Inlägg av lolmannen123

Inlägg som lolmannen123 har skrivit i forumet

PR är så fruktansvärt bra. Även 2020 är det bättre än Squad, Post Scriptum, Hell Let Loose och ARMA.

Blir skit. Mvh.

Det där stället bör varje person med ett samvete undvika. Är bara att googla hur det gick till när man med diverse maffiametoder lyckades få bort anrika Valands inklusive oersättlig inredning. Symboliserar allt som är dåligt med dagens Stockholm. Katt-café, fy fan.

Slappt. Hade känts fräscht för fyra-fem år sedan, nu bara pastisch på pastisch.

Priset är ett skämt. Spelet har content som ett 10€ independentspel men är polerat som ett 50€ AAA-spel. Spelet bör därför kosta runt 20-25€.

@Cheewie:

Att bara kunna se sin egen ping utan att kunna se andras är fullständigt värdelöst. Ping mäter latensen mellan dig och servern, men det är inte servrarna som är problemet i PUBGs fall, det är att folk från helt andra delar av världen ansluter. Mao - det spelar ingen roll om du får en siffra på att du har 21 i ping, om 50% av servern består av kineser med 500 i ping. Det är inte dig själv du ska skjuta...

Skrivet av Cheewie:

Skulle ju vara intressant att kunna se sin ping.. eller är det för 90-tal kanske?

Det ligger inte i utvecklarnas intresse att du ska kunna se hur ofta du blir dödad av någon med 400 i ping, eftersom det händer var och varannan runda. Den officiella policyn fram till nu har varit att det är rasism att europeiska spelare har velat spela med andra européer, amerikaner med andra amerikaner.

Det är ett fullständigt haveri att det har tagit så här länge innan en sån här funktion implementerats, en funktion som mycket riktigt funnits sedan 90-talet (autokick av spelare med för hög ping).

Skrivet av waeress:

@AplAy: well, vi hade en gång i tiden arvskatt och kapitalskatt. Det gav en hel del utan att "företagarna flydde landet" som det oftast brukar heta. Båda är dock borta.

Trams. Arvsskatten avskaffades av en enig riksdag, från Vänsterpartiet till Moderaterna, detta då den ansågs vara skadlig för Sverige. Skatteintäkterna var minimala (2,6 miljarder kr vid året innan avskaffning) medan reglerna försvårade enormt för sk generationsskiften i familjeföretag vilket i praktiken inte sällan ledde till att små till medelstora företag helt enkelt fick läggas ner. Skatteintäkter såväl som jobb försvann.

Förmögenhetsskatten avskaffades av andra anledningar. Det går givetvis att på ideologiska grunder argumentera för rimligheten i en förmögenhetsskatt, men så som den var utformad i Sverige var den precis som arvsskatten extremt skadlig för Sverige. Kaffepengar i intäkter (4,8 miljarder) ställdes emot det faktum att den uppmuntrade till skattefusk och konsumtion istället för sparande. För verkligt förmögna personer (miljardärer) var skatten mer eller mindre frivillig då det bara var att ta sitt pick och pack och flytta och därigenom spara tiotals miljoner kronor eller mer varje år. Men det absolut mest skadliga med skatten var att investeringar som annars kunde gjorts i Sverige istället gjordes utomlands. Investeringar som innebar tillväxt, jobb, skatteintäkter.

Idag anses avskaffandet av de båda skatterna ha finansierat sig själva flera gånger om!

Bra jobbat!

Huruvida det är välförtjänt eller inte är en fråga för ledning samt ägare, inte avundsjuka jantepersoner. Står var och en fritt att avstå från att köpa spel från EA om företagets lönepolicy inte stämmer överens med ens egna vanföreställningar om hur saker och ting fungerar i den riktiga världen. Själv avstår jag då jag tycker de gör vansinnigt ointressanta spel.

Problemet med denna närmast sjukliga besatthet av representation och strävan efter att få in "minoriteter" (kvinnor, invandrare, hbtq-personer osv in absurdum) är att det leder till att

1) personer utan kompetens får uppdrag de aldrig skulle fått om det inte vore för att de ägde egenskaper ingen människa kan rå över (kön, etnicitet, familjebakgrund osv).

2) verkligt kompetenta personer som får uppdrag i första hand på grund av rätt rad i det identitetspolitiska bingot kommer att ses på med skepsis av den alltjämt stora grupp människor som fortfarande tror på meritokrati och därmed heller inte få den chans alla människor har rätt till. Misstanke kommer alltid råda kring personens kompetens, därför att personen arbetar inom ett system där det finns utrymme för icke-kompetenta att verka. Resultatet blir ironiskt nog motsatt det önskade, kompetenta kvinnor i mansdominerade branscher lider av guilt by association med de inkvoterade.

Effie Karabuda är ett utmärkt exempel på 1). Effie Karabuda var när hon fick jobbet på Aftonbladet och skatte- och licensfinansierade public service (och knappast nu heller) varken särskilt spelkunnig eller någon vidare stilist. Vad hon däremot har är: Föräldrar tillhörande den stockholmska kultureliten samt världskänd popstjärna till syster, "rasifierad kropp", kvinnligt kön. Toppa den oslagbara kombo med en samling åsikter om politik och samhälle som ligger helt i linje med vad som anses vara rätt att tycka på landets kulturredaktioner och vi har ett utmärkt exempel på en person som hamnat på en plats som ett resultat av idéerna om vikten av representation.

Många är vi som starkt ogillar den ideologi som döljer sig bakom idéerna och det blir därför helt naturligt att makthavare som tar sig friheten att "kämpa för en förändring" få utstå en hel del spott och spe. Hot går givetvis aldrig att försvara, men det blir lätt fånigt när förtäckta aktivister klagar över att pöbeln gör motstånd på det sättet den alltid gjort. Även i antikens Rom klottrade man på stenmurarna penisar i munnen på de styrande liksom, det är ingen nytt fenomen.

"hur skapar vi ett klimat på FZ som främjar diskussioner om både högt och lågt?"

Genom att inte uppfostra läsarna att tycka vissa saker utan låta människor just tycka högt och lågt. Det spelar ingen roll vad man tycker, INGEN gillar att läsa mästrande texter av självgoda makthavare (ja, i detta sammanhang är en speljournalist makthavare). En spelrecension måste få ha utrymme för skribentens egna tankar och funderingar men det får inte kännas som att man som läsare måste tycka likadant för att inte vara en dålig person. Det provocerar. Vissa har varken ork eller kapacitet att förklara varför de upplever sig provocerade och tar till det enda de kan - hat och hot.

Problemet är att spelbranschen har stagnerat. Ens förväntningar på vad spel ska leverera ökar med tiden, samtidigt som vi har en bransch som inte kommit med något nytt på över 10 år. Det finns inte ett enda AAA-spel som kommit de senaste åren som inte har en förlaga som är överlägsen på alla plan utom det grafiska.

För 20 år sedan satt jag med mina vänner dagligen och pratade om hur fantastiska spelen skulle vara i framtiden. Vi gjorde misstaget att tro att innovationerna skulle fortsätta komma i samma takt som de gjorde under 90- och början av 00-talet, vilket förstås så här i efterhand var rätt korkat.

Det finns ingen anledning att gråta annat än några få stillsamma, nostalgiska tårar över detta. Det var oundvikligt i takt med att spelutveckling blev till spelindustri. Och likt alla industrier upplever den perioder av såväl zenith som nadir.

Det finns egentligen bara ett enda AAA-spel under utveckling idag där man finner samma typ av skaparglädje och strävan efter att göra något helt nytt som man så ofta såg för +15 år sedan, och det är Star Citizen. Ett projekt som ironiskt nog många "spelälskare" inte kan få nog av att kritisera när än chansen uppstår. Inte nog med detta, de verkar t o m hoppas att spelet blir dåligt. Ptja, vi lider ju inte brist på värdelösa AAA-spel, så skulle SC bli dåligt är det i gott sällskap. Skulle SC floppa har inget annat ändrats än att någon åtminstone FÖRSÖKTE göra något nytt, men misslyckades.

Personligen spelar jag bara moddar och indiespel nu för tiden. Det är där man hittar fantasin och skaparglädjen från förr, om än i ett ofta buggigt och inte alltid så "användarvänligt" format.

Inte nog med att alla SC-belackare vet bäst hur man bedriver utvecklingen av ett spel i denna storlek, nu är de tydligen även experter på skatteplanering.

äh glöm det

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@lolmannen123: Så hur skapas bra kultur? Om de hade skrivit världens bästa karaktär (som också hade råkat vara queer), hade det gjort någon skillnad?

Jag tror inte heller att bra kultur skapas utifrån bulletpoints i ett dokument men tror samtidigt att man måste ha en viss mån av progressivitet för att bära mediet man framställer kultur i framåt.

Som sagt; om det hela inte hade varit en mycket medveten del av en större, global (västerländsk) kulturell rörelse tror jag inte folk i allmänhet hade brytt sig. Som så ofta annars går det utmärkt att använda sig av anktestet. Vilka anser att det är enormt viktigt att få in diverse sexuella och etniska minoriteter i alla möjliga olika sammanhang, oavsett hur relevant det egentligen är? If it quacks like a SJW... Personligen betackar jag mig för intolerantas krav på tolerans. Man bör inse att den stora majoriteten spelare är konservativa vad gäller dessa frågor och anser sig inte behöva någon utbildning från media och bransch i hur man ska tycka, vad man får säga eller om vem man får säga det.

Det innebär inte att spelbranschen inte ska fortsätta göra spel med icke-konventionella karaktärer, det innebär bara att vi är många som kommer fortsätta håna de krystade, pekorala försöken samt den självgoda självbild många av förespråkarna bär på.

Hur bra kultur skapas? Inte genom att gå in i projektet och tänka: nu ska vi skriva in riktigt bra gay-karaktärer, riktigt bra trans-karaktärer, riktigt bra etniska eller religiösa minoritets-karaktärer osv. Man börjar i rätt ände, nu ska vi skapa bra karaktärer, punkt. Så svaret på din fråga är givetvis, ja det hade gjort skillnad. Spelhistorien är full av icke-konventionella karaktärer och ingen funderar ens kring dem, därför att de är välskrivna och passar in i sitt sammanhang.

Är det rimligt att det finns en transperson i Mass Effect: Andromeda? Ja, varför inte. Men - karaktären är inte där av vad jag anser vara rätt anledning, och det är vad som är "provocerande" (om något nu är).

@Carl Johansson-Sundelius:

Bioware koketterar ständigt med hur progressiva de är. Det krävs inget geni för att förstå att karaktären i fråga har kommit till därför att det är ett uttalat mål från Biowares sida att skildra andra än vita, heterosexuella män. Att de sedan tydligen misslyckades med att skriva denna karaktär och därför fått kritik av vissa "SJWs" är i sammanhanget bara en rolig parentes. Det är ett hopplöst uppdrag. Någonstans på Biowares servrar ligger ett dokument med en checklist varav transgender character är en bland flera andra progressiva bullet points. Bra kultur skapas inte på det viset. Det är problemet.

Skrivet av Athaleos:

Jag kan verkligen inte förstå varför inkludering av sådana karaktärer kan ses som provocerande för någon förutom religiösa extremister.

Det är inte inkluderingen som är provocerande, det är den uppfostrande och mästrande tonen från "SJWs".

Snark. Finns fortfarande ingen anledning att spela något annat än 13 år gamla Rome: Total War med Europa Barbarorum-modden, samt 11 år gamla Medieval II: Total War med Stainless Steel-modden och detta verkar alltså heller inte ändras inom överskådlig framtid. Sorgligt.

inb4 cross plattform, tredje person, cover system, wallhack, autoaim, GPS med fiender markerade och quests utpekade, perks, XP, upplåsbara vapen & items, QT-events, stendum AI och själlös "open world" i bästa Potemkin-stil. Vänta, glömde lättsam crafting också.

Vi spelare vill inte bli överraskade så detta ser vi fram emot!!!!

Det är inte korruption att ni eventuellt har annonser för samma spel som ni hyllar. FZ.se är ett företag, det måste komma in pengar, jag förstår detta.

Skulle FZ.se bli känt som ett ställe som är extremt kritiskt skulle förstås utgivarna tänka sig för en gång extra innan de bjuder in er på förhandsvisningar, skickar ut tidiga recensionsex, eller annonserar . Det inser alla. Tror ingen föreställer sig att ni får bruna kuvert under bordet direkt...

Det är problemet med all speljournalistik och en stor bidragande orsak till varför AAA-spelen ser ut som de gör. Så många olika aktörer som måste smörjas.

Jag antar att du inte förnekar att du som speljournalist lever på att den här symbiosen mellan utgivare-press-konsument inte förändras. Utgivarna förser pressen med "exklusivt" innehåll samt annonsintäkter. Pressen hyllar deras undermåliga spel och intalar konsumenterna att detta är vad de vill ha. Konsumenten köper spelet. Aaaand repeat.

Nåja. Nog om detta. Ha en fortsatt bra dag.

Skrivet av Tompa:

Svar

Alla verk ska givetvis bedömas efter vad det är de försöker uppå. Vad jag menar är man inte bör bedöma spel i relation till andra, utan efter hur de egentligen borde vara.

Alla kritiker och spelare är vana vid att AAA-spel år 2017 ser ut som Sniper Elite 4. Det är en högst begränsad värld sminkad och paketerad som att vara "open world", det finns GPS, det finns map markers, det finns pilar som pekar en till nästa mål, det finns wall hack, det är i tredje person. Det är extremt förlåtande t o m på högsta svårighetsgraden, att göra fel eller ens dö har ingen som helst betydelse. AI:n är skrattretande, NPC:erna är bara pappfigurer som finns till för att det ska finnas något att skjuta på. Osv.

Jag vill mena att Sniper Elite 4 är ett prima exempel på skit, precis som 99% av alla andra spel i genren arkadaction. Att Sniper Elite 4 är att föredra framför mycket av denna stora grupp skit gör det inte till ett bra spel. Jag vill mena att kritiker och spelare bör ställa högre krav. Sluta hylla dessa spel. Sluta köp dem. Tvinga branschen att tänka nytt. Spelare i allmänhet accepterar inte att ett spel ser ut att vara 5 år gammalt, men de accepterar utan vidare att AI:n är sämre än Half Life från 1998. Varför?

Det är helt i sin ordning att ni inte fokuserar på indiespel, majoriteten är förstås föga intresserad. Vad jag skulle vilja se är hårdare bedömningar och ett slut på daltandet med AAA-spel. Det är sorgligt att man måste söka sig till nischade bloggare och youtubers för få höra någon kalla en spade för en spade.