Inlägg av LordDaimos

Inlägg som LordDaimos har skrivit i forumet

Sa dom att det var exklusivt? Eller lyckades Nintendo bara få vara först med att visa upp det?

/ LordDaimos

Nästan är en underdrift. Astro Bot är i mina ögon klart bättre än Odyssey och Wonder (vilket ändå är två bra spel), man får gå tillbaka till Galaxy-spelen för att hitta något som spelar i samma liga.

/ LordDaimos

Mike Laidlaw har jobbat med Dragon Age, Mark Laidlaw jobbade åt Valve på Half-life och Half-life 2. Så detta borde vara Mike inte Mark

/ LordDaimos

Skrivet av mrpijey:

Jag gillade verkligen spelet, men kom till en game breaking bug som gjorde att jag inte kunde fortsätta, ca 40 timmar in i spelet... så gav upp. Kanske provar på spelet igen i framtiden...

Jag råkade ut för en sådan också väldigt långt in i spelet. Man skulle fly från ett område och helt plötsligt så kunde AIn både se och skjuta genom väggar.. Som tur var så var jag så pass såld redan att jag till slut lyckades ta mig igenom den biten ändå

/ LordDaioms

Jag verkar ha haft väldigt tur med spelet för jag har upplevt extremt få buggar och jag har säkert fått ihop 30h+ i det redan. Har haft en krasch och en gång då en granat råkade clippa in mig i en sten så jag fick starta om men i övrigt har det varit felfritt!

Har haft sjukt kul mest hela tiden och det känns verkligen Star Wars. Hade lätt kunnat bli GOTY for mig men det kan få hård konkurrens från Astro Bot vad det verkar.

/ LordDaimos

Skrivet av Kleptoman:

Meningslös enkät. Ska vara riktad mot dem som faktiskt arbetar med ekonomin kring det hela. Liksom en talare kanske vet lika mycket(lite) som vilken annan person som helst.

Första kvällen (då enkäten gjordes) var dessutom "The devcom Indie Awards" vilket såklart också färgar resultatet en del.

/ LordDaimos

Om man har en nyare Samsung-TV (2020 och framåt) så finns appen även att installera direkt till den. Har inte testat själv men har sett en del positiva recensioner. Sen beror det såklart mycket på hur stabilt nät man har osv, men själva cloudtjänsten är rätt okej som den är om man streamar spelen till Xboxen.

https://www.xbox.com/sv-SE/apps/xbox-app-for-tv
https://www.tomsguide.com/features/xbox-cloud-gaming-tvs-repl...

/ LordDaimos

Satte mig förra sommaren och spelade om både StarCraft 1 och StarCraft 2 (med expansioner/DLC) och måste säga att storyn var verkligen bra när man fick den serverad i en följd. Det som dessutom förhöjer det hela är att det är väldigt välgjorda cutscenes som för det hela frammåt, både dom som är förrenderade och dom som sker in-engine.

/ LordDaimos

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan bara hålla med: Joycons kan brinna! Kör alltid på pro-kontrollerna. Dyra är dom men varit värt det. Dom få gångerna jag tvingats spela på Joycons har jag avskytt det. Bortom driftingen är dom ju inte bra nånstans. Man får ont i händerna och ont i själen.

Switchs Pro Controller är ju ingen höjdare heller, och galet överprisad för sin kvalité. Jag drog mig länge för att spela på Switch alls pga att kontrollerna var så osköna. Det som fick mig att till slut stå ut att spela lite längre spel var att köpa en sån här och spela med en Xbox-kontroll eller vad man nu tycker om

https://www.webhallen.com/se/product/346227-8Bitdo-USB-Wirele...

/ LordDaimos

Jag har ett par hundra timmar i Northgard. Började när det fortfarande var early access och spelar det fortfarande nu och då. Är inte någon online-spelare men deras custom game-läge där man spelar mot AIn är fortfarande rätt underhållande. Hade nog gett spelet 4/5 för att det fortfarande känns kul efter så lång tid (och alla nya klaner som släpps har verkligen hjälpt med det).

Angående DLC-diskussionen så har det varit en väldigt positiv upplevelse för mig som varit med från start. Nu och då då dimper det ner en ny klan (och dom har lyckats väldigt bra med att göra dom väldigt olika) och jag kan stötta utvecklarna med en hundring nästa gång jag vill spela. Det har verkligen gjort mycket för att hålla spelet vid liv. Däremot så förstår jag att om man kommer in som ny så känns det som att halva spelet kräver att man betalar mer. Dom är dock väldigt duktiga på att rea ut sina DLCer och även bundla ihop dom med grundspelet till en överkomlig summa.

/ LordDaimos

Kanske går lite utanför trådens ursprungs-tanke här när jag hittar på ett eget spel, men man kan ju behöva få drömma ibland

"Box art for the Super Mario vs Bowser real time strategy game"

/ LordDaimos

Hade inte testats Bings AI-tjänster innan så jag gjorde ett försök.

"Red Ded Redemption painted by child with crayons"

"Quake 3 arena, made with clay"

"Assassins Creed, as futuristic eco warriors"

/ LordDaimos

Kan även rekommendera Timberborn (https://store.steampowered.com/app/1062090/Timberborn/) för folk som gillar stadsbyggar-/resurshanterings-grenren. Fortfarande i early access men både charmigt och underhållande redan nu!

/ LordDaimos

Riktigt kul spel back in the day, men är det en rak port (plus nya styrsystemet) eller ska de remastra det i någon form? Spelet är ju från 2006 och hade inte mått dåligt av ett par extra polygoner och uppdaterade texturer på sina ställen.

/ LordDaimos

Skrivet av xdrive:

Jo, det är lite fult sätt att gå runt sina egna löften. Släpp det innan dag1 så får man vänta om man har gamepass, då kommer flera inte orka vänta och köper det. Kommer nog bli så på fler titlar. De släpps dag 1 på Gamepass, men köper du mega versionen så får du det innan... just det ja.

Det finns dock en medelväg här, man kunde uppgradera Game Pass-versionen till "deluxe edition" eller vad den nu hette redan i fredags och på så sätt både få första DLCet (när det släpps) samt tillgång till spelet direkt. Det kostade ~300kr vilket i mina ögon var helt okej.

/ LordDaimos

Skrivet av Kalliban:

Om du bara vill ta dig till ditt mål så kan du direkt från första planeten gå till din quest, välja show on map och direkt välja fast travel. Då kommer du direkt laddas till skeppet när det kommer ur hoppet vid rätt planet och sen scannas och landas. Jag har för mig att du kan hoppa direkt till att landa om det är på en planet utan scanning osv, men kan minnas fel där. Oavsett så kan du spara flera steg om du bara vill ta dig till ditt mål (dvs skippa "springa till skeppet", "takeoff från planeten", "grav jump till rätt system").

Hm, har för mig jag testat det men att det inte gått. Men det kanske var något läge i storyn där det inte var helt möjligt. Får testa igen!

/ LordDaimos

Skrivet av lajklajk:

Finns ingen som helst utforskning eller rymdresor, bara cutscenes för fast travel mellan planeter.

Jag har kanske en 15 timmar spelat i helgen och även om jag kan acceptera många av bristerna (dom är enligt mig oftast inte så katastrofala) så är detta det som stör mig allra mest.

Är på en planet, springer till skeppet, får en kort laddning medan karaktären flyttas till cockpit (om du hoppar direkt dit iaf, annars måste du springa dit från airlock och sen se animationen när karaktären sätter sig och justerar skärmarna). Sen håller jag inne en knapp någon sekund och skeppet lyfter, en till animation, sen en laddningsskärm innan jag är i rymden. Sen tar man fram menyn och försöker hitta igen var man ska, man trycker på några knappar, sen väntar man på att ens drive ska ladda upp, sen en laddningsskärm. Man kommer fram till systemet och ska välja att landa, men nej man ska bli scannad av polisen först, sen kan jag ta upp menyn igen och leta efter rätt plats att landa på, sen lite laddning och sen en cutscene när skeppet landar.

Allt som allt så är detta 10% interaktivitet (och detta är att klicka i menyer) och resten animationer/cutscenes som man sett ett otal gånger redan.

Jag älskar att flyga runt i rymden i spel, men här får jag ingen anledning att göra det (annat än i ett fåtal strider man stött på), och som du säger så är utforskningen minimal (det finns massor att utforska iofs, men nästan inget kul att hitta). I Fallout/Elder Scrolls så kunde man sätta av ut i skogen och chansen att man sprang på något intressant var rätt hög, här är det (hittills) relativt platta och öde planeter eller peka-och-klicka i rymden.

Med det sagt så har spelet sina stunder och i klassiskt Bethesda-manér så är det i sidouppdragen som det är som bäst. Men det skulle inte få mer än 3/5 av mig.

/ LordDaimos

Skrivet av VolvoJocke:

Black Mesa projektet (fan remake av HL1) tog sisådär 16 år och var stundtals anklagat för att vara vapourware. Är osäker hur bra jämförelse det är men vi ska nog sitta ner i båten.

Black Mesa återskapade det första spelet för hand (plus att de la till en del eget material och förlängde XEN-delen) så det är inte en vidare bra jämförelse.

RTX Remix som de använder för detta är gjort specifikt för att "hotta upp" gamla spel genom att man kan fånga en snapshot av världen och sen "fixa upp den" i ett verktyg som t.ex. kan skala upp och fixa texturer med AI och liknande. NVidia släppte en video som visade detta där de pillade på Morrowind och det var för ett år sen, vem vet hur långt de kommit med verktyget nu!

Men det är absolut en del manuellt arbete som kommer att ta en del tid, men det är mer som att spackla över den befintliga världen istället för att skapa om allt från scratch

/ LordDaimos

LTT hade en video om sådana där stickor (och liknande produkter) rätt nyligen.

https://youtu.be/51foBSsRpJk?si=kO7SLLdSzl0XsyfD

Men för att summera så kommer du inte att hitta någon som är "legit" utan alla är billigt skräp utan några licenser till spelen. Kontrollerna i de jag har sett har sett ut som PS-kontroller men är såklart bara dåliga kopior till de priserna.

/ LordDaimos

Ingen som nämnt XCOM: Terror from the Deep ännu? Särskilt när de angrep de stora turistskeppen.. Ofta var det där mina omgångar slutade.. Tror aldrig jag fick se slutsekvensen i det spelet trots att jag spelat det massor i mina unga år..

/ LordDaimos