Inlägg av RykoStars

Inlägg som RykoStars har skrivit i forumet

Skrivet av Jaxalot:

Enligt Jason Schreiers rapporter från interna läckor här och där så har det varit flera interna konflikter under utvecklingen, där "top dogs" har behandlat utvecklarna dåligt på olika sätt, de har fått börja om x antal ggr under utvecklingen samt att flera senior utvecklare har slutat där sen witcher 3. Enligt Schreier finns där fler groteska nyheter kring det som han inte har gått ut med pga fåtal konfimationer. De exekutiva har ständigt lagt sig i utveckligen och ändrat på mycket som lett till tidsbrist för att faktiskt göra spelet klart. E.g när spelet gick "gold" så var det en stor chock för utvecklarna, även när de exekutiva sade att spelet var klart redan i januari 2020 blev det också en chock då utvecklarna sagt några månader innan att release under 2020 är orealistisk, det verkar som att många utvecklare blivit utbrända under utvecklingen i sin helhet.

CDP må se bra ut hos gamers, men för utvecklare är de katastrof. E.g har utvecklarna fått cruncha redan sedan 2019 och inte sen hösten 2020.

Finns nu även obekräftade rykten att många har slutat och kommer sluta efter cyberpunk släppet som var katastrofal utifrån utvecklarperspektiv, men det återstår att se.

Kommer nog komma mer liknande läckor här och där under 2021.

Intressant. Tråkig utveckling. Måste ha vart förjävligt att arbeta under flera exektuvia som ständigt lägger sig i saker och ting. Förstår att många slutar efter en sådan här händelseutveckling, som utvecklare vill man väl förstås att det man pysslar med ska bli bra och det kan inte ha vart kul att arbeta under dessa omständigheter.

Tyvärr är ju inte detta nytt heller, jag kanske borde ha kallat upp detta innan jag hävdade att jag inte kunde förstå hur detta kunde ske. Verkar ju ha hänt förr.

"CD Projekt Red has admitted that the crunch period for The Witcher 3: Wild Hunt was “inhumane,” and something they’re desperately trying to avoid with the upcoming Cyberpunk 2077."
https://www.gamebyte.com/cd-projekt-red-admits-crunch-period-...

Det gick sådär, tragiskt om crunch för Witcher 3 var inhumant och med Cyberpunk 2077 blev det samma visa igen.

När man påstår att det var bättre förr är det lätt att cherry-picka favoriter och bortse ifrån allt skräp som faktiskt kom paralellt med dessa, på den tiden kanske företagen inte var lika bra på att tjäna pengar men nog har det alltid kommit skitspel, oavsett år och plattform. Det är självklart att flera aktörer kan uppfattas som "girigare" nu när det finns mer pengar att tjäna (när industrin har vuxit och antalet konsumenter likaså) men i det stora hela kan jag inte påstå att det var bättre förr. Sett till utbud idag så är det ju bara för konsumenten att strunta i kassako-spelen och istället gå på smala utvecklares skapelser om en föredrar det. Utbudet har ju aldrig vart bättre än nu och mängden spelupplevelser du kan komma åt som är av kvalité idag men också där spelen är gratis är enorm.

Förstår att alla spel är "trasiga" vid flera tillfällen under utvecklingsprocessen. Men jag kan ändå inte riktigt förstå hur pass illa det har blivit i det här fallet. Var ambitionerna för höga? För få anställda per vad man försökte åstadkomma? Onekligen borde man ha gjort det PC-exklusivt initialt och sedan funderat på andra konsoler.

Bra recension dock håller jag inte med om detta:
"Likt i The Witcher 3 är NPC:erna (som inte har egna uppdrag) just slumpmässigt utplacerade NPC:er helt utan mening eller mål."

De är i mindre grad slumpmässigt utplacerade (min upplevelse av de) och även om de inte har någon egen mening så är väl dess syfte att bidra till stämning/atmosfär? Spelar själv om Witcher 3 nu och Novigrad är ack så mycket mer levande än Night City. Det är något utav en besvikelse att CDPR inte kom längre än så med Cyberpunk, då man trodde att denna bit skulle vara utvecklad ytterligare än Witcher 3's.

Jag håller med dig om att styrkan med karaktärer och välskriven/intressant är spelet och CDPRs absoluta styrka, ingen tvekan.

Skrivet av Johlor:

Bra recension, håller med om det mesta och det är en bra jämförelse med Witcher 3 som fick mig att gå tillbaka till det spelet faktiskt.

Du har helt rätt i att det finns stora likheter i hur världarna är uppbyggda, men jag upplever ändå illusionen av en levande värld är bättre i Witcher 3. Vet inte om det är lättare att komma undan med när det är mer landsbyggd och byar, än i en jätte stor Mega City? Men just Night City känns för mig som bara en stor kuliss. Ser maffig ut ända tills du börjar röra dig i staden då känns allt "dött" även om det är NPCs som går omkring, bilar kör etc. Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas. Spelet skulle lika gärna kunna vara byggt runt större öppna banor som Deus Ex. Eller att de gjort som Witcher 2, där kapitlen utspelar sig i olika lite större zoner.

Jag tror spelet hade känts mer tight under dessa förutsättningar och säkerligen också innehållet mindre buggar. Berättandet är trots allt top notch i spelet och hade inte påverkats av att de skrotat "open world-grejen".

Jag har också tagit upp Witcher 3 på nytt, blev sugen på mer CDPR och det är kul att spela med Cyberpunk i bakhuvudet.

"Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas"

Exakt. Detta spel hade vart ett bättre spel om det inte hade haft sin öppna värld så som det är just nu. Det känns nästan som ett välskrivet single-player fps som har klistrats in i en alpha-variant av ett open world spel. Förhoppningsvis kommer DLC:erna vara i samma kaliber som Witcher 3's dlc:er var (dvs oerhört bra) och lite mer patchande kring kustomisering/rpg-staples så kan detta bli åtminstone lika bra på den nivån.

Skrivet av Captain_Dracula:

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

Det var trasigt på PC. https://www.theverge.com/2015/11/2/9657734/batman-arkham-knig...

Death Stranding (PC)
Annars Hades

Skrivet av shelter:

Det är väl sällan man betygsätter endast upplevelsen. Spelmekanik och buggar brukar påverka betyg också, så varför inte i detta fall?
Sen kan man ju alltid återvända till spelet senare och göra en "re-review" om man tror mycket av problemen kommer att bli fixade.

Som privatperson kan jag känna att jag lättvindigt bortser ifrån buggarna och sätter 5/5 ändå på en del spel för egen del där upplevelsen är fantastisk ändå. Men jag vet inte, professionella recensioner bör väl vara mer lutande åt "konsumentupplysnings"-hållet där man bör ställa en utvecklare lite mer till svars kanske för utlovade saker som inte kom med, buggar etc. Jag hade inga förväntningar på innehåll då jag typ inte sett en enda trailer/reveal så allt utlovat hade jag inte koll på, de som hade detta förstår jag blir mäkta besvikna när typ inget kommer med i spelet.

"What gamers didn't know is that, behind the scenes, CD PROJEKT RED appears to have been deliberately attempting to misrepresent its product.
The incentive was there. Up until last Friday, the developers believed that their bonuses were contingent upon hitting 90 or higher on Metacritic, according to a report from Bloomberg. As a result, the individual developers and publishers had ample incentive to distribute review codes in a way that maximized their aggregate scores and secured their bonuses."

https://opencritic.com/news/2000/they-knew-it-was-wrong-cd-pr...-

Antar att de bara är på review-scores a la critics och inte user score? Synd att det inte är bonus på enbart user score, då jädrar.

Ett spel kan vara fullt av buggar men upplevelsen är trots detta 5/5. Bör buggar/teknik påverka ett spels betyg? Om vi tar det ett steg längre, ska dålig prestanda/dålig framerate påverka betyget? Ur ren konsument-synvinkel borde det kanske göra det. Dock torde väl åtminstone samtliga speljournalister såga CD Projekt Reds utlovade av prylar/funktioner som inte ens finns med i spelet.

Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Jag håller med dig. Jag tycker att huvud-uppdragen är riktigt intressanta och givande men sidouppdragen har än så länge vart på tok för enformiga. Det är märkligt att det är så kan jag tycka då CDPR har ju vart nästan marknadsledande på intressanta och givande sidouppdrag. Världen känns intressant vid första anblick men jag tycker precis som dig att det inte finns så mycket jag kan göra i världen när man väl har kört ett tag.

Skrivet av Soulless:

Spelet har massor av quests och sidequests och händelser etc, många av dem är dock extremt simpla och enformiga.

Dock måste jag säga att jag älskar striderna! Skön o tung känsla i vapnen, melee och rörelse funkar helt okej och hackingen ger en ytterligare dimension.

Spelet är bra men det går inte bortse från vad det borde, kunde och lovade bli.
RDR2, som inte är ett rollspel, säljer in rollspelskänslan tio gånger bättre än cp2077

Jag är enig, snart 20h in i spelet. Det märkliga dock är att CDPR var ju otroliga på sido-quests i Witcher 3, det blev till och med en ny nivå av hur ett sidoquest borde vara sett till alla andra öppna-värld spel då. Men än så länge vad det verkar känns det som att man är tillbaka 8 år i tiden med en uppsjö av sidoquests/gig som är baserade på formulan: "Gör blabla, X antal gånger".Dess a sidoquests känns själlösa och rent ut sagt helt onödiga. För att en spelvärld ska bli något utöver det vanliga krävs det att sidouppdragen är unika och intressanta.

Jag kanske har fel, spelet kanske är fullt av intressanta och givande sidouppdrag jag ännu inte har upplevt. Än så länge känns det som ett stort steg bakåt för CDPR, sett till vad Witcher 3 gav oss spelare vad gäller sidouppdrag.

2021, Disco Elysium Final Cut & Mass Effect: Legendary Edition. Ser fram emot att uppleva båda, igen.

Skrivet av Gamblor:

Äntligen kom den.
Håller med övriga. Hög klass på denna artikel.
Och då är jag långt ifrån såld på denna genre.

Att ”Stil före substans” medvetet är själva grejen sätter ord på varför jag inte tyckt genren varit intressant tidigare utan att jag har vetat, eller reflekterat kring, varför.
Ändå blir jag fascinerad och lite mer villig att utforska Cyberpunk.

Rent generellt sett tycker jag cyberpunk/hacker-kulturen är rätt fånig och lam, men det kanske jag som är för färgad av Hollywood-exploateringarna.

Framförallt är väl det kanske för att i mångt och mycket blir det "ytlig-hollywood" av det hela när ämnet egentligen har utrymme för mer djupa, filosofiska frågeställningar. Jag tänker t.ex på implantat i oss människor, cyborgs mm, de är ju som intressantast när de berör frågor som "Vad är en människa?" "Vad är ett medvetande?". I spelvärlden är väl SOMA ett utmärkt exempel på scifi/cyberpunk med ett utmärkt storymässigt djup som jag på rak arm kan komma och tänka på men det spelet går också stick i stäv mot "Stil före substans", så det är ju förstås inte bara cyberpunk som genre.

Mycket bra och intressant artikel. Hade inte koll på "historien" bakom spelet. Personligen håller jag väl genrens visuella kvalitéer högst men en kanske borde läsa några fler böcker också, gissar på att jag skulle gilla Neuromancer. Gillar verkligen den litterära tråden du fick till här Bennet, det är artiklar av det här slaget som gör speljournalistik relevant.

Jag kan starkt rekommendera Do Androids Dream of Electric Sheep? av Phillip K. Dick. Boken är förstås lite skild från filmen men den är välskriven och intressant utan att vara för komplex för sitt eget bästa.

Skrivet av Laddemannen:

Svårt att se spelet få nått annat då det mer eller mindre är originalet i en snyggare förpackning. Och originalet är otroligt bra! Bra recension som vanligt och ser fram emot att spela det i sommar när man får sitt ps5...

Ett spel som verkligen förtjänade denna remake och lite nytt rampljus. Tycker det ser sjukt bra ut. Har sagt till mig själv att jag inte ska köpa en konsol denna generation men detta spel får mig att tveka. xD

Skrivet av returpack:

Jag har sagt till mig själv att jag inte ska köpa någon ny konsol. Problemet är att jag aldrig har spelat Demon's Souls, men alla andra Soulsborne-spel (som jag älskar), så det kommer vara svårt att hålla sig borta.

Har också sagt det till mig själv men detta spel gör att det rycker i konsoltarmen. Demon's Souls var ruskigt bra trots sina kanter, så är dessa saker borta i remaken kan det inte annat än vara oerhört bra. Gillar du de andra spelen i serien lär du inte bli besviken på detta.

Ser mycket fram emot detta! Är skeptisk till ett nytt ME-spel, men remaster av befintliga = Mumma!

Skrivet av Sviskon:

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Är det enbart 8 timmar extra per vecka som är den utökade tiden? Mindre än vad jag trodde.

Trevligt att alla framsteg följer med, mycket bra.

Skrivet av joonsson:

Tycker det här är en ganska bra jämförelse jag. Ser själv inga problem med en modell som säger att utgivaren får x% av intäkterna när någon streamar. Utgivaren kan såklart välja att låta folk streama gratis, och de som streamar kan välja att inte streama spel som tar betalt. Känns som en ganska rättvis lösning.

Det är såklart ett svårt problem och jag vet inte vad som är rätt eller fel, många spel får säkert ett lyft av att folk streamar. Jag köpte till exempel Escape from Tarkov efter att ha sett folk streama det. Men jag har å andra sidan också hoppat att köpa spel då jag istället sett walkthroughs på youtube eller någon streamer spela det. Tror inte alla spel tjänar på att någon streamar deras spel, och då känns det såklart kanske lite oskönt. Lite som att du skriver ett fint musikstycke som några köper, sedan sitter någon och spelar det live och lägger till sång och tjänar storkovan. Många skulle säkert inte tycka det var helt okej. Å andra sidan betalar väl säkert inte de som streamar covers eller lägger upp de på youtube licens för sångerna antar jag.

Fast coverband, isåfall skulle spelet skulle behöva vara en kopia gjord av en annan studio, så spelet inte är samma spel men ändå likt nog? Oavsett vem som spelar spelet så är det ju samma produkt utifrån utvecklarens perspektiv (alltså det vi ser streamern spela, eller det vi potentiellt sett köper).

Troligtvis gör dom inte det alla gånger och då är frågan - tjänar bandet/artisten på det eller inte?