Inlägg av Whimsical
Inlägg som Whimsical har skrivit i forumet
Förlåt återigen om det varit för mycket offtopic och allt jag skrivit varit "dåligt"
Du behöver verkligen inte be om ursäkt och självklart har du rätt att hävda dina åsikter. Jag kanske brusade upp lite väl och för det ber jag om ursäkt för. Det är nog ingen som inte håller med dig om att pedofili och svält är allvarligare problem än piratkopiering. Men nu är vi i en tråd som är dedikerad för att diskutera piratkopiering.
Jag känner att man kan tillta den ursäkten när det gäller allt möjligt. Om jag torskar för en rattfylla så kan jag peka mot Afrika och säga "bry er om Afrika istället för mitt rattfylla, det är ju ingenting jämfört med fattigdomen i Afrika". Och det stämmer, en rattfylla är en fis i rymden när man jämför den med gigantiska problem. Men det håller inte som ursäkt. Det handlar om att ta ansvar för det man gör och reflektera över sina handlingar hur små och obetydliga de än är. Våga vara självkritisk och ärlig. Sen får folk ladda ner hur mycket de vill, men jag tål inte när de rättfärdigar sitt beteendet med brutalt svaga ursäkter som inte håller.
Och jag förstår att många känner att spelföretagen inte är något offer. Spelföretagen är bara giriga maskiner som endast är ute efter vinst därför känner nog många att de är någon slags Robin Hood när de laddar ner. Men i pyramiden av anledningar och ursäkter för nerladdning så är det alltid girighet som ligger högst upp fast än ingen erkänner det. Hur man sedan rättfärdigar sin girighet är upp till var och en. Vissa är bättre på det än andra men alla kommer från samma källa. Om jag någon gång fick höra en pirat säga att han laddar ner av ren och skär girighet så skulle jag ge honom en fet kram. Vi är alla giriga, det är mänskligt. Kan vi inte sluta låtsas.
Nu var den här kritiken inspirerad av dig och inte riktad mot dig direkt om du inte känner dig träffad såklart.
Självklart är du välkommen på detta forum. Du visar att du är villig att diskutera och lägga fram dina åsikter genomgående. Men du måste förstå att det blir lite fel när man går in på en tråd om piratkopiering och flyttar fokus till svält och pedofili.
Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. Det handlar i grund och botten om att företagen inte gör 40 miljoner vinst och istället gör 20 miljoner vinst, detta går man ut med och säger att man har gått back 20 miljoner. Det faktum att företaget fortfarande gått 20 miljoner plus, nämns inte.
Att göra 20 miljoner mindre vinst från föregående år är en jävla skillnad ifrån att gå back 20 miljoner. När ett företag gör mindre vinst tittar de på ursäkter och sätt att spara in och öka vinsten igen, i mitt fall tex varslade företaget +200 personer och tvingade istället återstående personal jobba övertid varenda helg. Även om företaget gick plus, och de 20 miljoner som gick back var investeringar så att nästa år skulle generera mera vinst. Det var i det läget synd om företaget, och arbetarna fick ta skiten.
Spelföretag, hittar som andra företag ursäkter. Om dom inte gnäller på piratkopieringen när det går dåligt, så gnäller dom på begagnatmarknaden, och i vissa extrema fall har dom till och med gnällt på konsumenten. Även om de gör vinst, så gör de så här för de gör inte tillräckligt med vinst. Det handlar om precis samma sak som piraterna har, girighet. Företagen är inte ett dugg annorlunda.
Piratkopiering är ett "problem" i den bemärkelsen att företagen tror att dom förlorar den del som piratkopieras. Visst, jag håller med om att en del av de som piratkopierar spelen kanske skulle köpt spelet istället om det inte gick att få tag i gratis. Men jag tror dessutom att vi inte hade haft en såpass stor bransch så som den faktiskt är idag, utan piratkopieringen. Folk hade inte suttit inne och spelat så pass mycket som de gör i dagens läge om de enbart haft tillgång till ett till två spel i månaden (baserat på ungefär en ungdoms barnbidrag). Bredbandsuppkopplingar etc tror jag inte heller hade utvecklats i lika rask takt, för behovet hade inte varit lika stort för det finns inga stora filer att dela.
Det är kul, att MP3 för att ta ett exempel har hjälpt flertalet företag och då ett av de största att bli rikare. Mp3 formatet bidrog till att nedladdning av musik var möjlig för vanliga svenssons, det var nedladdning som gjorde Mp3 så populärt som det är idag. Är det inte lite sjukt då att Apple, och många andra företag tjänade multum på iPod´s,Mp3-Spelare etc? Visst, det finns lagliga sätt att få tag på Mp3 filer men när det begav sig var det verkligen inte stort eller utbrett till den graden som det är idag. Det var baserat på att folk laddade ner, piratade musik.
På ett sätt kan man kalla det lite att dom spädde på vatten i bägaren. Men Apple hyllas så det skriker om det idag. För att dom kom på ett sätt att tjäna pengar på folks dåliga uppförande? Om vi inte laddat ner så mycket musik tror jag absolut inte iPod blivit så poppis som den blev.
Problem att företag tjänar lite mindre, visst. För företagen som sitter på upphovsskyddade materialet är piratkopiering ett av alla problemen, men jag tror inte det är det största är allt jag säger. Och för dig och mig, är piratkopiering ett egentligt litet problem, därav tycker jag det är viktigare att fokusera på viktigare saker här i världen. För mig är piratkopiering ett litet problem, men svält och orättvisor i världen är ett mycket större och ligger mycket högre på prioriteringslistan.
Intressant att ta tag och forska lite i är ju porrbranschen kanske för att jämföra, så jävla mycket porr som piratkopieras (ja, jag skulle nog våga påstå att det är mer än allt annat.). Ändå är porrindustrin den mäktigaste och rikaste branschen i världen? Jag vet inte, jag har inte sett att dom direkt klagar på piratkopieringen. Det kanske dom har, men dom hörs verkligen inte lika mycket.
Så för att svara kort, jag säger inte att piratkopiering inte är ett "problem" jag säger bara att det är en droppe i havet om man jämför med annat.
Jag håller med dig, jag tror också att piratkopiering har gynnat alla utsatta branscher på olika sätt samtidigt som den har skadat. Jag är inte alls emot piratkopiering. Piratkopiering pressade fram utvecklingen av en mängd saker. Sen tror jag att alla är väl medvetna om att företagen prioriterar vinst framför allt annat. Själva nerladdandet är inte det jag kritiserar, jag förstår att folk gör det och jag accepterar det. Mitt stora problem är just de konstiga ursäkter som pirater hittar på.
Men att du sen tar upp världssvält och pedofili gjorde bara att ditt inlägg tappade sin udd och trovärdighet. Om jag letade igenom din inläggshistorik skulle jag säkert kunna hitta ett inlägg där du kritiserar ett problem som i jämförelse med svält och pedofili skulle se ut som ett minimalt problem. Sen skulle jag kunna kalla dig en dum, obrydd svensk som lever i ett rikt och säkert land. Det är en larvig infallsvinkel.
Om du tycker att detta är rätt plats att försöka lösa dessa GIGANTISKA problem och att vi borde ignorera alla andra problem av mindre kaliber så är det nog inte ens värt att prata med dig.
Diskussioner behöver inte alltid gå ut på att lösa saker. Det kan också vara intressant att växla åsikter och höra vad andra människor har för tankar och idéer. Det är så man växer och lär sig nya saker samt får bredare perspektiv. Att uppmana folk att släcka diskussioner som inte är bajsviktiga eller faller en i smak ger ett intryck av någon som är ganska stängd.
Om du vill rensa världen från alla hemska orättvisor och saknar tålamodet för allt som inte är lika viktigt som världssvält så varför ens hänga på ett spelforum som är dedikerat för diskussioner om, hör och häpna, allt spelrelaterat?
Men det är väl klart, jag yrar ju bara. För pedofili och svält är inga stora problem här i trygga, rika Sverige.
Nej tyvärr, martyrkortet funkade inte denna gång. Inte när det kombineras med piratkopiering.
Hela diskuterandet i denna tråden är totalt meningslöst, för vi har inte en jävla aning hur företaget räknat ut sitt yttrande, vi kan bara diskutera hur vi tror dom räknat fram det.
Denna tråd är långt ifrån totalt meningslös. Vi behöver inte haka upp oss på om statistiken är 100 % klockren eller inte. Alla vet vi att det är otroligt vanligt idag med att folk laddar ner sina spel. När man läser tråden så märker man också att många tycker att det är helt okej att ladda ner. Detta kan vi diskutera istället.
Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.
Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.
Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare
Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.
det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...
Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.
Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".
Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.
Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.
En sak som slår mig som udda är att spelaren laddar upp den gula mätaren nere i högra hörnet genom att utföra takedowns på fiender(se 05:51). Denna mätare används senare i videon för att "desarmera" misstänksamhet från fiender som spelaren kommer nära(se 14:25). Idén är cool men det känns ganska dumt att belöna spelaren för att döda folk.
Du tror inte att man kommer kunna utföra icke-dödliga "takedowns" också, då? Annars håller jag med dig fullt i det du skrev.
Det är iofs sant. Första snubben stryper han kanske bara medvetslös. Grejen är att i de förra Hitman-spelen så var i princip det enda sättet att göra folk medvetslösa att använda sprutor som man hade väldigt begränsat antal av. I Absolution verkar man inte behöva något hjälpmedel för att göra fiender medvetslösa, bara strypa dem som i Splinter Cell. Vilket för övrigt alltid har stört mig i filmer och spel eftersom det är så jävla orealistiskt. Snubben bara kramar någons hals i typ 3 sekunder sen ligger offret medvetslös i åratal. På riktigt så vaknar man ju efter typ 3-10 sekunder.
Skitsamma, sidospår! Min poäng är att om det är lika enkelt att döda som att göra fienderna medvetslösa så ser jag ingen anledning att belöna spelaren för takedowns över huvud taget. De har ju snott idén från Splinter Cell: Conviction vilket är smått oroande.
Nåväl det är för tidigt att säga någonting säkert. Ska bli intressant att se hur spelet funkar i en öppnare bana.
En sak som slår mig som udda är att spelaren laddar upp den gula mätaren nere i högra hörnet genom att utföra takedowns på fiender(se 05:51). Denna mätare används senare i videon för att "desarmera" misstänksamhet från fiender som spelaren kommer nära(se 14:25). Idén är cool men det känns ganska dumt att belöna spelaren för att döda folk.
Samma gula mätare används säkert också för att utföra "tag and kill" som utvecklarna har talat om.
Sen kan man ju anta att denna bana är som en tutorial och därför väldigt linjär. Samma sak hände ju i Blood Money när de släppte demot som var tutorialbanan från spelet. Folk blev skitskraja för att spelet inte skulle ha de där fantastiska ickelinjära banorna som Hitman-serien är känd för. Sen kom spelet och banorna visade sig var allt utom linjära.
David Batesons röst kommer jag verkligen sakna. Utöver det så imponerar spelet som satan. Animationerna och AI:n har förbättrats som in i helvete sen sist verkar det som.
Det är bara Amerikanare som håller på med sån här skit... de håller för övrigt på med bara skit i det jävla skitlandet. Det om nått borde man släppa några a-bombs över så vi slipper de där gnälliga krigaridioterna i väst. Det gör fan inget annat än gnäller och ställer till problem.
För du låter ju verkligen inte som en sån där dum amerikan du...
Hela grejen är så tramsig. NOTCH borde ge upp namnet, för även om stämningen är att ta i, kan jag förstå Bethesda. Den grejen att han vill göra upp i Q3 DM är oseriös. Det är väl ändå en legitim bransch och ingen jävla sandlåda?.
Konstigt nog låter "legitim brasch" otroligt mycket tråkigare än "jävla sandlåda". Jag önskar det var en jävla sandlåda.
Alltså den var ju välgjord, fin amatör CGI. Men den saknade Half-Life känslan och var lite fjantig. Tänkte mest på svärdfajten som kändes helt out of place. Sen förstärktes ju hela amatörkänslan av att rebellerna alla var hippa 21-åringar. För att inte tala om asiaten och hans hemska frisyr.
Men! Videon var ju helt klart underhållande och välgjord så jag borde väl inte klaga egentligen.
Värt att notera är att F.E.A.R. 3 INTE utvecklas av Monolith som gjorde första och andra spelet. Jag fick först reda på det nu och det förklarar varför spelet ser ut som skit.
Undrar vad Monolith knopar ihop istället... Vågar man hoppas på NOLF 3?
Tråkigt att se Little Big Adventure 1&2 med så få röster.
tycker dom ska göra som i guild wars, smiter du från pvp så får du vänta xx/xxx antal minuter innan du kan spela igen
Det där låter faktiskt som en grymt smart lösning. För om man nu kanske måste dra iväg från en pågående match och har goda skäl så skadar det ju inte att man måste vänta innan man kan lira igen eftersom man kommer vara borta från sin konsol ett tag.
Men de som tidigare hade för vana att lämna ett pågående spel för att det inte gick bra och sedan fortsätta spela andra matcher skulle ju bli hårt straffade.
Jag tycker dock att Halo: Reach och även Halo 3 borde haft en inställning/game-mode som inte låste matchen efter att den startat. Alltså, att ha som i t ex TF2 där alla kan joina och leava när de vill.
Jag kan förstå att man vill ha låsta matcher när det är ranked och seriöst eller när man lirar spel som DotA där man levlar inne i matchen och en leaver kan rubba hela balansering i matchen. Men i ett spel som Halo 3 när man kör public så har jag svårt att förstå varför det är krav på att varenda jävla match ska låsas vid start.
Halo 3 kändes så tråkigt allvarligt när man joina matcher. Jag saknade verkligen en server browser där man bara kan hoppa rakt in i en pågående match och ha kul som man kan i de flesta PC shooters. Matchmaking borde förbjudas.
The Darkness var ett grymt bra spel som jag tycker förtjänar bättre rykte. Känns som att spelet stämplades som medelmåttigt av många spelare och recensenter. Så många recensenter tittar på spel som om det vore ett klockverk där ett bra spel är ett spel med klockren kontroll och spelmekanik. Skit i storyn, atmosfären, karaktärerna och de ovanliga känslorna som spelet lockar fram från spelaren.
Personligen så tycker jag det är ett av de bästa spelen jag lirat på 360. Klart bättre än överhypade Bioshock.
Digital Extreme har väl mest gjort dåliga kopior av lyckade spel så jag tror inte detta kommer bli något att hurra över.
Blargh, lite väl mycket tearjerkingmusik. Låt Amon Tobin göra soundtracket istället.
Grafiken ser rysligt dålig ut :S
Men ska bli intressant att se hur det blir senare
Vaa? Jag tyckte inte alls grafiken såg dålig ut. Visst var det inget Crysis 3 men jag hittade inte mycket att klaga på, särskilt inte när videokvalitén var så kass.
Tror det här kan bli riktigt bra. Hoppas bara att utvecklarna inte mesar utan ger spelet en brutal och kompromisslös ton.
Även om Ubisoft är bra på att prova nya saker så är de också bra på att göra dålig story och förstöra bra spelserier. Hoppas de fixar det här i alla fall.
Jag är nog den enda i hela världen som ville att Creative Assembly skulle göra ett Total War som inte var anknutet till historia.
Visst finns det mods som gör sånt men de tar alltid sån extremt lång tid och uppnår aldrig samma höga kvalité som ett fullt utvecklat spel.
Det känns bara som att Shogun 2 inte kommer erbjuda någonting nytt.
Kommer bli en port... men vad jag tycker är extremt fånigt är att man själv ser sin egen "osynliga" gubbe hur tydligt som helst, även sina allierade, men fienden som står en halvmeter bort ser ingenting. Sånt gör ju att all eventuell inlevelse försvinner direkt för det ser och är extremt "orealistiskt" ut. (nej försöker inte hävda att osynlighet ska vara realistisk). Ska man ha osynlighet så måste den göras på ett sånt sätt att man kan "tro" på att fiendens soldater inte ser dig.
Nej tack, ge mig gammla Ghost Recon utan fjantiga gadgets tack.
Håller verkligen med. Jag tyckte det räckte med att panga på röda diamantformer som syns genom väggar i första GRAW. Men nu kan man tydligen göra sig helt osynlig för fienderna också.
Uppdraget kändes inte särskilt fritt heller. Kändes inte som att man kunde välja var och när man ville ta fast generalen utan var tvungen att ta sig igenom uppdraget på det sätt som spelutvecklarna bestämt. Men visst, det var ju en pressvisning så det kanske var därför.
Ser ärligt talat mer ut som en välgjord mod till BC2. En del av ljuden känner man igen från BC2 och många föremål i banan är direkt tagna från BC2.
Sen gillade jag inte att vapnen inte gav någon rekyl alls.
Pewrsonligen gillade jag bankrånet i ettan kanske för att jag alltid varit en rebell. Ser ut att det blir mer sånt där i 2.an which is good indeed.
Tycker det ser ut att bli mindre bankrån och så och mer fly från poliser/gangsters i Shanghais bakgator. Ser ut att passa den skitiga visuella stilen så det kan nog bli bra det också.
Jag gillade verkligen banorna i första spelet, i alla fall innan Havanna, men dåligt gameplay gjorde att det var svårt att verkligen ha uppskatta banorna. Vore grymt att få spela första spelet en gång till fast denna gång med samma förbättrade gameplay från denna uppföljare.
Blev ganska besviken. Men samtidigt så är det ju svårt att få till en kortfilm med dialog och så som påminner om en riktig film utan att använda sig av mellansekvenserna från spelet.
Undertitel: Armageddon .. och insektsliknande aliens kom igen vafan händer .. enda vettiga spelet i serien är ju det första
Men vänta lite nu, jag har för mig att det var rymdvarelser i det första spelet också. Jag har inte kört första spelet sen det släpptes så jag kanske blandar ihop saker, men jag har fan för mig att det var lite aliens mot slutet av spelet.