för att det är en fan-service, det lär ha varit betydligt svårare att hålla sig till det än att inte ändra för mycket.

Ditt Lego är väl i så fall snarare mer jämförbart med någonting som Mass Effect Legendary Edition där hela kodbasen, animationer, ljud osv i UE3 är intakt och minimalt modifierad, och sedan har man gjort ett par förbättringar på det.

Det är imponerande tekniskt, men Lego-liknelsen kvarstår. De har inte behövt uppfinna en enda kreativ pjäs i hela Demon’s Souls spelet själva. From Software levererade dem bitarna, de byggde ihop det. Du pratar endast teknisk skapelse, animationer/assets/effekter, men glömmer helt speldesign. Vi argumenterade kring varför Bluepoint skulle vara rätt gäng att göra ett nytt Bloodborne, inte huruvida de kan göra en Bloodborne remaster/remake. Var finns det bevis för att Bluepoint kan designa ett spel som Bloodborne rent speldesign och gameplaymässigt? Svar: det finns inte. Faktum är att ingen spelstudio i världen har lyckats utmana From på den punkten, trots otaliga försök.

Skrivet av heady89:

Det var en remake och minst lika utmanande som att göra ett nytt spel med tanke på hur välgjort och troget det var, samt byggt från grunden.

Varför inte ? De toppade ju from software med råge och gjorde ett av de snyggaste spelen någonsin. From har ju ändå sagt att de helst inte gör uppföljare och sony äger bb, alla vill ha en tvåa, win win.

Det är byggt från grunden på samma sätt som att sätta ihop ett parti Lego med färdiga bitar och en guide till hands är. Sedan har de målat lite på bitarna, vilket de gjorde bra, men du kan inte ärligen värdera att göra något snyggt grafiskt som att designa och skapa ett helt spel från scratch. De har inte tagit ett enda kreativt beslut vad det gällde spelets gameplaymekaniker, area design eller story.

Skrivet av heady89:

Blir att lira och ta platinum helt klart. Utmaningen i dessa titlar är bland det bästa med spelen.

Lite trött på fantasi, magi och rustningar dock. Hoppas för övrigt att Sony plockar upp Bloodborne igen, ge det till Bluepoint för en värdig och tekniskt kompetent 2a. Med tanke på hur hyllat BB är det konstigt att vi inte ens fått en officiell 60fps patch, men serien kommer tillbaka på ett eller annat sätt det är jag säker på.

Förstår inte riktigt alla dessa skrik efter Bluepoint. De gör remasters, inte nya spel? Att sätta en snygg (om än jävligt snygg) lyster på ett redan existerande spel är något annat än göra en uppföljare till ett av de mest hyllade PS4-spelen någonsin.

Det enda som oroar mig är om de lyckas lika väl med level designen nu med open world istället, känns spontant som en utmaning att få det lika genomtänkt. Förutom det så är jag 100% hype.

Skrivet av JaoL:

Battlefield ska inte vara framtid med titans och mechs.

Då kan man spela Star Wars/Battlefront och Titanfall istället.

Tror (tyvärr...) du överskattar hur mycket som kommer hända med världen på 21 år.

Om 2042 är avlägsen framtid är 2000 avlägsen dåtid…

Låter som att de vill samla sina kända karaktärer från deras olika IP:n (som Super Smash) och göra en hero shooter á la Overwatch eller TF2.

Får gärna vara mer videoformat och mer fokus på alla spel som inte är AAA. Tycker även ibland att det kan efterfrågas mer nyanserad rapportering, typ, gör ett djupdyk i Star Citizen istället för att fortsätta posta smånyheter som triggar alla som aldrig googlat det att skriva ”LOL scam”.

Den jag refererade till, att göra en sån version av Dark Souls vill nog ingen ha

Skrivet av Shamanfox:

Ser fram emot Uncharted-filmen. Har svårt att komma på vad för andra spel som skulle passa som film. Spontant tänker jag Dark Souls och/eller Bloodborne, men vet inte hur man skulle kunna göra dem bra och unika som påminner om spelen.

Om jag ska vara ärlig kan jag personligen knappt komma på en sämre franchise att försöka göra film av. Om inget annat så skulle det vara otroligt svårt att behålla känslan från spelen. Berättandet är så invävt i spelmekaniker och spelmässigt världsbyggande, vilket jag inte tror översätter sig särskilt väl till film. Kanske går att göra en Monster Hunter, men vem vill ha en sån

Skrivet av D1versity:

Känns mer som en expansion än Overwatch 2, men klart, "uppföljare" säljer väl mer.

Fortsätter mitt utbildande här i kommentarerna, då det verkar behövas. Ändringarna som står i artikeln nämns aldrig som "detta är allt OW2 kommer innehålla". Det är vad som visades i streamen, som är en liten del av vad som kommer komma till PvP-delen av spelet, som i sig bara är en del av vad OW2 i sin helhet kommer innehålla.

Skrivet av burkmopp:

Tror ni verkligen att så kommer vara fallet fortfarande? Det är ju en enorm skillnad på vad deras ambitionsnivå låg på när dom annonserade Overwatch 2 och vad det har utvecklats till. Jag skulle bli enormt förvånad om detta fortfarande är sant, speciellt när dom vill göra sådana drastiska skillnader för vad som både gäller antalet spelar och deras förmågor - hur skulle det ens fungera?

---

Som någon som spelat och fortfarande spelar Overwatch i säkert tusentals timmar så är jag personligen rätt missnöjd med vad dom visat av PvP. Jag är glad över att dom vågar pröva "drastiska" ändringar men för mig är det inte nyskapande nog, samma karaktärer med i stort sätt samma förmågor och det som förlorar sin enda tank förlorar striden var inte något jag hoppats på.

Och hur tänker dom med till exempel Mei? Jag håller helt med att för mycket CC är frustrerande men nu får vi w+m1 med en vägg?

Ljudbilden är nice i alla fall. Tror spelet kommer bäras av dess PvE läge som har alla dom roliga bitarna med talent trees etc.

Det finns ingen chans att de ruckar på merge av OW1 och OW2 PvP. Kan sätta pengar på det. De gav ett tydligt budskap i början att de inte vill spplittra player base. Det enda jag kan se är om folk helt går emot 5v5 och det blir någon sorts bojkott, att de då hittar någon kompromiss. Högst otroligt dock.

Jag är besviken på streamen igår men tycker som jag skrev ovan att 5v5 inte är en dum idé i teorin. Handlar om hur de exekverar nu.

Skrivet av halvöre2:

Kan vara värt med en ny sound engine - den nuvarande spelar monoljud... alltså ingen aning om var ljuden kommer ifrån bara att i mitten av skärmen går nån (antar ja ) - men var - om dom har ingen map/ban fog -så är det också värt -Och om dom också får in 3D med skuggor så att inte situationen ser ut som en platt tavla när man ska skjuta . Sen om dom fixar netcodes prioriteringar för vapen -vilket detta är jag ganska vokal i spelet om.. Jag gnäller inte om spelare utan servrar ,gamengine ,ljudsättning -ljud -Overwatch 1 är som en tidig ut2003 game engine -som dom trodde dom skulle göra en MMORG med -Dom kan ju krydda OW2 med i med typisk Blizzard vis -DU får ALLA skins från första spelet gratis som en "bonus"(all jobb som du lagt ner i ettan får köpare gratis ). Lägre gamespeed har väl att göra med att med högre så ser man inte alla" skavanker -med lägre behövs inte det mer - Jag skulle kalla det hela en stor polering av spelet men hade hellre sett 7 spelare så om 1 lämnar så spelar det mindre roll - Kanske har det också med servrar och netcode att göra - bättre matcher men Blizzard köp nya servar och inte amazons eller activisions budget servrar.

Visst kan ljudet vara bättre, men det är långt infrån mono? Det går tydligt att höra varifrån någon kommer. Nätkoden är väl också ansedd vara väldigt bra förutom till typ några få hjältar, som Doomfist och Wrecking Ball, där de får problem över 100 ping?

Skrivet av RmK:

Så om man kan tolka artikeln och kommentarerna så kan man alltså mer räkna OW2 som ett DLC till OW?

Nej, artikeln tar bara upp vad som visades i denna stream. Det är inte innehållet i hela spelet.

I grund och botten är 5v5 ett försök att lösa flera grundläggande problem som befunnit sig i OW ett tag.
1) långa kötider för dps. De flesta vill spela dps, få vill spela tanks. Ta bort en tank och kötiderna kommer bli snabbare.
2) Shieldwatch. Folk gillar inte att skjuta sköldar. Två tanks gav möjlighet till double shield-metan och det var generellt svårt att balansera runt.
3) Passivt spel och tempo. Tanks kontrollerar mycket av spelets tempo och utrymme på maps. Detta ger mer möjligheter till flanks och generellt högre ”carry potential”.

Kommer vänta och se hur detta spelar när betan väl kommer, men är försiktigt hoppfull. I teorin är det en bra lösning, men allt kommer i slutändan bestämmas av hur de lyckas balansera spelet runt de nya förändringarna. Alla tanks kommer behöva balanseras om, vilket vi såg en första början på i streamen.

Skrivet av scaryfoot:

Witcher 3 har nog sålt mer hittills, men det är äldre också. De tror att Cyberpunk kommer sälja mer när PS5 och Xbox Series-versionerna släpps.
All uppmärksamhet spelet fått (även negativ) har nog inte bara varit en nackdel

De har en riktig möjlighet att släppa en ”Definitive Edition” eller liknande till next gen konsolerna för att försöka återställa sitt rykte lite. Tror de väntar med det släppet tills de är ganska säkra på att det får ett bra mottagande.

Skrivet av borstenn:

PS Now får väl ändå anses vara en Game Pass-liknande tjänst? Må så vara att Sony är rätt kassa på att kommunicera vad det är eller att den ens finns.

Jo, men de gör nog en större relaunch eller rebranding när deras mer satsiga tjänst kommer. Det är min tro i alla fall. För ja, den promotas praktiskt taget ingenting.

Om det i princip endast handlar om spelen borde väl logiken vara följande:
1: Har du en kapabel speldator som du gillar att spela på?
Om ja: välj PS5.
Om nej: värdera de exklusiva spelen på vardera konsol.

För mig finns det ingen tvekan om att Sony håller på att sätta ihop sin egen Game Pass-liknande tjänst. När den kommer är svårt att säga. När den väl gör det så kommer det bli som med tv-streamingtjänsterna: det som görs av interna studios kommer finnas exklusivt på sin egen plattform medan allt annat kommer vandra mellan tjänsterna på halvårs/årsbasis eller liknande. När det väl finns konkurrens för Game Pass kommer det bli svårare att hålla så många spel samtidigt där, och då börjar värdet minska. Så enligt mig: värdera Microsofts interna studios mot Sonys och gör ett val därefter.

Skrivet av Anton Q:

Ja - nej... Att det bokstavligen inte har att göra med ett DLC tror jag inte det råder några tvivel om...

Någon: är inte OW2 ett dlc
Jag: nej
Du: det råder tvivel
Jag: här är varför det inte råder tvivel
Du: det har aldrig rått tvivel

OK, trevligt att argumenteras!