Inlägg av Harakiri
Inlägg som Harakiri har skrivit i forumet
Mycket välförtjänt. För min egen del så det enda som ens var i närheten var Alan Wake 2 och då bara på stämningen och den tekniska biten.
Story och det mesta andra ägdes av Baldurs Gate 3 i år. Totalt sett ett riktigt riktigt bra år på spelfronten trots många släpp som förstördes av tekniska problem.
Skulle ju dock inte kalla det där för high-end. Den har ju flera år på nacken.
Spelet flöt på fint/utan krash överhuvudtaget på min i9 13900k, 64GB RAM, 4090 i ca: 170fps med allt på ultra, ((sure, där var väl nå split-second stutter första gången den loadar in en map, men det är ju absolut inget man lider av)), men jag cappade manuellt på 144 för det är ju vad min skärm ligger på.
Din SSD är bara relevant för loading-times, har inget med prestandan att göra.
Trist att du hade problem. Dags att uppgradera snart kanske?
Istället för att särskåda min hårdvara och tro din är överlägsen. Kolla tidigare inlägg av mig , det är tekniskt trasigt och du kan vara glad att du inte märker av det.
((sure, där var väl nå split-second stutter första gången den loadar in en map,
Där har vi kärnan , varje gång nya texturer/assets laddas eller streamas in så får du stutter och traversal stutter. Och de har fortfarande inte optimerat bort det i spelet och som det verkar nu skiter de i att fixa det hela.
Då kan man flytta runt kameran och se de karaktärer som står o pratar med ryggen åt ditt håll
För mig har Jedi Survivor alltid fungerat.
Visst var det lite tungdrivet ett tag då man hörde grafikkortet blåsa på, men datorn klarade av det i högsta grafik utan raytracing.
Senast jag testade fungerar dlss perfekt och då når jag riktigt höga fps, inget lagg någonstans. Jag har iofs Gsync display om det nu gör någon skillnad.
Skönt för dig att du inte märker av shader stutter. Önskar jag kunde gå tillbaka och inte märka sådant.
Om du vill förstöra din framtid. Testa och dra ner till nån av planeterna , spring/rid i en större öppen area och märk när spelet tydligt hackar till då det laddar nya texturer , assets & fiender. När sen spelet väl laddat in detta så flyter det på i hög fps såklart.
Om du drar igång Ray Tracing på låg nivå så märker du det ännu tydligare då det är ännu sämre optimerat att ladda sömlöst.
Ja och jag har också en 165Hz Gsync skärm.
Spelet är roligast att spela när man löser pusslen i Jedi Kamrarna för där laddas inget då man spelar. Allt flyter på klockrent där.
"Trasigt" skulle jag inte kalla det, det funkar väl?
Oavsett: det är ett kanonspel.
Vi kanske har olika definition på trasigt men min är följande:
När min spelupplevelse blir sämre pga tekniska problem i spelet som inte blir fixade inom rimlig tid.
I detta fallet så hade jag tydliga hack/stutter vid varje laddning av nya miljöer eller fiender. Även krasher till desktop och ännu större problem med stutter och hackande om man slog på Raytracing. FPS mässigt flyter det på finfint.
Detta trots high end dator med Ryzen 7800x3d , 32GB RAM , Geforce 3080Ti och en 2 TB NvME SSD som klarar 7GB/sek
Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?
Ja på konsol i alla fall, där kan du välja mellan 30 och 60 fps. Vet ej hur/om det rullar okej på pc nu, jag har bara kört med en gammal rackare som ändå inte ger några toppsiffror.
PC är fortfarande trasigt men i bättre skick än då det släpptes.
Jedi: Survivor svajade ju framerate-mässigt även på konsol i flera månader innan det fixades.
Ja det var lite av en dubbel miss när ingen plattform hade bra flyt. Undras hur mycket press de hade på sig att släppa det trots skicket det var i.
Påminner lite om Cities Skylines 2 där de måste pressats att släppa det innan jul bara för att få det släppt oavsett skicket på spelet.
Sen har vi BRA spel men som är tekniska misslyckanden på PC när de släpps.
Returnal
Jedi Survivor
The Last of us
Cities Skylines 2
LIte tveksamt om man skall klassa Starfield där. Det hovrar på gränsen av vad man kan anse vara godkänt med tanke på nyaste patchen och att de patchar in sådant som borde varit där från start.
Ja och åter ja! De hade kunnat köra saferooms för återhämtning och tillgång till skokartongen ändå. Nu är det visserligen ett smärre problem på Xbox tack vare quick resume, man börjar ju ändå alltid precis där man slutade tack vare denna funktion. Men på PC och PS5 antar jag att det är sparpunkten som gäller?
Japp det är sparpunkt som gäller , spelet sparar ibland själv då man kommer in i nya areor som tur är.
Funderar på att slå på energispar och hibernate och sen trycka på/av på knappen på datorn för att fejka quick resume
Irriterande då man har kanske 30 minuter att spela innan man måste göra nåt annat och tillbringar den mesta av den tiden att våndas när man kan spara eller springa tillbaka till en sparpunkt så man inte tappar nåt spelande inför nästa pass.
Kul spel men det tråkiga (om det inte ändrats) är att alla strider hänger på att ha sköld och ett vapen och sen tajma fiendernas attacker. Att köra pilbåge är inget alternativ.
Kort sagt , tråkigt stridssystem och en story som är svår att följa.
Att vara liten gör att byggandet blir episkt kul !
Ger det en 4a mest för det tekniska och det estetiska myset som är i toppklass. Verkligen stämningsfullt spel!
Sämre saker är det att man som spelare frestas med yxor och annat som ligger där i miljöerna men man inte kan använda. Striderna känns inte roliga och karaktären har väldigt svårt att kunna klättra eller hoppa vilket känns lite ålderdomligt.
Sist men inte minst. Jävla savepoints. Hatar skiten , önskar man kunde trycka delete på hela konceptet att savepoints tillför nåt positivt i spel för oss som spelare vilket utvecklare tycks tro bara för det gör att vi spelar spelet längre tid för förra gången du sparade var 30 minuter sen och du glömde spara igen och fick starta om.
Gillar dock hela mind place grejen där man lägger ihop ledtrådar , ett nytt spännande koncept som jag hoppas fler använder i sina spel.
Förutom xcom (2) som går att spela hur länge som helst pga mods.
Vad finns det mer för bra sådana spel?
Gillar den typen av strider.
Jag vet baldurs gate 3 har sådana stride ska klpa det spelet snart (kansle hinner bli rea). Sen spelade jag också Road to eden som jag gillade.
Men nu börjat köra lite xcom2 men finns det andra lika bra spel?
Kan starkt rekommendera Showgunners som är väldigt likt Xcom spelen.
Miasma Chronicles är också kul men var lite obalanserat då jag spelade direkt då det släpptes , vet att de släppt flera patchar där de fixat mycket.
Gears Tactics är också ett spel som jag kan rekommendera som har en helt egen variant av strider.
Aliens Dark descent är också i samma typ av spel men har mer realtid-med-slowmotion/paus i striderna än de andra spelen vilket gör att man får den mer adrenalinfyllda paniken som verkligen passar ett Alien spel.
Dune: Spice wars i samma typ av genre? Är inte The Lamplighters League mer som X-com med turordningsbaserade strider?
De är två vitt skilda genrer. Du bygger inte baser eller tar över fiendebaser i TLL. TLL är mer som Mutant: Road to Eden och Dune är ett renodlat RTS.
Jag generaliserar grovt såklart. Turnbased Strategi på det stora hela. Sen är det ju stor skillnad såklart i utförandet.
Håller med andra kommentarer i tråden , det har varit stark konkurrens på senare tid. Jag har själv spelat och haft roligt i spel som tex. Showgunners , Miasma Chronicles och Aliens Dark Descent för att komma till rätt spel i genren som Lamplighters tillhör.
Jag ser fram emot att spela spelet senare iallafall , så det kanske är pga att sådana som jag är överbelamrade med konkurrerande spel som succen uteblev
Tror de tänkte lite fel med detta släpp.
1: Dels släpps det då i tuff konkurrens med andra stora släpp tex. Baldurs Gate 3 & Starfield. Men även tex Dune: Spice wars som är i samma typ av genre släpptes i samma vända för att ta exempel ur min egna spelskörd.
2: De trodde det skulle bli en stor-succe , vilket inte hände även om spelet är bra.
Så spelet blev en "flopp" med de förväntningarna de hade , men jag tror detta är en titel som kan ta igen i det långa loppet om de satsar på att fixa buggar och justera lite.
Själv märker jag väldigt lite skillnad i grafiken med raytracing.
Men HDR är som natt och dag. Jedi survivor skall spelas med hdr, i 4k och med hög framerate.
Ljussättningen blir helt annorlunda med Raytracing , kolla även in vattnet. Kan tänka mig att HDR ökar hela den aspekten med faktor 10. Håller med om att HDR är grymt om man har hårdvaran till det.
För egen del väntar jag tills OLED skärmarna kommer ner lite mer i pris innan man satsar på det.
Jedi survivor är ett av de snyggare spelen jag spelat 2023. Ser rätt fantastiskt ut.
Mycket snyggt spel särskilt då man slog på raytracing.
Problemet är att spelet fortfarande är ospelbart med raytracing då det hackade var och varannan sekund och nätt och jämt spelbart utan (med mycket stutter och hackande) på PC
Tråkigt nog ser det ut som att de inte kommer fixa dessa prestandaproblem 100% nånsin. "good enough" verkar det som.
Det började dåligt med hela upplägget med hopp i tiden för säsong 1
Sen då de styr handlingen helt åt pipsvängen från böckerna och dödar tex
Eskel
där går min gräns.
Bygger man på en bokserie skall man ju hålla sig till dessa och viktiga karaktärer skall följa böckerna och inte bara dödas.
Särskilt när de överlever de böcker man filmatiserat och finns med senare = helt uppåt väggarna.
Eller så finns det inte så mycket att fixa?
Har själv stött på ytterst få buggar och ingen av dem har hindrat mig från att komma vidare i någon quest.
Trollar du? Det är ett Bethesda spel , mer behöver inte sägas.
Kollade loggen på fixar , det fanns 1 fix av 1 uppdrag och det var allt!
Jag misstänker att deras patch&quality avdelning består av 1 stackars person.
Har för mig att det är två olika kort till två olika dörrar med liknande namn, fastnade på exakt samma ställe av samma anledning.
Ah! Hoppas du har rätt, skall leta mera!
Tack för tipset.