Inlägg av Peete

Inlägg som Peete har skrivit i forumet

Jag har inte det nyaste grafikkortet idag(se sig) men min känsla är som den alltid har varit att operativsystemet tynger ner mycket mer på en PC. Vet att sedan PS4 så är konsollerna väldigt lika en PC hårdvarumässigt men Sony kör varken Windows eller DirectX på Playstation 4 eller 5.
Klart de får ut lite extra jämfört med en PC med samma hårdvara.

Jag är klart imponerad av PS5 och Series X (om än lite besviken att den inte visar att den har lite bättre hårdvara än PS5 (DirectX som är boven?))

P.S. Jag försöker få tag i en PS5 då jag skippade PS4 då den inte gav nåt men så känner jag inte nu.

Ok, för mig ser detta snyggare ut än tex Cyberpunk och med tanke på jävla dåligt Cyberpunk flyter så är jag klart imponerad av vad PS5 klarar av. Sen med tanke på priset på en PS5 så är det ännu bättre.

Gah! Blev ingen PS5 SE på Elgiganten! Var inställd på att få en konstigt nog hehe.
Kändes som att de hade massor när man lyssnade på deras senaste stream.

Bra jobbat Calle!! Kan bara instämma med resten här!

Grymt bra spel som blev väldigt mycket bättre efter några patchar. Var bedrövligt på 900 serien vid launch. Lirat igenom det mesta i spelet inkl dlc med mitt 980ti och det funkar ok med g-sync i ca 40-50 FPS.

8/10! Missade Force Unleashed...dåligt då jag lirat det en hel del.

Skrivet av Blackwolfe:

Det flöt på och var stabilt redan vid release, många andra hade mindre tur.

Kanske möjligt om man körde Nvidia 10 serien och uppåt, men inte med 900 serien. 980ti låg långt efter tex 1070 i detta spel när de är likvärdiga i de flesta andra spel. Notera att jag kör ett Strix kort i 1400 MHz.

Kör med 980ti och spelet flöt riktigt dåligt innan patch 1.04 eller nåt. Efter det sköt FPS i höjden med minst 30 procent om inte mer. Nåt var allvarligt fel i början...
Nu njuter jag av spelet i runt 40-50 FPS i 3440x1440p med det mesta på högsta. Kör gsync skärm. Fullt spelbart och riktigt bra spel.

Tycker spelet flyter extremt dåligt med tanke på grafiken.
Att man sedan har 40 fps när man tittar rakt in i en vägg visar ju hur O-optimerat spelet är.
Ingen direkt skillnad på ultra och low inställningarna heller i prestanda på mitt 980ti.
Ett 980Ti är ju rejält mycket kraftfullare i många avseenden än en PS4Pro som klarar att rendera i 30 fps i säkert 1440p iaf som skalas upp till 4k.
Nä detta känns som en av de sämre portningarna jag sett på senare år.

Körde klart Dead Space 2 på PC i förrgår för säkert femte gången, ska köra trean igen även om det inte är favoriten. DS4 hade suttit riktigt fint.

Skrivet av Molotov:

Hur mycket VR har du spelat om man får fråga?

Väldigt lite då jag anser att tekniken är bristfällig. Anser att det är skitspel som släppts hittills på vad är det 4-5 år sedan reviven av vr?
Ser att det är på gång mer och mer med inbyggd eye tracking. Ser ut att kosta mellan 15000 till 50000 kr. Som hittat ju!
HTC vice pro eye osv

Ser ut som det kommer ta ytterligare några år innan teknik och pris är vettiga?

Skrivet av brunnlake:

Vet inte ifall jag missförstår din kommentar men det är ju precis det VR ska göra. Ditt huvud är kameran. Snurrar du på huvudet ska din karaktär i VR snurra på huvudet osv.
När vi får eye tracking kommer det självklart bli ännu bättre då man kommer kunna rendera spelet i högre upplösning där du har fokus.

Bryr mig inte hur vr fungerar idag. Det är det jag vill påpeka, hur bristfällig tekniken är. Tanken är väl att vr skall efterlikna verkligheten eller? Bara för att jag rör på mitt huvud så betyder inte det att det jag tittar på flyttar sig. Mina ögon hålls stilla på det jag fokuserar på, de trackar det jag väljer att titta på oavsett om mitt huvud rör sig lite eller ganska mycket.

Vad jag vill säga är att vr behöver ta hänsyn till både huvud och ögonrörelser.

Hade gärna sett ett nytt Half-Life och hade kastat mina pengar på det om det var ett klassiskt fps.

Efter att ha kollat på detta så är jag glad att jag inte investerat pengar i vr. Ser ju ut som ett fyllo som rör sig. Fattar inte hur man kan låta huvudrörelser styra hur kameran rör sig. Det är ju ögonen som skall styra. Alltså bara för att huvudet rör sig så skall ju inte det kameran fokuserar på ändras eller ens röra sig. Inte konstigt om man blir åksjuk av den skiten.

HL1 ser roligare ut.

Doom helt klart!

Tyckte Last Jedi var skit och förstörde all star wars känsla jag hade.
9:an var riktigt bra enligt mig. Som fler har sagt så är tempot enormt men när man måste fixa all skit som förstördes i 8:an så förstår jag varför.
För min del var det massa känslor och trovärdiga karaktärer. Både Rey och Kylo Ren var riktigt bra i denna. I åttan var ju Rey helt blank.

Efter att ha sett 7 avsnitt av Mandalorian och nu 9an så har jag fått tillbaka en stor del av det jag tappade för 2 år sedan.

Ser mysigt ut!

Är det egenutvecklad spelmotor? Ser lite ut som UE4 annars kanske?
Snyggt iaf!

10/10

"Kastar pengar på skärmen"

9/10 gjort mitt iaf

Skrivet av laxan96:

Har du slutat kolla på film då kompis? För alla dagens filmer är 24-30fps
Glad Påsk!

Dock så innehåller filmrutor massa motionblur vilket gör att det ser mycket mjukare ut.

Ta tex The Hobbit i 48fps som skulle lanseras i 24fps också. Där fick de lägga till motionblur i 24fps versionen i efterhand för annars ser det för djävligt ut och hackar fram.