Inlägg av Govein

Inlägg som Govein har skrivit i forumet

Kommer bli skitskoj att få ett nytt hades. Det enda som kunde gjort det roligare för min del är om de hade hittat ett bra sätt att få in Coop men det kräver ju såklart sina egna utmaningar. Ett av mina drömspel skulle vara ett spel som är så bra och varierande som hades 1 fast med möjligheten att köra med en polare. Men men, skoj blir det ändå 😁

Skrivet av culliford:

OMG. Sitter och skakar. Vågade aldrig hoppas.

<Uppladdad bildlänk>
(smågillar ettan)

Galet Nice för någon som dig haha. Hoppas att tvåan kan ge dig något du uppskattar. Själv har jag sällan problem att lira uppföljare till spel jag tycker om vare sig jag anser det bättre eller sämre än föregående spel. Jag njuter av det som är bättre och försöker se förbi det som är sämre. Sen kan det dock bli så att man lägger betydligt mindre tid på en uppföljare men har ganska lätt för att känna att det var en kul ”upplevelse” oavsett. Är det något som oroar dig att du, med så mkt tid i ettan, kan bli lite STS1-purist?

Jag har bara 57h i STS men älskar spelet och har längtat efter en uppföljare. Inga andra spel card roguelikes har kommit nära för mig förutom monster train.

Verkligen bra nyhet men lite för tidigt annonserat. 2025 för ea är ju hemskt långt bort. Hade hellre inte vetat något. Gillar inte riktigt ea på roguelites då de ofta saknar nån värld och sista bossen etc. Dock tyckte jag första slay the spire ea, om jag minns rätt, var bra. Hade det en sista boss? Vill minnas det men att det bara fanns en klass. Men nej var så längesedan. Har säkert helt fel.

Skrivet av Slimebeast:

Intressant. Synd såklart att serien tycks bli fördummad med åren baserat på din beskrivning.

Är du en sån som lagt hundratals timmar på Civ?

Förresten, det finns ingen direkt kampanj i civ utan man bara ställer in win conditions och sen spelar en karta tills man uppfyllt dessa? Är det samma med Millennium?

Millennia fungerar lite annorlunda med win conditions. Det dyker upp ages-alternativ och ibland är ett av de alternativen en victory-age. Fyller man kraven för att kunna starta forskning mot den age och dessutom hinner få klart det innan någon annan drar in världen i en annan age så startad victory age för alla. Beroende på vilken victory age det är så finns det olika krav på vad spelarna skall försöka uppnå under den age och den som checkar av de kraven först vinner. Lyckas ingen så går man vidare till en ny age efteråt och fortsätter som vanligt.

Spelat det en hel del nu. Skitskoj. Framförallt att vissa epoker varierar beroende på vad man lyckas göra/vad andra lyckas göra. Dvs en spelare kan ta in alla spelare i en age of blood där alla tvingas i krig med varandra och har kaos och nästa omgång är det en age of heroes där alla går runt och gör quests på kartan istället. Och båda de är under samma epok, järnåldern. För varje sådan epok vill jag spela om bara för att se vad de andra alternativen innebär 😆

Håller dock med om att det är en 3/5 men grunden är hur Nice som helst för ett nytt”riktigt” alternativ till civ. Inte där än men jag tror på att de kan nå dit. Och mkt av det jag ser här kommer jag bli besviken över att kanske inte se i civ7. Det finns så många coola och bra idéer som är simpla men djupa.

Jag skrev att jag var tveksam ovan men har fortsatt spela. Klart värt min tid.

Körde det 3h igår och är kluven. Gillar spelet. Det har mycket bra idéer. Känns verkligen som man anpassar sin stad utefter de råvaror som finns omkring sig då man exempelvis bygger en planetarium för Oliver och sen kan bygga en annan byggnad för att göra olivolja osv. Dessa ”teknologier” gömmer sig bakom olika val och inriktningar så det blir variation när man kör ny omgång. Det finns också flertalet experience-resurser som man gör olika saker med. Det uppskattar jag massor. Man måste inte bara göra valet av vad man bygger och låta allt tävla om den platsen i planering. Massor med grejer bygger/köper man med olika typer av experience. Du kan alltså bygga och uppgradera saker i staden från flera olika resurspoolen. Bygger du en soldat i staden så kan du ändå också placera ut uppgraderingar på dina tiles med en annan tickande resurs. Det känns inte lika mkt som man förlorar bygg-tid på att bygga en soldat för det finns så mkt andra sätt att förbättra staden. Många sådana saker vill jag se i civ7.

Dock är det barskrapat med allt runtomkring själva gameplayet. Man kan inte ändra regler, få kart-typer och bristfällig settings på matchen man startar upp. Helt ok i dagsläget men frågan är om det håller. Även rundorna blir lite pilliga eftersom det inte finns auto explore på gubbar och även om man kan man ut vilken väg de ska ta måste man ”godkänna” det för varje enhet varje runda.

Skrivet av Freakon:

Spelet finns via PS Plus så jag drog igång det igår. Behövde varva ner efter ett intensivt pass med Doom Eternal.

Några timmar in så gillar jag det rätt mycket. Bra karaktärer, roliga dialoger, mysig hembas och härliga strider.

Korten passar mig perfekt. Det känns lite som att spela Heartstone och gör att varje strid känns som ett lagom klurigt pussel.

Blir till att fortsätta ikväll.

Detta spelet är så mkt roligare än vad det verkar och vad folk gett det cred för. Dock tröttnade jag efter kanske 70% men det är ju ok. Hade många roliga kvällar. Jag tyckte inte om base management downtime dock. Springa runt och prata med folk var inte min kopp te. Hade föredragit en klassisk xcom2 vy på basen. Jag är inte så intresserad av marvel och dialogerna etc. Main story var helt ok dock och jag hade väldigt roligt åt cutscenes etc.

Skrivet av Stripe:

Jag var nära att köpa det till xboxen häromdagen. Kanske dags att slå till?

Det är ett fantastiskt spel. Fungerar utmärkt solo eller i Coop. Största hindret är att lära sig deras dåliga ui/menyer och i vissa fall kontroller men tar du dig förbi det, vilket går snabbt, så har du mkt glädje framför dig. Dock är det inte ett spel man spelar för story imo. Lite töntig b-story. Det som är roligt är att resan är målet i det spelet. Jag har spelat igenom det flera ggr och tycker att jag har lika meningsfull gameplay och progression i början av spelet likväl som slutet. Man kan lägga ner efter 70% och fortfarande fått en full upplevelse.

Kan inte släppa att killen som gjort spelet säger att han spelar dagligen och kommer på nya saker som han vill ändra. Det är ju skitkul 😂. Ultimata sitsen som gamer att kunna säga ”det hade varit bättre om…” och sen bara ändra det. För alla 😂. Låter som ett bra spel så killen kan ju verkligen hantera den makten som konsument av sin egen produkt.

Skrivet av Govein:

Har gillat genren men av någon anledning tyckte jag det såg rätt enformigt ut när jag kollade streams så blev osäker. Var inte lika spännande att kolla som jag tyckte vampire survivors etc var när de kom. Men med tanke på hur positiva folk är här så ska jag nog ta att testa det.

Ni som kört, tyckte det såg ut som runsen var typ likadana upgrades varje run. Stämmer det eller tolkade jag det fel? Blir det varierade runs?

Svarar på min egen… 😂 helt klart värt ett köp. Betydligt roligare och mer variation än jag fick intryck av på streams.

Skrivet av Ninotramp:

Ska spelas med kompisar eller kan man spela solo o ha roligt?

Det är bara solo

Skrivet av Nimman:

Råkade ut för en toxisk spelare igår senast :).

Vi sprang mot vad jag trodde var ett "krypbo" och kastade ned min 500kg bomb. Han överlevde, blev jättearg och skjöt ihjäl mig...

Vad är det med denna ilska online, att bli dödad av lagkamrater är nästan ett stående inslag i varje uppdrag. Det kan till och med vara riktigt komiskt :).

Hittade tyvärr inte en report funktion för hans beteende, de borde lägga till en sådan funktion.

Haha jag var nära att göra en sådan grej men höll tillbaka. Brukar typ aldrig lasha ut på medspelare i spel men var i en match där det fan inte var någon ordning och mer än en gång snodde någon mina items. Lång tid senare utan gear kallade jag ner en grej och direkt sprang en annan fram och tog det. Var så nära på att trycka av hagelbrakaren och ta tillbaka min gear 😂. Höll mig dock och lyckades, efter mkt kaos, Loota allas samples efter folk dött, rymma till extraction och blev den enda som överlevde kartan samt fick med alla samples. Var både arg och lättad samtidigt haha.

Min take i sådana spel har alltid varit att roleplayea och gå på det viktigaste. Om ett quest säger ”skynda dig till det stället och meddela att ett anfall kommer.” Så kan jag ju inte lägga flera timmar på Side q… jag måste skynda mig innan anfallet kommer(även om det aldrig triggas fören man kommer dit).

Jag minns när jag skulle spela Mass effect 2 innan me3. Då tyckte jag att main q var oerhört mkt viktigare och mer bråttom än massa follower side q aktiviteter. Sånt har man ju inte tid med när universum är hotat. För er som spelat det så vet ni också konsekvenserna för det… jag hade inte koll på vilka dom var bra ledare osv och när man gjorde en del val i slutet för rätt man på ett plats osv.. ja, jag kände inte mina followers så bra. Tror 3 av dem dog i inflygning-cutscene varav en var min favorit. Blev väldigt chockad och insåg att det kanske var därför man skulle uppgraderat skeppet mer. Resten av historian… alla dog. En efter en. Fram till sista cutscene där även min main character dog i sista cutscene när jag klarade spelet. Vad som var ett litet easter egg-slut om jag tolkat det rätt? Men jävlar vad jag satt med hakan i marken. Bästa upplevelsen någonsin för jag trodde inte spel hade konsekvenser på det sättet. Man vinner ju lixom alltid. Och efter det har jag alltid gett mig in i spel med samma inställning. Aldrig 100% utan bara gå på vad spelet säger är brådskande.

Har gillat genren men av någon anledning tyckte jag det såg rätt enformigt ut när jag kollade streams så blev osäker. Var inte lika spännande att kolla som jag tyckte vampire survivors etc var när de kom. Men med tanke på hur positiva folk är här så ska jag nog ta att testa det.

Ni som kört, tyckte det såg ut som runsen var typ likadana upgrades varje run. Stämmer det eller tolkade jag det fel? Blir det varierade runs?

Skrivet av Jinxad:

Det är solklart fusk i mina ögon. Att kunna ha koll på minimapen och spelplanen samtidigt är en skill som särskiljer de som är bra och de som inte är bra. Att få informationen direkt i spelvärlden är en stor fördel, du kan sätta 100% av ditt fokus på det som händer där och inte titta på minimapen.

Det går inte att jämföra med bättre hårdvara, mer knappar på musen/tangentbordet, hårdvara gör ju bara att det flyter på bättre med bättre grafik, fler knappar på musen/tangentbordet spelar ingen roll, de får bara utföra en sak per knapptryck, så visst kan du göra en keybind som är ctrl + alt + ö och sätta på musknapp 7, men man kan fortfarande göra exakt samma sak med ctrl + alt + ö. Men du kan inte få det att visa i spelvärlden utan denna skärmen.

Nu säger jag inte att du har fel men vill ändå utmana dina argument lite. Det fanns en tid då bättre hårdvara och internet gjorde markant skillnad. När jag var liten och spelade på modem medan någon annan hade bredband, vilket då var för dyrt för mig så var det stor skillnad. Det klassades dock inte som fusk men att sitta på 120 ping vs 40 ping tror jag många av oss tycker är en betydande skillnad när man försöker prestera. Och så var det ofta förr i half life 2 haha. 60fps är för många ospelbart(jag är för dålig för att märka större skillnad 😆) och anser sig inte kunna prestera på topp om de inte har 120fps. View distansen i vissa spel är en fördel och det är betydligt sämre på vissa datorer osv. Allt sådant accepterar vi och vill väl inte påstå att det är ett problem idag. Framförallt sågs det aldrig som fusk. Men det var en fördel vissa hade under en tid. Musbind istället för ctrl + alt + ö som du nämner sparar ju nån hundradel eller två vilket på vissa nivåer spelar roll. Om jag spelar ett spel med block timings så vill jag verkligen ha den knappen på musen och inte en komplicerad keybind osv. Men ja, nitpick. Menar bara att fördelar finns det ju i alla former. Dock håller jag med om att visa konturer av spelare på skärmen är ett jäkla stort kliv. Det känns lite fuskigt men är inte beredd att kalla det fusk ännu. Vill se mer av det innan jag bestämmer mig.

Edit: men ja ju mer jag tänker på det så är det ju en mjukvara som nyttjas för att skapa en fördel. Det är lite fuskigt. Hade vi laddat ner sådana program och använt i LoL så hade man ju absolut sett det som fusk.

Spontant ville jag säga att det låter fuskigt men å andra sidan spelar vi ju många av oss med möss som har extra knappar som underlättar, hörlurar med 3d ljud, bättre framerate osv. Macron i spel ses ju både som fusk och godkända hjälpmedel beroende på vilket spel man pratar om osv. Detta är väl nästa steg av sådant bara. Men inte säker på att jag förstod helt vad skärmen gjorde. Visar den info från minimap på ”spelplanen”/där man tittar mestadels av tiden?

Astral Ascent
Bästa roguelite sen hades enligt mig. Dead Cells möter Hades med dubbla progression system och massor med anledning att spela det om och om igen. Ju mer jag spelar ju mer hooked blir jag. Oerhört tight gameplay och galna builds man får till random. Släppt i fullversion efter lång tid i EA så spelet känns som de kommer med 2 dlc:s redan inlagt och bara några v efter release kom det riktigt coola tillägg. Bra roadmap för 2024.

https://store.steampowered.com/app/1280930/Astral_Ascent/

Skrivet av Fezk:

Jo körde NG+2 ganska omgående också. Varför NG+ funkar bättre i AC6 är p.g.a. det mission-baserade systemet, då dom kan lägga in nya uppdrag(tillsammans med ny story och slut då), det fräschar upp spelet inför varje omgång, annars brukar jag inte heller lägga ned tid på NG+.

Visst i mitten av NG+2 började jag bli ganska mättad, men tog mig igenom alla slut, vilket jag tycker var värt tiden.

AC7 är nog lite väl tidigt hehe, det kommer väl förhoppningsvis DLC/expansion innan vi får se en uppföljare iallafall. Vet inte om tidigare Armored Core-spel har fått DLC/expansioner, men hoppas verkligen vi får något till AC6.

Ja körde också igenom NG++ och som du säger var det vissa segment man kände sig lite lätt på. Men mission strukturen är tacksam för sådant. Korta och snabba missions utan dötid.

Ja jag tror absolut(optimism ftw) vi får se en dlc och det ser jag fram emot. Spelet hade ju ett(flera) definitiva slut dock så blir intressant att se vad en dlc tillför.

Skrivet av Fezk:

Ska medge att jag nog inte körde någon PvP. En dag kanske man återkommer och testar på lite, om/när framtida DLC dyker upp möjligtvis.

Personligen spelar jag inte FromSoftwares spel för PvP-delarna, men kul att det finns för dom som uppskattar det. Är ändå en riktigt competitive person och älskar PvP/competitive-multiplayer, men just i dessa spel har det aldrig riktigt lockat.

Förövrigt så vill bara återigen säga att AC6 är ett riktigt jäkla trevligt spel.

+1

Galet överraskad jag blev av detta spelet. Aldrig lirat NG+ i spel men här kunde jag inte sluta. Helt fantastiskt. Testade inte heller pvp. Kul att det finns men jag var där för pve och överraskande nog, storyn. GOTY för mig men förstår att BG3 förtjänar det om man lyfter blicken lite. Det gör nästan ont i mig att det inte finns en AC7 utannonserad även om det är för tidigt haha.