Inlägg av monark

Inlägg som monark har skrivit i forumet

Tvåan var ganska bra. Men jag skulle rekommendera att ni håller er borta från deras forums. Förra gången dvs under tvåans utveckling så hårdcensurerades dom. Ingenting negativt fick skrivas. Enbart hype fick existera. Förargelseväckande kan man minst säga.

Skrivet av ifeelnothing:
Skrivet av Bojkott:

Att sätta systemkrav på en VR hjälm är lika effektivt som att sätta systemkrav på en monitor. Det beror ju helt och hållet på vad man spelar för spel och hur systemkraven ser ut där.

De enda kraven som är vettiga att utmärka är de tre understa. För utan HDMI, två USB-portar och Windows så kommer det inte fungera, hur bra dator du än har.

Skrivet av monark:

Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.

Är väl ganska självklart för den som har hängt med i VR-stormen.
För att ändå klargöra för de som ej förstår för varför Occulus väljer att gå ut med system rekommendationer så handlar det självklart inte om själva enheten i sig utan om upplevelsen den presterar:

Citat:

Given the challenges around VR graphics performance, the Rift will have a recommended specification to ensure that developers can optimize for a known hardware configuration, which ensures a better player experience of comfortable sustained presence

Known hardware configuration? Låter dessvärre som de hopplösa minimum hardware requirements som spelutvecklare släpper. En kravställning som är alldeles för låg i precision då de inte specifierar en exakt målmaskin. Något som vi som utvecklar andra mjukvarulösningar ofta är bundna till.

Både du och jag vet att problemet med en PC är att den inte är som en konsol. Man kan belasta den rätt hårt med diverse mjukvara som ställer till besvär. Inte bara malware, men även icke-optimerade drivrutiner. Felaktiga drivrutinsinställningar. Peripherals som käkar upp usb-bandbredden i övrigt. Browser tabs som ligger och slösar cpu-cykler osv. Sen kommer inställningarna i spel påverka väldigt mycket. Arma är ju ett exempel som står ut låt säga att de skulle lägga till stöd för O.R. Även GTA5 kommer att stå ut. Inte för att det är dåligt optimerad kod, men för att spelen troligtvis är resurskrävande i sin kod. Arma har SQF-scripts som ofta skrivs av folk som aldrig optimerat kod i hela sitt liv. GTA5 har euphoria och diverse annat fysikgodis som troligtvis käkar cpu rätt rejält.

Tycker dom borde specifiera spel, drivrutiner, operativsystem, inställningar (factory default) och hårdvarukrav i en veva. Men det tror jag dessvärre inte att vi får se iom att de säkerligen inte vill trampa någon på tårna.

Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.

Vissa spel kommer aldrig att fungera. T.ex Arma där Dwarden sagt att de inte fokuserar på det eftersom de aldrig kommer att nå den frameraten.

Skrivet av ibib:

Jag jobbar själv som byråkrat och uppskattar därför allehanda regelverk och förstår varför vi måste ha dom, även om de ibland verkar märkliga.

Problemet med de här reglerna (lag?) är att de egentligen finns till för att reglera något helt annat, nämligen automatspel där man spelar om pengar. Det är det som lotteriinspektionen egentligen ska jobba med.

Jag tror att de är cyniska på lotteriinspektionen och har hittat fler inkomstkällor, eller så tycker de att lagen är korkad och fäller ett antal så att politikerna måste se över regelverket (lagen?).

Hej kamrat byråkrat, jag är också byråkrat (trots mitt användarnamn)

Detta påminner om radiotjänst som samlar in tv-licens. Där är ett uppenbart fall där SVT inte kan säga det rakt ut pga PR-katastrof, men där de vill ha det i skatten istället för att behöva betala för förmynderiverksamhet. Ett "tvång" från politikerna att köra det på skatten skulle se mindre dåligt ut för de som faktiskt jobbar på SVT. Dock vore det slutet för deras s.k oberoende, vilket egentligen inte är ett oberoende eftersom staten kontrollerar pengaflödet ändå. I dramatiska tider så kommer deras oberoende vara värt ungefär 0 kr eftersom staten då bara fryser deras konton om de inte rapporterar det som staten vill. Vem vet, de kanske redan drar i snöret nu, och SVT redan har kastat in handduken. Men det är liiite av ett sidospår..

Det du kallar "cyniskt" kallar jag "jurist-tänk". Jurister må vara intelligenta och trevliga när man stöter på dom vid kaffemaskinen eller på möten. Och de kan prata legalesiska och teoretisera om vad konsekvenser av olika lagar är, men de är oerhört korkade när det gäller att applicera något i verkligheten. Bedömningarna som jag sett jurister göra låter rationellt väldigt funktionella, men de blir ypperligt dysfunktionella när man tar ett regelverk som de manifesterat på papper och tvingar in alla i samma hål. Regelverk slår rakt in i väggen så fort de stöter på ett undantag som inte är omhändertaget. T.ex ett argument som inte nått deras rationella tankesätt. Och när det gäller jurister så verkar det vara den enda typen av anställd som vägrar ändra på sin inställning utan en betänketid på sju svåra år. Det är lite som att försöka mosa in stjärnblocket i cirkelhålet... eller brunhålet för den delen.

Jag vet som du inte vad det är för något egentligen, men jag tror inte det rör sig om riktig cynicism om det inte är så att dom är på ett särskilt bittert statligt ämbete. Utan snarare om det som våra arbetsgivare, medborgarna kallar för byråkrati. Problemet som jag ser det är att lotteriinspektionen inte ges tolkningsfrihet av juristerna på rätt ställe pga risk för korruption, eller att regelverket helt enkelt är oflexibelt. Det kanske finns en reell risk för just korruption, men det innebär ju förstås att vi ser dessa typer av artiklar istället. Så det kanske är något vi får stå ut med helt enkelt?

Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Förstår inte vad röda luvor har med saken att göra

Det är ganska lönlöst att spela dum. Du är exponerad. Bättre att förklara sig istället.

Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Skrivet av PsyX:
Skrivet av monark:
Skrivet av Acriax:

Tvivlar starkt på att det är samma team som sitter med både Rome och Alien. Rome-killarna håller ju på med Hannibal och Alien har redan varit under utveckling i ett par år.

Tror detta kan bli ruggigt bra om de lyckas med vad de försöker göra.

Jag jobbar i "mjukvaru-branschen", så jag kan väl ge viss insikt i hur det där fungerar. Det är visserligen inte spel, men det är ändå samma typ av leveranser som vi gör rätt många gånger om året för diverse mjukvaror och jag känner igen mig från både BF4/DICE och TW2/CA. De mönster som jag ser ser är att när vi tvingas leverera en buggfest så är det för att rutiner saknas, och chefers förmåga att se behovet av rutiner också saknas. De misslyckas med att säkerställa att rutinerna följs. Kunskapen att lösa en bugg finns alltid där hos samtliga anställda. Men det är alltså helt enkelt orutinerat arbete som orsakar buggarna. Det finns en myriad olika anledningar till att rutiner saknas. Folk slutar, är på semester, vabbar, mamma/pappa-lediga, man tar in konsulter (läs: ja-sägare), praktikanter eller diverse sopor som kanske kan koda men som aldrig jobbat i en leveransprocess förut. Men generellt sett så kan man säga att de saboterar en process i något skede, även om det är högst oavsiktligt.

Det är lite som en fabrik som producerar skruv. Om man ska leverera en ny typ av skruv så måste tester utvecklas utefter de löften som man levererar till kund, miljöer sättas upp för att facilitera testerna och testerna ska utföras. Därefter kan man säga att man är redo för launch. Detta utöver själva produktionen av skruven (kodandet).

När rutiner saknas så blir tids-estimaten vimsiga och optimistiska. Det blir en brist av "action -> consequence" beteende. Dvs, man implementerar prylar som ingen tänkt att man kanske ska testa. Allt medans man har en deadline som börjar närma sig, och helt plötsligt vaknar ens chef och tänker släcka bränder. Det som händer är två saker. 1. Man skeppar buggar som man inte känner till eftersom man inte testat brett nog eller tillräckligt länge. Dom stöter man på först i forum eller via direkt kundfeedback. 2. Man skeppar buggar som man vet finns där.

Eftersom man inte vill sänka acceptansen av produkten så nämner man inte punkt 2. Och man erkänner aldrig att testprocessen är skit.

Kort och gott, problemet är inte att CA är dåliga kodare eller att deras testare är dåliga på testprocedurer. Det handlar om att de är orutinerade och det är ett organisatoriskt problem. Och vad jag förstått så har CA levererat skit många gånger förut, och det tyder på att de inte lär sig eller inte bryr sig på chefsnivån. Vilket också innebär att de kommer fortsätta leverera skit.

TL;DR Det är mer troligt att det är chefernas fel.

Och hur förklarar du att en grundläggande funktion som KILL CAM försvinner i en patch?

Allt du skriver är acceptabelt på något sätt, det som händer med DICE och EA spel är helt oacceptabelt. Bara i spel industrin kommer man ren ut från sådana fuck ups.

För att besvara din fråga direkt. Det är någon som glömt backporta kod till stable branch i koden eller så har dom triggat en annan bugg för att dom gjort en komplex ändring och inte riktigt förstår konsekvenserna av kodändringen.

Det finns ett par typer av tester som man generellt sett alltid ska genomföra. Acceptanstest, som är för nya grejer. Regressionstest för att se att gamla grejer fortfarande fungerar. Troligtvis är det regressionstesterna som inte utförts. Som sagt, det finns utanför spelbranschen också. Dock så uppmärksammas det antagligen ganska mycket pga vilken klientel som företagen har. Oftast barn upp till och med unga vuxna. Över 40+ så är det nog inte så himla många. I den branschen där jag jobbar är det precis tvärtom. Vårat klientel är äldre. Och därför vänder dom sig ofta direkt till oss, vilket förstås är uppskattat.

Vad gäller DICEs fortsatta arbete. Det är ingen som acceptanstestat den nya assault-bössan från naval strike. AR160 tror jag den heter. Den är trasig. Animationen saknas för "långsam omladdning" där man tidigare tömt hela magasinet. Punkter där attachmnent ska sitta hamnar på helt fel ställen osv. Sätt en angled foregrip på den och titta på gubben i spawnmenyn när han håller i den t.ex. Snubben håller i ett magasin som sitter framför geväret. Sätt en m320 som attachment och aktivera den när du spelar så täcks hela skärmen av armarna. Man får i princip vara 100% lagligt blind för att missa dom där grejerna, så den enda slutsatsen jag kan dra är att det inte är testat.

Vad gäller kill cam så är det regressionstesterna som inte fungerat.

Det jag funderar på är om hela testavdelningen på DICE sagt upp sig på en gång och att de inte har några kvar.

Skrivet av Acriax:

Tvivlar starkt på att det är samma team som sitter med både Rome och Alien. Rome-killarna håller ju på med Hannibal och Alien har redan varit under utveckling i ett par år.

Tror detta kan bli ruggigt bra om de lyckas med vad de försöker göra.

Jag jobbar i "mjukvaru-branschen", så jag kan väl ge viss insikt i hur det där fungerar. Det är visserligen inte spel, men det är ändå samma typ av leveranser som vi gör rätt många gånger om året för diverse mjukvaror och jag känner igen mig från både BF4/DICE och TW2/CA. De mönster som jag ser ser är att när vi tvingas leverera en buggfest så är det för att rutiner saknas, och chefers förmåga att se behovet av rutiner också saknas. De misslyckas med att säkerställa att rutinerna följs. Kunskapen att lösa en bugg finns alltid där hos samtliga anställda. Men det är alltså helt enkelt orutinerat arbete som orsakar buggarna. Det finns en myriad olika anledningar till att rutiner saknas. Folk slutar, är på semester, vabbar, mamma/pappa-lediga, man tar in konsulter (läs: ja-sägare), praktikanter eller diverse sopor som kanske kan koda men som aldrig jobbat i en leveransprocess förut. Men generellt sett så kan man säga att de saboterar en process i något skede, även om det är högst oavsiktligt.

Det är lite som en fabrik som producerar skruv. Om man ska leverera en ny typ av skruv så måste tester utvecklas utefter de löften som man levererar till kund, miljöer sättas upp för att facilitera testerna och testerna ska utföras. Därefter kan man säga att man är redo för launch. Detta utöver själva produktionen av skruven (kodandet).

När rutiner saknas så blir tids-estimaten vimsiga och optimistiska. Det blir en brist av "action -> consequence" beteende. Dvs, man implementerar prylar som ingen tänkt att man kanske ska testa. Allt medans man har en deadline som börjar närma sig, och helt plötsligt vaknar ens chef och tänker släcka bränder. Det som händer är två saker. 1. Man skeppar buggar som man inte känner till eftersom man inte testat brett nog eller tillräckligt länge. Dom stöter man på först i forum eller via direkt kundfeedback. 2. Man skeppar buggar som man vet finns där.

Eftersom man inte vill sänka acceptansen av produkten så nämner man inte punkt 2. Och man erkänner aldrig att testprocessen är skit.

Kort och gott, problemet är inte att CA är dåliga kodare eller att deras testare är dåliga på testprocedurer. Det handlar om att de är orutinerade och det är ett organisatoriskt problem. Och vad jag förstått så har CA levererat skit många gånger förut, och det tyder på att de inte lär sig eller inte bryr sig på chefsnivån. Vilket också innebär att de kommer fortsätta leverera skit.

TL;DR Det är mer troligt att det är chefernas fel.

Skrivet av StrongBad:

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.

I'm sorry, what? Kapitalism regerar, och det där är ett politiskt uttalande. Intala dig inte något annat. :/

Ser ut exakt som första spelet förutom att grafiken är snyggare och att de implementerat några easy-mode-funktioner. Blir nog inget köp för min del. Hade förväntat mig att dom polerat upp spelmekaniken och patrull-AIn åtminstone sedan förra titeln. Jag menar, det är jävligt B är att hålla samma IQ på AI som ett spel från 90-talet.

Det här är säkert jättebra nyheter för de som har AMD-kort. Men för oss med Nvidia så är detta en väldigt fattig patch. Inte många fixar alls.

Jeebus.. snacka om "ambiguous title". Trodde det var två pers som utvecklade spelet. Ni kan ju jobba lite på rubriksättningen FZ.

Dom kan ju försöka fixa det där först som skapar de konstiga fyrkanterna i hörnet. Spelar på svenska lågpingservrar utan packetloss, men när man ser att dom där blinkar till i hörnet så märker man direkt hur spelet blir ospelbart.

Skrivet av Smoo87:
Skrivet av monark:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Soldier_Blue:

Allt tjat om "netcode" går bort enligt mitt tycke. J-vla tjatande om "dålig netcode". Fixa det va....osv....

Visst, jag håller med om att det var mycket som var Helt under isen när spelet släpptes. Man blev skjuten av någon som i killcamen såg ut att vara bakom en vägg osv. Det är ju inte helt skoj. Det sänker upplevelsen.

Men nu går det åt rätt håll. Och jag blir så evigt trött på de som gnäller generellt om "dålig netcode". Har ni lärt er ett nytt ord ni vill använda er av eller vad. Så j-vla dåligt är det faktiskt inte för närvarande (och har aldrig tyckt det varit särskilt kass varken i Bf2 eller bf1942). Det går åt rätt håll. Och det är faktiskt ett spel som huserar upp till 128 spelare samtidigt. I allt från flyg till fotsoldat och det är inte turbaserat som ett mmorpg.

Hade det funkat under all kritik (tycker jag det gjorde typ en-två månader i bf4 från release) så är det ok att påpeka det. Men att konstant gnälla om generellt "dålig netcode" sedan bf 1942 är bara barnsligt. Om man inte tycker det funkat sen dess kanske man ska testa nåt annat spel istället....

Hum.. du vet att det är netcoden det är fel på, därav att folk tjatar om att den behövs fixas. Det är möjligtvis något bättre, men långt ifrån godkänt. Dice skröt innan släpp att deras netcode var såååå bra, myyycket bättre än bf3 osv. Är det konstigt att folk klagar? Nej, om du tycker det, varsågod du har ditt ofärdiga spel på datorn/konsolen. Men vi andra tycker inte om att köra med sån värdelös netcode, det är våran åsikt medans din är att ofärdiga spel is the shit. Vi har alla rätt till våra åsikter

Det vore ju bra om åsikterna baserades på någon verklighet också och inte det där fantasimonstret 'netcode' som alla hänvisar till.

Suck... ja gud ja, netcode är bara något påhittat, inget som existerar. Neeeej exakt.

http://bf4central.com/2013/09/dice-can-never-perfect-netcode-...
http://bf4central.com/2013/11/dice-battlefield-4-netcode-top-...
http://bf4central.com/2013/11/new-videos-show-just-bad-battle...
http://www.reddit.com/r/Games/comments/1pu1z1/battlefield_4s_...
http://gamingbolt.com/battlefield-4-the-actual-problem-with-n...

Ja usch vilket fantasimonster. Sluta ät okänd svamp från hagarna, det är inte bra för din hjärna

Netcode är ett låtsasbegrepp som man hittade på under 90-talet och counterstrikes glansdagar. Det har av någon anledning fastnat. Ungefär som en dålig myt. Om DICE kallar det för netcode så gör de det nog med i glimten i ögat lilla du. Jag har själv skrivit "netcode" och det är skrattretande att se någon fortfarande sitta och använda begreppet.

Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Soldier_Blue:

Allt tjat om "netcode" går bort enligt mitt tycke. J-vla tjatande om "dålig netcode". Fixa det va....osv....

Visst, jag håller med om att det var mycket som var Helt under isen när spelet släpptes. Man blev skjuten av någon som i killcamen såg ut att vara bakom en vägg osv. Det är ju inte helt skoj. Det sänker upplevelsen.

Men nu går det åt rätt håll. Och jag blir så evigt trött på de som gnäller generellt om "dålig netcode". Har ni lärt er ett nytt ord ni vill använda er av eller vad. Så j-vla dåligt är det faktiskt inte för närvarande (och har aldrig tyckt det varit särskilt kass varken i Bf2 eller bf1942). Det går åt rätt håll. Och det är faktiskt ett spel som huserar upp till 128 spelare samtidigt. I allt från flyg till fotsoldat och det är inte turbaserat som ett mmorpg.

Hade det funkat under all kritik (tycker jag det gjorde typ en-två månader i bf4 från release) så är det ok att påpeka det. Men att konstant gnälla om generellt "dålig netcode" sedan bf 1942 är bara barnsligt. Om man inte tycker det funkat sen dess kanske man ska testa nåt annat spel istället....

Hum.. du vet att det är netcoden det är fel på, därav att folk tjatar om att den behövs fixas. Det är möjligtvis något bättre, men långt ifrån godkänt. Dice skröt innan släpp att deras netcode var såååå bra, myyycket bättre än bf3 osv. Är det konstigt att folk klagar? Nej, om du tycker det, varsågod du har ditt ofärdiga spel på datorn/konsolen. Men vi andra tycker inte om att köra med sån värdelös netcode, det är våran åsikt medans din är att ofärdiga spel is the shit. Vi har alla rätt till våra åsikter

Det vore ju bra om åsikterna baserades på någon verklighet också och inte det där fantasimonstret 'netcode' som alla hänvisar till.

Säger inte att det sker på fz, men jag förstår inte riktigt varför så många är så tvärsugna på titanfall. Som jag ser det så är det bara en standard gimmickshooter utan trogen I.P fanbase och som säkerligen inte kommer leva länge. Vad är det dom har sagt/gjort som gör att folk är så heta på gröten?

http://www.youtube.com/watch?v=GozCeiNcQMA

Aftonbladet/Expressen-prenumeranter. Behöver man säga mer?

Skrivet av n3ro:

SOMA, Alien Isolation, Routine ...

Fantastiskt att den här genren av spel får blomma d.v.s. SCI-FI-horror i FPS-tappning utan massa pepprande med maskinvapen.

... och för er som tänker "Oooh, inte ännu ett Alien-spel". Alien Isolation har INGET med Gearbox eller tidigare versioner av Alien att göra. Det här är ett helt nytt spel av utvecklarna The Creative Assembly - samma utvecklare som ligger bakom klassiker som Medieval och Total War-spelen.

Av det lilla gameplay man sett är det första gången en utvecklare djupdyker i autencitet och en helt ny tappning av Alien-världen. Utvecklarna har själva sagt att de försöker kopiera retro-känslan från första Alien-filmen. Spelet har varit under utveckling sedan företaget släppte "Viking: Battle for Asgard" år 2008. Så räkna med att det är genomarbetat, genomtänkt, detaljerat och ingen snabbprodukt a lá COD. Ge det en chans och våga vara hypade. Länkar PS4-gameplay på Alien Isolation. De två andra spelen spelas på PC tror jag. Rekommenderar att kolla samtliga i högsta upplösning för bästa upplevelse. Höj volymen också

Alien Isolation: http://www.youtube.com/watch?v=l7A_kVPSMnc

Routine: http://www.youtube.com/watch?v=LaZqV0o7EW4

SOMA: http://www.youtube.com/watch?v=p5iRmZPQ3VA

CA fick Rome 2 att se ganska fantastiskt ut det med. Men det visar sig än idag vara ganska menlöst att spela.

För ett spel som är single player, i originalform kommer på cdskiva, och inte borde behöva internet.. varför kraschar det när internet inte fungerar?

Det betyder att det finns kod i spelet som är beroende av internet. Pjår änd simpäl.

DRM kanske?