Inlägg av Ajee

Inlägg som Ajee har skrivit i forumet

C&C Red Alert!

Blizzard är ett ruttet skal av sitt forna jag. Och jag förbannar mig verkligen att jag ännu en gång "gick på" skiten och köpte WC3R.

Jag lyckades dock till slut få refund efter tre försök.

Skrivet av Evil_Teddiz:

Håller andan i väntan på vinnare...
Håller drömmen vid liv tills dess 🙈🙏

Spänningen är olidlig!

Klurigt, men jäkligt kul Jag tror jag hittade på alla.

Kort och gott: Multiplayer nästan all the way.

Det är just det här som är, enligt mig, WoW's stora nackdel. Det har aldrig varit snyggt, och det kommer aldrig bli så här snyggt heller. Det är helt enkelt inte deras art direction, och det är väl just det som gör att WoW faller kort för mig. Tillsammans som mycket annat då.

Även om de flesta är ute efter en nostalgitripp med WoW Classic så är jag personligen övertygad om att en revamp med trevligare grafik hade hållit bättre i längden. Men vad vet jag...

Att kalla ovan video för platt och opersonlig i jämförelse med riktigt WoW är dock att ta det hela lite väl långt

Mer info så som priser mm om Archeage Unchained finns numer här:
Archeage Unchained

Skrivet av anon_319742:

Lost Ark är enligt många det mest efterlängtade MMO't på kartan just nu och även det spel jag ser fram emot mest. I väntan på det så fortsätter jag med Black Desert Online.

Många har mycket bra saker att säga om Lost Ark, och visst ser det sjysst ut men jag personligen gillar jag inte isometriska spel. Men gör man det är det med säkerhet ett riktigt bra spel.

Jag anser att isometriska spel tappar mycket av upplevelsen och allra helst då MMO's. Ingen volym och aah-feeling liksom

Skrivet av Esri:

Archeage, spelet i sig kan säkert vara ok, men Trion som utgivare har våldtagit alla spel de har rört vid. De mördade Rift t.ex vilket var ett grymt MMO tills dess att de började pusha för F2P och ändra saker i spelet, så är de utgivare av ett spel så vet man att microtransaktionerna kommer inom kort.

Både Archeage och Rift är riktigt bra spel i grunden, och precis som du säger är det utgivaren (Trion i detta fall) som förstört spelen över tid. Samma sak har vi sett med många MMO's den senare tid. Framför allt importerade. Men det är just det som göra det intressant denna gång då det är en ny ägare/utgivare som lovar förändring vilket i detta fall betyder ett Archeage utan paytowin-väggar och annat vidrigt. Att detta sedan håller över tid är det ju svårt att säga något om förstås, även om jag både hoppas och tror att man ska ge dem chansen så länge dom "spelar rent". Så fort man ser något tveksamt räcker man upp fingret och drar.

Samma sak gäller Astellia. På pappret lovar man inget pay to win och så länge man står vid det tycker jag att vi som tidigare klagat ska stödja sådana utgivare. Sen återigen om det går åt fel håll visar man sitt missnöje då.

Om man sätter sig på tvären helt kommer man heller aldrig få chansen att spela ett bra MMO igen. Någon måste tvinga igång en förhoppningsvis positiv trend. Tycker jag,

Det kluriga med både Astellia och A:IR är ju det faktum att man av någon anledning valt Unreal Engine 3. En motor som tidigare visat sig vara minst sagt svår att tämja för MMO. Det är väl lite därför Blade & Soul tagit sig ann jobbet att gå över till Unreal Engine 4. Men man vet ju aldrig med Astellia och A:IR, kanske har dom lyckats bättre. Att tolka av Lazy Peons video hade Astellia inte det då. Men det var å andra sidan på tidigare version över VPN, vilket lär påverka en del.

I övrigt har jag inget emot Koreanska MMO. Tvärtom faktiskt. Faktum är ju att den bästa MMO-upplevelsen jag har haft än så länge var i Aion det första året/åren.

För att nämna ett kommande spel som inte är koreansk så är det just Ashes of Creation. Ett spel jag ser fram mot mycket, men har svårt att greppa just nu då informationen kring "huvudspelet" stannat upp. Har liksom ingen känsla av när man kan förvänta sig det.

@Puscifer Inget av mina ovan nämnda titlar är väl spel man kan droppa ett tag och inte hamna efter. Väldigt få, om ens något, MMORPG är så skulle jag säga :/ Men det finns väl vissa som är bättre än andra får jag gissa så lycka till!

MMORPG-releaser i skuggan av WoW Classic

Trot eller ej, i skuggan av WoW Classic finns det faktiskt mer släpp att se fram mot i den på senare tid minst sagt tröga MMORPG-genren.

Två exempel är Astellia Online och Archeage Unchained som båda släpps i slutet av september i år.

Astellia Online 27/9

Astellia är "ett klassiskt MMORPG med ambitionen att återföra genren till sin rötter" vilket rent konkret betyder high fantasy, holy trinity (tank, support och DPS) och klassik grind utan allt för många hjälpmedel. Det ser fint ut och har en hel del intressanta mekaniker som för något nytt med sig. Nackdelen kan dock vara den minst sagt uråldriga motorn i Unreal Engine 3.

Utvecklare: Studio 8
Utgivare: Barunson
Spelmotor: Unreal Engine 3
Releasedag: 27/9 *20/9 med det dyraste preorder-paketet
Affärsmodell: Buy to play
Hemsida: Astellia Online

Archeage Unchained 30/9

För knappt ett år sedan köpte det tyska spelföretaget Gamigo den amerikanska utgivaren och utvecklaren Trion worlds. I Trion's portfölj hittar man bland annat spel som Rift, Trove och just Archeage. Som en följd av detta utannonserade man nyligen att man skulle släppa det populära, men p2w nedsmutsade, MMO-titeln Archeage på nytt med en ny "trevligare" affärsmodell i buy to play istället. Hur detta kommer te sig är fortfarande oklart, men många är överrens om att Archeage är en av den bättre titlarna i genren på länge om man bortser från affärsmodellen. Så ja, det kan blir riktigt bra.

Utvecklare: XL Games
Utgivare: Gamigo (Trion)
Spelmotor: Cry Engine
Releasedag: 30/9 *stod i pressrelease men togs senare bort
Affärsmodell: Buy to play
Hemsida: Archeage

Andra MMORPG släpp att hålla utkik 2020 och framåt

Blade & Soul är i farten att byta motor till Unreal Engine 4 (från UE3) vilket inte kan bli annat än bra, då just motorn var en av det största faktorerna att jag slutade spela. Ascent: Infinite Realm är ett annat ambitiöst spel som varit på tapeten länge men som verkar ta tid på sig. Ashes of Creation är nog en av de mer lovande spelen 2020 och framåt, även om informationen varit tunn den senaste tiden om man bortser från deras BR-spinoff. Population Zero vet jag inte mycket om, men rent visuellt ser det sjysst ut. Sedan har vi ju förstås Amazon utvecklade New world som ser mycket trevligt ut. Utöver det finns det förstås många fler, Crowfall för att nämna en och Chronicles of Elyria för att nämna en annan.

Jag personligen ser nog mest fram mot Archeage Unchained men kommer nog provspela Astellia också. Någon WoW Classic blir det inte för mig, då köerna tog bort det lilla sug som fanns kvar.

Vad kommer ni titta närmare på?

Jag har vänner som tycker jag borde prova Classic. Jag själv hade även period där jag var taggad att få chansen att börjar från början även om det svalnade allt jämnt releasen började närma sig.

Men med det sagt så hade jag tänkt ge det en chans ändå trots allt, då nyfikenheten samt trycket utifrån ökade. Men nu får jag dock erkänna att köerna fått mig att låta bli att fylla på speltid och ifrågasätta huruvida det kommer bli något alls för min del. Vilket är lite synd även om jag förstår att det är ofrånkomligt med köer på en release som denna.

Att folk får gå ibland är ju inte annat än förståeligt. Men då ska det också vara av rätt anledning och inte för att flirta med aktieägare och höga chefer för att sedan mer eller mindre strunta den mantra som gjort dem stora. Det visar bara att man inte längre bryr sig om varken trogna spelare, produkternas kvalitet eller den själ man tidigare haft.

Detta blir extra avgörande om man verkar i bransch med produkter som står och faller på kreativitet och innovation.

Det ger mig som potentiell kund väldigt negativa signaler, speciellt när deras "track record" inte direkt varit lysande rent kvalitativt den senaste tiden. Pricken över i blev dock när man tydligt förklarade att jag som kund inte längre är intressant utan att man istället kommer lägga om fokus till mobilspel i framtiden.

Nyheten om uppsägningarna var det som fick bägaren att rinna över för mig. Jag kommer inte ge Activision eller Blizzard en krona till. Tvi!

Skrivet av Hipshot:

Fast kan det verkligen utmana då? Är inte lite saken att man bygger och craftar saker i Fortnite, inte bra "gun play"? Är det inte större chans att det tar spelare från COD och egna Battlefield? Kul att det går bra för titanfall med, fast det får ju kanske bra på fel sätt, inte får ni något fett massivt coolt singleplayer där nu inte.

Fotnot: Jag har inte spelat varken fortnite eller detta, eller någon battleroyale för den delen.

Jag tror man delar tillräckligt många egenskaper för att byggandet i Fortnite inte ska bli en avgörande faktor för att inte byta. Faktum är att jag tror det kan vara till Apex fördel till och med. Går jag till mig själv så var det nog det hysteriska byggandet som fick min bägare att rinna över även om det också var en av de roligare aspekterna i början. Men det blev liksom för mycket med tiden.

Det som talar mest mot Apex nu rent generellt är nog den tvingande lagsammansättningen om 3 spelare. Många har redan byggt upp en dynamik kring 4 eller 2 spelare vilket potentiellt kan vara ett hinder att byta.

Jag personligen ser dock ingen anledning i att spela något annat än Apex Legends just nu

Håller helt med!

Man har verkligen träffat rätt på många punkter med Apex Legends och där är just respawn mekaniken är en av de stora. Jag har redan många bra minnen från situationer där någon av oss clutchat när två av oss dött i tidiga fighter för att sedan få liv i matchen igen.

Utöver det faktum att matchen inte behöver vara över har det har också öppnat upp för smartare spel, där kvicktänkthet och vilseledning ibland blir viktigare än exempelvis avsluta en down eller ta en ny fight. Jag gillar det verkligen!

Att respawn beacons sedan förbrukas var är ju också aha-upplevelse när man insåg det. Inte lika kul när man tror sig ha båda korten och använder en för att sedan inse att så inte var fallet och man måste loota igen och hitta en ny med ett par ilskna lag i ryggen och en lagkompis utan gear

Skrivet av anon_326725:

@Jeehao:

Definitionen av battle royale. last man standing.

inte last people standing because they got extra lifes

Alla startar med samma möjligheter. Är ditt lag dåligt så blir det bara en kvar mot ett lag med tre kvar möjligtvis.
Så det ska vara. Survival of the fittest

Precis som att alla startar med samma möjligheter har alla även samma möjlighet att respawna efter att din lagkamrat lootat ditt kort och tagit sig till en respawnbeacon. Så om du faktiskt hade spelat Apex hade du alltså också förstått att det inte bara är att respawna hur som helst utan det krävs "en viss insats". Vilket jag starkt tvivlar att du gjort. Och revive är förövrigt precis som alla andra battle royal spel.

För mig fungerar detta superbra och är helt i balans med hur matcherna spelas. Jag tror att du bara är en bitter PUBG spelare som av princip inte tål att nya titlar rör om i genren.

Det blir alltid något även om listan över spel som ännu inte spelats är lång

Mitt nästa köp blir Atlas, det vet jag, men tvivlar att den finns med på rean.

Aj aj, det här luktar pay to win

Tråkigt att en sådan hyllad titel förminskar sig själv med skit som detta. Mycket tråkigt.

Njae, det där såg väl så där ut va?

144hz och 4K går inte direkt hand i hand idag, och om man är ute efter en trevlig spelupplevelse skulle jag nog stanna på 1440p ett tag till.