Inlägg av Henrik Norling

Inlägg som Henrik Norling har skrivit i forumet

1

Är precis som författaren två akter in, och är ärligt talat helt blown away.

Doppade tårna försiktigt i early access och var rätt skeptisk, framför allt till turbaserat combat. Men Larian har verkligen träffat rätt. Handling, skådespeleri, upptäckarglädje, allt är väldigt nära perfekt.

Skrivet av Mikaelh:

Enligt många recensenter är spelets tutorial den bästa hittills. Läs gärna Destructoids recension som går mer in på djupet när det gäller spelets olika delar.

"If this all seems confusing on paper, fret not because there is an honest-to-goodness tutorial mode included with Victoria 3 and it works fantastically."

"Victoria 3 has the best base GUI in any Paradox game I’ve seen at launch since well…forever. Anyone who has tried to crack Victoria 2 will know that GUI was a mess of square boxes and bland menus. Victoria 3 uses superb design to draw your eyes and attention to the parts of the menus that are most pertinent with all relevant information presented in a concise and easy-to-read manner."

https://www.destructoid.com/reviews/review-victoria-3-pc-para...

Det finns en tutorial, och de aspekter den går igenom funkar väl okej. Men den skrapar ändå bara på ytan och det finns väldigt mycket som återstår att lära sig när den är över. Personligen tycker jag att CK3s tutorial slätade ut den berömda inlärningskurvan på ett bättre sätt.

Mysigt, och förvånansvärt mycket djup när man börjar låsa upp grejer. Rekommenderas!

Skrivet av burkmopp:

Av alla deras show-matcher att döma kommer jag stortrivas med spelet.

Måste säga att det tog emot när ni artikeln nämnde att det skulle vara bättre/innovativt att dra ner på skalan med antalet enheter för att det är svårt att kontrollera allt samtidigt - det är ju halva poängen med det!
Så sjukt trött på alla dessa "RTS" som försöker vara innovativa genom att ta bort basbyggandet och ersätter enheter med färdiga grupper, tar bort hela strategi lagret och bara fokuserar på placering av dessa grupper av enheter och deras förmågor.

Missförstå mig rätt, jag kommer vara helt åt skogen på att hålla ordning på allt, och bara tanken av att lira på någon typ av "ladder" ger mig ångest, men det är helt ok att vara kass ibland, och till och med charmigt när man får vara kass tillsammans med andra. Med det sagt förstår jag verkligen om det är avskräckande, för mig är det samma slags komplexitet som får mig att sky fighting spel, tröskeln är för hög och spelarbasen för nischad.

Men jag hoppas en eller två nya generationer får upp ögonen för charmen av RTS av den gamla skolan, spelen som fick mig att fastna i det här träsket som grabb med titlar som Red Alert 1-2, Age of Empiers 1-2, Starcraft, Warzone 2100, Total Anhilation, Tzar, Warlords Battlecry, Earth 2160... ja ni förstår.

Och om jag får drömma lite så blir det en mysig e-sport att få titta på, för taket verkar riktigt högt, kanske inte starcraft 2 högt, men nära nog.

Blir att testa så fort det kommer ut på gamepass.

Håller med om att det finns viss charm i det brokiga, men det känns inte modernt. Sett till vad som flyger i dag är det ju antingen tight och småskaligt där varje enhet och slag räknas (Starcraft) eller storskaligt på riktigt där varje enhet kan bestå av hundratals individer (Total War-spelen). Tycker att AoE hamnar i mitten och slits mellan de här två beprövade koncepten. Det blir liksom varken hackat eller malet.

Skrivet av Jofur93:

"Ljud från tvåan saknas", ja, jag har också svårt att lita på tysta fisar...

Haha! Bjuder på den.

@Landelusen: Det är helt klart en snarlik spelupplevelse, men möjligen kan Crusader Kings kännas lite mindre "excel-igt" av den enkla anledningen att det är människor med tillhörande ansikten som det mesta kretsar kring. Lagren av olika variabler och decimaler som påverkar varandra på mer eller mindre begripliga sätt kommer man dock inte undan.

@sandwich88: En våt dröm!

@MrPeters: Jag tycker att de klarar balansen väl. Många saker som man hade misstänkt skulle hamna i expansioner finns med redan nu, som Vikinga-startdatum, möjligheten att spela som muslim och att man kan skapa en egen religion (eller utbrytarsekt, hur man nu ska se det). Självklart funderar man på saker som kan komma i framtida DLC, men det är inga självklara saker som de sparat på så att det sticker i ögonen.

@Gamer-Tompa: Håller helt med. Imperator: Rome kändes som ett tomt hölje vid release. Just därför kom CK3 som en positiv överraskning.

Oerhört imponerad över allt som avtäcktes i går, ser fram emot släppet om något år! Fler utvecklare borde ta efter GGG, som lyssnar på sitt community på riktigt och tar helt rätt beslut gång på gång.

Skrivet av daniel.dahl.587:

Jag har ca 4000 timmar i EU 4, men detta vågar jag inte riktigt ännu köpa, mycket på grund av kritiken från spelare och (vissa) recensioner. Det enda jag har lagt märke till som jag tror jag gillar mer än eu 4 verkar vara själva krigen, där det verkar finns lite mer val och uppsättningar av armér är mer varierade, tack vare fler typer av pjäser än bara infanteri, kavalleri och artelleri.

Handelsystemet ser lite trist ut rent allmänt samt att flytta sina invånare verkar vara upplagt på ett rätt dumt sätt, rent användarvänligt. Eftersom jag ännu ej äger spelet så kan jag ju inte veta, men upplever av streams och annat att Paradox lite glömde att ta med både UX och UI designers i arbetet, viss text i viss färg över en viss bakgrund gör att en del saker är onödigt svårlästa.

Den största grejen verkar dock vara att spelets grundmekaniker i skrivande stund verkar vara aningen fattiga. Monarkpoäng från EU 4 används fast det heter något annat och spelet verkar vara ännu mer beroende av att klicka på knappar för att få "instant bonuses". Blir att avvakta just nu och fortsätta bevaka spelet och se vad som görs med grund mekanikerna.

Du har helt rätt angående truppsammansättningar, missade att få med det i texten. Finns även en rad "taktiker" att välja bland, som tar ut varandra i ett sten/sax/påse-upplägg. Snyggt gestaltat också med en älg för "shock", en hare för "deception" och en noshörning för grekisk phalanx-formation, bland annat.

Vill också intyga att den patch som släpptes samma dag som recensionen publicerades löste mycket av de tekniska problemen som nämndes, åtminstone för mig.

Skrivet av Soulless:

Gillar spelet, lite simplare än andra PDX spel vilket passar mig utmärkt då jag haft svårt att komma in i t.ex. CK2.
Ett mysigt spel om territoriekontroll som åtminstone gav mig just den "oj klockan är 02" känslan som recensenten nämnde, kunda inte förmå mig sluta spela igår kväll

Jag förstår till viss del kritiken men det är trist att det blivit så populärt att gnälla på PDX bara för att de går bra.

Kul att du gillade det! Kanske kan Rome fungera som en inkörsport i genren, som ju annars har en notoriskt brant inlärningskurva.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo det är rättvist. Personligen tror jag nog han menar att det här spelets utförande av rutnätet tillhör det förgångna, men det är nog bäst att @l0ranga: för försvara sina ord själv.

Rutnät kan väl funka utmärkt i spel som Rimworld t.ex. Tror Anno på ytan kan tilltala en publik som gillar att bygga realistiska miljöer, det var min poäng. Är man mer av en "mix/maxare" är nog spelets ramar bara något positivt.

Angående att Anno 1800 skulle vara tungkört hade jag inga som helst problem, trots hårdvara med några år på nacken. Det flöt på alldeles utmärkt.

1