Inlägg av PaZ

Inlägg som PaZ har skrivit i forumet

9/10, skyller på att jag aldrig hört titeln ”the first invasion” på e-postspelet. Men kul med ett quiz om min favoritspelserie!

Skrivet av Juel91:

Det tycker jag inte att du borde ha. Utvecklare måste ta ansvar för vad dom säger. Det finns gott om utvecklare som visar upp spelet och sedan släpper spelet utan att ha plockat ut något eller nedgraderat. Det är så det ska vara, utvecklare som ljuger om vad det kommer innehålla förtjänar inte våra pengar. Dom måste ta ansvar och uppvisa en grundläggande standard för deras marknadsföring.

I princip håller jag med, men det är för mig viktigare att spelet blir roligt än att allt som nämnts under utvecklingen finns med. Tror inga andra än Bethesda har levererat 3 spel i följd som gett mig 100+ speltimmar.

Skrivet av anon_319742:

Todd Howard var "project leader and designer" för Morrowind så varför i allsin dar skulle man ogilla honom för att man tycker om Morrowind?

Hade för mig att jag läst att vissa tycker att serien gick åt h-vete när Howard fick för mycket inflytande (då förstod jag det som att han fick klart mer inflytande efter Morrowind). Men jag kan ha fel. Jag tycker iaf att han är entusiasmerande, och jag har överseende med att inte allt han nämner finns med i den färdiga produkten.

Jag vet att många älskar att hata CE (jag bryr mig inte nämnvärt, det verkar funka för dem att göra bra spel i). Men när blev det populärt att hata Todd Howard? Är det för att man tycker att Morrowind är det bästa TES-spelet, eller har det med F76-lanseringen att göra, eller något annat?

Skrivet av kaealy:

https://www.recode.net/2017/1/5/14180704/ces-tv-television-co...

För att scenariot är identiskt, fler och fler tjänster som delar upp utbudet mer och mer. Kabel-tv kanalerna tjänar inte ens en bråkdel av vad de gjorde samt så har kraschen var mycket större i t ex USA än vad den var här för de företagen. Streaming tjänsterna idag gör också precis samma misstag som kabel-tv branschen gör och delar upp innehållet mer och mer till folk tröttnar att betala eller använda 10-tals olika tjänster för att se vad man vill. Medan musik branschen har gjort det smarta och stannat upp med Spotify, Youtube och I-tunes, där två av tjänsterna har största delen av utbudet "gratis" och väldigt få exklusiviteter.

Men spotify blöder fortfarande pengar, trots stor marknadsdominans och få konkurrenter. Så det går betydligt bättre för netflix och hbo. Som konsument hade jag älskat att ha en enda plattform och sen betala bara för det jag vill ha inom spel, musik och film direkt till producenten, men såhär ser marknadsekonomin ut

Skrivet av hannes.theorell:

Ja, det är smart för alla utvecklare att skaffa sig utgivare av sina spel. Då slipper de stå för finansieringen under utvecklingstiden och slipper få indie-stämpeln på sitt spel. Utgivaren tar dock vanligtvis hela vinsten och betalar ut bonusar efter avtalade försäljningsmål. Därför kan det lätt bli en fälla för mindre utvecklare att göra så här eftersom Epic ännu inte har de marknadsandelar eller marknadsföringsfunktioner som exempelvis Steam har. Säljer de då mindre spel än vad de förutspådde på Steam + GoG (i det här fallet) så blir det helt enkelt mindre pengar till utvecklaren.

Jämförelsen med Netflix och HBO vacklar en hel del eftersom den branschen är så oerhört styrd av olika sändningsrättigheter. Det märker vi ju bland annat att USA har ett helt annat utbud än vad vi i Sverige har. Dessa aktörer har ju dessutom en hel del gemensamt material de sänder och det enda de kan konkurrera med är sina egna produktioner (vilket är exakt vad de gör). Hur förvaltar de sin exklusivitet? Jo, med jämna mellanrum petar de upp abonnemangspriserna med några kronor. Tjänsterna blir dyrare och dyrare - eftersom de vet att tittarna är lojala och inte har något annat val.

Fast en traditionell utgivarroll tror jag inte att Epic får här, utan de får ett års exklusivitet på sin store för en okänd summa pengar (enligt uppgift har de betalt mer än samtliga backers tillsammans). Jag tycker att snapshot tagit rätt beslut från sin synvinkel. Sen tror jag inte att Epic har råd att köpa massa exklusiva stortitlar över tid, men de måste nästan göra så här för att bli en aktör att räkna med. Det är möjligt att de konkurrerar mer med pris längre fram, men det ligger ju i deras intresse att inte sänka värdet på marknaden som de investerar dyrt för att komma in på.

Jag tycker inte heller jämförelsen med streamingsajter är klockren, men jag är glad om netflix får seriösa utmanare.

Jag förstår både Epic och Snapshots position här. Om man vill starta en ny tjänst för tredjepartsutvecklade spel (och därmed utsätta steam för lite välbehövlig konkurrens), så känns exklusiva spel som ett smart drag. För en liten utvecklare som Snapshot handlar det om att slippa gå i konkurs om spelet inte säljer enligt prognoserna, utan kunna jobba vidare med dlc efter launch oavsett. Som backer är det här goda nyheter, och som gamer tror jag att det på lång sikt är bra om det finns flera tjänster som kan konkurrera (att spel ibland kostar mer på steam än i butik är ju skrattretande).

Enligt Julian Gollop ska Epic store bara behöva användas vid köpet, sen kan man avinstallera launchern om man vill.

Sen verkar många i tråden tro att netflix och hbo gör majoriteten av sina serier själva. Så är verkligen inte fallet. Många ”netflix originals” är exempelvis producerade av ett tv-bolag och sen köper netflix distributionsrätten (som svts bonusfamiljen där netflix har rätten till alla marknader utanför norden). Hbo har en större andel egenproducerat, men de har också ett ganska litet utbud.

Minns när Marathon portades till pc så man fick prova det där spelet som mac-ägarna var så lyriska över. Man var minst sagt inte imponerad. Men det här var ju på den tiden när Warcraft 1 släpptes till Mac samtidigt som tvåan kom till PC (tror att båda recenserades i samma High Score, men ettan till mac fick en 5:a medan tvåan till pc fick en 4:a). Så olika världar var det på den tiden..

Heter det inte Infiniminer? och borde inte en kub behöva vara kubikmeter?

Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Allah snackbar:

Dr Doom

Du har felciterat. Fixa det innan du kan förvänta dig respons. Och när du omskriver ditt lilla klagobrev så kan du gärna använda korrekt kontext.

Meh, de som följt tråden ser kontexten och med en snabb överblick så ser jag inget felcitat så är nöjd med resultatet
Förväntade mig ingen respons så sett så det är lugnt, peace and out.

Du får vara hur jävla nöjd du vill efter din överblick. Jag gav dig en chans att korrigera dina felcitat, men du var inte intresserad. Du är en lögnare och jag tänker inte diskutera ett skit med dig tills du lär dig att besvara människor på ett korrekt sätt.

Vilken otroligt otrevlig ton du har.

Hehe...ok! Så om någon lade ord i mun på dig du aldrig sagt och de sedan ignorerade möjligheten att fixa det, så hade du kallat dig själv otrevlig när du valde att säga ifrån?

Om du anser dig felciterad så hjälper det nog att påpeka vad som är felciterat, om du vill ha det rättat.

Bläddra tillbaka i tråden. Hans citat nr 2 och 3 har jag aldrig skrivit. Han har klistrat och knåpat som han vill för att föra sina egna intressen. Och om du ser tillbaka så ser du att jag påpekade det, men han var nöjd. Uppenbar jävla lögnare

Men jag antar att man behöver vara en duktig lögnare för att säga till sin mänskliga tjejkompis att hon egentligen har en penis och morrhår.

Jag ser nu vad du menar, att han misstagit några av Addes citat för dina. Jag är inte helt säker på att det är uppsåtligt.

Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Allah snackbar:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Allah snackbar:

Dr Doom

Du har felciterat. Fixa det innan du kan förvänta dig respons. Och när du omskriver ditt lilla klagobrev så kan du gärna använda korrekt kontext.

Meh, de som följt tråden ser kontexten och med en snabb överblick så ser jag inget felcitat så är nöjd med resultatet
Förväntade mig ingen respons så sett så det är lugnt, peace and out.

Du får vara hur jävla nöjd du vill efter din överblick. Jag gav dig en chans att korrigera dina felcitat, men du var inte intresserad. Du är en lögnare och jag tänker inte diskutera ett skit med dig tills du lär dig att besvara människor på ett korrekt sätt.

Vilken otroligt otrevlig ton du har.

Hehe...ok! Så om någon lade ord i mun på dig du aldrig sagt och de sedan ignorerade möjligheten att fixa det, så hade du kallat dig själv otrevlig när du valde att säga ifrån?

Om du anser dig felciterad så hjälper det nog att påpeka vad som är felciterat, om du vill ha det rättat.

Skrivet av Grynold:

The edge! Hur kan den inte vara med som alternativ?

Håller helt med!

Skrivet av Dreijer:
Skrivet av DD_Raven:

Det där han håller i handen, är det vad jag tror det är?

Ja, det är sk. sexleksak.

En så kallad "brofist".

Skrivet av fzusr:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Det jag hört var att PC:n först och främst var en kontorsmaskin på den tiden medan spelkonsolerna hade hårdvara designad för spel. PC:n var alltså inte lika kraftfull som spelkonsolerna back then. Take that, master race

Scrollingtekniken som användes på konsolerna var alltså simpel (de ritade om hela bakgrunden varje gång den uppdaterades vilket PC:n inte orkade med), men Carmack kom på att man bara behöver rita om de delar som förändras och därmed spara massor av systemresurser vilket ledde till smooth scrolling även på den svagare PC:n.

En snabbkoll visar att NES hade följande specs:
Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte

Medan en midrange-dator på den tiden hade en processor som var 5-10 mhz och ram mellan 512k och 1 mb. Så det måste handlat om att det var svårt att få ut allt ur en pc på den tiden.

Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av PaZ:

Jag vill hävda att George RR Martin framstår som rätt balanserad och progressiv vad gäller kvinnor, medan de som gör tv-serien Game of Thrones är rätt gubbsjuka (men jag förstår att färre känner till dem vid namn ). Hideo Kojima ger dock intryck av att förtjäna "titeln"..

Det känns som att visuella saker fördöms mkt hårdare än vad som står och finns i böcker. Ganska intressant men inte så förvånande.

Enligt mina bokläsande kompisar har de dock lagt till väldigt mycket sexscener och anspelningar på sex som inte finns med i böckerna.

Dom har också tagit bort många utav dom.

Det handlar inte så mycket om antalet sexscener som hur de gestaltas. I tv-serien har de ett bildspråk som är ganska pornografiskt, medan böckernas skildringar är mer deskriptiva än eggande.

Jag vill hävda att George RR Martin framstår som rätt balanserad och progressiv vad gäller kvinnor, medan de som gör tv-serien Game of Thrones är rätt gubbsjuka (men jag förstår att färre känner till dem vid namn ). Hideo Kojima ger dock intryck av att förtjäna "titeln"..

Det här kommer bli grymt! Jag gillade nog förra veckans video bättre, där de pratar om nyheterna i basbyggandet: https://www.youtube.com/watch?v=4ehiiza6Yao

Spelar på PC och det enda som stör ordentligt för mig är begränsningen på 8 skills/spells. Lite buggigt här och där, men det är ett stort och ganska fritt spel och de flesta buggar löser sig om man laddar om. Elder Scrolls-spelen, exempelvis, är såklart större, men också buggigare enligt min erfarenhet.

Skrivet av Pada-chan:
Skrivet av PaZ:

Bara jag som inte hittar spelet i svenska appstore? Kanske bara är för iPad?

Bara till iPad. Hade varit lite väl svårkontrollerat på en liten iPhone.

Låter rimligt. Jag har inte så bra koll på app store att jag fattade att saker bara syns för en device som stöder spelet.